eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym

Rządowy projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym

projekt ustawy dotyczy m.in. wprowadzenia ułatwień związanych z rozpoczęciem funkcjonowania firmy ekologicznej; osoba, która zamierza podjąć działalność w rolnictwie ekologicznym, będzie musiała złożyć tylko jeden wniosek do wybranej jednostki certyfikującej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1924
  • Data wpłynięcia: 2009-04-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o rolnictwie ekologicznym
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 975

1924

ZAŁ CZNIK Nr 2
WZÓR PIECZ CI IMIENNEJ INSPEKTORA


.....................................................................
.............
(imię i nazwisko)

INSPEKTOR ROLNICTWA
EKOLOGICZNEGO

wpisany do rejestru prowadzonego przez
Głównego Inspektora Jakości Handlowej
Artykułów Rolno- Spożywczych pod
numerem ...................................


Wymiary pieczęci: 20 x 45 mm.

7
Uzasadnienie

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia, o którym mowa w art.
21 ust. 13 ustawy z dnia … o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. Nr …, poz. …).

Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem egzamin przeprowadza się dla dziesięciu
rodzajów specjalizacji. Biorąc pod uwagę niezbędne kwalifikacje i wymagania dla
inspektorów rolnictwa ekologicznego określono następujące rodzaje specjalizacji:
produkty roślinne z wyłączeniem zbioru ze stanu naturalnego, produkty roślinne ze
zbioru ze stanu naturalnego, wegetatywny materiał rozmnożeniowy siewny i nasiona,
produkty zwierzęce z wyłączeniem pszczelarstwa, pszczelarstwo, produkty pochodzące
z akwakultury i wodorosty morskie, produkcja pasz przetworzonych z wyłączeniem
drożdży, drożdże, produkcja żywności przetworzonej oraz wprowadzanie na rynek, w
tym wprowadzanie na rynek produktów importowanych.

Niezależnie od rodzaju specjalizacji inspektor rolnictwa ekologicznego powinien znać
przepisy dotyczące rolnictwa ekologicznego, przepisy o bezpieczeństwie żywności i
żywienia oraz przepisy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Dodatkowo w przypadku specjalizacji obejmujących produkty zwierzęce z wyłączeniem
pszczelarstwa, pszczelarstwo, produkty pochodzące z akwakultury i wodorosty morskie,
produkcji pasz przetworzonych z wyłączeniem drożdży, drożdże, produkcję żywności
przetworzonej oraz wprowadzanie na rynek, w tym wprowadzanie na rynek produktów
importowanych inspektor rolnictwa ekologicznego musi znać przepisy o produktach
pochodzenia zwierzęcego, przepisy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu
chorób zakaźnych zwierząt, przepisy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt
gospodarskich, przepisy o rybołówstwie oraz przepisy o paszach.

W przypadku specjalizacji obejmujących produkty roślinne z wyłączeniem zbioru ze
stanu naturalnego, zbiór ze stanu naturalnego oraz wegetatywny materiał
rozmnożeniowy i nasiona oraz wprowadzanie na rynek, w tym produktów
importowanych, inspektor rolnictwa ekologicznego musi znać przepisy o ochronie roślin,
przepisy o nasiennictwie oraz przepisy o nawozach i nawożeniu,


8
Każdy z inspektorów rolnictwa ekologicznego musi dodatkowo znać zagadnienia
dotyczące chowu i hodowli zwierząt oraz uprawy roślin w zakresie egzaminowanych
rodzajów specjalizacji.

Inspektor rolnictwa ekologicznego powinien znać wyżej wymienione przepisy oraz
zagadnienia dotyczące chowu i hodowli zwierząt oraz uprawy roślin w zakresie, w
którym może mieć to wpływ na poprawność przeprowadzanej kontroli. Nie będzie zatem
wymagana szczegółowa znajomość na przykład przepisów o bezpieczeństwie żywności
i żywienia, a jedynie znajomość tych przepisów w zakresie, w którym może mieć to
wpływ na poprawność przeprowadzanej kontroli.

Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem do egzaminu na inspektora rolnictwa
ekologicznego mogą przystąpić osoby, które posiadają wykształcenie wyższe na
kierunku ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, technika rolnicza i leśna,
weterynaria, zootechnika lub na kierunkach pokrewnych, posiadają co najmniej 2-letnie
doświadczenie zawodowe związane z egzaminowanymi rodzajami specjalizacji.
Dodatkowo osoby te muszą mieć potwierdzony udział w przynajmniej 5 kontrolach
producentów ekologicznych w zakresie egzaminowanych rodzajów specjalizacji. Udział
w tych kontrolach musi być potwierdzony przez upoważnioną w tym zakresie jednostkę
certyfikującą. W przypadku gdy żadna z jednostek certyfikujących nie jest upoważniona
w zakresie danego rodzaju specjalizacji nie jest wymagane potwierdzanie udziału w
przynajmniej 5 kontrolach producentów ekologicznych w zakresie egzaminowanych
rodzajów specjalizacji.

Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem informację o rodzajach specjalizacji,
terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu oraz informacja o terminie składania
wniosków o wzięcie udział w tym egzaminie podawana jest przez Głównego
Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, na stronie internetowej
administrowanej przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-
Spożywczych. Wniosek o przystąpienie do egzaminu składa się do Głównego
Inspektora.

Opłata za wzięcie udziału w egzaminie wnosi 50 złotych, za każdy z rodzajów
specjalizacji w ramach egzaminu.


9
Egzamin przeprowadzany jest przez komisję kwalifikacyjną, która jest powoływana
przez Głównego Inspektora. W skład tej komisji kwalifikacyjnej wchodzą
przewodniczący oraz trzech członków. Główny Inspektor spośród członków komisji
kwalifikacyjnej wyznacza przewodniczącego. W skład komisji kwalifikacyjnej mogą być
powołane osoby, które ukończyły studia wyższe oraz posiadają wiedzę teoretyczną oraz
co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe z zakresu zagadnień w ramach
egzaminowanych rodzajów specjalizacji.

Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem egzamin składa się z egzaminu pisemnego
oraz egzaminu praktycznego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu praktycznego jest
zdanie egzaminu pisemnego. Egzamin praktyczny uważa się za zdany w przypadku
uzyskania przez egzaminowanego pozytywnej oceny wyrażonej przez większość składu
komisji kwalifikacyjnej. Egzamin uważa się za zdany w przypadku zdania egzaminu
pisemnego i egzaminu praktycznego.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie został zamieszczony w programie prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), ponieważ wykonuje postanowienia prawa
Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414),
zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i
Rozwoju Wsi.
10
Ocena skutków regulacji

1. Podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem – projektowane rozporządzenie
dotyczy osób pracujących lub zamierzających pracować jako inspektorzy rolnictwa
ekologicznego w jednostkach certyfikujących w rolnictwie ekologicznym.

2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego – wejście w życie
projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.

3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy – wejście w życie
projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

Wejście w życie projektowanej ustawy o rolnictwie będzie związane z wprowadzeniem
obowiązku (od 1 stycznia 2011 r.) potwierdzania kwalifikacji osób do oceny zgodności
prowadzonej produkcji z przepisami dotyczącymi rolnictwa ekologicznego. Szacuje się,
iż przy obecnym tempie rozwoju rynku rolnictwa ekologicznego w 2011 r. kwalifikacjami
potwierdzonymi tym egzaminem będzie się musiało wykazać około 370 osób. Przy
zachowaniu obecnego tempa rozwoju rynku rolnictwa ekologicznego przewiduję się, iż
liczba ta będzie wzrastać o około 10 – 20 inspektorów rocznie począwszy od 2011 r.

4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw – wejście w życie
projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny –
projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

6. Konsultacje społeczne – projekt rozporządzenia zostanie przesłany do konsultacji do
upoważnionych jednostek certyfikujących w rolnictwie ekologicznym, członków Rady
Rolnictwa Ekologicznego oraz organizacji zrzeszających producentów

11
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: