eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.

- wyrażenie przez Sejm zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 180
  • Data wpłynięcia: 2008-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.
  • data uchwalenia: 2008-03-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 62, poz. 386

180


ROZDZIAŁ V

PŁATNO CI BIE
CE I KAPITAŁ


ARTYKUŁ 38

1. Strony
zobowiązują się wyrazić zgodę na dokonywanie, we w pełni wymienialnej walucie,
wszelkich płatności na rachunek bieżący bilansu płatniczego, między osobami zamieszkałymi we
Wspólnocie i Republice Tadżykistanu, które są związane z przepływem towarów, usług lub osób
dokonanym zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy.

2.
W odniesieniu do transakcji na rachunkach kapitałowych bilansu płatniczego, od daty wejścia
w życie niniejszej Umowy zapewniony jest swobodny przepływ kapitału związany z bezpośrednimi
inwestycjami dokonywanymi w przedsiębiorstwach utworzonych zgodnie z ustawodawstwem kraju
przyjmującego oraz inwestycjami dokonywanymi zgodnie z postanowieniami rozdziału II, jak
również likwidacją lub repatriacją tych inwestycji oraz wszelkiego wynikającego z nich zysku.

3.
Bez uszczerbku dla postanowie ust. 2 lub ust. 5, po wejściu w życie niniejszej Umowy nie są
wprowadzane żadne nowe ograniczenia dewizowe dotyczące przepływu kapitału i płatności
bieżących z tym przepływem związanych, dokonywanych między mieszka cami Wspólnoty lub
Republiki Tadżykistanu a istniejące ustalenia w tym zakresie nie mogą być zmienione na bardziej
restrykcyjne.
CE/TJ/pl 37

4.
Strony wzajemnie zasięgają opinii w celu ułatwienia przepływu kapitału w innej formie, niż
ta określona w ust. 2, między Wspólnotą a Republiką Tadżykistanu, w celu wsparcia realizacji
celów niniejszej Umowy.

5.
W odniesieniu do postanowie niniejszego artykułu, dopóki nie zostanie wprowadzona
całkowita wymienialność waluty tadżyckiej w rozumieniu art. VIII Regulaminu
Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), Republika Tadżykistanu może w szczególnych
okolicznościach stosować ograniczenia dewizowe związane z udzieleniem lub uzyskaniem
krótkoterminowych i średnioterminowych kredytów finansowych, w takim zakresie, w jakim
ograniczenia te są nakładane na Republikę Tadżykistanu przy udzielaniu takich kredytów i są
dozwolone ze względu na status Republiki Tadżykistanu w MFW. Republika Tadżykistanu stosuje
te ograniczenia w sposób niedyskryminacyjny. Ograniczenia te są stosowane w taki sposób, aby w
jak najmniejszym stopniu wpływały negatywnie na funkcjonowanie niniejszej Umowy. Republika
Tadżykistanu informuje niezwłocznie Radę Współpracy o podjęciu takich środków i o wszelkich
wprowadzanych zmianach.

6.
Bez uszczerbku dla ust. 1 i 2, jeżeli w szczególnych okolicznościach swobodny przepływ
kapitału między Wspólnotą a Republiką Tadżykistanu powoduje lub może spowodować poważne
trudności w funkcjonowaniu polityki kursowej lub polityki pieniężnej Wspólnoty bądź Republiki
Tadżykistanu, odpowiednio Wspólnota lub Republika Tadżykistanu mogą przedsięwziąć środki
ochronne w odniesieniu do przepływ kapitału między Wspólnotą a Republiką Tadżykistanu na
okres nieprzekraczający sześciu miesięcy, jeśli środki takie są absolutnie konieczne.
CE/TJ/pl 38

ROZDZIAŁ VI

OCHRONA WŁASNO CI INTELEKTUALNEJ, PRZEMYSŁOWEJ I HANDLOWEJ


ARTYKUŁ 39

1.
Zgodnie z postanowieniami niniejszego artykułu oraz załącznika III, Republika Tadżykistanu
kontynuuje poprawę ochrony praw własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej tak, aby w
ciągu pięciu lat od chwili wejścia w życie niniejszej Umowy zapewnić poziom ochrony podobny do
wspólnotowego, łącznie ze skutecznymi środkami ochrony tych praw.

2. Po
upływie pięciu lat od chwili wejścia w życie Umowy, Republika Tadżykistanu przystąpi
do wielostronnych konwencji w sprawie praw własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej,
wymienionych w ust. 1 załącznika IV, których Stronami są Pa stwa Członkowskie Wspólnoty, lub
które są faktycznie stosowane przez Pa stwa Członkowskie zgodnie z odpowiednimi
postanowieniami tych konwencji. Przy realizacji niniejszego postanowienia Wspólnota udziela
wszelkiego możliwego wsparcia.
CE/TJ/pl 39

TYTUŁ V

WSPÓŁPRACA LEGISLACYJNA


ARTYKUŁ 40

1. Strony
uznają, że ważną przesłanką wzmacniania więzi gospodarczych między Republiką
Tadżykistanu a Wspólnotą jest zbliżenie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Republiki
Tadżykistanu do ustawodawstwa Wspólnoty. Republika Tadżykistanu podejmuje wysiłki w celu
stopniowego zapewniania zgodności swego ustawodawstwa z ustawodawstwem wspólnotowym.

2. Zbliżenie ustawodawstwa obejmuje w szczególności następujące dziedziny: prawo celne,
prawo przedsiębiorstw, prawo bankowe i inne usługi finansowe, rachunkowość i podatki
przedsiębiorstw, własność intelektualną, ochrona pracowników w miejscu pracy, zasady
konkurencji, w tym wszelkie związane sprawy i praktyki handlowe, zamówienia publiczne, ochrona
zdrowia i życia ludzi, zwierząt i roślin, ochrona środowiska, ochrona konsumentów, podatki
pośrednie, przepisy i normy techniczne, przepisy ustawowe i wykonawcze w zakresie energii
jądrowej, transport i komunikacja elektroniczna.

3.
Wspólnota zapewni Republice Tadżykistanu pomoc techniczną w celu realizacji tych
środków, która może obejmować między innymi:

- wymianę ekspertów,
CE/TJ/pl 40

-
szybkie przekazywanie informacji, w szczególności na temat odpowiedniego ustawodawstwa,

- organizację seminariów,

- kształcenie osób uczestniczących w przygotowywaniu i wykonywaniu ustawodawstwa,

-
pomoc w tłumaczeniu ustawodawstwa wspólnotowego w odpowiednich sektorach.

4. Strony
uzgadniają, że w przypadku, gdy wymiana handlowa między Stronami zostanie
naruszona, na uzgodnionych zasadach dokonają przeglądu sposobów stosowania odpowiednich
przepisów prawa konkurencji.


TYTUŁ VI

WSPÓŁPRACA SPOŁECZNO-GOSPODARCZA


ARTYKUŁ 41

1.
Wspólnota i Republika Tadżykistanu ustanawiają współpracę gospodarczą, która ma się
przyczynić do realizacji procesu reform gospodarczych oraz poprawy i stałego rozwoju w
Republice Tadżykistanu. Taka współpraca wzmacnia istniejące więzi gospodarcze z korzyścią dla
obu stron.
CE/TJ/pl 41
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: