eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


35



11. Prezes Urzędu znosi koordynację albo organizację rozkładów lotów,
jeżeli ustały okoliczności uzasadniające jej wprowadzenie.”;

32) art. 67b – 67g otrzymują brzmienie:
„Art. 67b. 1. W porcie lotniczym, w którym wprowadzono koordynację, Prezes
Urzędu wyznacza spółkę prawa handlowego do pełnienia funkcji
koordynatora.
2. Wyznaczenie koordynatora następuje w drodze decyzji
administracyjnej wydanej na wniosek zarządzającego lotniskiem,
zawierający następujące dane dotyczące spółki będącej kandydatem do
wyznaczenia jej na koordynatora:
1) firmę oraz siedzibę spółki;
2) odpis z właściwego rejestru;
3) oświadczenie o wyrażeniu zgody przez spółkę na wyznaczenie jej
jako koordynatora.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się dokumenty
potwierdzające, że nie występują okoliczności, o których mowa
w ust. 4.
4. Prezes
Urzędu odmawia wyznaczenia koordynatora, jeżeli:
1) kandydat nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 1
i 2 rozporządzenia nr 95/93/WE;
2) osoba uprawniona do reprezentowania spółki lub mająca
wykonywać faktycznie zadania koordynacyjne:
a) nie posiada zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na
stanowisku koordynatora, co zostało stwierdzone orzeczeniem
lekarskim,
b) była skazana prawomocnym wyrokiem
sądu za umyślne
przestępstwo: skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w ko-
munikacji, bezpieczeństwu powszechnemu, mieniu, obrotowi
gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami
wartościowymi, prawom osób wykonujących pracę zarobkową
lub wiarygodności dokumentów;



36



3) osoba mająca wykonywać faktycznie zadania koordynacyjne nie
posiada właściwego przygotowania do wykonywania tych zadań lub
doświadczenia w zakresie koordynacji lub organizacji rozkładów
lotów;
4) spółka nie wyraża zgody na pełnienie obowiązków koordynatora.
Art. 67c. 1. W porcie lotniczym, w którym wprowadzono organizację rozkładów
lotów, zarządzający lotniskiem, po uzyskaniu zgody Prezesa Urzędu,
wyznacza osobę fizyczną lub prawną albo inną jednostkę organizacyjną
do pełnienia funkcji organizatora rozkładów lotów.
2. Prezes Urzędu odmawia wydania zgody, o której mowa w ust. 1, jeżeli
kandydat na organizatora rozkładów lotów:
1) nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2
rozporządzenia nr 95/93/WE;
2) w przypadku osoby fizycznej:
a) nie posiada zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na
stanowisku organizatora rozkładów lotów, co zostało
stwierdzone orzeczeniem lekarskim,
b) był skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne
przestępstwo: skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu
w komunikacji,
bezpieczeństwu powszechnemu, mieniu,
obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami
wartościowymi, prawom osób wykonujących pracę zarobkową
lub wiarygodności dokumentów;
3) w przypadku osoby prawnej albo innej jednostki organizacyjnej –
jeżeli osoba uprawniona do jej reprezentowania lub wykonująca
faktycznie zadania organizacyjne spełnia przesłanki, o których
mowa w pkt 2;
4) nie wyraził zgody na pełnienie obowiązków organizatora rozkładów
lotów.
Art. 67d. 1. Koordynator i organizator rozkładów lotów realizują zadania określone
odpowiednio w art. 4 ust. 2 – 8 rozporządzenia nr 95/93/WE.



37



2. Koordynator i organizator rozkładów lotów nie odpowiadają za szkodę
wyrządzoną w związku z prowadzoną przez siebie działalnością, chyba
że szkoda ta wynikła z ich winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa.
Art. 67e. 1.
Prezes Urzędu sprawuje nadzór nad działalnością koordynatora

i organizatora rozkładów lotów, w szczególności pod względem oceny
ich działań w zakresie zachowania zasad niedyskryminacji, rzetelności,
niezależności, obiektywizmu i przejrzystości.
2. Realizując nadzór, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu może żądać
udzielania przez koordynatora i organizatora rozkładów lotów:
1) wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących jego działalności;
2) dostępu do wszelkich pomieszczeń, materiałów, dokumentów oraz
innych danych związanych z działalnością koordynatora
i organizatora rozkładów lotów, a także wykonywać ich kopie lub
odpisy.
Art. 67f. Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, odwołuje koordynatora
i organizatora rozkładów lotów, jeżeli:
1)
koordynator i organizator rozkładów lotów pełnią swoje obowiązki
w sposób niezgodny z warunkami, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2
rozporządzenia nr 95/93/WE, w szczególności powodujący utrudnienia
dla działalności przewo ników w porcie lotniczym;
2) w przypadku koordynatora – koordynator przestał spełniać warunki
wyznaczenia;
3)
w przypadku organizatora rozkładów lotów – organizator przestał
spełniać warunki uzyskania zgody Prezesa Urzędu;
4) została zniesiona odpowiednio koordynacja albo organizacja rozkładów
lotów.
Art. 67g. 1. Koszty koordynacji w porcie lotniczym są pokrywane z opłat za
koordynację.
2. Opłata za koordynację jest wnoszona przez:
1) przewo nika lotniczego operującego do i z danego portu
lotniczego – w wysokości 50 % tej opłaty;
2) zarządzającego lotniskiem – w wysokości 50 % tej opłaty.



38



3. Wysokość opłaty za koordynację podlega zatwierdzeniu przez Prezesa
Urzędu.
4. Koszty organizacji rozkładów lotów ponosi zarządzający danym
lotniskiem.”;

33) po art. 67g dodaje się art. 67h i 67i w brzmieniu:
„Art. 67h. W przypadku gdy zadania koordynatora i organizatora rozkładów lotów są
wykonywane przez podmiot prowadzący także inną działalność, jest on
obowiązany prowadzić odrębną rachunkowość dotyczącą działalności
w zakresie koordynacji albo organizacji rozkładów lotów od
rachunkowości dotyczącej innej działalności.
Art. 67i. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze przepisy prawa
Unii Europejskiej oraz uwzględniając zasady przejrzystości, obiektywizmu
i niedyskryminacji, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
i sposób:
1) ustalania parametrów przepustowości lotniska i przeprowadzania oceny
tej przepustowości;
2)
ustalania i pobierania opłat za koordynację, a także warunki ich
zatwierdzania przez Prezesa Urzędu;
3)

sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem koordynatora

i organizatora rozkładów lotów;
4) postępowania w przypadku odwołania koordynatora i organizatora
rozkładów lotów;
5) postępowania w przypadku zniesienia koordynacji i organizacji
rozkładów lotów.”;

34) w art. 68:
a) uchyla
się ust. 1,
b) w ust. 2 uchyla się pkt 4,
c) ust. 2b otrzymuje brzmienie:
„2b. Zarządzający lotniskiem jest obowiązany, na wniosek komendanta placówki
Straży Granicznej stwierdzający istnienie zagrożenia bezpieczeństwa lotów,
do bezzwłocznego uniemożliwienia wykonywania pracy lub innych



39



czynności osobie realizującej zadania związane z kontrolą bezpieczeństwa
w portach lotniczych.”,
d) po ust. 2b dodaje się ust. 2c w brzmieniu:
„2c. Zarządzający lotniskiem nieposiadającym lotniczego przejścia granicznego
może udostępnić lotnisko do wykonywania międzynarodowych lotów
niehandlowych, na zasadach określonych w art. 73 ust. 5, po uzyskaniu
zgody Komendanta Głównego Straży Granicznej i właściwych organów
służb celnych. Zgoda ta jest udzielana na czas oznaczony.”,
e) w ust. 3 dodaje się pkt 3 – 7 w brzmieniu:
„3) posiadać system zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach – o ile jest
wymagany;
4) koordynować prace zespołu ochrony lotniska;
5) posiadać zaktualizowany plan generalny lotniska;
6) określić granicę części lotniczej lotniska, podlegającą zatwierdzeniu przez
Prezesa Urzędu;
7) posiadać zezwolenie, o którym mowa w art. 173 ust. 1.”,
f) dodaje
się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. Zarządzający lotniskiem, na którym funkcjonuje lotnicze przejście graniczne,
po uprzednim uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem placówki
Straży Granicznej, jest obowiązany do zapewnienia fizycznego oddzielenia
pasażerów lotów wewnętrznych, określonych w art. 2 pkt 3 rozporządzenia
(WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.
ustanawiającego wspólny kodeks zasad regulujących przepływ osób przez
granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 105 z 13.04.2006,
str. 1), od pasażerów innych lotów, podlegających odprawie granicznej,
zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr VI pkt 2 do tego
rozporządzenia.
5. Zarządzający lotniskiem, przewo nik lotniczy lub agent obsługi naziemnej,
wykonujący czynności obsługi pasażerów i transportu między statkiem
powietrznym a obiektami portu lotniczego, jest obowiązany skierować
pasażerów do wyznaczonych części portu lotniczego, z uwzględnieniem
oddzielenia pasażerów lotów wewnętrznych niepodlegających odprawie
granicznej, określonych w art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr 562/2006/WE, od


strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: