eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: umożliwienia obywatelom składania dokumentów do urzędów za pośrednictwem internetu bez potrzeby opatrywania podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym", stworzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania elektronicznej administracji i ułatwienia współpracy systemów teleinformatycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2110
  • Data wpłynięcia: 2009-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 230

2110

aby adresat nie miał żadnych możliwości wcześniejszego zapoznania się z treścią pisma.
Ponieważ jest to odstępstwo od dotychczasowej zasady doręczania adresatowi pisma powinno
to zostać jednak uregulowane w samym K.p.a. Pozostawienie obecnej regulacji prawnej może
zresztą spotkać się z zarzutem niezgodności przepisów rozporządzenia z ustawą.
30. aden z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie reguluje zagadnienia
posługiwania się podpisem elektronicznym przez organ administracji publicznej, a de facto
osoby upoważnionej do podpisywania pism organu w postępowaniu administracyjnym.
W związku z tym w jednym z komentarzy do kodeksu zajęto jednoznaczne stanowisko,
iż pozbawia to „podstaw do sporządzenia decyzji w formie dokumentu elektronicznego”
(P. Przybysz, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2007,
str. 255).
Zmiana polega na wprowadzeniu „bezpiecznego podpisu elektronicznego
weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu”, jako obowiązkowego
składnika pism organu, tj.:
– wezwania (art. 54 § 2),
– decyzji (art. 107 § 1),
– postanowienia (art. 124 § 1),
– zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi i wniosku (art. 238 § 1 oraz art. 247
w zw. z art. 238).
Jednocześnie trwają prace nad wprowadzeniem dalszych zmian w Kodeksie postępowania
administracyjnego, dotyczących między innymi możliwości podpisywania ugody i protokołu
przy pomocy bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu.
31. W art. 73 zaproponowano zmianę zapewniającą podstawę prawną (jednak nie
nakładającą obowiązku) do zapewnienia on-line dostępu strony do pism w formie dokumentu
elektronicznego.
32. Do obecnie obowiązującego K.p.a. zgłaszany jest zarzut, że pomimo wprowadzenia
do kodeksu przepisów dotyczących pism w formie dokumentu elektronicznego,
niedopuszczalne jest – ze względu na treść art. 109 §1 K.p.a. – doręczenie decyzji
administracyjnej środkami komunikacji elektronicznej. Przepis ten przewiduje doręczenie
jedynie na piśmie. Biorąc pod uwagę powyższe zaproponowano zmianę przepisów: art. 109 §
1 i art. 125 § 1.

16
33. Zmiana zaproponowana w art. 220 zabrania żądania przez organ od strony
zaświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, które są znane organowi na
podstawie prowadzonych przez podmiot rejestrów bądź też wymiany informacji z innymi
podmiotami.
34. W związku z wprowadzoną w 1998 r. reformą administracji publicznej pojawia się
konieczność uregulowania zagadnień postępowania z dokumentacją w organach samorządu
terytorialnego i administracji rządowej w województwie, a także w urzędach te organy
obsługujących w formie aktu prawnego powszechnie obowiązującego. Wcześniej ta sfera
działalności administracji państwowej i samorządowej uregulowana była w formie aktu
niepublikowanego wydanego przez Szefa Urzędu Rady Ministrów. Ze względu na brak
proceduralnych możliwości wprowadzenia w tamtym okresie zmiany do ustawy o
narodowym zasobie archiwalnym i archiwach zdecydowano się umieścić odpowiednie
upoważnienia ustawowe we właściwych ustawach: o samorządzie gminnym, o samorządzie
powiatowym, o samorządzie wojewódzkim i o administracji rządowej w województwie. Pod
wpływem sygnalizowanej od kilku lat przez organy administracji samorządowej, a także
administracji rządowej w województwie ze względu na postępującą informatyzację ich
działalności, w tym w zakresie obsługi dokumentacji, pilnej potrzeby znowelizowania
rozporządzeń wydanych na podstawie ww. delegacji, zaproponowano w projekcie zmiany
ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne uchylenie
dotychczasowych delegacji z ustaw o samorządzie terytorialnym i administracji rządowej w
województwie wprowadzających cztery instrukcje kancelaryjne. Nową delegację
zaproponowano umieścić w ustawie o informatyzacji. Wpłynie to jednak na brak spójności
regulacji zawartych w projektowanej zmianie ustawy o informatyzacji z przepisami ustawy o
narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, ponieważ gros zagadnień tego typu
uregulowanych już zostało w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Z tego
względu przeniesiono projektowaną delegację ustawową do ustawy o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach.
Równolegle postuluje się dokonanie zmian w art. 6 ust. 2 ustawy o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach, w celu zapewnienia spójności i jednolitości ww. przepisów.
Dodatkowo proponuje się dodanie przepisu umożliwiającego Naczelnemu Dyrektorowi
Archiwów Państwowych upoważnienie dyrektorów podległych mu archiwów państwowych
do zatwierdzania w jego imieniu instrukcji postępowania z dokumentacją w organach
państwowych i państwowych jednostkach organizacyjnych, a także w innych samorządowych
jednostkach organizacyjnych. Propozycja wynika z zakresu działania archiwów państwowych

17
oraz ekonomizacji działań Naczelnego Dyrektora i archiwów państwowych w stosunku do
ogromnej ilości tych jednostek na terenie kraju.
35. Przewidywane w projekcie ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw uchylenie art. 39a
ustawy o samorządzie gminnym, art. 39 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 46 ust. 4
ustawy o samorządzie województwa wymagać będzie przejściowego utrzymania w mocy
aktów wykonawczych wydanych na postawie tych przepisów do czasu wydania
rozporządzenia, o którym mowa w art. 6 ust. 2b ustawy o narodowym zasobie archiwalnym
i archiwach. W przeciwnym razie grozi powstanie luki w prawie.
Ponadto zachodzi konieczność uchylenia delegacji zawartej w art. 21 ustawy
o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Z uwagi na fakt, iż ustawa
o wojewodzie zawiera przepis przejściowy zachowujący w mocy przez okres 12 miesięcy,
tj. do kwietnia 2010 r. rozporządzenie wydane na podstawie dotychczasowej ustawy
o administracji rządowej w województwie wprowadzono przepis przejściowy w art. 14 pkt 3
ustawy.
Zanim zostanie jednak uchwalona zmiana ustawy o informatyzacji, konieczne będzie
podjęcie prac legislacyjnych nad instrukcją kancelaryjną dla rządowej administracji
zespolonej w województwie. Moc obowiązująca instrukcji będzie jednak chwilowa, ponieważ
przepis stanowiący podstawę jej wydania zostanie uchylony zmianą ustawy o informatyzacji,
natomiast z dotychczasowej praktyki nadzoru archiwów państwowych nad działalnością
w zakresie zarządzania dokumentacją w urzędach administracji publicznej wynika, że
wprowadzanie przepisów regulujących tak wrażliwą materię na krótki czas wywołuje
niepotrzebny chaos w procesie zakładania akt spraw. Ponadto zasadnym wydaje się, aby
przepisy te były wprowadzane z początkiem roku kalendarzowego, a nie w jego trakcie.
Dlatego też zaproponowano w art. 14 pkt 3 utrzymanie w mocy art. 81 ustawy
o wojewodzie i administracji rządowej w województwie do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 6 ust. 2b ustawy o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r. Jednocześnie
zaproponowano, aby art. 14 pkt 3 wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
36. Zmiany dotyczące ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.), mają na celu umożliwienie weryfikacji
zgodności danych zawartych w dokumentach z danymi zgromadzonymi w centralnej
ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, w drodze ich potwierdzenia lub

18
zaprzeczenia. W art. 80c ustawy dodanie nowych ustępów 3a i 3b ma na celu umożliwienie
osobom zainteresowanym dokonania weryfikacji danych zawartych w dokumentach –
dowodzie rejestracyjnym i pozwoleniu czasowym – z danymi zgromadzonymi w centralnej
ewidencji pojazdów i ułatwienie dostępu do danych zgromadzonych w tej ewidencji.
Proponowane zmiany zmierzają do poprawy warunków obrotu pojazdami na rynku wtórnym,
przyczyniając się tym samym do wzrostu bezpieczeństwa transakcji. Uzyskana odpowiedź
może być istotnym źródłem informacji o potencjalnych przestępstwach związanych
np. z fałszowaniem dokumentów. Cel ten realizowany jest przez wprowadzenie mechanizmu
bezpłatnej i powszechnie dostępnej usługi weryfikacji danych, zawartych w dowodzie
rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym, z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji
pojazdów. Należy podkreślić, iż proponowane rozwiązania są powszechnie postulowane
i oczekiwane.
Szeroki dostęp do usługi zostanie zapewniony przez wykorzystanie Elektronicznej
Platformy Usług Administracji Publicznej. Wskazanie ePUAPu, jako punktu dostępu do
usługi wynika z przyjętej Strategii informatyzacji państwa.
Proponowany w art. 80c nowy ust. 3a określa zakres potwierdzanych danych. Jest
wypadkową wymagań bezpieczeństwa i efektywności. Wymagania bezpieczeństwa wskazują,
że powinien być weryfikowany możliwie szeroki zakres danych. Z kolei wymagania
efektywności przewidują, że zbyt duży zakres danych będzie obniżał jakość tej usługi.
Natomiast każdorazowe wprowadzanie kompletu danych wynika z wymagań bezpieczeństwa.
Wynikiem działania usługi będzie potwierdzenie lub zaprzeczenie danych, które podała
zainteresowana osoba.
W art. 80c ust. 3b wskazuje sposoby potwierdzania tożsamości osoby występującej
o weryfikację danych. Uwzględniając wymogi bezpieczeństwa determinujące współdziałanie
ePUAP i SI CEPiK, dotyczące identyfikacji użytkowników, wskazano dwa sposoby ustalania
tożsamości określane w art. 20a ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz niektórych innych ustaw.
Zaproponowane sposoby ustalania tożsamości są przewidywane w ramach
projektowanych rozwiązań wprowadzanych na gruncie ePUAP.
Projektowane regulacje spełniają wymogi ochrony danych osobowych wynikające
z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101,
poz. 926, z późn. zm.). Osoba występująca o weryfikację danych musi w sposób wiarygodny

19
przedstawić się na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej. Ma to na celu
wypełnienie ustawowego obowiązku, o którym mowa w przepisach ustawy o ochronie
danych osobowych – udzielenia informacji osobie, której dane dotyczą o przypadkach ich
udostępnienia odbiorcom.

Analogiczny zapis, w odniesieniu do weryfikacji danych zawartych w dokumencie
stwierdzającym uprawnienia do kierowania pojazdami z danymi zgromadzonymi w centralnej
ewidencji kierowców, został dodany do art. 100c w nowo utworzonych ust. 2a i 2b projektu
ustawy. Sprawdzenie danych będzie się odbywać na zasadzie potwierdzenia lub zaprzeczenia
ich zgodności.
Usługa ta będzie umożliwiać bezpłatne weryfikowanie podstawowych danych,
potwierdzając tym samym wiarygodność dokumentów, stwierdzających posiadane
uprawnienia do kierowania pojazdami. Możliwość potwierdzania danych zawartych w prawie
jazdy przyczyni się do przeciwdziałania przestępstwom fałszowania dokumentów oraz
umożliwi weryfikację tych uprawnień np. przez pracodawców.
Innym z celów wprowadzania ww. przepisów jest przeciwdziałanie posługiwaniu się
dokumentem stwierdzającym uprawnienie przez osobę, której uprawnienie to zostało cofnięte.
W przypadku podania danych z takiego dokumentu SI CEPiK zaprzeczy poprawności
weryfikowanych danych.
Proponowane przepisy art. 100c ust. 2a i 2b są analogiczne do regulacji wprowadzanych do
art. 80c ust. 3a i 3b oraz warunkują odpowiednio:
– możliwość uzyskania potwierdzenia lub zaprzeczenia zakresu danych z danymi
zgromadzonymi w ewidencji przez ePUAP,
– sposób potwierdzania tożsamości,
– ochronę danych osobowych.
37. Zmiany w ustawie – Ordynacja podatkowa mają przede wszystkim charakter
dostosowawczy do nowych rozwiązań przewidzianych w ustawie o informatyzacji. Polegają
one w szczególności na uwzględnieniu:
– nowych zasad kontaktu między organem i podatnikiem przez elektroniczną skrzynkę
podawczą,
– urzędowego poświadczenia odbioru,
– identyfikacji użytkownika systemów teleinformatycznych.

20
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: