eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

projekt określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1636
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 616

1636

obsługi realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.
2. Przychodami Centrum mogą być środki finansowe pochodzące z innych źródeł,
a w szczególności z:
1) tytułu realizacji innych zadań Centrum oraz zadań, o których mowa w art. 28 ust. 5;
2) budżetu Unii Europejskiej;
3) międzynarodowych programów badawczych;
4) komercjalizacji wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
5) odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Centrum, z wyjątkiem
odsetek od środków pochodzących z dotacji budżetowych;
6) zapisów i darowizn.
Art. 47. 1. Wydatkowanie środków publicznych przez Centrum jest dokonywane zgodnie
z przepisami ustawy z dnia ... o finansach publicznych oraz z przepisami niniejszej ustawy.
2. rodki pochodzące ze źródeł, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2 i 3, są gromadzone,
wydatkowane i ewidencjonowane zgodnie z przepisami dotyczącymi tych środków.
Art. 48. 1. Centrum prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu
finansowo-rzeczowego ustalanego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia..... o finansach
publicznych, na okres roku obrotowego. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
2. Dyrektor przygotowuje i przedstawia Ministrowi do zatwierdzenia, pozytywnie zaopiniowany
przez Radę, projekt rocznego planu finansowo-rzeczowego Centrum na następny rok obrotowy,
z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych przy przygotowaniu materiałów do projektu ustawy budżetowej.
3. Podstawę gospodarki finansowej Centrum w okresie od dnia 1 stycznia do dnia zatwierdzenia
przez Ministra rocznego planu finansowo-rzeczowego Centrum stanowi projekt tego planu
pozytywnie zaopiniowany przez Radę.
4. Zmian planu finansowo-rzeczowego Centrum dokonuje się w trybie i na zasadach określonych
w ustawie z dnia.... o finansach publicznych.
Art. 49. 1. Centrum tworzy następujące fundusze:
1) fundusz statutowy;
2) fundusze określone w odrębnych ustawach.
2. Fundusz statutowy Centrum odzwierciedla równowartość netto środków trwałych, wartości

20
niematerialnych i prawnych oraz innych składników majątku, stanowiących wyposażenie
Centrum na dzień rozpoczęcia przez nie działalności.
3. Fundusz statutowy ulega zwiększeniu o wartość zysku netto Centrum.
4. Fundusz statutowy ulega zmniejszeniu o wartość pokrycia straty netto Centrum.
Art. 50. 1. Roczne sprawozdanie finansowe Centrum podlega badaniu przez biegłego rewidenta.
2. Minister dokonuje wyboru biegłego rewidenta w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 oraz z 2008 r.
Nr 171, poz. 1058).
Rozdział 6
Przepisy zmieniające, przejściowe i końcowe
Art. 51. W ustawie z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach
organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U.
z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.) w art. 4 pkt 54 otrzymuje brzmienie:
„54) Dyrektor i zastępcy Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju;”.
Art. 52. 1. Dyrektor i zastępcy Dyrektora, powołani na podstawie ustawy wymienionej w art. 59,
pełnią obowiązki do dnia powołania Dyrektora na podstawie przepisów niniejszej ustawy.
2. Minister ogłasza konkurs na stanowisko Dyrektora w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy.
Art. 53. 1. Minister powołuje Radę w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Rada powołana na podstawie ustawy wymienionej w art. 59 ulega rozwiązaniu z dniem
powołania Rady, o której mowa w ust. 1.
3. Członkowie Rady pierwszej kadencji są powoływani na 2 lata. Przewodniczącemu i 14
członkom Rady Minister przedłuża kadencję o 2 lata.
4. Powołania pozostałych 15 członków Rady na 4-letnią kadencję dokonuje się zgodnie z art. 12.
Art. 54. Pracownicy Biura Centrum powołanego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 59,
z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stają się pracownikami Biura w rozumieniu niniejszej
ustawy. Do pracowników Biura Centrum stosuje się przepisy art. 231 Kodeksu pracy.
Art. 55. Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy majątek Centrum utworzonego na podstawie
przepisów ustawy, o której mowa w art. 59, staje się majątkiem Centrum w rozumieniu niniejszej
ustawy.

21
Art. 56. 1. W terminie 15 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy Dyrektor opracowuje
i przedstawia Ministrowi do zatwierdzenia projekt planu finansowo-rzeczowego Centrum,
pozytywnie zaopiniowany przez Radę.
2. Podstawę gospodarki finansowej Centrum w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy
do dnia zatwierdzenia przez Ministra planu finansowo-rzeczowego Centrum stanowi plan
finansowy Centrum utworzonego na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 59.

Art. 57. Realizację zadań Centrum utworzonego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 59,
rozpoczętą przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, kontynuuje się na zasadach
dotychczasowych.
Art. 58. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 1 ust. 4 i art. 5 ust. 3 ustawy
wymienionej w art. 59 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 1 ust. 5 i art. 45 niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż przez 12
miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
Art. 59. Traci moc ustawa z dnia 15 czerwca 2007 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
(Dz. U. Nr 115, poz. 789).
Art. 60. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz
z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135,
z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 94, poz. 651 oraz z 2008 r.
Nr 209, poz. 1316.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 561, Nr 85, poz. 571, Nr 115,
poz. 789, Nr 165, poz. 1171 i Nr 176, poz. 1242.



01/16rch

22
U Z A S A D N I E N I E
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju powstało na mocy ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r.
o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 115, poz. 789) jako państwowa osoba
prawna powołana w celu realizacji zadań z zakresu polityki naukowej i innowacyjnej państwa
i rozpoczęło swą działalność w dniu 1 lipca 2007 r. Ideą leżącą u podstaw powołania Centrum
było utworzenie rządowej agencji, która realizowałaby strategiczne dla państwa programy badań
naukowych i prac rozwojowych, określane przez ministra właściwego do spraw nauki, a także
rozdzielałaby fundusze na badania w strategicznych dla państwa dziedzinach. Centrum miało
również za zadanie wspieranie komercjalizacji i innych form transferu wyników badań
naukowych i prac rozwojowych do gospodarki.
Projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma na celu stworzenie warunków
prawnych do pełnego wykorzystania potencjału Centrum w zakresie wdrażania polityki
innowacyjnej państwa opartej na zasadach otwartości, konkurencyjności i przejrzystości. Będzie
się to odbywać w ramach przesunięcia do Centrum całości zadań z zakresu badań stosowanych,
będących dotychczas w kompetencji ministra właściwego do spraw nauki, oraz nadania Centrum
funkcji instytucji odpowiedzialnej za dystrybucję środków finansowych zarówno w zakresie
badań stosowanych, jak i strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych.
Działalność Centrum powinna efektywnie wpływać na konkurencyjność badań naukowych i prac
rozwojowych o wymiarze strategicznym, a także na wzrost ich skuteczności wdrożeniowej.
Intencją jest stworzenie efektywnych mechanizmów prawnych umożliwiających budowę
silniejszych powiązań między sektorem nauki i sektorem gospodarki. Powinno się to odbywać
zarówno w zakresie rozstrzygnięć dotyczących określania strategicznych programów badań
naukowych i prac rozwojowych, jak i zwiększania zaangażowania finansowego przedsiębiorców
w działalność badawczo-rozwojową i wdrożeniową. Szczególne znaczenie ma tworzenie takich
mechanizmów w badaniach stosowanych, których wyniki mogą być bezpośrednio stosowane
w praktyce gospodarczej i przekładać się na wzrost konkurencyjności gospodarki.
Filarem zmian zaproponowanych w ustawie jest zapewnienie:
1) elastyczności w określaniu instrumentów służących realizacji zadań Centrum oraz
większej dostępności środków i otwarciu procedur konkursowych, w szczególności na
przedsiębiorców,
2) transparentności przy przyznawaniu środków finansowych, m.in. poprzez uwzględnienie
czytelnych kryteriów oceny, wprowadzenie procedury odwoławczej, jak również
wprowadzenie konieczności stosowania zasad dobrej praktyki naukowej, w tym unikania
konfliktu interesów,
3) większej niż dotychczas przejrzystości w zarządzaniu Centrum, w tym powoływaniu jego
organów i obsadzaniu wolnych stanowisk w Biurze Centrum.
Projekt nawiązuje do dobrych wzorców organizacji i funkcjonowania agencji finansujących
badania naukowe i prace rozwojowe w innych krajach.

Projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma za zadanie umocnienie pozycji
Centrum jako agencji badań stosowanych, realizującej programy obejmujące te badania,
przyspieszającej oraz dynamizującej rozwój gospodarki i działającej na rzecz budowy gospodarki
opartej na wiedzy. Osiągnięciu tego celu ma służyć szerszy niż dotychczas katalog zadań
Centrum, dotyczących przede wszystkim finansowania badań stosowanych oraz badań
naukowych i prac rozwojowych, których wyniki będą miały bezpośrednie zastosowanie
w praktyce. Programy obejmujące finansowanie badań stosowanych, obok strategicznych
programów badań naukowych i prac rozwojowych, będą stanowiły podstawowe narzędzie
budowania powiązań między sektorem nauki i sektorem gospodarki.

Jako „misję” Centrum, powołanego z zamiarem tworzenia silnych powiązań na płaszczyźnie
nauka – przemysł, ustalono pobudzanie inwestowania przez przedsiębiorców w działalność
badawczo-rozwojową oraz wspieranie pozyskiwania przez jednostki naukowe środków
pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa na działalność naukową i badawczo-
-rozwojową.
Dodatkowo, zachętą pomyślaną w celu pobudzenia inwestowania przedsiębiorców w działalność
B+R jest stworzenie możliwości współpracy środowisk gospodarczych w zarządzaniu
i finansowaniu strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych.
Katalog innych zadań Centrum rozszerzono m.in. o:
– wspieranie rozwoju kadry naukowej,
– inicjowanie i realizację programów obejmujących badania naukowe i prace rozwojowe
oraz działania przygotowujące do wdrożenia wyników tych badań,
– inicjowanie i realizację programów obejmujących finansowanie badań stosowanych,

2
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: