eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu

Rządowy projekt ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu

projekt ustawy określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji w zakresie terminalu wymaganych ze względu na istotny interes bezpieczeństwa państwa oraz inwestycji towarzyszących

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1835
  • Data wpłynięcia: 2009-03-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 84, poz. 700

1835

e) budowa
gazociągu Gustorzyn – Odolanów wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województw kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego,
f) budowa
gazociągu Włocławek – Gdynia wraz z infrastrukturą niezbędną do jego
obsługi na terenie województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego,
g) budowa gazociągu Rembelszczyzna – Gustorzyn wraz z infrastrukturą niezbędną
do jego obsługi na terenie województw kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego,
h) budowa międzysystemowego Gazociągu Bałtyckiego (Baltic Pipe) stanowiącego
połączenie systemów przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Danii,
wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi.
2. Inwestycje, o których mowa w art. 38 pkt 1 projektu, obejmujące budowę podziemnych
magazynów gazu są jednym z bardzo istotnych elementów systemu zapewnienia
bezpieczeństwa energetycznego kraju. Ich budowa, w połączeniu z możliwościami
odbioru gazu z terminalu, umożliwia zabezpieczenie utrzymywania rezerw gazu ziemnego
na okresy zwiększonego zapotrzebowania oraz sytuacje kryzysowe. Dlatego też
inwestycje te powinny mieć szczególne uwarunkowania ich przygotowania i realizacji, w
szczególności w zakresie umożliwiającym ich planowe i terminowe zrealizowanie.
3. Inwestycje, o których mowa w art. 38 pkt 2 projektu ustawy, obejmujące gazociągi
przesyłowe są istotne ze względu na możliwość odbioru i przesyłu gazu z terminalu do
pozostałych części Polski. Tym samym zapewniają możliwość prawidłowego i
efektywnego wykorzystania gazu zregazyfikowanego w terminalu LNG oraz zapewniają
zrealizowanie jego funkcji jaką jest zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Inwestycje te powinny mieć szczególne uwarunkowania ich przygotowania i realizacji, w
szczególności w zakresie umożliwiającym ich planowe i terminowe zrealizowanie. Bez
ich realizacji nie będzie możliwe osiągnięcie celu stawianego przed terminalem.
4. W stosunku do tych inwestycji, tzw. inwestycji towarzyszących, wprowadzono
częściowo analogiczne rozwiązania, jak w przypadku inwestycji w zakresie terminalu
LNG (art. 39 projektu). Ponadto, z uwagi na szczególne znaczenie inwestycji Baltic Pipe
oraz to, że inwestycja ta będzie realizowana również poza granicami kraju z udziałem
partnera duńskiego przewidziano, iż w przypadku utworzenia przez Operatora
Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. spółki zależnej (np. z udziałem tego
partnera), której zostanie powierzona realizacja tej inwestycji, możliwe będzie
przeniesienie uzyskanych decyzji administracyjnych na tę spółkę (art. 40 projektu).
26


5. Jednocześnie wprowadzono pewne ułatwienia proceduralne na gruncie ustawy z dnia 4
lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 1994 r, Nr 27, poz. 96, z późn.
zm.) (art. 41 projektu).
6. Istotne jest jednak, że inwestycje te nie zostały uznane w projekcie ustawy za inwestycje
wymagane ze względu na istotny interes bezpieczeństwa państwa.


Przepisy przejściowe, przepisy zmieniające i przepis końcowy

1. W art. 42 dokonano niezbędnych zmian w przepisach ustawy z dnia 3 października 2008
r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Zmiany te są
analogiczne do zmian wprowadzonych do tej ustawy w związku z wejściem w życie
innych ustaw określających szczególne warunki realizacji inwestycji.
2. Przepisy przejściowe (art. 43 projektu) mają na celu umożliwienie powiązania nowych
rozwiązań prawnych z toczącymi się już pracami nad lokalizacją inwestycji w zakresie
terminalu.
3. Do toczących się, a niezakończonych postępowań będą miały zastosowanie
dotychczasowe przepisy. W przypadku gdy lokalizacja inwestycji w zakresie terminalu
przewidziana jest w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego, decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzji o
ustaleniu warunków zabudowy, inwestor będzie miał prawo decyzji, czy wystąpić o
pozwolenie na budowę w trybie projektowanej ustawy, czy też o wydanie decyzji
lokalizacyjnej (art. 43 projektu).
4. Ze względu na zaawansowane prace projektowe w zakresie terminalu oraz zakładane
wystąpienie z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę terminalu w dniu 12 maja
2009 r., niezbędnym jest aby odpowiednie procedury administracyjne w tym zakresie
były realizowane zgodnie z projektowaną ustawą. Wejście w życie ustawy 12 maja 2009
r. (art. 44) pozwoli w sposób znaczący przyspieszyć pozyskiwanie odpowiednich
pozwoleń administracyjnych, niezbędnych do rozpoczęcia prac budowlanych.



27


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Ustawa w sposób istotny będzie oddziaływać na podmioty realizujące przedsięwzięcia, tj.
Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Portów Morskich Szczecin i winoujście spółka
akcyjna z siedzibą w Szczecinie, Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz – System
spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, Polskie LNG spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w winoujściu.
W stosunku do tych podmiotów stosować się będzie uproszczone i skoncentrowane w
zakresie właściwości organów procedury administracyjne.
Ponadto projektowana ustawa wpływa na zakres kompetencji wojewody poprzez
rozszerzenie jego kompetencji w zakresie realizacji przedsięwzięć określonych w ustawie
w sprawach: nabywania tytułu prawnego do nieruchomości przeznaczonych pod realizację
przedsięwzięć określonych w ustawie, w tym ograniczania sposobu korzystania z
nieruchomości oraz będących przedmiotem innych decyzji, które konsumuje
projektowana w ustawie decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu
oraz w sprawach pozwolenia na budowę i pozwolenia na użytkowanie inwestycji. Ustawa
oddziałuje również na gminy w zakresie spraw dotyczących podziału nieruchomości,
pozbawiając kompetencji i wpływów budżetowych w tym zakresie.
Realizacja ustawy przyczyni się do podniesienia jakości życia społeczności lokalnych i
do utworzenia nowych miejsc pracy. Przepisy ustawy znacząco ułatwią wypełnienie
obowiązków nałożonych na podmioty – inwestorów w zakresie realizowanych
przedsięwzięć.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt został przekazany do zaopiniowania:
1) Konfederacji Pracodawców Polskich;
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych – Lewiatan;
3) Związkowi Pracodawców – Business Centre Club;
4) Związkowi Rzemiosła Polskiego.
Ponadto, projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Skarbu Państwa.
28


Wyniki przeprowadzonych konsultacji:
Opinię do projektu ustawy przedstawiła jedynie Konfederacja Pracodawców Polskich.
Uwagi zgłoszone przez Konfederację Pracodawców Polskich miały charakter wyłącznie
redakcyjno-legislacyjny. Większość zgłoszonych do projektu uwag była nieaktualna.
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Większość inwestycji w zakresie terminalu zostanie sfinansowana ze środków
pozabudżetowych z wykorzystaniem środków własnych oraz kredytów pozyskanych
przez inwestorów, w związku z czym w tym zakresie nie wpłynie na sektor finansów
publicznych.
Z szacunków sporządzonych przez inwestora gazociągów, koszty odszkodowań za
wywłaszczane nieruchomości kształtować się będą na poziomie 10.000.000 zł. Do ceny
jednostkowej za 1 m2 przyjąć można uśrednioną cenę gruntów pod zabudowę
przemysłową na terenie województw, przez które mają przebiegać gazociągi wymienione
w ustawie. Ceny te w zależności od lokalizacji obiektu kształtować się będą w granicach
od 25 zł za 1 m2 (tereny rolne, znacznie oddalone od strefy zabudowy poza
aglomeracjami miejskimi) do 200 zł za 1m2 (rejon winoujścia, Koszalina, Gdyni).

Finansowanie samych przedsięwzięć odbędzie się również z udziałem środków Unii
Europejskiej, wobec czego zasadnicze znaczenie dla ich pozyskania, utrzymania i
rozliczenia ma kwestia uzasadnionego wyłączenia stosowania ustawy – Prawo zamówień
publicznych, w zakresie umów niezbędnych do realizacji inwestycji, o których mówi
ustawa, z poszanowaniem jednak zasady przejrzystości i konkurencyjności.
Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego, będzie się przejawiał w podstawowych
obszarach :
- finansowania
zadań inwestycyjnych ze środków budżetowych, zarówno budżetu
państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
29


- finansowania
działań pozainwestycyjnych.
W zakresie finansowania zadań inwestycyjnych przewiduje się:
- finansowanie ze środków budżetu państwa ograniczonego zakresu zadań
inwestycyjnych (realizacja zadania „Budowa falochronu osłonowego dla portu
zewnętrznego w winoujściu” – przewidziano w ustawie budżetowej na rok 2009
kwotę w wysokości 10.000.000 zł);
- finansowanie
ze
środków budżetu samorządów terytorialnych zadań inwestycyjnych,
mających na celu powiązanie lokalnej substancji urbanistyczno – funkcjonalnej z
realizowaną inwestycją główną, jak i inwestycjami towarzyszącymi; oszacowanie
wielkości nakładów w tym zakresie nie jest możliwe.
W zakresie finansowania zadań pozainwestycyjnych należy wyróżnić miedzy innymi
następujące:
- udzielanie przez Skarb Państwa gwarancji i poręczeń dla kredytów finansowych
udzielanych przez banki i inne instytucje finansowe;
- ustanowienie i zagospodarowanie stref ograniczonego użytkowania wokół obiektów
terminalu LNG o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej ( koszty
dokonywanych wywłaszczeń i wypłacanych odszkodowań związanych z
upośledzeniem wartości nieruchomości gruntowych i obiektów budowlanych tam
zlokalizowanych);
- dokonywanie
wywłaszczeń i wypłacanie odszkodowań związanych z realizacją
inwestycji towarzyszących, w tym w szczególności „inwestycji liniowych”;
- zwiększenie personelu urzędów wojewódzkich w celu realizacji rozszerzonego
zakresu zadań związanych z realizacją przedsięwzięcia.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wejście w życie ustawy pozwoli na realizację strategicznych inwestycji koniecznych do
zabezpieczenia bezpieczeństwa energetycznego państwa poprzez dywersyfikację dostaw
30


strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: