Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego oraz ustawy o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej
Projekt dotyczy: wprowadzenia wymogu całkowitej niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe kandydatów do zawodu tłumacza przysięgłego oraz wprowadzenia wymogu posiadania przez nich nieposzlakowanej opinii oraz rozszerzenia katalogu sytuacji, w jakich Minister Sprawiedliwości zawiesza już ustanowionego tłumacza przysięgłego w wykonywanych czynnościach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 164
- Data wpłynięcia: 2008-01-02
- Uchwalenie: wycofany dnia 05-11-2008
164
BAS-WAEM-8/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności przedstawionego poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Adam Rogacki) z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zastawie
rejestrowym i rejestrze zastawów przewiduje zniesienie ograniczeń
podmiotowych po stronie wierzycieli zabezpieczonych wierzytelności,
uproszczenie zasad określania zabezpieczonej wierzytelności, uproszczenie
postępowania rejestrowego poprzez ograniczenie sądowego badania wniosków o
wpis.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Przepis art. 56 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE)
stanowi, iż zakazane są wszelkie ograniczenia w przepływie kapitału między
Państwami Członkowskimi oraz miedzy Państwami Członkowskimi a
państwami trzecimi. Zakazane są także wszelkie ograniczenia w płatnościach
między Państwami Członkowskimi oraz między Państwami Członkowskimi a
państwami trzecimi.
Doprecyzowaniu przepisu TWE służy dyrektywa Rady z dnia 24 czerwca
1988 r. w sprawie wykonania art. 67 Traktatu (88/361/EWG)1. Dyrektywa w art.
1 ust. 1 stanowi, że Państwa Członkowskie znoszą ograniczenia w zakresie
1 Dz.Urz. L 178 z 8 lipca 1988 r. s. 5-18, Polskie wydanie specjalne Rozdział 10, tom 1, s. 10-23. Należy
równocześnie zwrócić uwagę, że przywołany w tytule dyrektywy przepis posiada numerację obowiązującą w
chwili wydania dyrektywy. Obecnie chodzi o art. 56 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
2
przepływów kapitału, dokonywanych między osobami zamieszkałymi w
Państwach Członkowskich. W celu ułatwienia stosowania dyrektywy przepływy
kapitału klasyfikuje się zgodnie z nomenklaturą, zawartą w Załączniku I.
Załącznik I w punkcie IX – Poręczenia, pozostałe gwarancje i prawa zastawu
wymienia dwa punkty: udzielane przez nierezydentów rezydentom i udzielane
przez rezydentów nierezydentom
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Proponowane zniesienie ograniczeń podmiotowych po stronie wierzycieli
zabezpieczonych wierzytelności niewątpliwie oznacza dalsze zniesienie
ograniczeń w przepływie kapitałów między Państwami Członkowskimi oraz
miedzy Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi. W tym zakresie
projekt jest zgodny z art. 56 TWE i art. 1 ust. 1 dyrektywy 88/361/EWG.
Pozostałe kwestie regulowane projektem ustawy nie są objęte zakresem
prawa Unii Europejskiej.
IV. Konkluzje
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zastawie
rejestrowym i rejestrze zastawów jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, zastaw rejestrowy