eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

- projekt ma na celu poprawę gospodarki finansowej Agencji, dostosowanie poszczególnych rynków do aktualnych przepisów wspólnotowych oraz w celu ustanowienia podstawy prawnej do wypłaty części krajowych płatności uzupełniających dla producentów ziemniaków skrobiowych w formie płatności niezwiązanych z produkcją

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1808
  • Data wpłynięcia: 2009-02-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 95, poz. 792

1808


Druk nr 1808

Warszawa, 25 lutego 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-21-09



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o Agencji Rynku
Rolnego i organizacji niektórych
rynków rolnych
wraz z projektami aktów
wykonawczych.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.


(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

Art. 1. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji
niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702 oraz z 2008 r. Nr 227,
poz. 1505) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 1 w pkt 3:
a) lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) skrobi, w tym warunki i tryb udzielania płatności uzupełniającej określonej
w przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r.
ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej
polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników oraz
zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001,
(WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE)
nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz. Urz. UE L 270 z 21.10.2003,
str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 40, str. 269)
w zakresie produkcji ziemniaka skrobiowego;”,
b) uchyla się lit. e i f;
2) w art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Agencja jest państwową osobą prawną.”;
3) w art. 6 w ust. 3 dodaje się zdanie czwarte w brzmieniu:

„Prezes Agencji powołuje i odwołuje dyrektorów oddziałów terenowych i ich
zastępców.”;
4) w art. 8:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Przychodami Agencji są:
1) środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji
podmiotowych i dotacji celowych;
2) odsetki od lokat bankowych;
3) inne przychody.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Agencja prowadzi rachunkowość zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli przepisy
ustawy nie stanowią inaczej.”,
c) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

„6. Wysokość wynagrodzenia Prezesa Agencji ustala Prezes Rady Ministrów.”;
5) w art. 11 w ust. 1:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) gromadzi, analizuje, przetwarza i udostępnia informacje dotyczące rynków produktów
rolnych i żywnościowych;”,
b) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) prowadzi działania promocyjne i informacyjne mające na celu promowanie produktów
rolnych i żywnościowych, metod ich produkcji, a także systemów jakości produktów rolnych
i żywnościowych;”,
c) pkt 4d otrzymuje brzmienie:
„4d) realizuje programy krajowe mające na celu pomoc państwa dla podmiotów sektora
rolnego oraz sektora rybackiego i ich grup, prowadzących działalność związaną z produkcją,
przetwórstwem lub obrotem produktami rolnymi oraz produktami rybołówstwa, w zakresie
określonym przepisami Unii Europejskiej lub dopuszczonym tymi przepisami do
uregulowania przez państwo członkowskie Unii Europejskiej;”;
6) w art. 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Agencja realizuje płatności ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub Europejskiego Funduszu
Rolniczego Gwarancji oraz prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową wydatków z tych
funduszy.”;
7) w art. 13 w ust. 1 uchyla się pkt 3;
8) po art. 13a dodaje się art. 13b w brzmieniu:
„Art. 13b. 1. Dyrektor oddziału terenowego Agencji właściwego ze względu na
miejsce zamieszkania lub siedzibę producenta rolnego ustala, w drodze decyzji
administracyjnej, kwoty nienależne lub nadmiernie pobranych środków krajowych
2
przeznaczonych na udzielanie dopłat z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału
siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany.
2. Do należności, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy działu III
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z wyłączeniem przepisów
dotyczących umarzania należności, odraczania płatności oraz rozkładania płatności na raty.
3. Uprawnienia organu podatkowego określone w ustawie, o której mowa w ust. 2,
przysługują:
1) dyrektorowi oddziału terenowego Agencji, jako organowi pierwszej instancji;
2) Prezesowi Agencji, jako organowi odwoławczemu od decyzji dyrektora oddziału
terenowego Agencji.”;
9) w art. 20 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) czynności sprawdzające u producenta rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia
2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz
ewidencji wniosków o przyznanie płatności, który złożył wniosek o udzielenie dopłaty
z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub
kwalifikowany.”;
10) w art. 28 uchyla się pkt 3 i 5;
11) uchyla się art. 29;
12) w art. 31:
a) w ust. 2 w pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) ustalenia przez Komisję Europejską współczynnika redukcji kwot produkcyjnych cukru
lub kwot produkcyjnych izoglukozy;”,
b) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Decyzje, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4, powinny uwzględniać proporcjonalnie
interesy wszystkich plantatorów buraka cukrowego.”,
c) po ust. 10 dodaje się ust. 10a – 10i w brzmieniu:
„10a. W przypadku cofnięcia zatwierdzenia producentowi cukru zgodnie z przepisami
Unii Europejskiej, o których mowa w art. 30 ust. 1, minister właściwy do spraw rynków
rolnych wydaje decyzję o cofnięciu przyznanej temu producentowi kwoty produkcyjnej cukru
w zakresie kwoty niewykorzystanej przez niego do dnia, w którym decyzja o cofnięciu
zatwierdzenia stała się ostateczna.
3
10b. Kwotę produkcyjną cukru, o której mowa w ust. 10a, zwaną dalej „dostępną
kwotą”, przyznaje się w drodze decyzji pozostałym producentom cukru, którym przyznano na
dany rok gospodarczy kwotę produkcyjną cukru, na ich wniosek.
10c. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 10a, minister właściwy do
spraw rynków rolnych przesyła producentom cukru, o których mowa w ust. 10b, pisemne
informacje o możliwości ubiegania się o dostępną kwotę oraz o jej wysokości.
10d. Wnioski o przyznanie dostępnej kwoty producenci cukru, o których mowa
w ust. 10b, mogą składać w terminie 30 dni od dnia otrzymania pisemnej informacji, o której
mowa w ust. 10c.
10e. Wniosek, o którym mowa w ust. 10b, zawiera w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres producenta cukru;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta cukru;
3) numer producenta cukru w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w Ewidencji
Działalności Gospodarczej;
4) wskazanie wysokości wnioskowanej kwoty produkcyjnej cukru;
5) informację o zatwierdzeniu producenta cukru;
6) zobowiązanie producenta cukru do przejęcia praw i obowiązków względem
plantatorów dostarczających buraki cukrowe do producenta cukru, któremu została
cofnięta kwota produkcyjna cukru.
10f. Dostępną kwotę przyznaje się we wnioskowanej wysokości, z zastrzeżeniem
ust. 10g.
10g. Jeżeli suma wnioskowanych przez producentów cukru, o których mowa
w ust. 10b, kwot produkcyjnych cukru przekracza wysokość dostępnej kwoty, danemu
producentowi cukru przyznaje się kwotę produkcyjną cukru w wysokości stanowiącej iloczyn
ilorazu wielkości dostępnej kwoty i sumy wnioskowanych przez producentów cukru kwot
produkcyjnych cukru oraz wielkości wnioskowanej przez danego producenta cukru kwoty
produkcyjnej cukru.
10h. Decyzje, o których mowa w ust. 10b, stanowią podstawę do zmiany umów
kontraktacji zawartych z dostawcami buraków cukrowych.
10i. Przed podpisaniem umów kontraktacji producent cukru, któremu została
przyznana kwota na podstawie ust. 10b, jest obowiązany do przeprowadzenia konsultacji ze
społeczno-zawodową organizacją rolników reprezentującą plantatorów buraków cukrowych,
działającą przy producencie cukru.”;
13) po art. 34 dodaje się art. 34a – 34k w brzmieniu:
4
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: