eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze


UZASADNIENIE

Projekt
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów porządkowych
związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony lotów oraz porządku na lotnisku jest
wypełnieniem nowego upoważnienia ustawowego zawartego w art. 83a ust. 2 ustawy z dnia 3
lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Powyższa regulacja związana jest z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21
lipca 2006 r. (P33/05), który orzekł o niezgodności art. 210 ust. 1 pkt 5 Prawa lotniczego z
art. 42 ust. 1 Konstytucji.
Kwestionowany przepis stanowił, że karze grzywny podlega ten, kto nie wykonuje
zarządzeń i poleceń zarządzającego lotniskiem związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa
lotów lub porządkiem na lotnisku, o których mowa w art. 82 pkt 3 Prawa lotniczego. Przepis
art. 210 ust. 1 pkt 5 Prawa lotniczego miał zatem charakter blankietowy zupełny. Nie zawierał
znamion czynu zabronionego, odsyłając w tym względzie do innego aktu normatywnego -
zarządzenia nr 195 z 31 grudnia 2003 r. Naczelnego Dyrektora Przedsiębiorstwa
Państwowego „Porty Lotnicze”, wydanego na podstawie art. 82 pkt 3 Prawa lotniczego.
Niniejsze zarządzenie określało, jakie zachowania były zabronione na terenie lotniska,
stanowiły więc podstawę określenia znamion wykroczenia, za które – na mocy art. 210 ust. 1
pkt 5 Prawa lotniczego – sprawca mógł zostać ukarany grzywną.
Zgodnie z wykładnią prawa wyznaczenie znamion czynu zabronionego następuje w
aktach prawnych powszechnie obowiązujących, którymi zgodnie z art. 87 Konstytucji są
wyłącznie Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia oraz
– na obszarze działania organów, które je ustanowiły – akty prawa miejscowego.
W związku z powyższym ustawa Prawo lotnicze została uzupełniona w art. 82 o ust.
2, na mocy którego nie zarządzający lotniskiem ale minister właściwy do spraw transportu
został upoważniony do określenia, w drodze rozporządzenia, przepisów porządkowych
obowiązujących na terenie lotniska. W rozporządzeniu, o którym mowa na wstępie zostały
stypizowane znamiona poszczególnych czynów zabronionych – nakazy i zakazy,
wykroczenie przeciwko którym sprawca podlega karze grzywny na podstawie nowego art.
210 ust. 1 pkt 5a Prawa lotniczego.




3
Ocena Skutków Regulacji (OSR)

Podmioty, których dotyczy regulacja zawarta w akcie wykonawczym:

1) Porty lotnicze;
2) zarządzający lotniskami;
3) przewoźnicy lotniczy;
4) podmioty wchodzące w skład systemu ochrony lotnictwa cywilnego Rzeczypospolitej
Polskiej.

Konsultacje społeczne

Projektowane rozporządzenie będzie przedmiotem konsultacji społecznych z następującymi
podmiotami:
1) Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych;
2) Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze”
3) przewoźnikami lotniczymi.

Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego

Wprowadzenie nowej regulacji nie będzie wymagało dodatkowych środków finansowych
uzyskiwanych z budżetu i sektora publicznego, nie będzie miało również wpływu na dochody
budżetu.

Wpływ regulacji na rynek pracy
Wprowadzenie do stosowania przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.

Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Niniejsze rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorstw w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja pozostaje bez wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

Biuletyn Informacji Publicznej

4
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.



05/33rch

5










Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)
z dnia ……………… 2009 r.

w sprawie użycia lasera lub światła innych źródeł w polskiej przestrzeni powietrznej

Na podstawie art. 87a ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr
100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) strefy przestrzeni powietrznej wykorzystywanej do żeglugi powietrznej wraz ze szczegóło-
wymi warunkami użycia lasera lub światła z innych źródeł w tych strefach;
2) tryb wydawania zgody na użycie lasera lub światła z innych źródeł.
§ 2. Określenia użyte w zarządzeniu oznaczają:
1) ARP - punkt odniesienia lotniska;
2) laser - urządzenie generujące spójną, intensywną i ukierunkowaną wiązkę światła mono-
chromatycznego;
3) laser pracy ciągłej (CW) - laser pracujący w trybie ciągłym a nie impulsowym, tj. jego
czas impulsu świetlnego jest dłuższy niż 0,25 sekundy;
4) naświetlenie - miara gęstości energii świetlnej rozłożonej na daną powierzchnię, wyrażona
w Watach na centymetr kwadratowy (W/cm²);
5) olśnienie - czasowa utrata wzroku spowodowana ekspozycją oka na silną, impulsową
wiązkę światła o dużej jasności, powodującą trudności w wykryciu lub odróżnieniu celu;
6) oślepienie - czasowe zmniejszenie lub całkowita utrata widoczności spowodowana ekspo-
zycją oka na silną wiązkę światła (np. samochodowe światła drogowe);
7) operator - osoba uprawniona do obsługi lasera, reflektorów lub środków pirotechnicznych,
odpowiadająca za wypełnienie wymagań bezpieczeństwa w trakcie ich stosowania;
8) poświata - zjawisko występowania w polu widzenia ciemnych, jasnych lub kolorowych
plamek u osób chwilowo oświetlonych wiązką świetlną, mogące trwać do kilku minut i
powodować czasowe zakłócenia lub utratę widzenia;
9) wiązka - zbiór świetlnych promieni równoległych, rozbieżnych i zbieżnych;
10) źródło światła - dla niniejszego rozporządzenia za źródło światła uważa się urządzenia lub
środki pirotechniczne generujące wiązki światła mogące stanowić zagrożenie dla żeglugi
powietrznej.
§ 3. Ze względu na ochronę operacji lotniczych przed niebezpiecznym działaniem źródeł światła i
lasera ustanawia się następujące strefy:

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216,
poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141,
poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625,
Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz.
340.

1) S – 1 - strefa lotów wolna od źródeł światła i lasera, w której użycie źródeł światła dla lasera o
naświetleniu powyżej 50nW/cm², światła emitowanego z innych niż laser źródeł o natężeniu powy-
żej 1000 lx oraz pokazy ogni sztucznych na otwartej przestrzeni jest zakazane;
2) S – 2 - strefa lotów krytyczna leżąca poza strefą S1, w której użycie źródeł światła i lasera o na-
świetleniu powyżej 5µW/cm², światła emitowanego z innych niż laser źródeł o natężeniu poniżej
1500 lx oraz pokazy ogni sztucznych na otwartej przestrzeni są dopuszczone po spełnieniu dodat-
kowych wymagań ograniczających zakres czasowy, poziomy i pionowy oraz odległościowy emisji
lub pokazu;
3) S – 3 - strefa lotów z ograniczeniami, w której użycie źródeł światła i lasera o naświetleniu poni-
żej 100 µW/cm², innych niż laser źródeł światła o natężeniu poniżej 2000 lx oraz pokazy ogni
sztucznych na otwartej przestrzeni jest dopuszczone po spełnieniu dodatkowych wymagań ograni-
czających zakres czasowy, horyzontalny, pionowy i odległościowy pokazu.
§ 4.1. Strefa S-1 (rysunek 1 w załączniku nr 1) obejmuje przestrzeń w bezpośrednim otoczeniu lot-
niska do wysokości 600 m (2000 ft) nad powierzchnią terenu włącznie (AGL), ograniczoną płasz-
czyznami bocznymi położonymi na odległości 3 700 m (2 NM) od linii centralnej drogi/dróg star-
towej/ych we wszystkich kierunkach oraz dodatkowo 5 600 m (3 NM) wzdłuż przedłużenia linii
centralnej drogi startowej i 750 m (2 500 ft) po obu jej stronach.
2. Strefa S-2 (rysunek 3 w załączniku nr 1) obejmuje przestrzeń wokół lotniska do 18 500 m od
jego ARP oraz do 3050 m (10 000 ft) nad powierzchnią terenu włącznie (AGL).
3. Strefa S-3 obejmuje przestrzeń poza strefami S1 i S2 i może być określona przez zarządzającego
lotniskiem w porozumieniu z instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego w zależności od po-
trzeb wynikających z profilów procedur podejścia i nieudanego podejścia do lądowania.
§ 5. Osoba fizyczna lub prawna planująca użycie lasera lub innego źródła światła dużej intensyw-
ności w przestrzeni powietrznej jest obowiązana wystąpić do Prezesa Polskiej Agencji eglugi Po-
wietrznej o zgodę na użycie lasera lub innego źródła światła o dużej intensywności w terminie 14
dni od planowanego użycia, na druku stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia
oraz wyznaczyć operatora.
§ 6. Dowódca statku powietrznego nie może wlecieć w wiązkę światła laserowego lub innego, bez
wyraźnego zezwolenia służb ruchu lotniczego na podstawie zezwolenia udzielonego przez Prezesa
Polskiej Agencji żeglugi Powietrznej
§ 7. Informacje o ograniczeniach związanych z pokazami z użyciem źródeł, światła i lasera są pu-
blikowane w formie NOTAM, komunikatu ATIS oraz przekazywane załogom statków powietrz-
nych przelatującymi w pobliżu ograniczeń w ramach służby informacji powietrznej.
§ 8. Zarządzający lotniskiem opracuje na podstawie niniejszego rozporządzenia i opublikuje w AIP
Polska mapę stref dla lotniska pod jego zarządem, o których mowa w § 4.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER INFRASTRUKTURY


2
strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 90 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: