eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

- projekt ma na celu poprawę gospodarki finansowej Agencji, dostosowanie poszczególnych rynków do aktualnych przepisów wspólnotowych oraz w celu ustanowienia podstawy prawnej do wypłaty części krajowych płatności uzupełniających dla producentów ziemniaków skrobiowych w formie płatności niezwiązanych z produkcją

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1808
  • Data wpłynięcia: 2009-02-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 95, poz. 792

1808

„Art. 34a. 1. Pomoc na rzecz dywersyfikacji, o której mowa w art. 33 ust. 1 pkt 5,
zwana dalej „pomocą”, przyznawana zgodnie z krajowym programem restrukturyzacji
zgłoszonym przez Agencję na podstawie art. 14 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE)
nr 968/2006 z dnia 27 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania
rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji
przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 176 z 30.06.2006, str. 32, z późn.
zm.), zwanym dalej „Krajowym Programem Restrukturyzacji”, jest przyznawana w ramach
działań:
1) „Modernizacja gospodarstw rolnych”;
2) „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej”.
2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych ogłasza Krajowy Program
Restrukturyzacji, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski”.
3. W przypadku zmiany Krajowego Programu Restrukturyzacji minister właściwy do
spraw rynków rolnych ogłasza, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski”, zmieniony Krajowy Program Restrukturyzacji.
Art. 34b. 1. O pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, mogą się ubiegać
producenci rolni w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie
ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków
o przyznanie płatności, którzy:
1) jako plantatorzy buraków cukrowych, o których mowa w art. 3 ust. 6 tiret pierwsze
rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. ustanawiającego
tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie
i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej
polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 58 z 28.02.2006, str. 42, z późn. zm.), są uprawnieni do
otrzymania pomocy określonej w art. 4 ust. 3 lit. b tego rozporządzenia;
2) prowadzą działalność rolniczą na obszarze gmin objętych procesem restrukturyzacji,
wskazanych w Krajowym Programie Restrukturyzacji.
2. Pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, polega na refundacji części kosztów
zakupu nowych maszyn lub urządzeń przeznaczonych do produkcji rolnej, z wyłączeniem
maszyn i urządzeń przeznaczonych wyłącznie do uprawy buraków cukrowych.

5
Art. 34c. 1. O pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 2, mogą się ubiegać
przedsiębiorcy prowadzący przedsiębiorstwo określone w art. 28 ust. 3 rozporządzenia Rady
(WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów
wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
(EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.).
2. Pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 2, polega na refundacji części kosztów
inwestycji w zakresie przetwórstwa na cele energetyczne produktów rolnych, określonych
w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, realizowanych na
obszarze gmin objętych procesem restrukturyzacji, wskazanych w Krajowym Programie
Restrukturyzacji.
Art. 34d. Pomoc jest przyznawana do wysokości środków przewidzianych
w Krajowym Programie Restrukturyzacji na poszczególne działania, jeżeli są spełnione
warunki określone w ustawie oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 34k.
Art. 34e. 1. Pomoc jest przyznawana na wniosek.
2. Wniosek o przyznanie pomocy składa się na formularzu opracowanym
i udostępnionym przez Agencję.
Art. 34f. 1. Pomoc jest przyznawana na podstawie umowy zawieranej, pod rygorem
nieważności, w formie pisemnej.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) oznaczenie przedmiotu i stron umowy;
2) określenie warunków i terminu zakupu, o którym mowa w art. 34b ust. 2, albo
warunków, terminu i miejsca realizacji inwestycji, o której mowa w art. 34c ust. 2;
3) określenie wysokości pomocy;
4) określenie warunków i terminów wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy;
5) określenie warunków rozwiązania umowy;
6) określenie warunków i sposobu zwrotu środków finansowych z tytułu pomocy,
w przypadku gdy pomoc jest nienależna lub wypłacona w nadmiernej wysokości.
3. Zmiana umowy, o której mowa w ust. 1, powodująca zwiększenie wysokości
pomocy określonej w tej umowie jest nieważna.
Art. 34g. 1. Do postępowań w sprawach dotyczących przyznania pomocy nie stosuje
się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym że przepisy dotyczące
właściwości miejscowej organów, wyłączenia pracowników organu, doręczeń i wezwań,
6
udostępniania akt, a także skarg i wniosków, stosuje się odpowiednio.
2. W postępowaniu w sprawie dotyczącej przyznania pomocy Agencja:
1) stoi na straży praworządności;
2) jest obowiązana w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy;
3) udziela wnioskodawcom, na ich żądanie, niezbędnych pouczeń co do okoliczności
faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków
będących przedmiotem postępowania;
4) zapewnia wnioskodawcom, na ich żądanie, czynny udział w każdym stadium
postępowania.
3.
Wnioskodawcy oraz inne osoby uczestniczące w postępowaniu w sprawie
dotyczącej przyznania pomocy są obowiązane przedstawiać dowody oraz dawać wyjaśnienia
co do okoliczności sprawy zgodnie z prawdą i bez zatajania czegokolwiek; ciężar
udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne.
Art. 34h. 1. W przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy, Agencja
informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o odmowie jej przyznania z podaniem
przyczyn odmowy.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawcy przysługuje prawo
wniesienia do sądu administracyjnego skargi w trybie i na zasadach określonych dla aktów
lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.1)).
Art.
34i. 1. W przypadku śmierci wnioskodawcy będącego osobą fizyczną,
spadkobierca wnioskodawcy może, na swój wniosek, wstąpić do toczącego się postępowania
w sprawie dotyczącej przyznania pomocy, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, na miejsce
wnioskodawcy.
2. W przypadku śmierci osoby fizycznej, której przyznano pomoc, o której mowa
w art. 34a ust. 1 pkt 1, pomoc ta może być przyznana spadkobiercy, na jego wniosek, jeżeli:
1) spełnia on warunki przyznania pomocy;
2) zostaną przez niego przejęte zobowiązania spadkodawcy związane z przyznaną
pomocą.
3. Pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, może być przyznana spadkobiercy,
o którym mowa w ust. 1 albo 2, mimo niespełniania przez niego warunku określonego
w art. 34b ust. 1 pkt 1.
7
4. W przypadku gdy jest kilku spadkobierców pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1
pkt 1, jest przyznawana temu spadkobiercy, co do którego pozostali spadkobiercy wyrazili
pisemną zgodę.
Art. 34j. 1. W przypadku śmierci wnioskodawcy będącego osobą fizyczną albo
rozwiązania lub przekształcenia wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub innego zdarzenia prawnego, w wyniku
których zaistnieje następstwo prawne, albo w przypadku zbycia całości lub części
przedsiębiorstwa wnioskodawcy, następca prawny wnioskodawcy albo nabywca tego
przedsiębiorstwa lub części tego przedsiębiorstwa może, na swój wniosek, wstąpić do
toczącego się postępowania w sprawie dotyczącej przyznania pomocy, o której mowa
w art. 34a ust. 1 pkt 2, na miejsce wnioskodawcy.
2. W przypadku śmierci osoby fizycznej, rozwiązania lub przekształcenia osoby
prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, którym przyznano
pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 2, lub innego zdarzenia prawnego, w wyniku
których zaistnieje następstwo prawne, albo w przypadku zbycia całości lub części
przedsiębiorstwa takiego podmiotu, następcy prawnemu takiego podmiotu albo nabywcy tego
przedsiębiorstwa lub części tego przedsiębiorstwa pomoc ta może być przyznana, na jego
wniosek, jeżeli:
1) spełnia on warunki przyznania pomocy;
2) zostaną przez niego przejęte zobowiązania takiego podmiotu związane z przyznaną
pomocą.
Art. 34k. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy
w ramach działań objętych Krajowym Programem Restrukturyzacji, w tym szczegółowe
wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, na podstawie której jest przyznawana
pomoc, mając na względzie zapewnienie prawidłowej realizacji Krajowego Programu
Restrukturyzacji oraz specyfikę poszczególnych działań.”;
14) po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:
„Art. 37a. Płatność uzupełniająca, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3 lit. d, składa
się z części związanej z produkcją, zwanej dalej „płatnością związaną”, oraz z części
niezwiązanej z produkcją, zwanej dalej „płatnością niezwiązaną”.”;
15) w art. 38:
8
a) ust. 1 – 2 otrzymują brzmienie:
„1. Płatność związana przysługuje producentowi rolnemu w rozumieniu ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw
rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, dostarczającemu producentowi
skrobi ziemniaczanej ziemniaki przeznaczone do produkcji skrobi ziemniaczanej,
zawierające nie mniej niż 13 % skrobi, zwane dalej „ziemniakami skrobiowymi”, na
podstawie umowy kontraktacji zawartej przez tego producenta rolnego albo grupę
producentów rolnych, której jest członkiem. Płatność związana przysługuje za ilość skrobi
zawartej w dostarczonych ziemniakach skrobiowych.
1a. Płatność związana przysługuje również za ziemniaki skrobiowe, w których
zawartość skrobi jest niższa niż 13 %, w przypadku, w którym stosuje się art. 5 ust. 3 akapit
drugi rozporządzenia Komisji (WE) nr 2236/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady w celu stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 1868/94
ustanawiającego system kwot na produkcję skrobi ziemniaczanej (Dz. Urz. UE L 339
z 24.12.2003, str. 45; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 515).
2. Płatność związana jest przyznawana przez dyrektora oddziału terenowego
Agencji, w drodze decyzji administracyjnej, na wniosek producenta rolnego, złożony do
Agencji na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję.”,
b) w ust. 3:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres
wnioskodawcy;”,
– pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) numer identyfikacyjny wnioskodawcy nadany na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia
2008 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz
ewidencji wniosków o przyznanie płatności – jeżeli został nadany.”,
c) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5. Rada Ministrów określa corocznie, w drodze rozporządzenia, stawki płatności
związanej, w zależności od zawartości skrobi w ziemniakach skrobiowych, mając na uwadze
założenia do ustawy budżetowej na dany rok oraz zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej
zawarte w umowach międzynarodowych.
9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: