eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

- projekt ma na celu poprawę gospodarki finansowej Agencji, dostosowanie poszczególnych rynków do aktualnych przepisów wspólnotowych oraz w celu ustanowienia podstawy prawnej do wypłaty części krajowych płatności uzupełniających dla producentów ziemniaków skrobiowych w formie płatności niezwiązanych z produkcją

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1808
  • Data wpłynięcia: 2009-02-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 95, poz. 792

1808

wypłaty dodatkowych środków w przypadku, gdy w wyniku czynności sprawdzających
zostanie wykazane, iż powierzchnia jest w rzeczywistości większa niż zadeklarowana we
wniosku o przyznanie dopłaty.
Zmiana brzmienia art. 40e na ma celu ujednolicenie stosowanych pojęć z pojęciem
przyjętym w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (Dz. U. z 2007 r. Nr 41,
poz. 271, z późn. zm.). Jednocześnie proponuje się uchylić ust. 2 w art. 40e z uwagi na jego
bezprzedmiotowość.
Odnosząc się do art. 40 g należy zaznaczyć, że w związku z wystąpieniem suszy na znacznej
części terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podjętą w związku z tym uchwałą nr 169/2008
Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu pomocy dla rodzin rolniczych, w których
gospodarstwach rolnych powstały szkody spowodowane przez suszę lub huragan, proponuje
się, aby dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny
lub kwalifikowany obejmowały również tych producentów rolnych, którzy jesienią 2008 r.
oraz wiosną 2009 r. zakupią i zużyją do siewu materiał siewny kategorii elitarny lub
kwalifikowany.
Dopłaty dla producentów rolnych, którzy w 2008 r. ponieśli szkodę w uprawach
spowodowaną dotknięciem ich gospodarstwa suszą, nie mają charakteru pomocy de minimis
w rolnictwie. Intencją projektu ustawy jest, aby podmioty poszkodowane przez suszę
otrzymały wsparcie finansowe niezaliczane do indywidualnych limitów pomocy w rolnictwie
przy wykorzystaniu tego samego mechanizmu udzielania dopłat, ponieważ limit pomocy
w rolnictwie jest ograniczony zarówno co do kwoty pomocy indywidualnej, jak i kwoty
globalnej przyznanej Rzeczypospolitej Polskiej. Na podstawie rozporządzenia (WE)
nr 1857/2006 zestawienie informacji o programie pomocy zostanie przesłane do Komisji
Europejskiej w celu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W przypadku udzielania dopłat dla producentów rolnych, którzy w 2008 r. ponieśli
szkodę w uprawach spowodowaną dotknięciem ich gospodarstwa suszą, zasady i warunki
udzielania takiej pomocy będą takie same, jak dla producentów rolnych, którzy ubiegają się
o dopłaty w ramach pomocy de minimis w rolnictwie, przy czym producenci tacy będą
musieli dołączyć do wniosku opinię wojewody określającą wysokość szkody w uprawach
spowodowaną dotknięciem ich gospodarstw suszą. Szkoda w uprawach spowodowana suszą
będzie oszacowana przez komisję powołaną na podstawie przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji

15
(Dz. U. Nr 77, poz. 514, z późn. zm.). Dopłaty dla takich producentów będą przyznane, jeżeli
w ich gospodarstwie szkoda w uprawach spowodowana suszą, oszacowana przez komisję
powołaną przez wojewodę, będzie wynosić średnio powyżej 30 %.
W projektowanym art. 4 określono, że stosunek pracy dyrektorów oddziałów terenowych
Agencji Rynku Rolnego i ich zastępców z mocy ustawy stanie się stosunkiem pracy na
podstawie powołania.
Projekt ustawy wymaga również ustanowienia przepisów przejściowych odnoszących się do
zmian w zasadach rachunkowości prowadzonej przez Agencję. W art. 5 i 6 określono czas,
w którym Agencja będzie musiała dostosować zasady rachunkowości do wprowadzonych
niniejszym projektem zmian w tym zakresie.
Jednocześnie w art. 7 wprowadzono przepis o czasowym utrzymaniu w mocy przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie upoważnienia zmienianego projektem ustawy (art. 38
ust. 6).
Projekt ustawy jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt ustawy został umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414). aden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie art. 7 tej ustawy.
Projekt został ujęty w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów na okres
październik – grudzień 2008 r.

16
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Projekt ustawy będzie oddziaływał na producentów ziemniaków skrobiowych, wszystkich
producentów cukru i izoglukozy w Polsce, producentów wina z winorośli uprawianej na
terytorium RP, producentów materiału siewnego, a także na podmioty wykonujące
działania w ramach mechanizmów WPR.
2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanych przepisów spowoduje skutki finansowe dla budżetu
państwa, wynikające w szczególności z konieczności dokonania przebudowy systemu
informatycznego Agencji Rynku Rolnego, który zostanie wykorzystany do
administrowania niezwiązanymi z produkcją płatnościami dla producentów ziemniaka
skrobiowego. Szacuje się, że wydatki na realizację zadań wynikających z projektowanych
przepisów na rynku skrobi ukształtują się na poziomie ok. 310 tys. zł i zostaną pokryte
w 2009 r. w ramach dotacji celowej dla Agencji Rynku Rolnego.
Wypłaty pomocy finansowej dla podmiotów związanych z sektorem rybackim w ramach
pomocy de minimis oraz dla małych i średnich przedsiębiorstw z sektora produkcji,
przetwórstwa oraz wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa, spowodują
obciążenie budżetu państwa. Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE)
nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. ogólna kwota pomocy de minimis przyznana
dowolnemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 30 000 euro w dowolnym ustalonym
okresie trzech lat budżetowych. Ponadto skumulowana kwota pomocy dla sektora
rybołówstwa dla Polski zgodnie z załącznikiem do ww. rozporządzenia wynosi

21 125 000 euro. W chwili obecnej nie jest możliwe oszacowanie całkowitej kwoty
niezbędnej do wypłacenia pomocy finansowej zainteresowanym podmiotom, ponieważ
obciążenie takie może powstać dopiero w przypadku ustanowienia stosownego krajowego
programu pomocowego. Projektowany przepis tworzy jedynie możliwość udzielania przez
ARR pomocy, a oszacowanie potencjalnej kwoty, niezbędnej do wypłacenia pomocy
finansowej zainteresowanym podmiotom, będzie możliwe dopiero na etapie ewentualnego
tworzenia programu pomocy, w tym po ustaleniu kręgu beneficjentów i działań będących
podstawą udzielenia pomocy.
Skutki finansowe wynikające z art. 40g projektowanej ustawy, związane z dopłatami
z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub
17
kwalifikowany dla producentów rolnych, którzy w 2008 r. ponieśli szkodę w uprawach
spowodowaną dotknięciem ich gospodarstw suszą, będą pokrywane ze źródeł określonych
w uzasadnieniu do uchwały nr 169/2008 Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu
pomocy dla rodzin rolniczych, w których gospodarstwach rolnych powstały szkody
spowodowane przez suszę, tj.:
– rezerwy celowej przeznaczonej na ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt
gospodarskich, której dysponentem jest minister właściwy do spraw rolnictwa,
– rezerwy celowej przeznaczonej na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej
i Rybackiej, programów operacyjnych, w tym programów pomocy technicznej, innych
programów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu
Finansowego i EOG, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, a także na pokrycie
potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE
oraz kontrakty wojewódzkie.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z Programem pomocy dla rodzin rolniczych,
w których gospodarstwach rolnych powstały szkody spowodowane przez suszę w 2008 r.,
przyjętego uchwałą nr 169/2008, pomoc do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii
elitarny lub kwalifikowany może być udzielana wyłącznie rodzinom rolniczym, w których
gospodarstwach powstały szkody spowodowane przez suszę.
Dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub
kwalifikowany zostaną pokryte ze środków budżetowych przewidzianych w planie
finansowym Agencji Rynku Rolnego na 2009 r., stanowiącym załącznik do ustawy
budżetowej na 2009 r.
Obecnie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi realizuje działania informacyjne
i promocyjne ze środków budżetowych zapewnionych w części 32 dział 010 rozdział 01095
budżetu, której dysponentem jest minister właściwy do spraw rolnictwa. Powierzenie Agencji
Rynku Rolnego zadania w zakresie prowadzenia działań promocyjnych i informacyjnych nie
spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, gdyż środki budżetowe
niezbędne ARR do realizacji zadań, wykorzystywane na ten cel z części 32 dział 010 rozdział
01095, zostaną przewidziane w części 35 dział 500 rozdział 50002, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw rynków rolnych, z przeznaczeniem na realizację zadań Agencji
Rynku Rolnego.

18
3. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
Jednocześnie odnosząc się do projektowanej zmiany w art. 11 ust. 1 pkt 3a należy zauważyć,
że ustanowienie jednej instytucji odpowiedzialnej za prowadzenie działań informacyjno-
-promocyjnych wpłynie pozytywnie na usprawnienie koordynacji działań w zakresie
promocji oraz poprawienie przepływu informacji między instytucjami zaangażowanymi
w promocję a przedsiębiorcami branży rolno-spożywczej.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projekt ustawy w zakresie rynku skrobi ziemniaczanej i rynku wina nie będzie miał wpływu
na rynek pracy. W przypadku rynku cukru wejście w życie projektowanej ustawy spowoduje
zmiany na rynku pracy. Nastąpi ewentualny wzrost zatrudnienia (pracownicy cukrowni)
w rejonach, w których została przyznana kwota produkcji cukru w wyniku cofnięcia
zatwierdzenia innemu producentowi cukru. Natomiast producenci cukru, którym zostanie
cofnięte zatwierdzenie i uchylona decyzja przyznająca kwoty produkcyjne będą zmuszeni do
redukcji zatrudnienia w cukrowni. Plantatorzy buraków cukrowych z rejonów plantacyjnych
tego producenta cukru utracą możliwość dostarczania surowca po gwarantowanych cenach do
produkcji cukru kwotowego.
5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny

Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został wysłany do zaopiniowania przez organizacje społeczno-zawodowe,
a w szczególności: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Ogólnopolskie
Porozumienie Związków Zawodowych, Federację Związków Pracodawców – Dzierżawców
i Właścicieli Rolnych, Polską Federację Producentów ywności, Zarząd Zawodowego
Związku Pracowników Rolnictwa RP, Związek Zawodowy Rolnictwa „Samoobrona”,
Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji
Rolniczych, Związek Zawodowy Rolników Rzeczpospolitej „SOLIDARNI”, Ogólnopolskie
Porozumienie Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę
Izb Rolniczych, Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych, Konfederację
Pracodawców Polskich, Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych, Business Centre
Club, Radę Gospodarki ywnościowej, Stowarzyszenie Producentów Skrobi Ziemniaczanej,
Krajowy Związek Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych w Polsce,
19
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: