Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych oraz nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie skierowany do konsultacji z zainteresowanymi partnerami społecznymi.
16/05/em
24
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ……………2009 r.
w sprawie warunków i procedur wykonywania lotów z lotnisk użytku wyłącznego oraz
czasowego otwarcia lotnisk użytku wyłącznego do użytku publicznego
Na podstawie art. 54 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r.- Prawo lotnicze (Dz. U. z
2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Przepisy rozporządzenia określają warunki i procedury wykonywania przez
statki powietrzne lotów:
1) określonych w art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej
„ustawą”, z lotnisk użytku wyłącznego;
2) z lotnisk użytku wyłącznego w przypadku czasowego otwarcia lotniska użytku wyłącznego
do użytku publicznego.
2. Przez czasowe otwarcie lotniska użytku wyłącznego do użytku publicznego
rozumie się otwarcie lotniska użytku wyłącznego do użytku publicznego w określonych
dniach lub porach dnia w nieprzerwanym okresie od 1 do 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12
miesięcy.
§ 2. 1.Do wykonywania przez statki powietrzne z lotnisk użytku wyłącznego lotów
określonych w art. 54 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy, stosuje się warunki i procedury dotyczące
wykonywania przez statki powietrzne lotów z lotnisk użytku publicznego, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia.
2. Do wykonywania przez statki powietrzne z lotnisk użytku wyłącznego lotów, o
których mowa w art. 54 ust. 4 pkt 1 ustawy, stosuje się przepisy dotyczące wykonywania
przez statki powietrzne lotów niehandlowych.
§ 3. 1. W przypadku czasowego otwarcia lotniska użytku wyłącznego do użytku
publicznego do wykonywania przez statki powietrzne lotów z tego lotniska stosuje się
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej- transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz.1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i
711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z
2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z
2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
warunki i procedury dotyczące wykonywania przez statki powietrzne lotów z lotnisk użytku
publicznego, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.
2. W celu uzyskania zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na czasowe otwarcie
lotniska użytku wyłącznego do użytku publicznego, o której mowa w art. 54 ust. 6 ustawy,
zainteresowany składa w tej sprawie wniosek, co najmniej na kwartał przed planowanym
terminem otwarcia lotniska użytku wyłącznego do użytku publicznego, wskazując we
wniosku:
1) kategorię statków powietrznych, które będą korzystały z lotniska – mając na uwadze kod
referencyjny lotniska;
2) czasokres otwarcia lotniska do użytku publicznego oraz termin planowanego otwarcia
lotniska ;
3) projekt planowanych stawek opłat lotniskowych, o których mowa w § 5; 4) interes
publiczny przemawiający za wydaniem pozytywnej decyzji w tej sprawie.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, zainteresowany dołącza opinię właściwej
terytorialnie gminy lub gmin, potwierdzającą, że z punktu widzenia zadań własnych gminy
nie istnieją przeciwwskazania do czasowego otwarcia lotniska użytku wyłącznego do użytku
publicznego, a interes publiczny to uzasadnia.
4.W przypadku niezachowania terminu, którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu Lotnictwa
Cywilnego wydaje decyzję odmowną.
§ 4. 1. Wykonywanie przez statki powietrzne lotów z lotnisk użytku wyłącznego
czasowo otwartych do użytku publicznego, za uprzednią zgodą Prezesa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego, o której mowa w § 3, może nastąpić jeżeli wnioskujący:
1) otrzyma na czas określony, wskazany we wniosku, o którym mowa w § 3 ust.2,
certyfikat lotniska i zezwolenie na zarządzanie tym lotniskiem;
2) zapewni ochronę startów i lądowań oraz postoju statków powietrznych oraz
pasażerów i ich bagażu, towarów lub poczty, a także innych użytkowników tego lotniska ,
zgodnie z wymaganiami ustalonymi w § 122 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 19 czerwca 2007r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego
realizującego zasady ochrony lotnictwa ( Dz. U. Nr 116, poz. 803);
3) zapewni służbę ruchu lotniczego, co najmniej lotniskowej służby informacji
powietrznej (AFIS), dla wykonywania startów i lądowań statków powietrznych kategorii
innej niż A i B.
2. Do lotnisk, użytku wyłącznego czasowo otwartych do użytku publicznego nie stosuje się
przepisów dotyczących planów generalnych dla lotnisk oraz art. 68 ust. 2 pkt 4 ustawy.
§ 5. 1. W przypadkach, o których mowa w § 1 pkt 2 , zarządzający lotniskiem użytku
wyłącznego ustala opłaty lotniskowe w sposób zapewniający zachowanie zasady
niedyskryminacji i uczciwej konkurencji.
2. Informacja o wysokości opłat lotniskowych zamieszczana jest w Zbiorze Informacji
Lotniczych AIP Polska.
3. Projekt planowanych stawek opłat lotniskowych dołączany do wniosku, o którym
mowa w § 3 ust. 2 - 4, powinien zawierać uzasadnienie potwierdzające spełnienie wymogów
2
w zakresie ustalania opłat lotniskowych określonych dla lotnisk użytku wyłącznego czasowo
otwartych jako lotniska użytku publicznego w przepisach wydanych na podstawie art. 77
ustawy Prawo lotnicze.
§ 6. Zarządzający lotniskami, o których mowa w art. 54 ust. 4 i ust. 6 ustawy, są
obowiązani przekazywać dane dotyczące tych lotnisk, do Zbioru Informacji lotniczych AIP
Polska.
§ 7. Zarządzający lotniskami, o których mowa w § 1, obowiązani są przekazywać do
Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz innych właściwych organów dane statystyczne dotyczące
ruchu statków powietrznych wykonujących loty z tych lotnisk.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi akt wykonawczy do art. 54 ust. 7 ustawy z dnia ……. 2009 r.
o zmianie ustawy - Prawo lotnicze (Dz. U. …, poz. …), która wprowadza nową instytucję do
systemu Prawa lotniczego, tj. możliwość czasowego „przekształcenia” lotniska użytku
wyłącznego w lotnisko użytku publicznego.
Celem przedmiotowego rozporządzenia jest określenie warunków i procedur, po spełnieniu
których lotnisko użytku wyłącznego będzie mogło być otwarte dla publiczności, z
zachowaniem zasady niedyskryminacji i z poszanowaniem zasady uczciwej konkurencji.
Podstawowe założenie jest takie, że lotniska użytku wyłącznego w przypadku otrzymania
zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na czasowe ich otwarcie jako lotniska użytku
publicznego powinny spełnić wszystkie warunki określone w przepisach prawnych dla lotnisk
użytku publicznego, o ile przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej.
Mając na uwadze przyjęte założenie, że z lotnisk tych działalność publiczna będzie
prowadzona wyłącznie w okresie od 1 do 6 miesięcy odpowiednio zróżnicowane - w stosunku
do lotnisk użytku publicznego – wymagania dotyczą przede wszystkim zagadnień ochrony
lotnictwa, zapewniania służb ruchu lotniczego oraz opłat lotniskowych; w przypadku opłat
lotniskowych sprawy te będzie regulowało rozporządzenie w sprawie opłat lotniskowych
wydawane na podstawie art. 77 Prawa lotniczego.
Biuletyn informacji Publicznej - zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu
Informacji Publicznej.
Ocena Skutków Regulacji
1. Wpływ na sektor finansów publicznych.
W wyniku wprowadzonej regulacji nastąpi zwiększenie zadań i większe obciążenie pracą
pracowników administracji rządowej i samorządowej, co może spowodować zwiększenie
kosztów funkcjonowania administracji publicznej oraz Polskiej Agencji eglugi Powietrznej
(publikacja w AIP). Jednocześnie należy oczekiwać zwiększenia wpływów administracji
publicznej z tytułu opłat za wydawane dokumenty.
2. Ocena skutków dla samorządu terytorialnego.
Analogicznie jak w pkt 1.
3. Wskazanie podmiotów, na które rozporządzenie będzie oddziaływać.
Projekt dotyczy bezpośrednio właścicieli lub zarządzających lotniskami oraz innych ich
użytkowników – w przypadku czasowego otwarcia dla publiczności, a także różnego szczebla
organów rządowych i samorządowych oraz Polskiej Agencji eglugi Powietrznej.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2113 › Pobierz plik
- 2113-akty-wykonawcze › Pobierz plik
- 2113-001 › Pobierz plik
- 2113-002 › Pobierz plik
- 2113-003 › Pobierz plik
- 2113-004 › Pobierz plik
- 2113-poprawka › Pobierz plik