eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

- projekt ma na celu poprawę gospodarki finansowej Agencji, dostosowanie poszczególnych rynków do aktualnych przepisów wspólnotowych oraz w celu ustanowienia podstawy prawnej do wypłaty części krajowych płatności uzupełniających dla producentów ziemniaków skrobiowych w formie płatności niezwiązanych z produkcją

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1808
  • Data wpłynięcia: 2009-02-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 95, poz. 792

1808

ROZPORZ DZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)


z dnia ……………………………

w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy w
ramach działań objętych Krajowym Programem Restrukturyzacji


Na podstawie art. 34k ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego
i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z 2008 r. Nr
227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr…, poz….), zarządza się,
co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty lub
zwrotu pomocy finansowej w ramach działań: „Modernizacja gospodarstw rolnych” oraz
„Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej”, zwanej dalej
"pomocą", w tym:
1) szczegółowe warunki, jakie muszą zostać spełnione do przyznania pomocy;
2) tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o wypłatę pomocy;
3) szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy oraz
wnioski o wypłatę pomocy;
4) szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznanie i wypłatę pomocy,
na podstawie której jest przyznawana pomoc, zwana dalej "umową";
5) szczegółowe warunki jakie muszą zostać spełnione dla wypłaty pomocy;
6) upoważnienie do kontrolowania sposobu i zakresu wykorzystania pomocy;
7) przypadki zwrotu kwoty pomocy.

§ 2.
Pomoc na działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych” przyznaje się na
refundację części kosztów zakupu nowych maszyn lub urządzeń do produkcji rolnej oraz ich
montażu, które:
1) umożliwią zmianę profilu produkcji rolnej na inną niż uprawa buraka cukrowego lub
rozszerzą istniejącą na inną niż uprawa buraka cukrowego;
2) będą własnością i pozostaną w użytkowaniu wnioskodawcy przez okres co najmniej 3 lat od
daty wypłaty pomocy;
3) nie są finansowane z udziałem innych środków publicznych lub funduszy wspólnotowych;
4) nie są przeznaczone wyłącznie do uprawy lub zbioru buraka cukrowego;
5) nie są przedmiotem leasingu.

§ 3. Pomoc na działanie „Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej
i leśnej” przyznaje się na refundację części kosztów inwestycji, które:
1) zapewnią wnioskodawcy prowadzenie działalności polegającej na przetwórstwie surowców
rolnych na cele energetyczne, przez okres co najmniej 3 lat od daty wypłaty pomocy;
2) są uzasadnione ekonomicznie, w tym pod względem ich kosztów;
3) nie są finansowane z udziałem innych środków publicznych lub funduszy wspólnotowych;
4) nie są przedmiotem leasingu.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie § 1 ust.
2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego działania
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. 216, poz 1599).

1



§ 4. 1. Pomoc na działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych” jest przyznawana na
podstawie umowy zawartej między wnioskodawcą a Agencją Rynku Rolnego, zwaną dalej
„Agencją”, w formie refundacji części kosztów potwierdzonych fakturą wystawioną na
wnioskodawcę oraz dowodem dokonania zapłaty, poniesionych na:
1) zakup nowych maszyn lub urządzeń do produkcji rolnej, tj.:
a) maszyn do uprawy, pielęgnacji, ochrony, nawożenia oraz zbioru roślin,
b) ciągników rolniczych,
c) przyczep rolniczych,
d) maszyn lub urządzeń do przygotowywania, czyszczenia, sortowania, kalibrowania,
konfekcjonowania produktów rolnych,
e) maszyn lub urządzeń do przygotowywania lub zadawania pasz,
f) maszyn lub urządzeń do pojenia zwierząt,
g) urządzeń do pozyskiwania lub przechowywania mleka;
2) montaż maszyn lub urządzeń, o których mowa w pkt 1)
– zwanych dalej „kosztami kwalifikowalnymi”.
2.
Do kosztów kwalifikowalnych zaliczają się koszty poniesione przez wnioskodawcę
od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Koszty kwalifikowalne poniesione od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy,
ale przed podpisaniem umowy z Agencją, są ponoszone wyłącznie na ryzyko wnioskodawcy
i nie będą zwrócone przez Agencję w przypadku nieprzyznania mu pomocy.
4. Pomoc nie obejmuje kosztów innych niż określone w ust. 1, w szczególności:
1) podatku od towarów i usług (VAT);
2) nabycia maszyn lub urządzeń przeznaczonych wyłącznie do uprawy i zbioru buraka
cukrowego;
3) kosztu transportu maszyn lub urządzeń.
5. W ramach jednego wniosku o przyznanie pomocy wysokość kosztów
kwalifikowalnych zakupu wszystkich maszyn lub urządzeń oraz montażu wynosić powinna
co najmniej 20 tys. zł, z zastrzeżeniem, że koszt kwalifikowalny zakupu każdej maszyny lub
urządzenia nie może być niższy niż 10 tys. zł.
6.
Wysokość pomocy wynosi 40% kosztów kwalifikowalnych, o których mowa
w ust. 1, jednak nie więcej niż 300 tys. zł na jednego wnioskodawcę i na jedno gospodarstwo.

§ 5. 1. Pomoc na działanie „Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji
rolnej i leśnej” jest przyznawana na podstawie umowy zawartej między wnioskodawcą
a Agencją, w formie refundacji, potwierdzonych fakturą wystawioną na wnioskodawcę oraz
dowodem dokonania zapłaty, części kosztów:
1) budowy lub modernizacji zakładów przetwórstwa produktów rolnych na cele energetyczne,
2) ogólnych, które są bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji,
3) potwierdzonych fakturą wystawioną na wnioskodawcę oraz dowodem dokonania zapłaty,
– zwanych dalej „kosztami kwalifikowanymi”.

2. Do kosztów kwalifikowalnych zaliczają się koszty poniesione przez wnioskodawcę
od 1 października 2008 r., z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Koszty kwalifikowalne poniesione od 1 października 2008 r., ale przed podpisaniem
umowy z Agencją, są ponoszone wyłącznie na ryzyko wnioskodawcy i nie będą zwrócone
przez Agencję w przypadku nieprzyznania mu pomocy.
4. Pomoc nie obejmuje kosztów innych niż określone w ust. 1, w szczególności:
1) podatku od towarów i usług (VAT);
2) nabycia nieruchomości;

2
3) nabycia rzeczy używanych.
5. Wysokość pomocy wynosi:
1) 50 % kosztów kwalifikowalnych inwestycji, o których mowa w §
5 ust. 1 -

w przypadku inwestycji realizowanej przez wnioskodawcę prowadzącego mikro, małe lub
średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu zalecenia Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r.
dotyczącego definicji małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2003,
str. 36), zwanego dalej „zaleceniem nr 2003/361/WE”, jednak nie więcej niż 7,5 mln zł na
jednego wnioskodawcę;
2) 25 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 - w przypadku inwestycji
realizowanej przez wnioskodawcę nieprowadzącego mikro, małego lub średniego
przedsiębiorstwa w rozumieniu zalecenia nr 2003/361/WE, ale zatrudniającego mniej niż 750
pracowników lub posiadającego obrót nieprzekraczajacy 200 milionów euro, jednak nie
więcej niż 4 mln zł na jednego wnioskodawcę.
6. Wysokość obrotu wyrażoną w euro dla przedsiębiorstw wymienionych w ust. 5 przelicza się na
zł według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roku
obrotowego poprzedzającego rok obrotowy, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy.
7. Wysokość pomocy przyznanej na refundację kosztów jednej inwestycji nie może być niższa
niż 50 tys. zł na jednego wnioskodawcę.

§
6. 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się
koszty:
1) budowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją:
a) budynków i budowli wykorzystywanych do przetwarzania produktów rolnych na cele
energetyczne, magazynowania lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów
podstawowych),
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanych z przetwarzaniem produktów
rolnych na cele energetyczne:
– związanych z ochroną środowiska - kotłowni, oczyszczalni ścieków wraz z siecią
kanalizacyjną,
– innych niż związanych z ochroną środowiska,
c) pomieszczeń higienicznosanitarnych na terenie zakładów przetwarzających produkty rolne na
cele energetyczne w rozumieni

Na podstawie art. 38 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku
Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz.1702,
z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100) zarządza się, co
następuje:

§ 1. Określa się stawki płatności za ilość skrobi zawartej w ziemniakach
skrobiowych stanowiące załącznik do rozporządzenia.

§ 2. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r.
w sprawie stawek płatności za ilość skrobi zawartej w ziemniakach skrobiowych
(Dz. U. Nr 236, poz. 1622).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

PREZES RADY MINISTRÓW
1) Przepisy niniejszego rozporządzenia wykonują postanowienia:
1) rozporządzenia Komisji (WE) nr 2235/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r. ustanawiającego
wspólne zasady stosowania rozporządzeń Rady (WE) nr 1782/2003 i (WE) nr 1868/94
w odniesieniu do skrobi ziemniaczanej (Dz. Urz. UE L 339 z 24.12.2003, str. 36; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 506);
2) rozporządzenia Komisji (WE) nr 2236/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady w celu stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1868/94
ustanawiającego system kwot na produkcję skrobi ziemniaczanej (Dz. Urz. UE L 339
z 24.12.2003, str. 45, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str.
515).

Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia ………… 2009 r. (poz.……..)

STAWKI PŁATNO CI ZA ILO Ć SKROBI ZAWARTEJ W ZIEMNIAKACH
SKROBIOWYCH

Ciężar pod wodą
Zawartość skrobi w
Ilość ziemniaków
Stawka płatności za
5050 g ziemniaków
ziemniakach
skrobiowych niezbędna
1000 kg ziemniaków
skrobiowych
skrobiowych
do wyprodukowania
skrobiowych
(w g)
( w %)
1000 kg skrobi
(w zł)
(w kg)

1 2 3
4
352 13,0 6533

353 13,1 6509

354 13,1 6486

355 13,2 6463

356 13,2 6439

357 13,3 6416

358 13,3 6393

359 13,4 6369

360 13,4 6346

361 13,5 6322

362 13,5 6299

363 13,6 6276

364 13,6 6252

365 13,7 6229

366 13,7 6206

367 13,8 6182

368 13,8 6159

369 13,9 6136

370 13,9 6112

371 14,0 6089

372 14,0 6065

373 14,1 6047

374 14,1 6028

375 14,2 6005

376 14,2 5981


2
377 14,3 5963

378 14,3 5944

379 14,4 5921

380 14,4 5897

381 14,5 5879

382 14,5 5860

383 14,6 5841

384 14,6 5822

385 14,7 5799

386 14,7 5776

387 14,8 5757

388 14,8 5738

389 14,9 5720

390 14,9 5701

391 15,0 5682

392 15,0 5664

393 15,1 5626

394 15,2 5607

395 15,2 5589

396 15,3 5570

397 15,3 5551

398 15,4 5542

399 15,4 5533

400 15,4 5523

401 15,5 5486

402 15,6 5467

403 15,6 5449

404 15,7 5430

405 15,7 5411

406 15,8 5393

407 15,8 5374

408 15,9 5364

409 15,9 5355

410 15,9 5346

411 16,0 5327

412 16,0 5308

413 16,1 5280

414 16,2 5266


3
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: