Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów dotyczących kręgu osób, którym przysługuje prawa do zakwaterowania, przepisów dotyczących świadczenia mieszkaniowego, dotyczących utraty prawa do mieszkania w lokalu będącym w dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, znowelizowanie przepisów dotyczących remontów kwater oraz wykupu mieszkań od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, znowelizowanie przepisów dotyczących zasad funkcjonowania Wojskowej Agencji Mieszkaniowej;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1945
- Data wpłynięcia: 2009-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 143
1945
nieruchomości Skarbu Państwa, jeśli stały się one zbędne do wykonywania zadań
Agencji.
2d. Akcje lub udziały w spółkach i towarzystwach budownictwa społecznego,
o których mowa w art. 17 ust. 2, nabyte lub objęte przez Agencję w zamian za
mienie Skarbu Państwa, stanowią własność Skarbu Państwa i podlegają przekazaniu
ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa w terminie czternastu dni od dnia
ich nabycia lub objęcia.”;
17) po art. 17 dodaje się art. 17a w brzmieniu:
„Art. 17a. 1. Spółki i towarzystwa budownictwa społecznego utworzone przez
Agencję mogą dokonywać wobec Agencji oraz między sobą czynności w zakresie:
1) zarządu i administrowania nieruchomościami;
2) przygotowania, prowadzenia i rozliczenia zadań inwestycyjnych, w tym
przebudowy i remontu.
2. W spółkach i towarzystwach budownictwa społecznego utworzonych przez
Agencję, prezesów oraz członków zarządów i rad nadzorczych tych podmiotów powołuje
i odwołuje zgromadzenie wspólników.
3. Wynagrodzenie i inne należności dla prezesów, członków zarządu i rad
nadzorczych podmiotów określonych w ust. 2, ustala zgromadzenie wspólników na
zasadach i w wysokości określonej przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r.
o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26,
poz. 306, z późn. zm.)).
4. Spółki oraz towarzystwa budownictwa społecznego, o których mowa w art. 17
ust. 2, w przypadku rozporządzania składnikami aktywów trwałych w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości są obowiązane uzyskać
zgodę ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. W tym zakresie stosują przepisy
art. 5a – 5c ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa.”;
18) w art. 18 uchyla się ust. 9;
19) w art. 19:
a) ust. 2a otrzymuje brzmienie:
10
„2a.
rodki funduszu remontowego pochodzą z wpłat odpisu na fundusz
remontowy, dokonywanych na wyodrębniony rachunek bankowy funduszu.
Wysokość odpisu w skali roku wynosi 0,5 % wartości odtworzeniowej lokalu
mieszkalnego znajdującego się w budynkach stanowiących własność Skarbu
Państwa oraz 0,2 % wartości odtworzeniowej lokalu mieszkalnego stanowiącego
własność Skarbu Państwa znajdującego się w budynku wspólnoty mieszkaniowej,
obliczonej zgodnie z art. 36 ust. 2. rodki funduszu zwiększa się o wpływy z ich
oprocentowania.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Na sfinansowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
określonych w art. 16 ust. 2 pkt 3 i ust. 3, art. 23 ust. 8, art. 32 ust. 2 i 4, art. 34
ust. 3, art. 48d ust. 4 i art. 53 ust. 3 oraz pokrycie kosztów związanych z obsługą tych
zadań, Minister Obrony Narodowej przekazuje dotacje ustalane corocznie w części
budżetu państwa, której jest dysponentem.”,
c) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Sprawozdanie finansowe Agencji podlega badaniu przez biegłego rewidenta
wybranego przez Ministra Obrony Narodowej.”;
20) w art. 19a:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3.
Umorzenie w całości lub części należności o charakterze
administracyjnoprawnym następuje na podstawie decyzji właściwego organu
Agencji.”;
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Odsetek za zwłokę nie nalicza się, jeżeli ich wysokość nie przekracza
trzykrotnej wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez operatora publicznego
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe
(Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz.1159) za przesyłkę poleconą.”;
21) art. 20 otrzymuje brzmienie:
„Art. 20. 1. Minister Obrony Narodowej określa, w drodze rozporządzenia, wysokość
wynagrodzenia Prezesa Agencji i zastępców Prezesa.
11
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy uwzględnić, że podstawą
określenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia powinno być przeciętne miesięczne
wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym
kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego, a wysokość tego wynagrodzenia nie może być niższa niż jednokrotność
i wyższa niż sześciokrotność tej podstawy.”;
22) po art. 20 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:
„Rozdział 3a
Kontrola Wojskowej Agencji Mieszkaniowej
Art. 20a. 1. Postępowanie kontrolne prowadzone przez Ministra Obrony Narodowej
ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności Agencji, rzetelne jego
udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem
legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
2. Kontrolujący badają w szczególności działalność finansową, gospodarczą
i organizacyjno-administracyjną Agencji.
3. Kontrolujący wykonuje swoje zadania na podstawie okresowych planów pracy.
Kontrolę wykonuje się również przez przeprowadzanie kontroli doraźnych.
Art. 20b. 1. Kontrolujący przeprowadzają kontrolę na podstawie legitymacji służbowej
i imiennego upoważnienia określającego Agencję jako jednostkę kontrolowaną
i podstawę prawną do podjęcia kontroli.
2. Imienne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydaje Minister Obrony
Narodowej.
Art. 20c. 1. Kontrolujący podlega wyłączeniu, na wniosek Prezesa Agencji lub
z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw
lub obowiązków, praw lub obowiązków jego małżonka albo osoby pozostającej z nim
faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo
osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia
kontrolującego trwają także po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli.
2. Kontrolujący podlega wyłączeniu, na wniosek Prezesa Agencji lub z urzędu,
w przypadku zaistnienia, w toku kontroli, okoliczności mogących wywołać uzasadnione
wątpliwości co do jego bezstronności.
12
3.
O przyczynach powodujących wyłączenie kontrolujący lub Prezes Agencji
niezwłocznie zawiadamia Ministra Obrony Narodowej.
4. O wyłączeniu rozstrzyga Minister Obrony Narodowej. Rozstrzygnięcie jest
ostateczne.
5. Do czasu wydania rozstrzygnięcia kontrolujący podejmuje jedynie czynności
niecierpiące zwłoki.
Art. 20d. 1. Postępowanie kontrolne jest prowadzone w siedzibie Agencji oraz
w miejscach i czasie wykonywania jej zadań, a jeżeli tego wymaga dobro kontroli –
również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy.
2. Dla realizacji celu, o którym mowa w art. 20a:
1) Prezes Agencji udostępnia na żądanie kontrolujących wszelkie dokumenty
i materiały niezbędne do przygotowania i przeprowadzenia kontroli,
z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
2) kontrolujący mają prawo do:
a) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń Agencji,
b) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością Agencji,
pobierania oraz zabezpieczania dokumentów i innych materiałów,
z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
c) przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątkowych i przebiegu
określonych czynności,
d) żądania od pracowników Agencji udzielania ustnych i pisemnych
wyjaśnień,
e) zasięgania w związku z przeprowadzaną kontrolą informacji w jednostkach
niekontrolowanych,
f) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
g) zwoływania narad z pracownikami Agencji, w związku z przeprowadzaną
kontrolą, a także uczestniczenia w posiedzeniach kierownictwa i kolegiów
oraz naradach.
13
Art. 20e. 1. Kontrolujący jest upoważniony do swobodnego poruszania się na terenie
Agencji bez obowiązku uzyskiwania przepustki oraz jest zwolniony z kontroli osobistej,
jeżeli przewiduje ją wewnętrzny regulamin jednostki kontrolowanej.
2. Prezes Agencji zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego
przeprowadzenia kontroli, w szczególności niezwłoczne przedstawianie żądanych
dokumentów i materiałów, terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników Agencji,
udostępnianie urządzeń technicznych, a w miarę możliwości oddzielnych pomieszczeń
z odpowiednim wyposażeniem.
Art. 20f. 1. Kontrolujący ustala stan faktyczny na podstawie zebranych w toku
postępowania materiałów.
2. Materiałami są w szczególności dokumenty, zabezpieczone rzeczy, wyniki
oględzin, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
Art. 20g. 1. Zebrane w toku postępowania kontrolnego materiały kontrolujący
odpowiednio zabezpiecza, w miarę potrzeby przez:
1) oddanie Prezesowi Agencji na przechowanie za pokwitowaniem;
2) przechowanie w Agencji w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym
pomieszczeniu;
3) zabranie z Agencji za pokwitowaniem;
4) wykonanie kopii materiałów i potwierdzenie ich za zgodność przez Prezesa
Agencji.
2. O zwolnieniu materiałów z zabezpieczenia decyduje kontrolujący, a w przypadku
jego odmowy Minister Obrony Narodowej.
Art. 20h. 1. Kontrolujący może sporządzać, a w razie potrzeby może żądać od Prezesa
Agencji sporządzenia niezbędnych dla kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów,
jak również zestawień i obliczeń na podstawie dokumentów.
2. Zgodność odpisów i wyciągów oraz zestawień i obliczeń z oryginalnymi
dokumentami potwierdza Prezes Agencji lub dyrektor oddziału regionalnego Agencji,
u którego znajdują się dokumenty.
Art. 20i. 1. W razie potrzeby ustalenia stanu faktycznego obiektów lub innych
składników majątkowych albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący może
przeprowadzić oględziny.
14