eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów w kierunku ujednolicenia uposażenia dla wszystkich posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej z możliwością wprowadzenia lub utrzymania określonych rozwiązań krajowych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1995
  • Data wpłynięcia: 2009-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-06-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 111, poz. 918

1995


5
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. Nr 199, poz. 1673, ze zmianami) oraz z
dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zmianami). Wejście w życie statutu
wymaga wprowadzenia zmian do tych ustaw.

3. Artykuł 1 pkt 1 projektu przewiduje zmianę art. 1 ust. 1 ustawy o uposażeniu posłów do
Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej. Zmiana ma na celu
zawężenie zakresu podmiotowego ustawy. Po przyjęciu proponowanej zmiany, ustawa ta
będzie miała zastosowanie wyłącznie do posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w
Rzeczypospolitej Polskiej w wyborach przeprowadzonych w dniu 7 czerwca 2009 r., którzy
sprawowali mandat posła do Parlamentu Europejskiego w latach 2004-2009 oraz podjęli na
podstawie art. 25 ust. 1 statutu – decyzję o pobieraniu uposażenia.
Artykuł 1 pkt 2 projektu zakłada uchylenie art. 4 ustawy o uposażeniu posłów do
Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej. Uchylany przepis
przyznaje posłowi do Parlamentu Europejskiego, który uległ wypadkowi, świadczenia na
zasadach i wysokości określonej przepisami o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków
przy pracy i chorób zawodowych. Uchylenie tego przepisu jest niezbędne ze względu na treść
art. 25 ust. 1 statutu, który przyznaje ponownie wybranym posłom do Parlamentu
Europejskiego prawo do pozostania przy obecnym systemie krajowym wyłącznie w zakresie
wynagrodzenia, odprawy przejściowej, emerytury, renty inwalidzkiej i renty rodzinnej.
wiadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych nie są objęte zakresem art.
25 ust. 1 statutu, co oznacza, że decyzja posła do Parlamentu Europejskiego o pozostaniu przy
systemie krajowym nie obejmuje tych świadczeń. Należy zaznaczyć, że art. 19 statutu
przyznaje posłom do Parlamentu Europejskiego prawo do ubezpieczenia od ryzyka
związanego z wykonywaniem mandatu, przy czym warunki korzystania z tego prawa określa

6
Parlament Europejski, stanowiąc przepisy wykonawcze. Prawo do ubezpieczenia określonego
w art. 19 statutu będzie przysługiwało każdemu posłowi do Parlamentu Europejskiego,
niezależnie od tego, czy podjął on decyzję o pozostaniu przy systemie krajowym.
Artykuł 2 pkt 1 i 2 projektu przewiduje zmianę art. 4 pkt 2 lit. e oraz art. 6 ust. 1 pkt 6
ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu
i rentowym będą podlegali wyłącznie posłowie do Parlamentu Europejskiego, którzy
pozostaną przy systemie krajowym. W związku z tym proponuje się zawężenie zakresu, w
jakim Kancelaria Sejmu jest obecnie płatnikiem (zmiana art. 4 pkt 2 lit. e ustawy). Według
projektu Kancelaria Sejmu będzie płatnikiem składek wyłącznie w stosunku do tych posłów
do Parlamentu Europejskiego, którzy pozostaną przy systemie krajowym. Tylko ta grupa
posłów do Parlamentu Europejskiego będzie – zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 6
ust. 1 pkt 6 ustawy podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
Ponieważ pozostali posłowie do Parlamentu Europejskiego objęci będą w tym
zakresie świadczeniami określonymi przez statut, w art. 2 pkt 3 projektu proponuje się
przyznanie im prawa do dobrowolnego objęcia ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi.
Artykuł 3 projektu przewiduje uchylenie art. 3 ust. 3 pkt 3a oraz zmianę art. 5 ust. 1
pkt 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych. Artykuł 3 ust. 3 pkt 3a uznaje za wypadek przy pracy nagłe zdarzenie
wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie
ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu podczas sprawowania mandatu posła do
Parlamentu Europejskiego wybranego w Rzeczypospolitej Polskiej. Zmiana art. 5 ust. 1 pkt 3
ustawy znosi obowiązek ustalenia przez Kancelarię Sejmu w karcie wypadku w stosunku do
posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej okoliczności i
przyczyn wypadków przy pracy. Zmiany te stanowią konsekwencje uchylenia art. 4 ustawy o

7
uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej
(art. 1 pkt 2 projektu).
Artykuł 4 projektu zakłada zmianę art. 66 ust. 1 pkt 14, art. 68 ust. 1 oraz art. 85 ust. 8
ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zmiana
art. 66 ust. 1 pkt 14 ustawy ma na celu wyłączenie posłów do Parlamentu Europejskiego z
kręgu podmiotów objętych obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym. Zmiana ta wynika
z postanowień statutu, zgodnie z którymi posłom do Parlamentu Europejskiego przysługiwać
będzie zwrot 2/3 kosztów poniesionych w związku z chorobą, ciążą i urodzeniem dziecka
(art. 18 statutu). wiadczenia opieki zdrowotnej nie są objęte obecnym systemem krajowym
w rozumieniu art. 25 ust. 1 statutu. Zmiana art. 85 ust. 8 ustawy zakłada zniesienie obowiązku
obliczania, pobierania z dochodu ubezpieczonego i odprowadzania przez Kancelarię Sejmu
składki za osobę pobierającą uposażenie posła do Parlamentu Europejskiego wybranego w
Rzeczypospolitej Polskiej, co stanowi konsekwencję zmiany art. art. 66 ust. 1 pkt 14 ustawy.
Jednocześnie, zgodnie z nowym brzmieniem art. 68 ust. 1 ustawy, proponuje się
wprowadzenie możliwości dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego dla posłów do
Parlamentu Europejskiego. Posłowie ci będą mogli ubezpieczyć się na podstawie pisemnego
wniosku złożonego w Narodowym Funduszu Zdrowia, jeżeli będą mieli miejsce
zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Artykuł 5 projektu nakłada na posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w
Rzeczypospolitej Polskiej w wyborach przeprowadzonych w dniu 7 czerwca 2009 r.
obowiązek poinformowania na piśmie Marszałka Sejmu, w terminie do dnia 14 sierpnia 2009
r., o tym czy będą pobierać uposażenie przewidziane w art. 1 ustawy o uposażeniu posłów do
Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis ten ma zapewnić
posłom do Parlamentu Europejskiego wybranym w Rzeczypospolitej Polskiej skuteczną
realizację prawa do pozostania przy obecnym systemie krajowym.

8
Artykuł 6 projektu stanowi, że ustawa wejdzie w życie z dniem 14 lipca 2009 r., tj. z
dniem wejścia w życie statutu. Tego dnia odbędzie się pierwsze posiedzenie Parlamentu
Europejskiego kadencji 2009-2014.

4. Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


Ocena skutków regulacji
1. Projektowana ustawa nie powinna rodzić skutków finansowych dla budżetu państwa, z
tego powodu, że warunki w zakresie wynagrodzenia, odprawy przejściowej i poszczególnych
rent posła do Parlamentu Europejskiego wynikające z Decyzji (2005/684/WE, Euratom)5
Parlamentu Europejskiego z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia statutu posła do
Parlamentu Europejskiego – (dalej zwanej Decyzją) są znacznie korzystniejsze niż
wynikające z obecnego systemu krajowego. Możliwość pozostania posłów ponownie
wybranych do Parlamentu Europejskiego przy systemie krajowym, co dopuszczają
postanowienia art. 25 decyzji Parlamentu Europejskiego, jest bowiem znikoma. W sytuacji
jednak, gdyby takie przypadki się zdarzyły warto zauważyć, iż w zakresie 2009 r. w budżecie
Kancelarii Sejmu wydatki wynikające z uprawnień określonych w ustawie o uposażeniu
posłów do Parlamentu Europejskiego zostały zaplanowane jak w latach ubiegłych. Natomiast
w odniesieniu do budżetu na rok 2010 należy stwierdzić, że obecnie nie ma podstaw do
planowania środków z tego tytułu.
2. Proponowana regulacja nie powoduje skutków finansowych dla budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.

5 Zob. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 262/1 z dnia 7.10.2005.

9
3. Skutkiem wejścia w życie postanowień Decyzji Parlamentu Europejskiego może być w
przyszłości zwiększenie wydatków na składkę członkowską do UE (ujmowaną w cz. 84
budżetu państwa – Środki własne UE), jako że zgodnie z postanowieniami jej art. 23
wszelkich płatności dot. m.in. wynagrodzenia posła do Parlamentu Europejskiego, odpraw
przejściowych, emerytur, rent, dokonuje się z budżetu Unii Europejskiej. Nie musi to być
jednakże taka prosta zależność, bowiem z jednej strony prawnie określone zostały elementy
tej składki (np. wpłaty obliczone, zgodnie z metodologią UE, na podstawie Dochodu
Narodowego Brutto, czy na podstawie podatku od towarów i usług, wpłaty z udziału w
opłatach celnych i rolnych itd.), a z drugiej zaś strony w budżecie UE istnieją możliwości
dokonywania określonych zmian, np. oszczędności czy dokonywania przesunięć wydatków6.
Najistotniejsze jest jednakże to, iż Decyzja Parlamentu Europejskiego opublikowana została
w roku 2005, co dawało podstawy do ujęcia wydatków związanych z nowym systemem
wynagradzania eurodeputowanych w perspektywie finansowej 2007-2013. Policzenie
skutków finansowych wynikających z decyzji PE dla poziomu składki opłacanej z polskiego
budżetu państwa, czy też wydatków jakie ponoszone będą z budżetu UE na polskich
eurodeputowanych nie jest możliwe w krótkim czasie z powodu braku szeregu informacji, a
także dlatego, że część wydatków przewidywanych w decyzji może wystąpić w
ograniczonym zakresie lub dopiero po kilku latach.

Uwagi szczegółowe
I. Skutki dla budżetu państwa
Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia
statutu posła do Parlamentu Europejskiego w art. 10 wskazuje, iż wynagrodzenie

6 Zob. np. informacje dot. zwrotu kosztów dla posłów do Parlamentu Europejskiego, pod adresem:
http://www.europarl.europa.eu/parliament/expert/staticDisplay.do?id=39&pageRank=1&language=EN

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: