Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.
- wyrażenie przez Sejm zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 180
- Data wpłynięcia: 2008-01-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.
- data uchwalenia: 2008-03-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 62, poz. 386
180
ARTYKUŁ 53
Transport
Strony rozwijają i wzmacniają współpracę w dziedzinie transportu.
Współpraca ta ma na celu między innymi restrukturyzację i modernizację systemów i sieci
transportowych w Republice Tadżykistanu oraz rozwój i zapewnienie, w stosownych
okolicznościach, kompatybilności systemów transportowych w kontekście dążenia do globalnego
systemu transportowego, identyfikacja i opracowywanie projektów priorytetowych oraz wysiłki na
rzecz przyciągnięcia inwestycji niezbędnych dla ich realizacji.
Współpraca obejmuje głównie:
- modernizację zarządzania i eksploatacji transportu drogowego, kolei i lotnisk,
- modernizację i rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej, żeglugowej i nawigacji
lotniczej, w tym modernizację głównych tras komunikacyjnych będących przedmiotem
wspólnego zainteresowania i połącze transeuropejskich dla wyżej wymienionych sposobów
transportu, w szczególności tych związanych z projektem TRACECA,
-
promowanie i rozwój transportu multimodalnego,
-
promowanie wspólnych programów badawczych i rozwojowych,
CE/TJ/pl 57
-
przygotowanie ram legislacyjnych i instytucjonalnych dla opracowania i wdrożenia działa ,
łącznie z prywatyzacją sektora transportu,
-
uproszczenie procedur dotyczących wszelkich form transportu w regionie.
ARTYKUŁ 54
Komunikacja elektroniczna i usługi pocztowe
W ramach swoich właściwych uprawnie i kompetencji Strony rozszerzają i umacniają współpracę w
następujących dziedzinach:
- ustalenia
założe polityki i wytycznych dla rozwoju sektora komunikacji elektronicznej i
usług pocztowych,
- określenia zasad polityki taryfowej i obrotu w komunikacji elektronicznej oraz usługach
pocztowych,
- przeprowadzania
transferu
technologii i know-how, w tym w zakresie europejskich norm
technicznych i systemów certyfikacji,
-
wspierania rozwoju projektów w dziedzinie komunikacji elektronicznej i usług pocztowych
oraz przyciąganie inwestorów,
CE/TJ/pl 58
- poprawy
efektywności i jakości usług komunikacji elektronicznej i pocztowych, między
innymi poprzez liberalizację działalności podsektorów,
-
zaawansowane stosowanie komunikacji elektronicznej, w szczególności w zakresie
elektronicznego transferu środków,
- zarządzania sieciami komunikacji elektronicznej i ich optymalizacji,
- określenie właściwych przepisów wykonawczych dotyczących świadczenia usług
komunikacji elektronicznej i pocztowych oraz odnoszących się do wykorzystania
częstotliwości radiowych,
- kształcenie w dziedzinie komunikacji elektronicznej i usług pocztowych w celu prowadzenia
działalności w warunkach rynkowych.
ARTYKUŁ 55
Usługi finansowe i instytucje podatkowe
1. Współpraca w sektorze usług finansowych ma w szczególności na celu ułatwienie włączenia
Republiki Tadżykistanu do powszechnie uznanych systemów wzajemnych rozlicze . Pomoc
techniczna dotyczy:
-
stworzenia rynku papierów wartościowych,
CE/TJ/pl 59
- rozwoju
usług bankowych, rozwoju wspólnego rynku źródeł kredytowania, włączenia
Republiki Tadżykistanu do powszechnie uznanych systemów wzajemnych rozlicze ,
- rozwoju
usług w dziedzinie ubezpiecze , co między innymi stworzyłoby korzystne ramy
uczestnictwa przedsiębiorstw wspólnotowych w ustanawianiu wspólnych przedsięwzięć w
sektorze ubezpiecze w Republice Tadżykistanu, jak również rozwoju ubezpiecze kredytów
eksportowych.
Ta współpraca przyczynia się w szczególności do wspierania rozwoju stosunków między Stronami
w sektorze usług finansowych.
2. Strony
współpracują w zakresie rozwoju systemu podatkowego i instytucji podatkowych w
Republice Tadżykistanu. Współpraca ta obejmuje wymianę informacji i doświadcze w dziedzinie
podatków i szkolenia osób uczestniczących w tworzeniu i realizacji polityki podatkowej.
CE/TJ/pl 60
ARTYKUŁ 56
Restrukturyzacja i prywatyzacja przedsiębiorstw
Uznając, że prywatyzacja ma zasadnicze znaczenie dla trwałej odbudowy gospodarczej, Strony
zgadzają się współpracować przy rozwijaniu niezbędnych ram instytucjonalnych, prawnych i
metodologicznych. Szczególną uwagę poświęca się właściwemu przebiegowi i przejrzystości procesu
prywatyzacji, wymianie informacji i doświadcze oraz właściwemu szkoleniu w zakresie polityki
inwestycyjnej.
Pomoc techniczna skupia się między innymi na:
-
dalszym rozwoju podstawy instytucjonalnej w ramach rządu Republiki Tadżykistanu,
koniecznej dla zdefiniowania i zarządzania procesem prywatyzacji,
-
dalszym rozwoju strategii prywatyzacji rządu Republiki Tadżykistanu, włączając w to ramy
prawne i mechanizmy realizacji,
- wspieraniu
rynkowego
podejścia do korzystania z gruntów i ich użytkowania,
- restrukturyzacji
przedsiębiorstw jeszcze nie gotowych do prywatyzacji,
-
rozwoju prywatnej przedsiębiorczości, w szczególności w sektorze małych i średnich
przedsiębiorstw,
-
rozwoju funduszy inwestycyjnych.
CE/TJ/pl 61
Dokumenty związane z tym projektem:
-
180
› Pobierz plik