eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


100



„Art. 189. 1. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu

z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych oraz
Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa
w art. 187, a także biorąc pod uwagę rodzaje lotnisk:
1) szczegółowe wymagania dotyczące programów ochrony, o których
mowa w art. 188;
2) szczegółowe zadania w zakresie nadzoru lotniczego Prezesa
Urzędu oraz innych służb i organów, a także zadania instytucji
zapewniającej służby żeglugi powietrznej, zarządzających lotniskami
i podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą
w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej
ustala, w drodze rozporządzenia, Krajowy Program Kontroli Jakości
w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, o którym mowa w art. 5 ust. 3
rozporządzenia nr 2320/2002/WE, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Komisji nr 1217/2003/WE z dnia 4 lipca 2003 r.
ustanawiającego wspólne specyfikacje dla krajowych programów kontroli
jakości bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym (Dz. Urz. WE L 169
z 08.07.2003; Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 345).
3. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
Krajowy Program Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
uwzględniający przepisy Unii Europejskiej w sprawie wspólnych zasad
w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego.”;

110) art. 189a otrzymuje brzmienie:
„Art.
189a.
1. Organy administracji publicznej i służby odpowiedzialne za
bezpieczeństwo i porządek publiczny, Prezes Urzędu, zarządzający
lotniskami, przewo nicy lotniczy, instytucje zapewniające służby
żeglugi powietrznej oraz inne organy i służby publiczne podejmują



101



działania i współpracują w zakresie wypracowania, wdrożenia
i nadzorowania systemu ułatwień administracyjnych i proceduralnych
w lotnictwie cywilnym zgodnie z Krajowym Programem Ułatwień
Lotnictwa Cywilnego.
2. Minister
właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych ustala, w drodze rozporządzenia,
po zasięgnięciu opinii Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa
Cywilnego, Krajowy Program Ułatwień Lotnictwa Cywilnego,
określający:
1) sposób i warunki realizacji systemu ułatwień lotnictwa
cywilnego, dotyczące w szczególności:
a) organizacji systemu ułatwień w portach lotniczych i na
lotniskach oraz na pokładzie statków powietrznych,
b) współpracy w tym zakresie organów administracji publicznej
i służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne, Prezesa
Urzędu, zarządzających lotniskami, przewo ników lotniczych,
instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej oraz innych
organów i służb publicznych,
2) wzór wniosku o wydanie CMC,
3) okres ważności oraz wzór CMC,
4) szczegółowy sposób postępowania przy wydawaniu CMC,
5) szczegółowy sposób postępowania przy utracie CMC lub utracie
ważności posiadanego CMC
– z uwzględnieniem przepisów Załącznika 9 do Konwencji

o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz przepisów między-
narodowych.”;

111) art. 190 otrzymuje brzmienie:

„Art. 190. Przepisy niniejszego działu stosuje się do przewozów lotniczych krajowych
oraz, w zakresie nieuregulowanym odmiennie przez umowy międzynarodowe wiążące
Rzeczpospolitą Polską, do przewozów lotniczych międzynarodowych, wykonywanych



102



przez polskich i obcych przewo ników lotniczych, z zastrzeżeniem przepisów
rozporządzenia nr 1008/2008/WE.”;

112) art. 191 otrzymuje brzmienie:
„Art. 191. 1.
Polski przewo nik lotniczy może wykonywać przewozy lotnicze
w zakresie i na warunkach określonych w certyfikacie i koncesji,
z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.
2. Wykonywanie przewozów regularnych lub serii przewozów
nieregularnych na określonych trasach lub obszarach między
Rzecząpospolitą Polską a państwem trzecim przez polskiego
przewo nika lotniczego wymaga uzyskania upoważnienia, wydanego
przez Prezesa Urzędu w drodze decyzji administracyjnej.
3. Wykonywanie przewozów na obszarze Europejskiego Obszaru
Gospodarczego oraz na trasach do i z Konfederacji Szwajcarskiej
przez polskiego przewo nika nie wymaga uzyskania upoważnienia.
4. Jeżeli wymagają tego umowy międzynarodowe lub prawo państwa,
w którego granicach mają być wykonywane przewozy lotnicze,
Prezes Urzędu dokonuje wyznaczenia, niezależnie od upoważnienia,
o

którym mowa w ust. 2, polskich przewo ników lotniczych
uprawnionych do wykonywania przewozów na określonych trasach
lub obszarach tego państwa, informując o tym jego właściwy organ.
5. Przy upoważnianiu i wyznaczaniu polskich przewo ników lotniczych
uwzględnia się interes publiczny oraz potrzeby rozwoju polskiego
transportu.
6. Prezes Urzędu może odmówić udzielenia upoważnienia lub dokonać
wyznaczenia ubiegającemu się o nie polskiemu przewo nikowi
lotniczemu albo ograniczyć je – w szczególności w odniesieniu do
oferowanej zdolności przewozowej – w przypadkach gdy:
1) jest to konieczne ze względu na ograniczenia wynikające
z umów lub przepisów międzynarodowych;
2) jest to uzasadnione w celu uniknięcia poważnego ograniczenia
możliwości skutecznego konkurowania polskich przewo ników



103



lotniczych z przewo nikami lotniczymi innymi niż określeni
w ust. 1 i art. 192a ust. 1;

3) jest to uzasadnione potrzebą umożliwienia opłacalności
regularnych przewozów na linii lotniczej już obsługiwanej, na
której nie ma potrzeby zwiększenia oferowanej zdolności
przewozowej;
4) wykonywanie lotów regularnych na danej linii zostało już
wcześniej powierzone innemu przewo nikowi lotniczemu na
zasadzie obowiązku użyteczności publicznej.
7. Jeżeli o upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, występuje dwóch
lub więcej przewo ników lotniczych ubiegających się
o upoważnienie do wykonywania przewozów lotniczych na tej samej
trasie, w
przypadku ograniczonych praw przewozowych, Prezes
Urzędu udziela upoważnienia przewo nikowi, po przeprowadzeniu
konkursu, w którym jako kryteria oceny przyjmuje się w szcze-
gólności:
1) zdolność do zapewnienia przez przewo nika właściwego
poziomu usług i konkurencyjnego poziomu opłat za przewozy
oraz skutecznego konkurowania z przewo nikami lotniczymi
innymi niż określeni w ust. 1 i art. 192a ust. 1;
2) wcześniej poniesione nakłady na rozwój połączenia, będącego
przedmiotem konkursu, i dotychczas osiągane przez niego
wyniki ekonomiczne.
8. Prezes Urzędu, na uzasadniony wniosek zainteresowanego
przewo nika, może dokonać oceny efektywności wykorzystywania
ograniczonych praw przewozowych, cofnąć upoważnienie
i przeprowadzić konkurs.
9. Upoważnienie lub wyznaczenie mogą być cofnięte, w przypadku gdy
przewo nik lotniczy nie stosuje się do przepisów dotyczących
przewozu lotniczego.
10. Upoważnienie, które zostało udzielone w wyniku konkursu, o którym
mowa w ust. 7, może ponadto być cofnięte w szczególności, gdy
przewo nik lotniczy:



104



1) nie rozpoczął wykonywania przewozów lotniczych do końca
sezonu rozkładowego następującego po sezonie, w którym
upoważnienie zostało mu przyznane,
2) przerwał wykonywanie przewozów lotniczych, do których został
upoważniony, i nie wznowił ich w czasie jednego kolejnego
sezonu rozkładowego
– chyba że udowodni, że niewykonywanie przewozów lotniczych
było następstwem okoliczności, na które nie miał wpływu;
3) złożył pisemny wniosek do Prezesa Urzędu, informujący
o zaprzestaniu korzystania z przyznanych praw przewozowych;
4) nie stosuje się do przepisów dotyczących przewozu lotniczego.
11. Upoważnienie przyznane bez konieczności przeprowadzenia
konkursu, o którym mowa w ust. 7, lub wyznaczenie mogą być
ograniczone, w przypadku gdy przewo nik lotniczy nie stosuje się do
przepisów dotyczących przewozu lotniczego.
12. Przewo nik lotniczy jest obowiązany zawiadomić Prezesa Urzędu,
z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni, o planowanym zaprzestaniu
wykonywania regularnego przewozu na trasie, do obsługi której
został upoważniony w wyniku konkursu, o którym mowa w ust. 7,
podając jego przyczynę.
13. Upoważnienie, jego odmowa, ograniczenie i cofnięcie następuje
w drodze decyzji administracyjnej.
14. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, procedurę konkursową zawierającą szczegółowe
warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych, o których
mowa w ust. 7, z uwzględnieniem wiążących umów i przepisów
międzynarodowych oraz z poszanowaniem zasady
niedyskryminacji.”;

113) po art. 191 dodaje się art. 191a w brzmieniu:
„Art. 191a. 1.
Prezes Urzędu odmawia wydania upoważnienia do wykonywania
przewozów regularnych lub serii przewozów nieregularnych na
określonych trasach lub obszarach, jeżeli przewo nik:


strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: