eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

projekt określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1636
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 616

1636

§ 8.

1. Do realizacji zadań, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia ……………..
o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, stosuje się warunki i tryb określone przez
Ministra, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku, gdy przedmiotem zadania zleconego przez Ministra jest realizacja
przez Centrum ustanowionego przez Ministra programu lub przedsięwzięcia, o
którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia ........ o zasadach finansowania nauki
(Dz. U. Nr ...., poz....), warunki i tryb realizacji tego zadania określa program lub
przedsięwzięcie.


§ 9.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego

3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art.
45 ustawy z dnia ..............o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr....,
poz......).
Powyższy przepis nakłada na ministra właściwego do spraw nauki zobowiązanie do
określenia szczegółowego trybu realizacji zadań Narodowego Centrum Badań
i Rozwoju, zwanego dalej „Centrum”.

Zadania Centrum są realizowane przez finansowanie przez Centrum projektów, na
których wykonanie Dyrektor Centrum zawiera umowy z wnioskodawcami.
Wychodząc naprzeciw konieczności zapewnienia przejrzystych zasad i efektywności
realizacji zadań Centrum, rozporządzenie wprowadza tryb wyboru projektów
na podstawie konkursów.
Ocena złożonych w konkursie wniosków, a także ocena raportu z wykonania projektu
jest dokonywana przez ekspertów lub zespoły ekspertów powoływanych przez
Dyrektora Centrum.
Wyjątkowo, w przypadku niektórych zadań Centrum projekt przewiduje odmienny tryb
realizacji. Dotyczy to:
1) udziału w realizacji międzynarodowych programów badań naukowych i
prac rozwojowych, w tym programów współfinansowanych ze środków
zagranicznych – wówczas warunki i tryb realizacji zadania określa sam
program oraz
2)
realizacji innych zadań zlecanych przez ministra właściwego do spraw
nauki – wówczas warunki i tryb realizacji zadania określa minister; a
jeżeli przedmiotem zleconego zadania jest realizacja programu lub
przedsięwzięcia ustanowionego przez ministra, warunki i tryb realizacji
zadania określa program lub przedsięwzięcie.


Wstępna opinia o zgodności rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej


Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej


4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projekt rozporządzenia będzie miał znaczenie przede wszystkim dla Narodowego
Centrum Badań i Rozwoju oraz podmiotów biorących udział w konkursach na
wykonanie projektów. W sensie szerszym będzie miało wpływ na rozwój i
innowacyjność polskiej gospodarki poprzez intensyfikowanie komercjalizacji i
transferu wyników prac B+R.

2. Konsultacje
społeczne
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Projekt
zostanie skierowany do: Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady
Głównej Szkolnictwa Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady Głównej
Jednostek Badawczo-Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców
Polskich, Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Krajowej
Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” oraz Ogólnopolskiego Porozumienia Związków
Zawodowych.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z ustawą z dnia 7
lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr
169, poz. 1414).

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa i
bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła skutków finansowych dla sektora
finansów publicznych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie pośrednio wpłynie na rynek pracy, poprzez ułatwienie działań
podmiotów publicznych na rzecz mobilności zarówno międzynarodowej, jak i
pomiędzy uczelniami, instytutami naukowymi PAN, instytutami badawczymi oraz
pomiędzy nauką a gospodarką. Będzie instrumentem ułatwiającym oddziaływanie
na rozwój zawodowy młodych naukowców oraz może prowadzić do tworzenia
nowych miejsc pracy.

5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Pośrednio rozporządzenie powinno pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Ramy
prawne dla realizacji zadań ukierunkowanych na potrzeby gospodarki, w tym
zwłaszcza wspierania komercjalizacji i innych form transferu wyników badań
naukowych i prac rozwojowych do gospodarki, a także mechanizmów
współdziałania między sektorem nauki i sektorem gospodarki zostały
ukształtowane w sposób dający organom Centrum wystarczająco dużo swobody,

5

aby mogły one na bieżąco, bez konieczności zmiany rozporządzenia, kształtować
instrumenty realizacji zadań korzystając z najlepszych wzorców światowych.
Będzie się to przyczyniać do wzrostu poziomu innowacyjności przedsiębiorstw
oraz ich konkurencyjności zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu.



35-1-dg

6

strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: