eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów w kierunku ujednolicenia uposażenia dla wszystkich posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej z możliwością wprowadzenia lub utrzymania określonych rozwiązań krajowych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1995
  • Data wpłynięcia: 2009-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-06-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 111, poz. 918

1995


10
eurodeputowanego wynosi 38,5 % poborów podstawowych sędziego Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości. Powyższe oznacza, że wg stanu na dzień dzisiejszy miesięczne
wynagrodzenie eurodeputowanego wyniesie 7665 €, co wg kursu średniego NBP z dnia 13
maja br. (1 €=4,3998 PLN) daje kwotę 33.724,467 zł. Jest to kwota znacznie wyższa od
uposażenia eurodeputowanego wypłaconego przez Kancelarię Sejmu w 2009 r. Faktyczne
uposażenie jest wypłacane w miesiącach styczeń - luty w kwocie 10.278,70 zł brutto i od 1
marca 2009 r. na poziomie 2008 roku, czyli w wysokości 9.892,30 zł brutto miesięcznie.
Powyższe oznacza, że znikoma może być możliwość pozostania posłów ponownie
wybranych do Parlamentu Europejskiego przy systemie krajowym, co dopuszczają
postanowienia art. 25 decyzji Parlamentu Europejskiego.
Uchwalone w ustawie budżetowej na 2009 r. wydatki na eurodeputowanych wynosiły
7.616 tys. zł i złożyły się na nie:
-
jedna odprawa (§3020) w wys. blisko 31 tys. zł7,
-
uposażenia dla 54 eurodeputowanych (§4010) w wys. 6.661 tys. zł,
-
składki na ubezpieczenia społeczne (§4110) obliczone zgodnie z
postanowieniami art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o
systemie ubezpieczeń społecznych – w wys. 761 tys. zł8,
-
składki na Fundusz Pracy (§4120)9 – w wys. 163 tys. zł.

w tys. zł
ustawa
Kancelaria
Rezerwa celowa
wyszczególnienie
budżetowa 2009 Sejmu cz.02
cz. 83, poz. 66
RAZEM
7 616
4 437
3 179
odprawy (§3020)
31
31
uposażenia dla 54 eurodeputowanych
(§4010)
6 661
3 886
2 775

7 (1 x 9.892,30zł x 102% x 3 m-cy = 30.270,45 zł)
8 Naliczone w wys. 15,8% od §4010 (gdy roczna podstawa wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i
rentowe w danym roku przekroczy 30-krotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w
gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, składki nie nalicza się).
9 Naliczone w wys. 2,45% od §4010.

11
składki na ubezpieczenia społeczne
(§4110)
761
426
335
składki na Fundusz Pracy (§4120) 163
94
69

Zakładając jednakże, że gdyby niektórzy parlamentarzyści zdecydowali się skorzystać
z systemu krajowego, to warto zauważyć, że środki w budżecie zostały zaplanowane na cały
rok, do 31 lipca 2009 w budżecie części 02 – Kancelaria Sejmu, a od 1 sierpnia do końca
roku w części 83 – Rezerwy celowe w poz. 66. Obecna kadencja PE kończy się wcześniej
(inauguracja nowej kadencji 13 lipca br.).
Obecnie brak jest też podstaw do zaplanowania w budżecie roku 2010 środków dla
posłów do Parlamentu Europejskiego, chcących pozostać w systemie krajowym, gdyż
informacje o wyborze systemu przez parlamentarzystę europejskiego będą znane 15 sierpnia
br. Nie mniej jednak możliwe będzie dokonanie zmian projektu budżetu na ten rok na etapie
prac parlamentarnych (np. ujecie takich wydatków w budżecie Kancelarii Sejmu czy w
rezerwie celowej).

II. Hipotetyczne skutki dla budżetu UE objęcia nowym systemem polskich
eurodeputowanych
Roczne skutki zmiany poziomu wynagrodzenia posła do Parlamentu Europejskiego w
stosunku do faktycznego wykonania:
- 10.278,10 zł – de facto w budżecie (styczeń – luty 2009 r.)
- 9.892,30 zł – uposażenie (marzec - grudzień 2009 r.)
Obecny system krajowy:
54 eurodeputowanych x 10.278,10 zł x 2 m-ce = 1.110,03 tys. zł
54 eurodeputowanych x 9.892,30 zł x 10 m-cy = 5.341,84 tys. zł

Razem
6.451,87
tys.

Nowy system:

12
50 eurodeputowanych x 7665 € x 12 m-cy = 4.599 tys. €
(tj. równowartość 20.234,7 tys. zł)

Zgodnie z art. 13 decyzji, po wygaśnięciu mandatu posłowie mają prawo do odprawy
przejściowej w wysokości otrzymywanego wynagrodzenia, tj. 7665 €. Prawo to przysługuje
przez okres jednego miesiąca za każdy rok sprawowania mandatu, jednak nie krócej niż 6 i
nie dłużej niż 24 miesiące. Prawo to nie przysługuje w przypadku objęcia mandatu w innym
parlamencie lub objęcia urzędu publicznego.
Skutki roczne zmiany wynikające z wypłat odpraw.
Przy założeniu, że z odpraw skorzysta 27 eurodeputowanych w średnim okresie 24 m-cy:
27 eurodeputowanych x 7665 € x 24 m-cy = 4.966,9 tys. €
(tj. w przeliczeniu 21.853,4 tys. zł)

Zgodnie z art. 14 decyzji po ukończeniu 63 roku życia byli posłowie mają prawo do
emerytury. Emerytura wynosi 3,5 % wynagrodzenia za każdy rok sprawowania mandatu i
1/12 tej kwoty za każdy następny pełen miesiąc, jednak łącznie nie więcej niż 70 %. Prawo
do emerytury istnieje niezależnie od innych emerytur.
Skutki roczne zmiany wynikające z prawa do emerytury przy założeniu, że z prawa tego
skorzysta 10 posłów, sprawujących mandat przez 5 lat:
10 eurodeputowanych x (7665 € x 3,5%) x 5 lat x 12 m-cy = 161 tys. €
(tj. w przeliczeniu 708,4 tys. zł)

Decyzja wskazuje też na inne prawa eurodeputowanych i ich rodzin (zob. art. 15-19),
jednakże brak obecnie merytorycznych podstaw do jakiegokolwiek ich oszacowania. Warto
wszakże zwrócić uwagę, że nie powinny być one w krótkim czasie zbyt kosztowne dla
budżetu UE. Istotne jest jednakże poznanie i ustosunkowanie się do szczegółowych
rozwiązań o których mowa w Decyzji PE, zwłaszcza w pkt. 2 art. 18.
Warszawa, 14 maja 2009 r.
BAS-WAL-985/09
TRYB PILNY
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o
uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w
Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw z prawem Unii
Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2009 r.,
Nr 5, poz. 47 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Przedłożony projekt ustawy nowelizującej ustawę z dnia 30 lipca 2004 r.
o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 187, poz. 1925 oraz z 2006 r. Nr 104, poz.
708) umożliwiać ma polskim posłom do Parlamentu Europejskiego (PE)
wybranym w najbliższych wyborach (w dniu 7 czerwca 2009 r.), którzy
sprawowali już mandat posła do Parlamentu Europejskiego w latach 2004-2009,
podjęcie decyzji o pobieraniu uposażenia na dotychczasowych zasadach, a nie
na zasadach określonych w decyzji Parlamentu Europejskiego 2005/684/WE,
Euratom z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia statutu posła do
Parlamentu Europejskiego (Dz. Urz. UE L 262 z 7.10.2005 r., s. 1.).
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy są regulowane prawem
Unii Europejskiej, a mianowicie przywołaną wyżej decyzją Parlamentu
Europejskiego (2005/684/WE, Euratom) z dnia 28 września 2005 r. w sprawie
przyjęcia statutu posła do Parlamentu Europejskiego.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej.
Wymieniona decyzja wprowadza jednolite świadczenia dla wszystkich
posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Unii Europejskiej.
Decyzja PE przewiduje jednak w art. 25 ust. 1 możliwość utrzymania rozwiązań
krajowych w wyszczególnionych w tym przepisie przypadkach. Zgodnie z
wskazanym przepisem posłowie, którzy byli już posłami do Parlamentu
Europejskiego przed wejściem w życie decyzji i zostali ponownie wybrani,
mogą podjąć – w zakresie wynagrodzenia, odprawy przejściowej, emerytury i
poszczególnych rent – decyzję o pozostaniu przy obecnym systemie krajowym.
Omawiany projekt zmierza do zagwarantowania w/w posłom prawa do
wyboru krajowego systemu uposażenia, o którym mowa w przywołanej decyzji.
Jednocześnie projekt zawęża dotychczasowy podmiotowy zakres regulacji
ustawy, ograniczając jej zastosowanie do wyszczególnionej wyżej grupy posłów
do PE. Wprowadza on również, będące następstwem nowelizacji w/w ustawy,
zmiany ustaw z zakresu zabezpieczenia społecznego i zdrowotnego (Ustawy z
dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Dz. U. z 2007
r. Nr 11, poz. 74, z późn. zm.; ustawy z dnia 30 października 2002 r. o
ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych, Dz. U. Nr 199, poz. 1673, z późn. Zm.; ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych, Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
Proponowana nowelizacja sprawi, że ustawa z dnia 30 lipca 2004 r.,
respektując konsekwencje przyjęcia statutu posła do Parlamentu Europejskiego,
będzie miała zastosowanie wyłącznie do posłów do Parlamentu Europejskiego
wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej w wyborach przeprowadzonych w dniu
7 czerwca 2009 r., którzy sprawowali mandat posła do Parlamentu
Europejskiego w latach 2004-2009 oraz podjęli - na podstawie art. 25 ust. 1
statutu – decyzję o pobieraniu uposażenia. Projekt uwzględnia też, że art. 25 ust.
1 statutu przyznaje ponownie wybranym posłom do Parlamentu Europejskiego
prawo do pozostania przy obecnym systemie krajowym wyłącznie w zakresie
wynagrodzenia, odprawy przejściowej, emerytury, renty inwalidzkiej i renty
rodzinnej, natomiast świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych oraz opieki zdrowotnej nie są objęte obecnym systemem
krajowym w rozumieniu art. 25 ust. 1 statutu.
4. Konkluzje
Przedmiot komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o uposażeniu
posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej
oraz niektórych innych ustaw jest objęty prawem Unii Europejskiej i jest z nim
zgodny.

Opracował: Zespół Prawno- Legislacyjny

Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu

Lech Czapla


Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, Parlament Europejski, poseł,
ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne


2
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: