eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych

projekt ustawy dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie udostępniania w formie elektronicznej - odpłatnie, jak i nieodpłatnie - dzienników urzędowych i zbiorów aktów prawa miejscowego oraz ustanowienia przepisów przejściowych uwzględniających stopień faktycznego przygotowania urzędów obsługujących org. administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania obowiązków w zakresie udostępniania w formie elektronicznej powyższych dokumentów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1831
  • Data wpłynięcia: 2008-12-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
  • data uchwalenia: 2009-09-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 190, poz. 1473

1831


5
charakterze dziennika urzędowego zamieszcza się na stronie internetowej
organu udostępniającego dziennik.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się wymagań
technicznych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 20a ust.
2.";
12) po art. 42b dodaje się art. 42c w brzmieniu:
„Art. 42c. Do dnia 31 grudnia 2009 r. Dziennik Ustaw oraz Monitor Polski,
udostępniane na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji i Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów, mają charakter informacyjny. Przepis art. 42b ust. 3 zdanie
drugie stosuje się odpowiednio.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
przepisów art. 1 pkt 6 – 8, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

45/11/BS
U Z A S A D N I E N I E


1. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych, określany dalej jako „projekt”, zmierza do osiągnięcia dwóch
zasadniczych celów:
1) uproszczenia przepisów dotyczących udostępniania w formie elektronicznej
zainteresowanym podmiotom – tak odpłatnie, jak i nieodpłatnie – dzienników
urzędowych oraz zbiorów aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat
lub gminę, a także zawartych w nich aktów normatywnych i innych aktów
prawnych, w tym orzeczeń,
2) ustanowienia regulacji przejściowych, uwzględniających stopień faktycznego
przygotowania urzędów obsługujących organy administracji rządowej i organy
jednostek samorządu terytorialnego do wykonywania obowiązków w zakresie
udostępniania w formie elektronicznej zainteresowanym podmiotom dzienników
urzędowych oraz zbiorów aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat
lub gminę, a także zawartych w nich aktów normatywnych i innych aktów
prawnych, w tym orzeczeń.

2. Zapewnienie możliwie łatwego i – co do zasady – nieodpłatnego dostępu
zainteresowanego obywatela i innego podmiotu do treści aktów normatywnych i innych aktów
prawnych jest jedną z podstawowych powinności organów władzy publicznej. Należyte
wypełnianie tego obowiązku służyć ma urzeczywistnieniu konstytucyjnej zasady zaufania
obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa, będącej podstawowym składnikiem
normatywnej treści zasady demokratycznego państwa prawnego, określonej w
art. 2
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Realizacja tej zasady nabiera szczególnego znaczenia
w sytuacji zarówno wysokiej liczby uchwalanych i wydawanych aktów prawnych, w tym
częstych zmian ustaw i rozporządzeń, jak również wejścia w życie aktów prawnych z dniem
ich ogłoszenia w dzienniku urzędowym albo przy zapewnieniu krótkiej vacatio legis.

3. Zgodnie z art. 42b ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449), określanej dalej jako
„ustawa”, od dnia 2 maja 2008 r. stosuje się przepisy art. 20a, 20b, 28a i 28b ustawy,
określające zasady i tryb wydawania i udostępniania w formie elektronicznej dzienników
urzędowych oraz zbiorów aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat lub gminę, a

2
także zawartych w nich aktów normatywnych i innych aktów prawnych. W myśl art. 28b ust.
1 ustawy dzienniki urzędowe, zbiory aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat
i zbiory przepisów gminnych albo zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne
udostępnia się nieodpłatnie przez środki komunikacji elektronicznej, a także odpłatnie za
pomocą informatycznych nośników danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U.
Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz z 2008 r. Nr 127, poz. 817).
Ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że Prezes Rady Ministrów określi, w
drodze
rozporządzenia, wysokość opłat za udostępnienie dzienników urzędowych, zbiorów aktów
prawa miejscowego ustanowionych przez powiat i zbiorów przepisów gminnych albo
ogłoszonych w nich aktów normatywnych i innych aktów prawnych na informatycznych
nośnikach danych, a także sposób uiszczania tych opłat, z uwzględnieniem powszechności
dostępu do tych wydawnictw oraz ogłoszonych w nich aktów normatywnych i innych aktów
prawnych, a także uzasadnionych kosztów ponoszonych przez organ wydający dziennik
urzędowy, organ prowadzący zbiór dzienników urzędowych, organ prowadzący zbiór aktów
prawa miejscowego ustanowionych przez powiat i organ prowadzący zbiór przepisów
gminnych, związanych z udostępnianiem tych dokumentów. Uwzględniając konieczność
realizacji zasady zapewnienia powszechnego i nieskomplikowanego dostępu do wyżej
wymienionych wydawnictw oraz ogłoszonych w nich aktów normatywnych i innych aktów
prawnych, należy postulować zmianę cytowanych unormowań, polegającą na odesłaniu
w zakresie regulowanych w nich materii do przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.). Art. 15 ust. 1 tej
ustawy stanowi, że jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, podmiot
obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym
we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę
wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości
odpowiadającej tym kosztom. Ust. 2 tego artykułu stanowi ponadto, że podmiot ten,
w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, powiadomi wnioskodawcę o wysokości opłaty,
a udostępnienie informacji zgodnie z wnioskiem następuje po upływie 14 dni od dnia
powiadomienia wnioskodawcy, chyba że wnioskodawca dokona w tym terminie zmiany
wniosku w zakresie sposobu lub formy udostępnienia informacji albo wycofa wniosek.
Oznaczałoby to, że dostęp do dzienników urzędowych oraz ogłoszonych w nich aktów
normatywnych i innych aktów prawnych jest, co do zasady, nieodpłatny, a jedynie
w przypadku poniesienia wyżej określonych kosztów przez podmiot udostępniający dziennik
urzędowy lub akt prawny, byłby on uprawniony do ustalenia opłat z tego tytułu. Wysokość

3
tych opłat byłaby zatem ustalana a casu ad casum. Uwzględnienie powyższego postulatu
uzasadnia zarówno zmianę brzmienia art. 28b ust. 1 ustawy, jak również uchylenie ust. 3
w tym artykule. Jednocześnie, mając na uwadze ustawowe zadania Rządowego Centrum
Legislacji jako podmiotu koordynującego proces legislacyjny organów administracji
rządowej, proponuje się ustanowienie regulacji, w myśl której Dziennik Ustaw i Monitor
Polski albo zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne udostępnia się nieodpłatnie
do wglądu i do pobrania na stronach internetowych tej jednostki organizacyjnej. Ponadto, na
mocy nowelizowanego art. 21 ust. 1 ustawy, Rządowe Centrum Legislacji może zlecić
wyspecjalizowanym podmiotom niektóre czynności związane z udostępnianiem Dziennika
Ustaw i Monitora Polskiego. W projekcie wyodrębniono dwie czynności udostępniania
dzienników urzędowych i ich wydawania.

4. Uwzględniając wyżej przedstawioną koncepcję, a także potrzebę ustanowienia
regulacji przejściowych w tym zakresie, projekt przewiduje w szczególności:
1) uchylenie ust. 3 w art. 20a ustawy, który stanowi, że do dzienników urzędowych
wydawanych w formie elektronicznej stosuje się odpowiednio art. 19 ust. 2,
zgodnie z którym organ wydający dziennik urzędowy ustala cenę egzemplarza oraz
warunki wydawania, rozpowszechniania i prenumeraty dziennika tak, aby dziennik
urzędowy mógł być powszechnie dostępny;
2) dodanie ust. 2 w art. 26 ustawy, zgodnie z którym urzędy terenowych organów
administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego udostępniają
nieodpłatnie do powszechnego wglądu Dziennik Ustaw oraz Monitor Polski
w formie elektronicznej,
3) ustanowienie, w drodze dodania ust. 3a do art. 27 ustawy, zasady, w myśl której
organy wydające dzienniki urzędowe prowadzą zbiory tych dzienników wraz
ze skorowidzami do nich także w formie elektronicznej (przy jednoczesnym
stosowaniu tej zasady do zbiorów aktów prawa miejscowego stanowionych przez
powiat lub gminę, na mocy zmodyfikowanego brzmienia art. 28 ust. 3 ustawy),
4) dodaniu do ustawy przepisów przejściowych, uwzględniających stopień
faktycznego przygotowania urzędów obsługujących organy administracji rządowej
i organy jednostek samorządu terytorialnego do wykonywania obowiązków
w zakresie udostępniania w formie elektronicznej zainteresowanym podmiotom
dzienników urzędowych oraz zbiorów aktów prawa miejscowego stanowionych
przez powiat lub gminę, a także zawartych w nich aktów normatywnych i innych
aktów prawnych – w tym zakresie na szczególne uwzględnienie zasługuje

4
dodawany art. 42c ustawy, w myśl którego do dnia 31 grudnia 2009 r. Dziennik
Ustaw oraz Monitor Polski udostępniane na stronach internetowych Rządowego
Centrum Legislacji i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów mają charakter
informacyjny, co oznacza, że ich treść formalnie nie stanowi źródła
obowiązującego prawa.

5. Projekt przewiduje wyłączenie, przez dodanie do ustawy art. 20c, z zakresu
stosowania jej przepisów przedstawianie do ogłoszenia oraz przechowywanie w formie
dokumentów elektronicznych:
1) umów międzynarodowych kierowanych do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw
i Monitorze Polskim, które z racji swojego charakteru prawnego nie poddają się
rygorom unormowań statuujących formy przekazywania aktów prawnych
do ogłoszenia, przy czym w przypadku niektórych rodzajów umów
międzynarodowych, np. porozumień zawieranych w drodze wymiany not, trudno
byłoby nawet wskazać dokument, który powinien zostać opatrzony bezpiecznym
podpisem elektronicznym,
2) aktów kierowanych do ogłoszenia w Monitorze Polskim B, w którym ogłasza się
przede wszystkim sprawozdania finansowe określone w przepisach
o rachunkowości, a także ogłoszenia i obwieszczenia przedsiębiorców
na podstawie odrębnych przepisów – nałożenie na te podmioty obowiązku
przekazywania do ogłoszenia dokumentów w tej formie stanowiłoby dla nich zbyt
duże obciążenie tak pod względem finansowym, jak i technicznym.

6. Art. 15 ust. 3a ustawy, w brzmieniu nadanym przez projekt, przewiduje, iż organ
wydający akt normatywny lub inny akt prawny obowiązany jest dostarczyć organowi
wydającemu dziennik urzędowy – wraz z wnioskiem o ogłoszenie tego aktu w dzienniku
urzędowym – akt normatywny lub inny akt prawny, w tym orzeczenie, również w formie
dokumentu elektronicznego, zawierającego w swojej treści poświadczenie zgodności
z oryginałem i opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym organu, który podpisał ten
akt. Uwzględniając specyfikę ogłaszania w dziennikach urzędowych orzeczeń sądów
i Trybunału Konstytucyjnego, uchwał Państwowej Komisji Wyborczej podpisanych, na mocy
odrębnych przepisów, przez wszystkich członków biorących udział w ich podejmowaniu,
obwieszczeń Państwowej Komisji Wyborczej, a także protokołów terytorialnych komisji
do
spraw referendum, projekt przewiduje lex specialis w tym zakresie, stanowiąc,
że w przypadku orzeczenia sądu lub Trybunału Konstytucyjnego dokument elektroniczny
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: