eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.

- wyrażenie przez Sejm zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 180
  • Data wpłynięcia: 2008-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.
  • data uchwalenia: 2008-03-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 62, poz. 386

180

cieśnienie stosunków między Wspólnotami Europejskimi i ich Pań-
stwami Członkowskimi a Republiką Tadżykistanu,
b) doprowadzenie do zbliżenia stanowisk w kwestiach międzynarodo-
wych, co spowoduje podniesienie stopnia bezpieczeństwa i stabil-
ności w regionie,
c) zwalczanie terroryzmu i rozprzestrzeniania broni masowego rażenia
oraz walka z nielegalnym handlem, np. narkotykami,
2) Umowa
obejmuje
także przepisy regulujące obrót towarami i usługami
oraz inwestycje:
a) strony przyznają sobie wzajemną klauzulę najwyższego uprzywile-
jowania w odniesieniu do należności celnych i opłat stosowanych
w przywozie i wywozie, odprawy celnej, tranzytu, składu i przeła-
dunku, podatków, transferu płatności oraz zasad sprzedaży, kupna,
transportu, dystrybucji i wykorzystania towarów na rynku wewnętrz-
nym. Klauzula ta nie ma zastosowania do ulg podatkowych udziela-
nych sobie nawzajem w celu zapobiegania podwójnemu opodatko-
waniu,
b) zasada swobodnego tranzytu jest podstawowym warunkiem realiza-
cji celów Umowy. Towary pochodzące z Państw Członkowskich
Wspólnot Europejskich i Republiki Tadżykistanu będą przywożone
bez ograniczeń ilościowych, odpowiednio, do Republiki Tadżykista-
nu i do Państw Członkowskich Wspólnot Europejskich. W przypadku
nadmiernego zwiększenia ilości przewożonych towarów, obie strony
mogą rozpocząć właściwą procedurę dla przeciwdziałania temu
zjawisku. Towary będą przedmiotem handlu po cenach rynkowych.
Strony mogą rozważyć rozwinięcie Umowy po przystąpieniu Repu-
bliki Tadżykistanu do WTO. Obrót produktami tekstylnymi jest regu-
lowany osobną umową, a handel materiałami jądrowymi będzie re-
gulowany przepisami umowy, która ma być zawarta między Repu-
bliką Tadżykistanu a Europejską Wspólnotą Energii Atomowej,
c) Umowa przewiduje, że strony podejmą wysiłki w celu niedopusz-
czenia do dyskryminacji przebywających legalnie na ich terytoriach

3
obywateli drugiej strony, w zakresie warunków pracy, wynagrodze-
nia lub rozwiązywania zatrudnienia,
d) Umowa określa warunki zakładania i działalności przedsiębiorstw,
które mają być nie mniej korzystne niż przyznawane państwu trze-
ciemu. Jednakże nie dotyczy to transportu lotniczego, żeglugi śród-
lądowej i transportu morskiego. Postanowienia Umowy nie wyklu-
czają stosowania przez którąkolwiek ze stron jakichkolwiek środków
niezbędnych dla uniknięcia obchodzenia przepisów regulujących
dostęp państw trzecich do jej rynku.
Republika Tadżykistanu na mocy Umowy przyznaje zakładanym
spółkom wspólnotowym, a także filiom i oddziałom przedsiębiorstw
wspólnotowych, założonym na jej terytorium, traktowanie nie mniej
korzystne niż traktowanie przyznawane przedsiębiorstwom tadżyc-
kim lub przedsiębiorstwom państw trzecich, w zależności od tego,
które jest korzystniejsze.
Przedsiębiorstwo wspólnotowe lub przedsiębiorstwo tadżyckie ozna-
cza odpowiednio spółkę założoną zgodnie z prawem danego Pań-
stwa Członkowskiego lub Republiki Tadżykistanu, posiadającą zare-
jestrowaną siedzibę statutową, zarząd lub główne miejsce prowa-
dzenia działalności na terytorium odpowiednio Wspólnoty albo Re-
publiki Tadżykistanu. Jednakże, jeżeli takie przedsiębiorstwo ma je-
dynie zarejestrowaną siedzibę na terytorium stron, jest ono uważane
odpowiednio za przedsiębiorstwo wspólnotowe albo przedsiębior-
stwo tadżyckie, jeżeli jego działalność ma rzeczywisty i ciągły zwią-
zek odpowiednio z gospodarką jednego z Państw Członkowskich
lub Republiki Tadżykistanu.
Strony Umowy postanowiły, że przedsiębiorstwa wspólnotowe albo
tadżyckie, założone na terytorium drugiej strony, będą mogły za-
trudniać obywateli państwa pochodzenia lub siedziby swoich zało-
życieli tylko na stanowiskach personelu kluczowego. Personelem
kluczowym w rozumieniu Umowy jest personel pracujący na wyż-
szych stanowiskach kierowniczych i nadzorowany bezpośrednio
przez zarząd lub udziałowców przedsiębiorstwa bądź personel po-

4
siadający szczególne kluczowe kwalifikacje w dziedzinie obsługi za-
kładu, aparatury badawczej, technologii lub zarządzania.
Strony dołożą wszelkich starań, aby nie podejmować środków lub
działań ograniczających warunki zakładania przedsiębiorstw lub pro-
wadzenia przez nie działalności w większym stopniu niż to miało
miejsce w dniu poprzedzającym podpisanie Umowy,
e) strony zobowiązują się w ramach usług transgranicznych do współ-
pracy na rzecz rozwoju sektora usług rynkowych w Republice Ta-
dżykistanu. W odniesieniu do międzynarodowego transportu mor-
skiego strony zobowiązują się stosować zasadę nieograniczonego
dostępu do rynku i przewozu morskiego, opartego na zasadach ko-
mercyjnych,
f) strony
zobowiązują się wyrazić zgodę na dokonywanie, we w pełni
wymienialnej walucie, wszelkich płatności na rachunku bieżącym bi-
lansu płatniczego między osobami zamieszkałymi we Wspólnotach
Europejskich i Republice Tadżykistanu, które są związane
z przepływem towarów, usług lub osób. Wynika z tego, że strony
będą dążyć do zniesienia ograniczeń w przepływach środków pie-
niężnych związanych z płatnościami za towary, usługi bądź wypłatą
wynagrodzeń za pracę,
g) Republika Tadżykistanu ma w ciągu pięciu lat poprawić ochronę
praw własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej do poziomu
ochrony podobnego do wspólnotowego,
h) Republika Tadżykistanu ma podejmować wysiłki, z pomocą Wspól-
not Europejskich, do stopniowego zapewnienia zgodności swego
ustawodawstwa z prawem wspólnotowym,
i) Republika
Tadżykistanu i Wspólnoty Europejskie ustanawiają współ-
pracę gospodarczą, która ma się przyczynić do realizacji procesu re-
form gospodarczych oraz poprawy i stałego rozwoju Republiki Ta-
dżykistanu w celu stałego i harmonijnego rozwoju społecznego,
ochrony środowiska i walki z ubóstwem. Szczególną uwagę zwraca
się na środki wzmacniające potencjał gospodarczy Republiki Tadży-

5
kistanu oraz współpracę gospodarczą, która może uzyskać wsparcie
przez pomoc techniczną oraz inne programy Wspólnot Europej-
skich. Współpraca w dziedzinie obrotu towarami i usługami ma za-
pewnić zgodność handlu zagranicznego Republiki Tadżykistanu
z regułami WTO, stworzyć korzystny klimat dla inwestycji zarówno
krajowych jak i zagranicznych, szczególnie przez lepsze warunki
ochrony inwestycji, transferu kapitału oraz wymiany informacji w za-
kresie możliwości inwestycyjnych. Współpraca ma na celu zawarcie
umów między Państwami Członkowskimi Wspólnot Europejskich
a Republiką Tadżykistanu o unikaniu podwójnego opodatkowania,
przyciągnięcie inwestycji zagranicznych, ustalenie stabilnych warun-
ków handlowych, współpracę w dziedzinie norm, nauki i techniki,
edukacji i szkolenia, rolnictwa oraz energii, ochrony środowiska,
transportu, komunikacji elektronicznej i usług pocztowych,
w sektorze usług finansowych, w
restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstw w Republice Tadżykistanu, w rozwoju regionalnym
i planowaniu zagospodarowania przestrzennego, turystyce, sektorze
małych i średnich przedsiębiorstw, informacji i komunikacji oraz
ochronie konsumenta i w sprawach celnych,
3) Umowa przewiduje współpracę w wielu dziedzinach nauki, technologii
i społeczeństwa informacyjnego, kultury, edukacji i spraw audiowizual-
nych, reformy państwa i administracji publicznej, współpracę na rzecz
demokracji i praw człowieka, w zakresie spraw społecznych
i prawodawstwa. Osobny protokół określa zasady wzajemnej pomocy
w kwestiach celnych,
4) strony
podejmą współpracę we wszystkich kwestiach dotyczących two-
rzenia i wzmacniania instytucji demokratycznych, w tym instytucji wy-
maganych dla wzmocnienia zasad państwa prawa oraz ochrony praw
człowieka i podstawowych wolności, zgodnie z zasadami prawa mię-
dzynarodowego i OBWE. Współpraca ta obejmuje funkcjonowanie pro-
gramów pomocy technicznej Wspólnot Europejskich dla Republiki Ta-
dżykistanu, mających na celu zbliżenie ustawodawstwa Republiki Ta-

6
dżykistanu do ustawodawstwa wspólnotowego oraz poprawę funkcjo-
nowania tadżyckiego sądownictwa i systemu wyborczego,
5) współpraca w dziedzinie zapobiegania przestępczości oraz kontroli imi-
gracji będzie polegać na wzajemnych konsultacjach i ściśle powiąza-
nych wspólnych działaniach na rzecz opracowania krajowego ustawo-
dawstwa, tworzenia centrów informacyjnych, poprawy skuteczności in-
stytucji zaangażowanych w zapobieganie przestępczości, szkolenia
personelu oraz rozwoju infrastruktury badawczej i opracowanie środków
przeciwko m.in.:
a) praniu
pieniędzy – przez pomoc administracyjną i techniczną, które
odpowiadają normom przyjętym w tym obszarze przez Wspólnotę
Europejską i fora międzynarodowe działające w tej dziedzinie,
w szczególności Grupę Roboczą ds. Finansowych (FATF),
b) produkcji i handlowi narkotykami.
W dziedzinie kontroli imigracji przewiduje się dialog i konsultacje obej-
mujące wszelkie zagadnienia związane z tym zjawiskiem, dotyczące
w szczególności:
- przyczyn migracji,
- opracowywania
oraz
wdrażania przepisów i praktyk na szczeblu kra-
jowym w celu zapewnienia ochrony wynikającej z prawnomiędzyna-
rodowych instrumentów dotyczących statusu uchodźcy,
- zasad
przyjęcia, praw i statusu osób przyjmowanych,
- opracowania skutecznej polityki zapobiegania nielegalnej imigracji
i handlowi ludźmi, i kwestii powrotu osób przebywających nielegal-
nie na terytorium którejkolwiek ze stron,
- zagadnień polityki wizowej,
- współpracy w celu zapobiegania i likwidacji aktów terroryzmu zgod-
nie z konwencjami międzynarodowymi oraz własnym ustawodaw-
stwem i regulacjami stron.

7
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: