eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

oraz przeprowadzał pierwszy etap prób. Pierwszy etap prób w locie powinien obejmować swym
zakresem wszystkie próby do wyznaczenia charakterystyk i własności lotnych, oraz próbę cieplną
silnika, wyznaczenie ograniczeń oraz podstawowych osiągów. Zakres udziału w próbach w locie,
pilotów nie będących pilotami doświadczalnymi (pod warunkiem zakwalifikowania lotów do prób,
które nie są próbami doświadczalnymi np. próby trwałościowe zespołu napędowego) o ile zostanie
zgłoszony odpowiedni wniosek, będzie ustalony każdorazowo przez Prezesa ULC w zależności od
wyników pierwszego etapu prób i właściwości sprzętu.

§ 26. Prezes Urzędu zatwierdza programy prób i instrukcje użytkowania w locie (w przypadkach
niezbędnych - po wprowadzeniu przez zgłaszającego odpowiednich zmian). Zatwierdzony przez
Prezesa Urzędu program prób i instrukcja użytkowania w locie stanowi podstawę przeprowadzania
prób.

§ 27. Rejestr Cywilnych Statków Powietrznych, na pisemny wniosek zgłaszającego rezerwuje i
przekazuje informacje o znakach rozpoznawczych.

§ 28. 1. W trakcie prób zgłaszający obowiązany jest prowadzić:
1) rejestr wykonywanych lotów (rejestracja lot po locie) z podaniem czasu trwania (godzina startu i
lądowania) oraz celu lotu;
2) rejestrację czasu pracy silnika na ziemi;
3) wykaz usterek i uszkodzeń sprzętu w trakcie prób z podaniem ich przyczyny i sposobu usunięcia.
2. Wszystkie wpisy powinny być podpisane przez zgłaszającego sprzęt do prób i potwierdzone
przez pilota wykonującego próby w locie.

§ 29. 1. Po zrealizowaniu z wynikiem pozytywnym programu prób na ziemi i w locie oraz
wylataniu wymaganej ilości godzin zgłaszający może wystąpić z wnioskiem o zniesienie ograniczeń
ustalonych na okres prób i wydanie pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 należy dołączyć:
1) wykaz lotów;
2) wykaz usterek i uszkodzeń sprzętu;
3) informację o cechach specjalnych sprzętu, które muszą być uwzględnione przy jego normalnej
eksploatacji;
4) sprawozdanie z prób w locie, w tym z pomiarów wznoszenia, z zastrzeżeniem § 15;
5) dokumentację niezbędną dla normalnego użytkowania sprzętu w postaci instrukcji, opisów lub
tabliczek informacyjnych zawierających:
a) krótki opis techniczny z rysunkiem w trzech rzutach lub fotografiami,
b) ograniczenia warunków użytkowania (masy, położenia środka masy, dopuszczalne prędkości,
temperatury, obroty, warunki meteorologiczne),
c) wykazy czynności przy normalnym użytkowaniu dotyczące zakresu kontroli przed lotem,
czynności podczas startu, podejścia do lądowania oraz lądowania,
d) informacja o cechach specyficznych sprzętu,
e) uwagi o zachowaniu się w sytuacjach awaryjnych,
f) wykaz niezbędnego wyposażenia,
g) terminarz i zakresy prac technicznych niezbędnych dla zapewnienia zdatności do lotu płatowca,
silnika, śmigła i osprzętu.

Rozdział 5

Wydawanie i odnawianie ważności oraz zawieszanie i cofaniu pozwoleń na wykonywanie lotów

§ 30.1. Po złożeniu wniosku o wydanie pozwolenia statek powietrzny do oględzin w celu oceny jego
zdatności do lotu przedstawia:
1) właściciel lub użytkownik, lub
2) organizacja obsługowa posiadająca certyfikat na obsługę techniczną statków powietrznych, o
którym mowa w art. 160 ust. 1 ustawy, lub

8
3) podmiot posiadający certyfikat w zakresie projektowania, produkcji i obsługi statków
powietrznych kategorii specjalnej,
4) mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego
- składając oświadczenie o przygotowaniu statku powietrznego do przeprowadzenia oceny jego
zdatności do lotu.
2 Wzór wniosku o wydanie pozwolenia oraz o objęcie nadzorem prac lotniczych nad statkiem kategorii
specjalnej albo o uznanie zdatności do lotu importowanego statku powietrznego kategorii specjalnej
określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.


§ 31. Pozwolenie na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej wydawane jest po uprzednim:
1) zakończeniu nadzoru jego budowy, odbudowy, modyfikacji lub uznaniu zdatności importowanego
statku powietrznego w oparciu o dokumenty obce;
2) po sprawdzeniu czy dany egzemplarz statku powietrznego jest zgodny z opisem zawartym w jego
dokumentacji technicznej;
3) wykonaniu przeglądu zasadniczego statku powietrznego, przedstawieniu go do oględzin i
wykonaniu lotu próbnego- kontrolnego.
2. Wzór pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej określa załącznik nr 5 do
rozporządzenia.

§ 32. Nadzór budowy, odbudowy, modyfikacji statku powietrznego kategorii specjalnej obejmuje:
1) ocenę wniosku zgłoszenia oraz przekazanych z wnioskiem dokumentów;
2) inspekcję u zgłaszającego podczas, której sprawdzane są warunki lokalowe, wyposażenie w
przyrządy i narzędzia wykonawcze i pomiarowe, warunki składowania materiałów i części
gotowych, zdolność do zapewnienia oceny jakości, zakres prac przewidzianych do wykonania w
warunkach amatorskich i zakres prac przewidzianych do wykonania w warunkach
profesjonalnych, poziom przygotowania i kwalifikacji wykonujących prace;
3) powołanie przez Prezesa Urzędu zespołu roboczego certyfikacji, który przeprowadza u
zgłaszającego inspekcję w celu odbioru kolejnych etapów budowy, odbudowy lub modyfikacji;
4) zatwierdzenie przez Prezesa Urzędu programów prób naziemnych i w locie oraz instrukcji
użytkowania w locie, instrukcji obsługi technicznej;
5) przegląd wykonywany przez zespół roboczy, po zakończeniu budowy (odbudowy lub
modyfikacji) gotowego statku powietrznego;
6) oględziny oraz wydanie świadectwa oględzin upoważniającego do prowadzenia prób w locie,
7) próby naziemne i w locie przeprowadzane na wniosek zgłaszającego;
8) końcową ocenę sprawozdań z prób naziemnych i w locie oraz przedstawionej dokumentacji
dowodowej.

§ 33.
Uznawanie zdatności importowanego statku powietrznego kategorii specjalnej obejmuje:
1) ocenę wniosku zgłoszenia oraz przekazanych z wnioskiem dokumentów;
2) wyznaczenie przez Prezesa Urzędu zespołu roboczego certyfikacji;
3) zatwierdzenie przez Prezesa Urzędu programu lotów próbnych kontrolnych, instrukcji
użytkowania w locie oraz instrukcji obsługi technicznej (w wersji przetłumaczonej na język
polski);
4) oględziny i wydanie świadectwa oględzin upoważniającego do prowadzenia lotów próbnych
kontrolnych;
5) loty próbne kontrolne;
6) końcową ocenę sprawozdania z lotów próbnych kontrolnych oraz ocenę obcej dokumentacji
dowodowej.

§ 34. 1. Zgłaszający jest obowiązany spełnić wymagania techniczne (odbyć proces budowy,
odbudowy, modyfikacji statku powietrznego, a w przypadku importowanego statku powietrznego –
proces uznania zdatności w oparciu o dokumenty obce) w terminie 3 lat od dnia złożenia wniosku.

9
2. Prezes Urzędu może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu, o którym mowa w ust.1, na
umotywowany wniosek zgłaszającego. We wniosku zgłaszający obowiązany jest podać powody
opóźnienia oraz przewidywany nowy termin zakończenia procesu, o którym mowa w ust. 1.
3.Prezes Urzędu może odmówić przedłużenia terminu, o którym mowa w ust.1 w przypadku, gdy
wnioskujący przerwał proces oceny zdatności na okres przekraczający 12 miesięcy, bez
uzasadnienia.

§ 35. W przypadku statków powietrznych, silników, śmigieł lub podzespołów statków powietrznych o
znacznym stopniu złożoności Prezes Urzędu może zażądać od zgłaszającego przeprowadzenia ich
dokładnej oceny technicznej lub przeprowadzenia prac przywracających zdatność do lotu przez
uznaną instytucję badawczą lub certyfikowaną organizację obsługową.


§ 36. 1. Prezes Urzędu bada zdatność do lotu statku powietrznego, poprzez przeprowadzenie oględzin,
w miejscu i terminie uzgodnionym ze zgłaszającym.
2. Oględziny statku powietrznego obejmują:
1) ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;
2) ocenę stanu technicznego;
3) próby funkcjonalne;
4) loty próbne kontrolne lub doświadczalne.

§ 37. 1. Zgłaszający jest obowiązany przedstawić Prezesowi Urzędu następujące dokumenty:
1) dokument stwierdzający zgodność zbudowanego egzemplarza z wzorcem –projektem, w
szczególności „Poświadczenie zgodności budowy/naprawy „Form 1” wydane przez budującego
(lub producenta) lub inny równoważny dokument stwierdzający zgodność z projektem
(dokumentacją techniczną), zatwierdzony przez obcy nadzór lotniczy lub uprawniony organ
nadzoru lotniczego w szczególności stowarzyszenie lotnictwa, aeroklub;
2) wykaz materiałów dowodowych w postaci obliczeń, sprawozdań z prób i analiz, podpisanych
przez zgłaszającego lub wykonującego;
3) materiały dowodowe (całość - do wglądu, wskazane dokumenty lub ich streszczenia – do
złożenia jako załączniki);
4) protokół ważenia i załadowania z przykładem wzorcowego załadowania statku powietrznego;
5) instrukcja użytkowania w locie opracowana dla egzemplarza, dla którego zgłaszający
występuje z wnioskiem o wydanie pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej;
6) instrukcja obsługi technicznej wraz z informacją o ograniczeniach zdatności do lotu, jeśli takie
występują;
7) wszelkie inne niż podane w instrukcjach dodatkowe informacje, wprowadzające ograniczenia
niezbędne dla bezpiecznej eksploatacji statku powietrznego;
8) dodatkowe informacje, uznane za konieczne przez Prezesa Urzędu, w celu zapewnienia
bezpieczeństwa użytkowania i określenia stosownych ograniczeń użytkowania;
9) oświadczenie zgłaszającego (budowniczego statku powietrznego), że statek ten został
zbudowany, odbudowany, zmodyfikowany według wskazanej przez niego dokumentacji
technicznej oraz , że w stosunku do tej dokumentacji występują podane w osobnym wykazie
odstępstwa ( dla podkategorii S4 – oświadczenie co do zakresu wprowadzonych modyfikacji);
10) oświadczenie pilotów, że sprawozdanie z prób w locie zawiera dane zgodne z prawdą,
kompletne i że w czasie prób w locie nie wystąpiły żadne zjawiska, które wskazywałyby na
niebezpieczne cechy danego statku powietrznego, oraz że wszelkie nietypowe własności
zostały w sposób pełny opisane w sprawozdaniu (dotyczy statków powietrznych, wyrobów, dla
których wymaga się wykonania prób w locie);
2 Rodzaj dokumentacji i wymagań w zależności od podkategorii określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia.

§ 38.
1. Prezes Urzędu wydaje świadectwo oględzin w przypadku pozytywnego wyniku oceny
oględzin statku powietrznego, o której mowa w § 36 ust. 2 pkt 1-3, na podstawie którego dopuszcza
się statek powietrzny do lotu próbnego – kontrolnego lub doświadczalnego
10
2. Prezes Urzędu zatwierdza program prób naziemnych i w locie oraz tymczasową instrukcję
użytkowania w locie.
3.Okres ważności świadectwa oględzin do prób w locie, jego wycofanie lub zawieszenie określa
rozporządzenie w sprawie wykonywania lotów próbnych -kontrolnych.

§ 39. 1. Loty próbne kontrolne, o których mowa w § 36 ust. 2 pkt 4, wykonuje właściciel lub
użytkownik statku powietrznego zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu o lotach
próbnych -kontrolnych oraz po spełnieniu następujących warunków:
1) pierwszy lot próbny doświadczalny lub kontrolny statku powietrznego niezależnie od
podkategorii, a także loty próbne doświadczalne statków powietrznych zaliczonych do
podkategorii S1, S5 i S6 wykonuje pilot zawodowy posiadający stosowne uprawnienia pilota
doświadczalnego;
2) pilot doświadczalny po wykonaniu lotów próbnych (lub kontrolnych) obowiązany jest wydać
opinię co do bezpieczeństwa lotu i poprawnych własności pilotażowych;
3) zgłaszający obowiązany jest złożyć sprawozdanie z prób w locie.
§ 40. 1. Na kadłubie statku powietrznego kategorii specjalnej zgłaszający obowiązany jest umieścić w
miejscu dobrze widocznym, w pobliżu drzwi lub innego otworu używanego dla wsiadania do statku
powietrznego, napis w kolorze czerwonym lub kontrastowym do tła: SPECJALNY – SPECIAL
(wersalikami, przy czym wysokość liter nie może być mniejsza od 25 mm),
2 W kabinie statku powietrznego kategorii specjalnej zgłaszający obowiązany jest umieścić tabliczkę o
następującej treści:
„Ten statek powietrzny otrzymał pozwolenie na wykonywanie lotów w kategorii „SPECJALNEJ” i
nie spełnia wymagań odnoszących się do szerokich i szczegółowych przepisów na temat zdatności
do lotu, które są oparte na Załączniku 8 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”.

§ 41. Prezes Urzędu wydaje pozwolenie w przypadku pozytywnej oceny zdatności do lotu statku
powietrznego, o której mowa w § 36 ust. 2.

§ 42.1 Prezes Urzędu odmawia wydania pozwolenia w przypadku, stwierdzenia braku zdatności do
lotu, na którymkolwiek z etapów, o którym mowa w § 36 ust. 2.
2 Prezes Urzędu może odmówić wydania pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej,
jeżeli statek powietrzny znajduje się poza granicami kraju.

§ 43. 1. Pozwolenie wydaje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia, w którym zakończono
ocenę zdatności do lotu statku powietrznego, potwierdzoną w protokole z lotu próbnego kontrolnego
oraz w świadectwie oględzin. Datę zakończenia oceny zdatności do lotu statku powietrznego wpisuje
się do pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej.
2. Pozwolenie powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego w czasie wykonywania lotów.

§ 44. 1. Po upływie okresu ważności pozwolenie może zostać odnowione przez osobę upoważnioną
przez Prezesa Urzędu na kolejne 12 miesięcy pod warunkiem wykonania ponownej oceny zdatności
statku powietrznego zgodnie z § 36 ust. 2 pkt 1-4 po wykonaniu przeglądu statku powietrznego przez
uprawniony licencjonowany personel lotniczy lub organizację obsługową.
2. Odnowienie ważności pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej odbywa się na
pisemny wniosek, złożony do Prezesa Urzędu przez właściciela lub użytkownika statku powietrznego,
zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

§ 45. Prezes Urzędu sprawdza w drodze okresowych inspekcji, w okresie ważności pozwolenia,
utrzymanie przez statek powietrzny jego zdatności do lotu. O terminie inspekcji użytkownik statku
powietrznego nie jest uprzedzany.

§ 46. Zakres inspekcji może dotyczyć wszystkich lub niektórych etapów oględzin statku powietrznego,
o których mowa w § 36 ust. 2, biorąc pod uwagę możliwość ich wykonania z uwagi na czas i miejsce
przeprowadzania inspekcji.
11

§ 47. 1. Dokumentem potwierdzającym wynik oraz zakres przeprowadzonej inspekcji jest świadectwo
oględzin.
2. Osoba przeprowadzająca inspekcję jest obowiązana przekazać kopię świadectwa oględzin do
rejestru statków powietrznych.

§ 48. 1. Pozwolenie zawiesza się w razie:
1) zawieszenia lotów na podstawie dyrektywy zdatności (AD) lub decyzji Prezesa Urzędu;
2) niewykonania wytycznych i instrukcji Prezesa Urzędu,
3) negatywnego wyniku okresowej inspekcji sprawdzenia utrzymania przez statek powietrzny
jego zdatności;
4) zgłoszenia przez użytkownika uszkodzeń lub usterek technicznych statku powietrznego
zagrażających bezpieczeństwu;
5) upływu okresu między-naprawczego statku powietrznego lub elementów jego wyposażenia;
6) wykonania
przeglądu strukturalnego statku powietrznego;
7) wykonania naprawy statku powietrznego przez nieuprawniony personel;
8) wykonania modyfikacji statku powietrznego lub jego wyposażenia bez uzgodnienia z
Prezesem Urzędu;
9) przeprowadzania prób lub badań w trakcie lotu na danym statku powietrznym;
10) przymusowego lądowania statku powietrznego z przyczyn technicznych;
11) wypadku lotniczego.

2. W przypadku zawieszenia pozwolenia, na drugiej stronie pozwolenia, w rubryce „ Pozwolenie
ważne do: Permit valid till: ” odciska się pieczęć zawierającą wyrażenie:: „Zawieszone –Suspended”.

§ 49.1. Odnowienie ważności pozwolenia następuje:
1) z urzędu, po ustaniu przyczyn jego zawieszenia – w przypadkach, o których mowa w § 48
ust. 1 pkt 1 i 2;
2) na wniosek właściciela lub użytkownika statku powietrznego – po przeprowadzeniu
oględzin statku powietrznego:
a) w z przypadkach, o których mowa w § 48 ust. 1 pkt 3- 11 - po ustaniu przyczyn
zawieszenia,
b) w przypadku upływu okresu ważności pozwolenia,
c) w okresie ważności pozwolenia, na kolejny okres,
przepisy § 36 stosuje się odpowiednio.
2. Wzór wniosku o odnowienie pozwolenia określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

§ 50. W razie stwierdzenia braku zdatności statku powietrznego do lotu, Prezes Urzędu przerywa
ocenę zdatności statku powietrznego do lotu, wydaje świadectwo oględzin, podając przyczyny
przerwania oględzin, a następnie:
1) odmawia odnowienia ważności pozwolenia;
2) zawiesza pozwolenie w przypadku, o którym mowa w § 49 ust. 1 pkt 2 lit. c.

§ 51. 1 Pozwolenie cofa się w przypadku stwierdzenia:
3) trwałej utraty zdatności do lotu przez statek powietrzny;
4) nie odnowienia ważności pozwolenia w okresie dwóch lat od daty jego zawieszenia;
5) stwierdzenia nieodpowiedniego stanu technicznego statku powietrznego lub przypadku
naruszenia zasad użytkowania statku powietrznego jak również użytkowania statku
powietrznego przez osoby nieuprawnione;
6) pisemnego wniosku właściciela statku powietrznego.
2. Posiadacz pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej, któremu cofnięto to
pozwolenie, obowiązany jest zwrócić je Prezesowi Urzędu.

12
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 70 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: