eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: umożliwienia obywatelom składania dokumentów do urzędów za pośrednictwem internetu bez potrzeby opatrywania podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym", stworzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania elektronicznej administracji i ułatwienia współpracy systemów teleinformatycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2110
  • Data wpłynięcia: 2009-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 230

2110

W art. 3 ustawy – Ordynacja podatkowa wprowadzono definicję dokumentu
elektronicznego, w której nawiązano do przepisów ustawy o informatyzacji. Powyższe służyć
ma wyeliminowaniu wątpliwości interpretacyjnych związanych ze stosowaniem tego pojęcia
na gruncie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa.
Z zakresu dyspozycji przepisów art. 3a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, zawierających
uregulowania w zakresie składania podań i deklaracji za pomocą środków komunikacji
elektronicznej usunięto podania, wnoszenie których w formie elektronicznej przewiduje
art. 168. Zmiana ma na celu uporządkowanie przepisów regulujących składanie deklaracji
w formie elektronicznej (art. 3a – 3d) oraz wnoszenie w tej formie podań (art. 168). Kwestia
wnoszenia podań, w tym w formie elektronicznej, zostanie uregulowana kompleksowo
w przepisach art. 168 Ordynacji podatkowej.
Przepis art. 12 § 6 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa w dotychczasowym brzmieniu
posługuje się pojęciem poświadczenia przedłożenia, niewystępującym w przepisach

o informatyzacji (…). Z powyższego względu proponuje się zastąpienie tego pojęcia
urzędowym poświadczeniem odbioru. Zmiana ta ma charakter dostosowawczy w związku
z wprowadzeniem urzędowego poświadczenia odbioru do przepisów o informatyzacji (…).
Do wymienionego w art. 14h Ordynacji podatkowej katalogu przepisów mających
odpowiednie zastosowanie w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnych, proponuje
się dodanie art. 168. Przedmiotowa zmiana ma na celu umożliwienie osobom
zainteresowanym składanie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej również za
pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Doprecyzowano przepis art. 143 § 1a ustawy – Ordynacja podatkowa przez wskazanie, że
upoważnienie do załatwiania spraw w imieniu organu podatkowego może obejmować
podpisywanie pism w formie dokumentu elektronicznego podpisem elektronicznym
weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Jednocześnie
w związku z nowym sposobem doręczania pism drogą elektroniczną, wyłączono z zakresu
upoważnienia przesyłanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Powyższa
zmiana ma charakter uściślający.
Dotychczasowe przepisy art. 144a Ordynacji podatkowej przewidywały możliwość
doręczania pism, z wyjątkiem zaświadczeń, za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
jeżeli wystąpiono do organu podatkowego o doręczanie pism drogą elektroniczną. Przesłanki
doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej rozszerzono o przypadki,
gdy strona wyraża zgodę na zastosowanie takiego sposobu doręczeń.

21
W dodawanym art. 152a przeniesiono na grunt Ordynacji podatkowej rozwiązania
w zakresie zasad doręczania dokumentów elektronicznych określone w obowiązującym
obecnie rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada
2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych
(Dz. U. Nr 227, poz. 1664). Nowe uregulowania stanowią odstępstwo od dotychczasowej
zasady doręczania pism. Przewidziano wysyłanie do adresata nie samego e-dokumentu,
a jedynie informacji o możliwości jego odbioru pod danym adresem elektronicznym.
Wprowadzone zmiany mają na celu zapewnienie poufności korespondencji do momentu
potwierdzenia doręczenia. Konsekwencją rezygnacji z doręczania pism na adres elektroniczny
strony są również zmiany dostosowawcze w art. 144a § 1, art. 146 § 1, art. 148 § 2 oraz
art. 152 Ordynacji podatkowej.
Doprecyzowano zasady określania daty wszczęcia postępowania na żądanie strony
wniesione za pomocą środków komunikacji elektronicznej, przewidziane w art. 165 § 3b
ustawy – Ordynacja podatkowa. Wskazano, że jest to dzień wprowadzenia żądania do
systemu teleinformatycznego organu podatkowego.
W przepisie art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej wyeliminowano możliwość składania
podań telegraficznie oraz za pomocą dalekopisu i telefaksu. Wprowadzona zmiana wynika
z rozwoju technologii i niewykorzystywania przestarzałych urządzeń. W odniesieniu do
podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej uwzględniono nowe
zasady kontaktu między organem a podatnikiem przez elektroniczną skrzynkę podawczą
organu podatkowego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Z kolei w art. 168
§ 3a wskazanej wyżej ustawy określono wymogi, jakie powinno spełniać podanie wnoszone
w formie dokumentu elektronicznego, nawiązując do rozwiązań dotyczących identyfikacji
użytkownika systemów teleinformatycznych przyjętych w nowelizowanych przepisach
ustawy o informatyzacji. Uwzględniono również zmiany dostosowawcze związane
z wprowadzeniem elektronicznej skrzynki podawczej. W przepisie art. 168 § 4 ustawy
– Ordynacja podatkowa określono tryb potwierdzania wniesienia podania w formie
dokumentu elektronicznego, uwzględniając zmiany dostosowawcze związane
z wprowadzeniem urzędowego poświadczenia odbioru.
Dotychczasowe przepisy art. 178 Ordynacji podatkowej przewidywały, że strona ma
prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów w lokalu organu
podatkowego w obecności pracownika tego organu. Przez dodanie § 4 w art. 178 Ordynacji

22
podatkowej umożliwiono stronie dostęp on-line do pism składanych w formie dokumentu
elektronicznego i doręczanych w tej formie przez organ podatkowy.
W przepisie art. 306d § 1 ww. ustawy został rozszerzony katalog przypadków, w których
organ podatkowy nie może żądać od strony zaświadczenia. Przepisy o informatyzacji
zapewniają bowiem dostęp organu podatkowego do informacji otrzymanych od innego
podmiotu publicznego oraz do rejestrów publicznych w drodze elektronicznej.



23
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Zmiany wprowadzone ustawą dotyczą w szczególności dwóch kategorii podmiotów:
wymienionych w art. 2 obecnie obowiązującej ustawy oraz podmiotów, które zostały
włączone w zakres podmiotowy ustawy, tj: jednostek badawczo-rozwojowych, uczelni
publicznych, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych,
Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, sądów
administracyjnych, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
Krajowego Biura Wyborczego, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu, Narodowego Banku Polskiego, Głównego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz Komisji
Nadzoru Finansowego. Ww. podmioty zostały wyłączone jedynie w zakresie dotyczącym
kontroli zawartym w rozdziale IV ustawy.
W zakresie zmian w ustawie – Ordynacja podatkowa projekt oddziałuje na podatników,
płatników i inkasentów zainteresowanych składaniem podań do organu podatkowego za
pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz odbiorem pism w tej formie.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został uzgodniony zarówno w ramach uzgodnień międzyresortowych, jak też
na konferencjach uzgodnieniowych z Polskim Towarzystwem Informatycznym, Polską Izbą
Informatyki i Telekomunikacji, Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji,
Polskim Towarzystwem Społeczeństwa Informacyjnego.
Projekt został przekazany do zaopiniowania również do Generalnego Inspektora Ochrony
Danych Osobowych – uwzględniono zgłoszoną propozycję, wyłączając stosowanie przepisów
kontrolnych zawartych w rozdziale IV ustawy o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne w stosunku do ww. podmiotu.
Projekt ustawy w wersji przesłanej do uzgodnień międzyresortowych oraz w wersji
przygotowanej na komisję uzgodnieniową wraz z tabelą zgłoszonych uwag został również
zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). Do projektu w tym trybie uwag nie zgłoszono.
Na stronie internetowej MSWiA umieszczono również wersję skierowaną do rozpatrzenia
przez stały komitet Rady Ministrów.

24
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego na posiedzeniu w dniu 28 stycznia
2009 r. przedstawiła pozytywną opinię dla projektu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Koszt wdrożenia projektowanej regulacji będzie związany głównie z rozszerzeniem kręgu
podmiotów, zobowiązanych do stosowania ustawy. Ponadto koszt ten zwiększy wzrost liczby
wniosków o dofinansowanie oraz koszty uzyskania opinii ekspertów zewnętrznych
dotyczących oceny wniosków o dofinansowanie.
Zmiany w zakresie ustawy – Ordynacja podatkowa nie spowodują zmniejszenia dochodów
podmiotów sektora finansów publicznych, natomiast mogą wywołać skutki finansowe
polegające na zwiększeniu wydatków.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw; wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wpływ projektowanych przepisów na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki, sytuację
i rozwój regionów nie będzie znaczny w stosunku do zmian jakie spowodowały przepisy
ustawy o informatyzacji. Projektowane rozwiązania mają na celu dostosowanie rozwiązań
prawnych do sytuacji istniejącej na rynku, oraz wyeliminowanie rozwiązań, które są
niewłaściwe bądź w trakcie obowiązywania ustawy okazały się zbędne.
5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Problematyka uregulowana w projekcie ustawy nie jest sprzeczna z prawem Unii
Europejskiej. Kwestie związane z e-dokumentem oraz jego obiegiem w poszczególnych
krajach członkowskich pozostają w zakresie regulacji prawa wewnętrznego danego państwa.
Jednocześnie prawo wspólnotowe reguluje doręczanie dokumentów do organów Unii.
W szeregu przepisach odniesiono się oraz przyjęto założenia i rozwiązania jakie stosowane są
w prawie Unii Europejskiej.
44/05/BS

25
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: