Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
skład której wchodzą członkowie załogi lotniczej, okres wykonywania czynności lotniczych może być
przedłużony do 18 godzin, a nieprzerwany czas lotu do 15 godzin.
3. Załoga samolotu w zwiększonym składzie nie może zostać zaplanowana do wykonania więcej niż
dwóch lądowań w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2.
4. Jeżeli planowany okres wykonywania czynności lotniczych członków załogi lotniczej wchodzących
w skład wieloosobowej załogi samolotu, o której mowa w ust. 1 i 2, w zwiększonym składzie:
1) nie przekracza 16 godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności operator
zapewnia możliwość wypoczynku na rozkładanych fotelach oddzielonych od kabiny załogi i
pasażerów;
2) wynosi 16 lub więcej godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności
operator zapewni możliwość wypoczynku na miejscach do leżenia oddzielonych od kabiny
załogi i pasażerów.
§ 19. 1. Jeśli okres wykonywania czynności lotniczych:
1) przekracza 16 godzin - każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich
zajęć w czasie lotu na 1/3 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje
się 1 godzinę, pozostałość dzieli się przez 3, a dla 1/3 liczby personelu pokładowego zapewnione są
oddzielone od kabiny załogi i pasażerów miejsca do leżenia;
2) przekracza 14 godzin, a nie przekracza 16 godzin - każdy członek personelu pokładowego powinien
być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/4 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od
planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, pozostałość dzieli się przez 4, a dla 1/4 liczby
personelu pokładowego zapewnione są oddzielone od kabiny załogi i pasażerów rozkładane fotele;
3) przekracza 13 godzin wykonywania czynności lotniczych, a nie jest dłuższy niż 14 godzin - każdy
członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu co
najmniej na 1 godzinę.
2. Zasady rozliczania okresu wykonywania czynności lotniczych, o których mowa w ust. 1 muszą
uwzględniać wykonywanie czynności w WOCL zgodnie z OPS 1.1105 pkt. 1.5.
§
20. Po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu - czas wypoczynku członków załogi
samolotu w porcie macierzystym powinien wynosić co najmniej 48 godzin czasu liczonego od godziny
2400 czasu lokalnego dnia przylotu.
10
§ 21. Poza portem macierzystym członek załogi samolotu wykonujący lot w pasie strefowej
zmiany czasu może przystąpić do służby, jeżeli nieprzerwany zajęciami służbowymi okres wypoczynku
wynosił co najmniej tyle, ile poprzedzający okres służby, jednak nie mniej niż 14 godzin - gdy różnica
czasu wynosiła co najmniej 4 godziny, a nie mniej niż 16 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co najmniej
6 godzin.
§ 22. 1. Gotowość jest pełniona w porcie macierzystym lub w innym miejscu wyznaczonym przez
operatora.
2. W przypadku pełnienia gotowości w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, gdy czas
dyżuru przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny dyżuru przypadają miedzy godzinami 22 a 6 czasu
lokalnego pracodawca zapewnia odpowiednie warunki pełnienia dyżuru.
3. Gotowość pełniona w innym miejscu wyznaczonym przez operatora wlicza się do czasu służby w
wymiarze 50% czasu jej trwania, z wyłączeniem 4 pierwszych godzin, a od czasu powiadomienia w
100%, jeżeli w trakcie pełnienia tej gotowości członek załogi ma możliwość odpoczynku w pozycji
leżącej. W przeciwnym przypadku czas gotowości w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę
wlicza się w pełnym wymiarze do czasu służby.
4. W przypadku pełnienia gotowości w innym miejscu wyznaczonym przez operatora minimalny
czas powiadamiania o podjęciu służby z gotowości wynosi 2 godziny.
5. Maksymalny czas pozostawania przez członków załogi w gotowości w porcie macierzystym lub w
innym miejscu wyznaczonym przez operatora nie może przekroczyć 12 godzin.
§ 23. 1. W przypadku, w którym gotowość w porcie macierzystym nie prowadzi do podjęcia
czynności lotniczych czas wypoczynku przysługujący po okresie gotowości wynosi 11 godzin.
2.
W przypadku, w którym bezpośrednio po gotowości w porcie macierzystym następuje okres
pełnienia czynności lotniczych, to okres ten nie może przekroczyć dozwolonego limitu okresu
wykonywania czynności lotniczych pomniejszonych o okres przebywania w gotowości .
Rozdział 4
Normy czasu służby i wypoczynku członków załóg w śmigłowcowym przewozie lotniczym
11
§ 24. Operator przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu czas zgłoszenia się do lotu
członków załóg śmigłowców w załodze jedno lub dwuosobowej, nie krótszy niż 30 minut przed
planowanym czasem lotu.
§ 25. 1. Operator zapewnia, by całkowita liczba okresów służby wyznaczonej członkowi załogi
nie przekraczała:
a) 160 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 28 dni, rozłożonych możliwie równomiernie przez cały
ten okres; oraz
b) 40 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 7 dni.
2. Operator zapewnia, by całkowite czasy blokowe lotów, do których dany członek załogi jest
wyznaczony jako operacyjny członek załogi, nie przekraczały:
a) 800 godzin blokowych w roku kalendarzowym;
b) 80 godzin blokowych w ciągu każdych kolejnych 28 dni.
§ 26. 1. Maksymalny podstawowy dzienny czas wykonywania czynności lotniczych wynosi 10
godzin dla załogi jednoosobowej i 12 godzin dla załogi dwuosobowej.
2. Maksymalny podstawowy dzienny czas wykonywania czynności lotniczych będzie skracany o
30 minut dla każdego odcinka począwszy od szóstego, przy czym maksymalne całkowite skrócenie
wynosi dwie godziny.
3.
Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych rozpoczyna się w WOCL, czas maksymalny, o
którym mowa w ustępie 1, zostanie skrócony o 100 % czasu jego zajęcia przy maksymalnym skróceniu o
dwie godziny. Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych kończy się lub w całości zawiera się w
WOCL, maksymalny czas wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ustępie 3, zostanie
skrócony o 50 % czasu jego zajęcia.
4. Maksymalny dzienny czas wykonywania czynności lotniczych może zostać wydłużony o
maksymalnie jedną godzinę.
5.
Wydłużenia nie są dopuszczalne w wypadku podstawowego czasu wykonywania czynności
lotniczych obejmującego 6 odcinków lub więcej.
6.
Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych obejmuje dwie godziny w WOCL, wydłużenia
ogranicza się maksymalnie do wykonania dwóch odcinków.
7.
Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych obejmuje ponad dwie godziny w WOCL,
wydłużenia ogranicza się do maksymalnie dwóch odcinków
8. Maksymalna liczba wydłużeń wynosi dwa w ciągu każdych kolejnych 7 dni.
12
9.
Jeśli operator planuje, że czas wykonywania czynności lotniczych wykorzystywać będzie
wydłużenia, minimalny okres wypoczynku przed i po zakończeniu lotu zostaje wydłużony o dwie godziny
lub tylko okres wypoczynku po zakończeniu lotu zostaje wydłużony o cztery godziny. Jeśli wydłużenia są
wykorzystywane w kolejnych okresach czasu wykonywania czynności lotniczych, okresy wypoczynku
przed lotem i po zakończeniu lotu między dwoma kolejnymi operacjami następują po sobie.
10.
Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych obejmujący wydłużenie rozpoczyna się między
godziną 22:00 a 04:59, operator ogranicza czas wykonywania czynności lotniczych odpowiednio do 8
godzin i 45 minut w załodze jednoosobowej i do 10 godzin i 45 minut w załodze dwuosobowej.
§ 27. 1 Na wniosek operatora Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej, wyrazić
zgodę, na operację opartą na wydłużonym czasie czynności lotniczych obejmującym przerwę.
2. Każdy operator będzie mieć obowiązek wykazania Prezesowi Urzędu, korzystając z doświadczenia
operacyjnego i uwzględniając aktualną wiedzę naukową, że jego wniosek o wydłużony okres pełnienia
czynności lotniczych zapewnia równoważny stopień bezpieczeństwa.
3.Czas przerwy członka załogi śmigłowca wykonującego w szczególności loty widokowe,
szkoleniowe dowozy do i z platformy wiertniczej, ze średnią ilością 6 lub więcej lądowań w ciągu
godziny wynosi co najmniej 30 minut na każde 3 godziny służby.
§ 28. 1 Minimalny okres wypoczynku, jaki operator ma obowiązek zapewnić przed rozpoczęciem
okresu czynności lotniczych rozpoczynającego się w porcie macierzystym, odpowiada co najmniej
długości poprzedniego okresu służby lub 12 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest
dłuższy.
2. Minimalny okres wypoczynku, jaki operator ma obowiązek zapewnić przed rozpoczęciem
okresu pełnienia obowiązków lotniczych rozpoczynającego się poza portem macierzystym, odpowiada co
najmniej długości poprzedniego okresu służby lub 10 godzinom, w zależności od tego, który z tych
okresów jest dłuższy; w przypadku minimalnego okresu wypoczynku poza portem macierzystym operator
zapewnia możliwość 8 godzin snu, uwzględniając potrzeby wynikające z podróży oraz inne potrzeby
fizjologiczne.
3. Nie naruszając postanowień ustępu 1 i 2, Prezes Urzędu może wyrazić zgodę na skrócenie
okresu wypoczynku.
4.
Każdy operator ma obowiązek wykazać Prezesowi Urzędu, korzystając z doświadczenia
operacyjnego i uwzględniając inne stosowne czynniki, takie jak aktualna wiedza naukowa, że jego
wniosek o skrócony okres wypoczynku zapewnia równoważny stopień bezpieczeństwa.
13
§ 29. 1. Uwzględniając potrzebę dokładnej kontroli przypadków zakładanych poniżej, w trakcie
operacji lotniczej, jaka rozpoczyna się z chwilą zgłoszenia, ograniczenia czasu pełnienia obowiązków
lotniczych, okresy służby i wypoczynku określone w niniejszym rozdziale można modyfikować w
wypadku nieprzewidzianych okoliczności z uwzględnieniem poniższych warunków:
a) maksymalny czas wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w § 26 ust.1, nie może być
wydłużony o więcej niż dwie godziny, chyba że liczba członków załogi lotniczej została zwiększona, w
którym to przypadku maksymalny okres pełnienia obowiązków lotniczych można wydłużyć o nie więcej
niż 3 godziny;
b) jeśli na końcowym odcinku w granicach czasu wykonywania czynności nieprzewidziane
okoliczności wystąpią po starcie i spowodują przekroczenie dopuszczalnego okresu wydłużenia, lot
można kontynuować do planowanego lub zapasowego miejsca przeznaczenia;
c) w przypadku powyższych okoliczności okres wypoczynku przypadający po czasie wykonywania
czynności lotniczych można skrócić, jednak nigdy poniżej minimalnego okresu wypoczynku określonego
w § 28 ust. 1 i 2.
2. W razie szczególnych okoliczności, które mogłyby doprowadzić do poważnego zmęczenia oraz
po zasięgnięciu opinii zainteresowanych członków załogi, dowódca skraca rzeczywisty czas pełnienia
obowiązków lotniczych lub zwiększa czas wypoczynku w celu wyeliminowania wszelkiego negatywnego
wpływu na bezpieczeństwo lotu;
§ 30. 1. Operator zapewnia, by:
a) dowódca składał operatorowi meldunek w przypadku wydłużenia okresu pełnienia czynności
lotniczych według jego uznania lub kiedy okres wypoczynku jest skrócony podczas rzeczywistej
operacji; oraz
b) jeśli wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych lub skrócenie okresu wypoczynku przekracza
jedną godzinę, kopia meldunku, na którym operator winien nanieść uwagi, przesłana zostaje do
Prezesa Urzędu nie później niż w ciągu 28 dni od wydarzenia.
§ 31. 1.Członek załogi pozostaje w gotowości w porcie lotniczym od momentu zgłoszenia w
ustalonym przez operatora punkcie zgłoszenia do zakończenia zgłoszonego okresu gotowości.
2. Gotowość w porcie lotniczym jest wliczana w całości do godzin służby.
3. Jeśli po okresie gotowości w porcie lotniczym następuje bezpośrednio pełnienie czynności
lotniczych, to okres ten nie może przekroczyć dozwolonego limitu okresu wykonywania czynności
14
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2113 › Pobierz plik
- 2113-akty-wykonawcze › Pobierz plik
- 2113-001 › Pobierz plik
- 2113-002 › Pobierz plik
- 2113-003 › Pobierz plik
- 2113-004 › Pobierz plik
- 2113-poprawka › Pobierz plik