eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o towarach paczkowanych

Rządowy projekt ustawy o towarach paczkowanych

projekt ustawy dotyczy dostosowania polskich przepisów do dyrektywy unijnej z 2007 r. dotyczącej nominalnych ilości produktów w opakowaniach jednostkowych m. in. ograniczenia wyłącznie do napojów spirytusowych i win (także aromatyzowanych i likierowych) listy produktów, które powinny być wprowadzane do obrotu w opakowaniach o ściśle określonych wielkościach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1717
  • Data wpłynięcia: 2009-02-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o towarach paczkowanych
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 91, poz. 740

1717

organom administracji miar. Obecnie termin ten – zgodnie z przepisami obowiązującej
ustawy – wynosi „co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem paczkowania”. W związku
z postulatami partnerów społecznych – zgodnie z zaproponowanym obecnie w projekcie
ustawy rozwiązaniem – przedsiębiorca powinien zgłosić ten fakt nie później niż w terminie
7 dni od rozpoczęcia paczkowania produktów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 12
ust. 1 projektu). Wprowadzono również przepis zobowiązujący sprowadzającego lub
importera nie później niż w terminie 7 dni od wprowadzenia towarów paczkowanych po raz
pierwszy do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do zgłoszenia tego faktu organom
administracji miar (art. 13 ust. 1 projektu).
Zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami, paczkujący jest zobowiązany do
dokumentowania w formie pisemnej przeprowadzanych kontroli wewnętrznych ilości towaru
paczkowanego. W projektowanej regulacji wprowadzono natomiast możliwość
przechowywania omawianej dokumentacji również w formie elektronicznej (art. 18 ust. 1
projektu ustawy).
Niezależnie od powyższego, w projektowanej regulacji zawarte zostały nowe
– względem dotychczas obowiązującej ustawy – przepisy karne. W projektowanej regulacji
wprowadzono m.in. sankcję za nieprzestrzeganie obowiązku stosowania – podczas
paczkowania lub wprowadzania do obrotu towarów paczkowanych – systemu kontroli
wewnętrznej ilości towaru paczkowanego, bądź też za stosowanie systemu, który nie spełnia
wymagań metrologicznych określonych w załączniku nr 2 do ustawy. W projektowanych
przepisach ujęto również sankcje odnoszące się do produkcji lub wprowadzania do obrotu
butelek miarowych niespełniających wymagań metrologicznych określonych w załączniku
nr 4 do ustawy.
W projektowanych przepisach wprowadzono również sankcję za niedopełnienie
– wynikającego z ustawy – obowiązku zgłoszenia faktu paczkowania lub produkcji butelek
miarowych. W obecnym stanie prawnym nałożono bowiem na przedsiębiorców obowiązek
zgłoszenia faktu paczkowania lub produkcji butelek miarowych, natomiast nie przewidziano
jednocześnie sankcji za niedopełnienie tego obowiązku, co wpływa negatywnie na podmioty,
które powinny się wywiązać z obowiązku nałożonego przez ustawę. Jak wynika z wyjaśnień
przekazanych przez Główny Urząd Miar w omawianym zakresie, część przedsiębio-
rców/paczkujących świadomie uchyla się od zgłoszenia dyrektorom okręgowego urzędu miar
faktu paczkowania. Możliwość nałożenia sankcji za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia

3
faktu paczkowania lub produkcji butelek miarowych powinna skutecznie wpłynąć na wzrost
liczby zgłoszeń, która wpłynie do dyrektorów okręgowych urzędów miar.
W projektowanej regulacji ujęto również sankcje odnoszące się do produkcji lub
wprowadzania do obrotu towarów paczkowanych w opakowaniach jednostkowych o ilościach
nominalnych innych niż określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Zawarte w art. 29 i 30 dotychczas obowiązującej ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o towarach paczkowanych zagrożenia karne w postaci grzywny w wysokości do 20 000 zł
wykraczają poza granicę ustawowego zagrożenia przewidzianego za czyny stanowiące
wykroczenia (art. 24 § 1 Kodeksu wykroczeń przewiduje kwotę 5 000 zł jako górną granicę
kary grzywny). Z uwagi na powyższe, w przepisach art. 33 ust. 1 i 2 oraz art. 35 ust. 1,
proponuje się wprowadzenie sankcji w postaci kary grzywny, bez kwotowego określenia jej
górnej granicy.

Niezależnie od powyższych zmian, w załączniku nr 3 do projektowanej ustawy
dostosowano wygląd wzoru znaku „e” do wzoru określonego w dyrektywie 71/316/EWG
w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wspólnych
przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej.
Konsekwencją powyższego było wprowadzenie przepisu przejściowego (art. 42 projektu
ustawy), który stanowi, że towary paczkowane oznaczone znakiem „e” zgodnie ze wzorem
określonym w dotychczasowych przepisach mogą być wprowadzane do obrotu do dnia
10 kwietnia 2009 r.


Z uwagi na fakt, że z przepisu art. 8 dyrektywy 2007/45/WE wynika obowiązek
wdrożenia zawartych w niej rozwiązań do krajowych porządków prawnych poszczególnych
państw członkowskich UE w terminie do dnia 11 października 2008 r. oraz ich stosowania
w terminie od dnia 11 kwietnia 2009 r., projektowana ustawa wejdzie w życie z dniem
11 kwietnia 2009 r.

Przedmiotowy projekt ustawy nie wymaga notyfikacji. Projektowane przepisy nie
spełniają bowiem przesłanek określonych w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia

4
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt przedmiotowej regulacji był udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
w trybie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). aden podmiot nie zgłosił zainteresowania
pracami nad projektem ustawy.



5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Analiza problemu

Celem projektowanej regulacji jest implementacja do prawa krajowego postanowień
dyrektywy 2007/45/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej zasady dotyczące
nominalnych ilości produktów w opakowaniach jednostkowych, uchylającej dyrektywy Rady
75/106/EWG i 80/232/EWG oraz zmieniającej dyrektywę Rady 76/211/EWG.

Ustawa nie wprowadza nowych obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców,
dlatego też nie przeprowadzono pogłębionej oceny skutków regulacji.
Przepisy dotychczas obowiązujących dyrektyw z obszaru pre-packaging, tj. 75/106/EWG,
76/211/EWG oraz 80/232/EWG, regulujące problematykę towarów paczkowanych
implementowane zostały do prawa polskiego obecnie obowiązującą ustawą z dnia 6 września
2001 r. o towarach paczkowanych oraz wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi, tj:
– rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie ilości
nominalnych zawartości opakowań jednostkowych towarów paczkowanych,
– rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie
szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych.
W aktualnie obowiązujących przepisach dyrektyw 75/106/EWG i 80/232/EWG określono
m.in. ilości nominalne dla opakowań, w jakich mogą być wprowadzane do obrotu różne
grupy produktów. Lista produktów, w odniesieniu do których powyższy wymóg jest
obligatoryjny, ograniczona została jedynie do wyrobów alkoholowych, włóczki oraz
produktów sprzedawanych w formie aerozoli. Obowiązek wprowadzania do obrotu wyrobów
aerozolowych w opakowaniach o ściśle określonych wielkościach wynika z wymogów
bezpieczeństwa zawartych w dyrektywie 75/324/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie
zbliżenia prawa państw członkowskich dotyczącego wyrobów aerozolowych, zmienionej
dyrektywą Komisji Europejskiej 94/1/WE.
Natomiast w odniesieniu do pozostałych grup produktów wymienionych w dyrektywie
80/232/EWG, wymóg ten jest fakultatywny.

6
Jednakże należy podkreślić, że w przypadku wprowadzania obowiązku regulacji dotyczących
tych grup towarów, ilość nominalna zawartości produktu powinna być zgodna z zakresami
określonymi w tej dyrektywie.

W Polsce lista produktów, które powinny być wprowadzone do obrotu

w opakowaniach o ściśle określonych ilościach nominalnych jest obecnie – zgodnie
z obowiązującą ustawą o towarach paczkowanych – ograniczona do wyrobów alkoholowych,
włóczki oraz wyrobów aerozolowych. Natomiast w poszczególnych krajach członkowskich
kwestie te zostały uregulowane w różny sposób, wynikający z praktyki handlowej tych
państw.

Z uwagi na fakt, że akty prawne dotyczące obszaru pre-packaging pochodzą z lat
70-tych, w ramach czwartego etapu inicjatywy na rzecz uproszczenia regulacji rynku
wewnętrznego (SLIM-IV), Komisja Europejska podjęła prace związane z ich przeglądem,
zmierzające do uproszczenia regulacji rynku wewnętrznego. W pracach tych uwzględniono
orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, rozwiązania i standardy
przyjęte w poszczególnych krajach Wspólnoty, a także wdrożoną już dyrektywę 98/6/EWG
w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom.
W prowadzonych od listopada 2002 r. do stycznia 2003 r. na szeroką skalę konsultacjach
obok ekspertów z poszczególnych państw członkowskich uczestniczyli również
przedstawiciele zarówno organizacji konsumenckich, jak i gospodarczych. Polska również
uczestniczyła w prowadzonych konsultacjach.

W wyniku podjętych działań przyjęta została dyrektywa 2007/45/WE z dnia
5 września 2007 r. Zgodnie z postanowieniami ww. aktu prawnego, obowiązkowe wielkości
opakowań jednostkowych są zachowane w sektorach, które obecnie obejmują te regulacje.
Utrzymane zostały zatem obowiązkowe wielkości opakowań w odniesieniu do win i napojów
spirytusowych, przy czym obowiązek wprowadzania do obrotu w opakowaniach o ściśle
określonych ilościach nominalnych poszczególnych grup produktów w odniesieniu do win
rozszerzono o wino aromatyzowane oraz wino likierowe.
Wszystkie wielkości powyżej i poniżej określonych w dyrektywie zakresów ilości
nominalnych w odniesieniu do poszczególnych grup produktów są natomiast dopuszczone.

7
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: