Rządowy projekt ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r.
projekt dotyczy: powszechnego spisu rolnego w 2010 r., którym objęte zostanie ok. 1,7 mln gospodarstw rolnych, prowadzących działalność rolniczą, o powierzchni użytków rolnych co najmniej 1 ha i ok. 10 tys. gospodarstw rolnych, prowadzących uprawę roślin lub chów zwierząt gospodarskich, o powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2018
- Data wpłynięcia: 2009-05-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o powszechnym spisie rolnym w 2010 r.
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 126, poz. 1040
2018
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu rozpowszechniania audycji propagu-
j cych ideę powszechnego spisu rolnego w 2010 r.
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia ……….. powszechnym spisie rolnym w 2010 r.
(Dz. U. Nr ….., poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Telewizja Polska – Spółka Akcyjna oraz Polskie Radio – Spółka Akcyjna,
zwane dalej „Nadawcami”, w okresie od dnia 1 maja 2010 r. do dnia zakończenia po-
wszechnego spisu rolnego w 2010 r. wyemitują nieodpłatnie w ogólnokrajowych
i regionalnych programach telewizyjnych i radiowych audycje informacyjno-promocyj-
nych związane ze spisem.
§ 2. Przez audycje informacyjno-promocyjne, zwane dalej „audycjami”, rozumie się:
1) spoty reklamowe o czasie trwania 35 – 50 sekund;
2) bieżące informacje spisowe o czasie trwania ok. 2 minut;
3) filmy dokumentalno-informacyjne o czasie trwania ok. 15 minut;
4) wywiady o czasie trwania ok. 20 – 30 minut;
5) panele dyskusyjne o czasie trwania ok. 30 minut.
§ 3. Koszty rejestracji oraz emisji audycji są ponoszone przez Nadawców.
§ 4. Ustala się następujący podział czasu antenowego między Nadawców:
1) 60 godzin w programach ogólnokrajowych i 20 godzin w programach
regionalnych emitowanych przez Telewizję Polską – Spółka Akcyjna
w godzinach od 19 do 22;
2) 20 godzin w programach ogólnokrajowych emitowanych przez Polskie
Radio – Spółka Akcyjna w godzinach od 7 do 10 i od 17 do 19.
§ 5. Ustala się harmonogram wykorzystania przyznanego czasu emisji według
miesięcy:
1) maj 2010 r.– 20 godzin, w tym: 16 godzin – Telewizja Polska – Spółka
Akcyjna, 4 godziny - Polskie Radio – Spółka Akcyjna;
2
2) czerwiec – sierpień 2010 r. – 30 godzin, w tym: 24 godziny – Telewizja
Polska – Spółka Akcyjna, 6 godzin w Polskie Radio – Spółka Akcyjna;
3) wrzesień – październik 2010 r. – 50 godzin, w tym: 40 godzin – Telewizja
Polska – Spółka Akcyjna i 10 godzin Polskie Radio– Spółka Akcyjna.
§ 6. 1. Nadawcy z miesięcznym wyprzedzeniem informują pisemnie Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego o:
1) terminach realizacji nagrań audycji;
2) szczegółowych terminach, czasie i miejscu emisji audycji objętych
harmonogramem.
2. W szczególnie ważnych sytuacjach GUS zastrzega sobie prawo do
zmian w harmonogramie emisji audycji informacyjno-promocyjnych w ramach przysługu-
jącego czasu emisji. Wniosek w tej sprawie składany jest przez GUS do dyrektora właści-
wego programu nie później niż 24 godziny przed planowanym czasem emisji.
§ 7. 1. GUS może przygotować do emisji samodzielny materiał audycji według wa-
runków technicznych określonych i przedstawionych przez Nadawców do 31 grudnia 2009 r.
2. Audycje i materiały przygotowane samodzielnie przez GUS są dostarczane
do Nadawców najpóźniej na 48 godziny przed ich rozpowszechnieniem.
3. Jeżeli audycje i materiały przygotowane samodzielnie przez GUS nie odpo-
wiadają warunkom technicznym, Nadawcy informują i zobowiązują GUS do usunięcia
wskazanych usterek i dostarczenia poprawionego materiału audycji najpóźniej na
10 godzin przed ustalonym terminem emisji.
§ 8. 1. W granicach wyznaczonych prawem GUS swobodnie kształtuje treść audycji
informacyjno-promocyjnych oraz ponosi z tego tytułu odpowiedzialność.
2. Nadawcy nie mogą dokonywać zmian treści, skrótów i poprawek w uzgod-
nionych i przekazanych przez GUS materiałach, a także dokonywać zmian w terminach
i czasie emisji programów bez uzgodnienia z GUS.
§ 9. GUS zastrzega sobie prawo otrzymywania od Nadawców nagrań emitowanych
materiałów w terminie 14 dni od daty emisji.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
3
U Z A S A D N I E N I E
Projektowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków i spo-
sobu rozpowszechniania audycji propagujących ideę powszechnego spisu rolnego 2010 r.
ma na celu wykonanie upoważnienia zawartego w art. 18 ust. 3 ustawy z dnia …. o pow-
szechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr , poz. ). Przedmiotem rozporządzenia jest
określenie szczegółowych warunków i sposobu rozpowszechniania audycji, w tym
w szczególności podział czasu antenowego między zobowiązane podmioty oraz czasu
emisji i formy tych audycji, mając na względzie rozpropagowanie zasad przeprowadzania
spisu rolnego oraz jego znaczenia gospodarczego, społecznego i naukowego.
Warunkiem realizacji powszechnego spisu rolnego w 2010 r. jest uzyskanie przez społe-
czeństwo jak najszerszego zakresu informacji o tematyce i procedurach spisowych oraz
o prawnym obowiązku uczestniczenia w spisie.
Najważniejsze jednak jest uzyskanie akceptacji społeczeństwa dla spisu rolnego, a więc
i zmaksymalizowanie szans na pełne uczestnictwo oraz przekazanie rzetelnych i zgodnych
z prawdą informacji.
Dla realizacji tych celów niezbędne jest wykorzystanie instrumentów informacyjnych,
promocyjnych i popularyzacyjnych PSR 2010, które mają największy zasięg społeczny
i terytorialny. Takim instrumentem w polskich warunkach i polskiej strukturze mediów jest
telewizja publiczna i publiczne radio.
Udział telewizji publicznej i publicznego radia w realizacji programu informowania o PSR
2010 jest tym bardziej ważny, że jest to jedyny system informacji audiowizualnej i audial-
nej, w którym możliwe jest przygotowanie i realizacja programu według wcześniej przeka-
zanych założeń i zgodnie ze ściśle określonym harmonogramem.
Należy uznać, że Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. są jedynym systemem, który
gwarantuje dostęp do informacji dla praktycznie wszystkich mieszkańców Polski oraz
realizację przekazu dla wszystkich miejscowości. Jest to szczególnie istotne dla miejsco-
wości wiejskich ze względu na znaczne rozproszenie zamieszkałej ludności.
Realizacja programu informowania o PSR 2010 przez TVP S.A. i PR S.A. pozwoli na
optymalne wykonanie najważniejszego zadania informacyjnego dla przyszłości polskiego
rolnictwa.
4
Ze względu na rodzaje technik informacyjnych i informatycznych wykorzystanych do
realizacji spisu oraz charakter procedur spisowych konieczne jest szczegółowe wyjaśnienie
i zilustrowanie przebiegu spisu przy pomocy mediów publicznych. Tylko telewizja może
pokazać, wyjaśnić i zilustrować wykorzystywanie rejestrów, opisywanie gruntów, sposoby
oceny wyposażenia technicznego gospodarstw rolnych i ekonomicznych wyników działal-
ności gospodarczej, a także zasady wypełniania formularzy spisowych.
Realizacja programu informowania o PSR 2010 obciąża budżet TVP S.A. i PR S.A. nomi-
nalnymi kosztami emisji pierwotnych i wznawianych, a także kosztami dystrybucji do
innych stacji oraz archiwizowania nagrań i przekazywania ich do dyspozycji Generalnego
Komisarza Spisowego.
Koszty przygotowania materiałów zostaną pokryte z części budżetu GUS przeznaczonego
na sfinansowanie powszechnego spisu rolnego w 2010 r.
Najważniejszym standardem jest maksymalna oszczędność kosztów oraz użyteczność
przygotowanych materiałów.
Wsparcie informacyjne i promocyjne spisu stanowi ważną część misji, jaką pełni Tele-
wizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A.
5
Ocena skutków regulacji
Projekt rozporządzenia jest aktem wykonawczym do ustawy o powszechnym spisie rolnym
w 2010 r.
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projekt oddziałuje na Telewizję Polską S.A i Polskie Radio S.A.
2. Konsultacje
społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przekazany …. oraz umieszczony na
stronie internetowej GUS.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Projekt nie spowoduje skutków finansowych dla sektora finansów publicznych, w tym
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Bez wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funk-
cjonowanie przedsiębiorstw
Bez wpływu.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Uzyskane w wyniku spisu szczegółowe informacje statystyczne powinny i będą mogły być
wykorzystane do kształtowania sytuacji w poszczególnych regionach.