eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym

Rządowy projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym

projekt ustawy dotyczy m.in. wprowadzenia ułatwień związanych z rozpoczęciem funkcjonowania firmy ekologicznej; osoba, która zamierza podjąć działalność w rolnictwie ekologicznym, będzie musiała złożyć tylko jeden wniosek do wybranej jednostki certyfikującej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1924
  • Data wpłynięcia: 2009-04-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o rolnictwie ekologicznym
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 975

1924

2) utrudnia organowi Inspekcji prowadzenie czynności kontrolnych w ramach
nadzoru, o którym mowa w art. 8, podlega karze pieniężnej w wysokości do
piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia;
3) wprowadza do obrotu:
a) środek do produkcji ekologicznej nieznajdujący się w wykazie prowadzonym
przez jednostkę organizacyjną ustanowioną zgodnie z art. 18 pkt 1 lub 2 albo
b) środek do produkcji ekologicznej niespełniający wymagań określonych na
podstawie art. 16 ust. 1 lub 4 rozporządzenia nr 834/2007, jeżeli jednostka
organizacyjna, potwierdzająca wymagania określone na podstawie tych
przepisów w odniesieniu do środków do produkcji ekologicznej, dla których są
prowadzone wykazy tych środków – nie została ustanowiona zgodnie z art. 18
pkt 1 lub 2, lub
c) produkt lub substancję, o których mowa w art. 16 ust. 5 rozporządzenia
nr 834/2007, prowadząc do naruszenia celów lub zasad określonych
w tytule II tego rozporządzenia lub ogólnych kryteriów tego artykułu
– które zostały oznakowane w sposób mogący wprowadzać w błąd co do
spełniania wymagań określonych na podstawie art. 16 rozporządzenia
nr 834/2007, w tym przez oznakowanie określeniem „ekologiczny” lub pochodną
tego określenia lub terminem „eko” lub „bio”, lub zostały oznakowane w sposób
mogący wprowadzać w błąd co do możliwości stosowania w rolnictwie
ekologicznym, podlega karze pieniężnej w wysokości do 200 % korzyści
majątkowej uzyskanej lub którą mógłby uzyskać za wprowadzony do obrotu
środek, produkt lub substancję;
4) wprowadza do obrotu produkt rolnictwa ekologicznego jako produkt rolnictwa
ekologicznego, który, wbrew obowiązkowi wynikającemu z art. 23 – 26
rozporządzenia nr 834/2007, nie został oznakowany lub został oznakowany
z naruszeniem art. 23 – 26 tego rozporządzenia, podlega karze pieniężnej
w wysokości do trzykrotnego przeciętnego wynagrodzenia;
5) wprowadza do obrotu produkt:
a) jako produkt rolnictwa ekologicznego, który nie spełnia wymagań określonych
w przepisach rozporządzenia nr 834/2007 lub w przepisach Unii Europejskiej
wydanych w trybie przepisów tego rozporządzenia lub

20
b) który został oznakowany jako produkt rolnictwa ekologicznego, z naruszeniem
art. 23 – 26 rozporządzenia nr 834/2007
– podlega karze pieniężnej w wysokości do 200 % korzyści majątkowej uzyskanej
lub którą mógłby uzyskać za wprowadzone do obrotu produkty, nie niższej jednak
niż 500 zł;
6) działa jako jednostka certyfikująca bez wymaganego upoważnienia, podlega karze
pieniężnej w wysokości do dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
2. Kto wprowadza ponownie do obrotu produkt, środek lub substancję tego samego
rodzaju, która nie odpowiada wymaganiom określonym odpowiednio w przepisach
wymienionych w ust. 1 pkt 3, 4 lub 5 ze względu na to samo naruszenie, podlega karze
pieniężnej ustalonej – w zależności od stwierdzonego naruszenia – odpowiednio zgodnie
z ust. 1 pkt 3, 4 lub 5, podwyższonej o wysokość kar wymierzonych w okresie 24 miesięcy
przed dniem rozpoczęcia czynności kontrolnych.
3. Kara pieniężna:
1) o której mowa w:
a) ust. 1 pkt 1, 2 lub 6, jest wymierzana przez Głównego Inspektora w drodze
decyzji,
b) ust. 1 pkt 3, 4 lub 5, jest wymierzana przez właściwego ze względu na miejsce
przeprowadzania czynności kontrolnych wojewódzkiego inspektora w drodze
decyzji,
c) ust. 1 pkt 4 lub 5, jest wymierzana przez właściwego ze względu na miejsce
przeprowadzania czynności kontrolnych w zakresie wprowadzania do obrotu
detalicznego produktów wymienionych w art. 1 ust. 2 lit. a lub b rozporządzenia
nr 834/2007 wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej w drodze decyzji;
2) o której mowa w ust. 2, jest wymierzana przez organ, którego właściwość została
określona zgodnie z pkt 1 w drodze decyzji.
4. Niezależnie od wymierzenia kary pieniężnej podmiot wprowadzający do obrotu:
1) środek, produkt lub substancję, o których mowa w ust. 1 pkt 3, lub produkt,
o którym mowa w ust. 1 pkt 5, jest obowiązany do:
a) niezwłocznej zmiany oznakowania na oznakowanie, które nie wprowadza
w błąd co do:

21
– spełniania przez ten środek, produkt lub substancję wymagań określonych
w przepisach rozporządzenia nr 834/2007 lub rozporządzenia nr 889/2008,
w tym niezawierającego określenia „ekologiczny” lub pochodnej tego
określenia lub terminu „eko” lub „bio” lub
– możliwości stosowania w rolnictwie ekologicznym tego środka, produktu lub
substancji, lub
b) niezwłocznego wycofania tego środka, produktu lub substancji z obrotu na
własny koszt;
2) produkt rolnictwa ekologicznego jako produkt rolnictwa ekologicznego, który,
wbrew obowiązkowi wynikającemu z art. 23 – 26 rozporządzenia nr 834/2007, nie
został oznakowany lub został oznakowany z naruszeniem art. 23 – 26 tego
rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, jest obowiązany do
niezwłocznego oznakowania zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 23 – 26
rozporządzenia nr 834/2007 lub do niezwłocznej zmiany oznakowania na
oznakowanie zgodne z tymi przepisami, lub do niezwłocznego wycofania tego
produktu na własny koszt.

Art. 26. 1. Wymierzenia kar pieniężnych, o których mowa w art. 24 i 25, dokonuje się
przy uwzględnieniu stopnia szkodliwości czynu, stopnia zawinienia, zakresu naruszenia,
dotychczasowej działalności podmiotu dokonującego naruszenia i wielkości jego
obrotów.
2. Termin zapłaty kar pieniężnych, o których mowa w art. 24 i 25, wynosi 30 dni od
dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna.
3. Kary pieniężne, o których mowa w art. 24 i 25, stanowią dochód budżetu państwa
i są wnoszone na rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej
Artykułów Rolno-Spożywczych, wojewódzkiego inspektoratu jakości handlowej
artykułów rolno-spożywczych albo wojewódzkiego inspektoratu inspekcji handlowej.
4. Do kar pieniężnych, o których mowa w art. 24 i 25, w zakresie nieuregulowanym
w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.2)).


22
Art. 27. W ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r.
Nr 4, poz. 25, z późn. zm.3)) art. 18 otrzymuje brzmienie:
„Art. 18. 1. Wojewódzki inspektor, z zastrzeżeniem ust. 2, w drodze decyzji, może:
1) zarządzić w toku kontroli ograniczenie wprowadzania do obrotu, wstrzymanie
wprowadzania do obrotu lub wycofanie z obrotu produktów albo wstrzymanie
świadczenia usług, albo niezwłoczne usunięcie stwierdzonych
nieprawidłowości, jeżeli jest to konieczne ze względu na bezpieczeństwo lub
interes konsumentów albo interes gospodarczy państwa;
2) nakazać przedsiębiorcy, w ramach sprawowanego nadzoru, o którym mowa
w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów
rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.4)),
wstrzymanie wprowadzania do obrotu lub wycofanie z obrotu w jego punktach
sprzedaży całej partii artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego, jeżeli
stwierdzony rodzaj nieprawidłowości może odnosić się do całej partii
produkcyjnej artykułu rolno-spożywczego.

2. W przypadku stwierdzenia naruszenia art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095,
z późn. zm.5)), wojewódzki inspektor może zarządzić w toku kontroli, w drodze decyzji,
niezwłoczne usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
3. Wojewódzki inspektor może upoważnić inspektora do wydania w jego imieniu
w toku kontroli decyzji, o której mowa w ust. 1 i 2.
4. Decyzja, o której mowa w ust. 1 i 2, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
5. Właściwość miejscową organu Inspekcji w sprawach, o których mowa w ust. 1
pkt 2, ustala się według miejsca przeprowadzania kontroli.
6. Informacje zawarte w decyzjach, o których mowa w ust. 1, dotyczące zafałszowania
artykułów rolno-spożywczych, podaje się do publicznej wiadomości, z pominięciem
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz inne tajemnice podlegające
ochronie na podstawie przepisów odrębnych.”.
Art. 28. 1. Certyfikaty zgodności wydane na podstawie przepisów dotychczasowych
zachowują ważność do dnia upływu terminu ich ważności.

23
2. Do okresu konwersji w rozumieniu art. 2 lit. h rozporządzenia 834/2007 zalicza się
udokumentowany okres przestawiania na produkcję metodami ekologicznymi rozpoczęty
przed dniem wejścia w życie ustawy.
3. Do środków do produkcji ekologicznej nieznajdujących się w wykazie
prowadzonym przez jednostkę organizacyjną ustanowioną zgodnie z art. 18 pkt 1 lub 2
przepis art. 25 ust. 1 pkt 3 lit. a, w odniesieniu do tych środków, stosuje się po upływie
6 miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 18 ust. 1 lub 2.
4. Warunki, jakie powinny być spełnione przy produkcji ekologicznej, wynikające
z prywatnych norm uznanych zgodnie z art. 20 stosuje się do dnia wejścia w życie przepisów
określających warunki, jakie powinny być spełnione w tym zakresie zgodnie z art. 38 lit. a
rozporządzenia nr 834/2007 lub określonych na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 1. Z dniem
wejścia w życie tych przepisów, uznanie prywatnych norm, o którym mowa w art. 20,
podlega zmianie lub cofnięciu w zakresie, w jakim wymagania te zostaną określone zgodnie
z art. 38 lit. a rozporządzenia nr 834/2007 lub na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 1.
5. Do dnia 31 grudnia 2010 r. kontrola, o której mowa w art. 7 ust. 1, może być
prowadzona przez osoby, które nie zostały wpisane do rejestru inspektorów rolnictwa
ekologicznego, o którym mowa w art. 21 ust. 1.
6. Upoważnienia wydane jednostkom certyfikującym na podstawie przepisów
dotychczasowych zachowują ważność, pod warunkiem że jednostki certyfikujące
upoważnione na podstawie przepisów dotychczasowych przedłożą ministrowi właściwemu do
spraw rolnictwa dokumenty i informacje niezbędne do stwierdzenia spełnienia wymagań
określonych w art. 27 ust. 5 i 6 rozporządzenia nr 834/2007, w terminie 6 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy.
7. Na podstawie dokumentów i informacji, o których mowa w ust. 6, minister
właściwy do spraw rolnictwa wyda zaświadczenie potwierdzające spełnienie wymagań
określonych w art. 27 ust. 5 i 6 rozporządzenia nr 834/2007 lub, w drodze decyzji, cofnie
upoważnienie jednostce certyfikującej w zakresie, w jakim jednostka ta nie spełnia wymagań
określonych w art. 27 ust. 5 i 6 rozporządzenia nr 834/2007.
8. Do wydania zaświadczenia albo decyzji, o których mowa w ust. 7, art. 5 ust. 5
stosuje się odpowiednio.
9. Po wydaniu zaświadczenia albo decyzji, o których mowa w ust. 7, minister
właściwy do spraw rolnictwa przekazuje Głównemu Inspektorowi:

24
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: