Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
projekt określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1636
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 616
1636
Art. 34. 1. Minister sprawuje nadzór nad działalnością Centrum z punktu widzenia legalności,
gospodarności i rzetelności.
2. W ramach nadzoru Minister:
1) sprawuje kontrolę nad Centrum i powołuje w tym celu własne zespoły kontrolne;
2) zatwierdza roczny plan działalności Centrum;
3) zatwierdza roczny plan finansowo-rzeczowy Centrum i jego zmiany;
4) zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Centrum;
5) przyjmuje kwartalne sprawozdania finansowe Centrum;
6) przyjmuje roczne sprawozdanie z działalności Centrum wraz z informacją o wynikach
ewaluacji, o której mowa w art. 31 ust. 2;
7) przyjmuje okresowe i końcowe sprawozdania z realizacji strategicznych programów
badań naukowych i prac rozwojowych oraz z realizacji innych zadań Centrum
i podejmuje decyzje w sprawie kontynuowania ich finansowania.
Rozdział 4
Tryb realizacji zadań Centrum
Art. 35. 1. Realizacja zadań Centrum obejmuje w szczególności:
1) określanie zakresów tematycznych projektów, terminów i warunków ich wykonania;
2) ogłaszanie konkursów na wykonanie projektów;
3) ocenę i wybór wniosków dotyczących wykonania projektów, zwanych dalej
„wnioskami”;
4) zawieranie umów o wykonanie projektów i ich finansowanie;
5) nadzór nad wykonaniem projektów, ich odbiór, ocenę i rozliczenie finansowe.
2. Dyrektor określa i przedstawia do zatwierdzenia Radzie zakresy tematyczne, terminy i warunki
wykonania projektów, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 2.
Art. 36. 1. Wybór wykonawców projektów następuje w drodze konkursu ogłaszanego przez
Dyrektora, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 6. Dyrektor ustala i ogłasza regulamin konkursu,
z zastrzeżeniem art. 17 pkt 7.
2. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się w co najmniej jednym tygodniku i trzech dziennikach
o zasięgu ogólnopolskim, na stronie podmiotowej Centrum w Biuletynie Informacji Publicznej,
na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej oraz
15
udostępnia w siedzibie Centrum i urzędu obsługującego Ministra. Termin składania wniosków
określony w ogłoszeniu o konkursie nie może być krótszy niż miesiąc od dnia opublikowania
tego ogłoszenia.
Art. 37. 1. W konkursie na wykonanie projektów mogą brać udział:
1) jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia …o zasadach finansowania nauki;
2) konsorcja naukowe w rozumieniu ustawy z dnia … o zasadach finansowania nauki;
3) jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
4) osoby fizyczne.
2. W przypadku projektu zgłoszonego przez osobę fizyczną, Dyrektor wydaje promesę
finansowania. Warunkiem przyznania środków finansowych na wykonanie projektu jest
zatrudnienie tej osoby w podmiocie, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia......
o zasadach finansowania nauki.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 1, przystępując do konkursu, są zobowiązane przedstawić
oświadczenie o niefinansowaniu i nieubieganiu się o finansowanie zadań objętych wnioskiem ze
środków pochodzących z innych źródeł.
Art. 38. 1. Dyrektor, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 8, wyznacza ekspertów lub powołuje zespoły
ekspertów spośród wybitnych przedstawicieli środowisk naukowych, gospodarczych
i finansowych, w tym ekspertów zagranicznych.
2. Eksperci lub zespoły ekspertów oceniają wnioski złożone w konkursie i na tej podstawie
przygotowują i przekazują Dyrektorowi listę rankingową pozytywnie zaopiniowanych wniosków,
z zastrzeżeniem art. 17 pkt 9.
3. Dyrektor zawiera z ekspertem umowę o opiniowanie wniosków.
4. Dyrektor wyłącza eksperta z postępowania w sprawie opiniowania wniosków w przypadku:
1) stwierdzenia zagrożenia konfliktem interesów;
2) pozostawania eksperta z wnioskodawcą w:
a) związku małżeńskim, stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego
stopnia włącznie,
b) takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub
obowiązki,
16
c) stosunku osobistym tego rodzaju, że mógłby wywołać wątpliwości co do
bezstronności eksperta.
5. Dyrektor stwierdza nieważność opinii przygotowanej przez eksperta, który został wyłączony
z postępowania w sprawie opiniowania wniosku, w odniesieniu do wniosku, którego dotyczą
okoliczności uzasadniające wyłączenie. Wyłączenie wymaga zmiany umowy.
6. Dyrektor może zlecić przeprowadzenie zewnętrznego audytu w zakresie prawidłowości
i rzetelności wykonywania zadań przez ekspertów.
7. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, niezbędne elementy
umowy z ekspertem, mając na względzie dążenie do zapewnienia sprawnego, rzetelnego
i profesjonalnego przebiegu opiniowania wniosków.
Art. 39. 1. Przy opiniowaniu wniosków złożonych w konkursie eksperci lub zespoły ekspertów
biorą pod uwagę w szczególności:
1) możliwość zastosowania wyników projektu w gospodarce lub ich innego praktycznego
wykorzystania;
2) stopień, w jakim wykonanie projektu przyczynia się do osiągnięcia celów strategicznego
programu badań naukowych i prac rozwojowych lub realizacji innych zadań Centrum.
2. Kryteria oceny wniosków złożonych w konkursie obejmują również:
1) wartość naukową projektu;
2) innowacyjność rozwiązania będącego rezultatem projektu;
3) dorobek wykonawców;
4) zasadność planowanych kosztów w stosunku do zakresu zadań objętych projektem oraz
w stosunku do oczekiwanych wyników;
5) planowaną współpracę przy wykonywaniu projektu między jednostkami naukowymi
i przedsiębiorcami;
6) posiadanie odpowiednich zasobów materialnych i ludzkich niezbędnych do wykonania
projektu.
3. W przypadku wniosków złożonych w konkursach, o których mowa w art. 17 pkt 6, przy ocenie
projektów bierze się również pod uwagę możliwość zastosowania wyników projektu w obszarze
obronności i bezpieczeństwa państwa.
4. Opiniowanie wniosków dotyczących wykonania i finansowania projektów ze środków,
17
o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2 i 3, odbywa się zgodnie z przepisami dotyczącymi tych
środków.
5. Dyrektor może w regulaminie konkursu, z wyłączeniem konkursów, o których mowa w art. 17
pkt 6 i 7, rozszerzyć katalog, o którym mowa w ust. 1 i 2, o dodatkowe kryteria oceny wniosków.
Art. 40. 1. Przyznawanie przez Centrum środków finansowych na wykonanie projektów
następuje w drodze decyzji Dyrektora, wydawanej w oparciu o listę rankingową pozytywnie
zaopiniowanych wniosków.
2. Od decyzji Dyrektora w sprawie przyznania środków finansowych na wykonanie projektu lub
decyzji zawierającej promesę finansowania, o której mowa w art. 37 ust. 2, w przypadku
naruszenia procedury konkursowej lub innych naruszeń formalno-prawnych, wnioskodawcy
przysługuje odwołanie do komisji odwoławczej Rady, a w przypadku konkursów, o których
mowa w art. 17 pkt 6 – do Komitetu Sterującego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia tej
decyzji.
3. Na decyzję komisji odwoławczej Rady lub Komitetu Sterującego przysługuje skarga do sądu
administracyjnego.
Art. 41. 1. Dyrektor zawiera z wykonawcą projektu, wybranym w drodze konkursu, umowę
o wykonanie i finansowanie projektu.
2. W umowie określa się:
1) zakres tematyczny projektu, termin i warunki jego wykonania;
2) wysokość środków finansowych i tryb ich przekazywania przez Centrum;
3) sposób i tryb sprawowania przez Centrum nadzoru nad wykonaniem projektu;
4) sposób finansowego rozliczenia projektu;
5) sposób i zakres końcowej oceny merytorycznej projektu.
3. Dyrektor, na wniosek kierownika projektu, może wyrazić zgodę na zmianę miejsca
wykonywania projektu, po pozytywnym zaopiniowaniu przez kierownika jednostki
organizacyjnej wykonującej projekt i jednostki przejmującej wykonanie projektu.
Art. 42. Nadzór nad wykonaniem projektu obejmuje:
1) ocenę raportów okresowych z realizacji projektu;
2) kontrolę w siedzibie wykonawcy projektu przez wyznaczony przez Dyrektora zespół
kontrolujący;
18
3) uprawnienia Dyrektora do wstrzymania finansowania projektu, w przypadku wydatkowania
przez wykonawcę środków finansowych niezgodnie z umową lub nieosiągnięcia wyników
zaplanowanych na danym etapie realizacji projektu, do czasu wyjaśnienia nieprawidłowości;
4) uprawnienia Dyrektora do przerwania finansowania projektu, w przypadku wydatkowania
przez wykonawcę środków finansowych niezgodnie z umową lub nieterminowego albo
nienależytego wykonywania umowy, w tym w szczególności stwierdzenia, na podstawie
opinii komisji Rady do spraw realizacji strategicznych programów badań naukowych i prac
rozwojowych, do spraw realizacji innych zadań Centrum lub – w odniesieniu do projektów,
o których mowa w art. 17 pkt 6 – Komitetu Sterującego, zmniejszenia zakresu rzeczowego
realizowanego projektu.
Art. 43. 1. Końcowa ocena merytoryczna projektu obejmuje kontrolę zgodności wykonania
projektu z warunkami określonymi w umowie. Ocenę tę przeprowadzają eksperci lub zespoły
ekspertów powoływani przez Dyrektora zgodnie z art. 38 ust. 1, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 11.
2. Dyrektor, po uzyskaniu końcowej oceny merytorycznej projektu, dokonuje przyjęcia i oceny
wyników projektu.
Art. 44. Dla projektów o całkowitej wartości dofinansowania przekraczającej 2 miliony złotych
Dyrektor zleca przeprowadzenie zewnętrznego audytu finansowego ich wykonania.
Art. 45. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb
realizacji zadań Centrum, uwzględniając konieczność zapewnienia przejrzystości i bezstronności
procedury oceny wniosków i wyboru projektów do finansowania.
Rozdział 5
Gospodarka finansowa Centrum
Art. 46. 1. Przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie:
1) dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac
rozwojowych oraz innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych lub prac
rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek
Dyrektora;
2) dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez
Centrum zadaniami, o których mowa w pkt 1, w tym kosztów wynagradzania ekspertów
i zespołów ekspertów, o których mowa w art. 38 ust. 1;
3) dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących
19
gospodarności i rzetelności.
2. W ramach nadzoru Minister:
1) sprawuje kontrolę nad Centrum i powołuje w tym celu własne zespoły kontrolne;
2) zatwierdza roczny plan działalności Centrum;
3) zatwierdza roczny plan finansowo-rzeczowy Centrum i jego zmiany;
4) zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Centrum;
5) przyjmuje kwartalne sprawozdania finansowe Centrum;
6) przyjmuje roczne sprawozdanie z działalności Centrum wraz z informacją o wynikach
ewaluacji, o której mowa w art. 31 ust. 2;
7) przyjmuje okresowe i końcowe sprawozdania z realizacji strategicznych programów
badań naukowych i prac rozwojowych oraz z realizacji innych zadań Centrum
i podejmuje decyzje w sprawie kontynuowania ich finansowania.
Rozdział 4
Tryb realizacji zadań Centrum
Art. 35. 1. Realizacja zadań Centrum obejmuje w szczególności:
1) określanie zakresów tematycznych projektów, terminów i warunków ich wykonania;
2) ogłaszanie konkursów na wykonanie projektów;
3) ocenę i wybór wniosków dotyczących wykonania projektów, zwanych dalej
„wnioskami”;
4) zawieranie umów o wykonanie projektów i ich finansowanie;
5) nadzór nad wykonaniem projektów, ich odbiór, ocenę i rozliczenie finansowe.
2. Dyrektor określa i przedstawia do zatwierdzenia Radzie zakresy tematyczne, terminy i warunki
wykonania projektów, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 2.
Art. 36. 1. Wybór wykonawców projektów następuje w drodze konkursu ogłaszanego przez
Dyrektora, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 6. Dyrektor ustala i ogłasza regulamin konkursu,
z zastrzeżeniem art. 17 pkt 7.
2. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się w co najmniej jednym tygodniku i trzech dziennikach
o zasięgu ogólnopolskim, na stronie podmiotowej Centrum w Biuletynie Informacji Publicznej,
na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej oraz
15
udostępnia w siedzibie Centrum i urzędu obsługującego Ministra. Termin składania wniosków
określony w ogłoszeniu o konkursie nie może być krótszy niż miesiąc od dnia opublikowania
tego ogłoszenia.
Art. 37. 1. W konkursie na wykonanie projektów mogą brać udział:
1) jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia …o zasadach finansowania nauki;
2) konsorcja naukowe w rozumieniu ustawy z dnia … o zasadach finansowania nauki;
3) jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
4) osoby fizyczne.
2. W przypadku projektu zgłoszonego przez osobę fizyczną, Dyrektor wydaje promesę
finansowania. Warunkiem przyznania środków finansowych na wykonanie projektu jest
zatrudnienie tej osoby w podmiocie, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia......
o zasadach finansowania nauki.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 1, przystępując do konkursu, są zobowiązane przedstawić
oświadczenie o niefinansowaniu i nieubieganiu się o finansowanie zadań objętych wnioskiem ze
środków pochodzących z innych źródeł.
Art. 38. 1. Dyrektor, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 8, wyznacza ekspertów lub powołuje zespoły
ekspertów spośród wybitnych przedstawicieli środowisk naukowych, gospodarczych
i finansowych, w tym ekspertów zagranicznych.
2. Eksperci lub zespoły ekspertów oceniają wnioski złożone w konkursie i na tej podstawie
przygotowują i przekazują Dyrektorowi listę rankingową pozytywnie zaopiniowanych wniosków,
z zastrzeżeniem art. 17 pkt 9.
3. Dyrektor zawiera z ekspertem umowę o opiniowanie wniosków.
4. Dyrektor wyłącza eksperta z postępowania w sprawie opiniowania wniosków w przypadku:
1) stwierdzenia zagrożenia konfliktem interesów;
2) pozostawania eksperta z wnioskodawcą w:
a) związku małżeńskim, stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego
stopnia włącznie,
b) takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub
obowiązki,
16
c) stosunku osobistym tego rodzaju, że mógłby wywołać wątpliwości co do
bezstronności eksperta.
5. Dyrektor stwierdza nieważność opinii przygotowanej przez eksperta, który został wyłączony
z postępowania w sprawie opiniowania wniosku, w odniesieniu do wniosku, którego dotyczą
okoliczności uzasadniające wyłączenie. Wyłączenie wymaga zmiany umowy.
6. Dyrektor może zlecić przeprowadzenie zewnętrznego audytu w zakresie prawidłowości
i rzetelności wykonywania zadań przez ekspertów.
7. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, niezbędne elementy
umowy z ekspertem, mając na względzie dążenie do zapewnienia sprawnego, rzetelnego
i profesjonalnego przebiegu opiniowania wniosków.
Art. 39. 1. Przy opiniowaniu wniosków złożonych w konkursie eksperci lub zespoły ekspertów
biorą pod uwagę w szczególności:
1) możliwość zastosowania wyników projektu w gospodarce lub ich innego praktycznego
wykorzystania;
2) stopień, w jakim wykonanie projektu przyczynia się do osiągnięcia celów strategicznego
programu badań naukowych i prac rozwojowych lub realizacji innych zadań Centrum.
2. Kryteria oceny wniosków złożonych w konkursie obejmują również:
1) wartość naukową projektu;
2) innowacyjność rozwiązania będącego rezultatem projektu;
3) dorobek wykonawców;
4) zasadność planowanych kosztów w stosunku do zakresu zadań objętych projektem oraz
w stosunku do oczekiwanych wyników;
5) planowaną współpracę przy wykonywaniu projektu między jednostkami naukowymi
i przedsiębiorcami;
6) posiadanie odpowiednich zasobów materialnych i ludzkich niezbędnych do wykonania
projektu.
3. W przypadku wniosków złożonych w konkursach, o których mowa w art. 17 pkt 6, przy ocenie
projektów bierze się również pod uwagę możliwość zastosowania wyników projektu w obszarze
obronności i bezpieczeństwa państwa.
4. Opiniowanie wniosków dotyczących wykonania i finansowania projektów ze środków,
17
o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2 i 3, odbywa się zgodnie z przepisami dotyczącymi tych
środków.
5. Dyrektor może w regulaminie konkursu, z wyłączeniem konkursów, o których mowa w art. 17
pkt 6 i 7, rozszerzyć katalog, o którym mowa w ust. 1 i 2, o dodatkowe kryteria oceny wniosków.
Art. 40. 1. Przyznawanie przez Centrum środków finansowych na wykonanie projektów
następuje w drodze decyzji Dyrektora, wydawanej w oparciu o listę rankingową pozytywnie
zaopiniowanych wniosków.
2. Od decyzji Dyrektora w sprawie przyznania środków finansowych na wykonanie projektu lub
decyzji zawierającej promesę finansowania, o której mowa w art. 37 ust. 2, w przypadku
naruszenia procedury konkursowej lub innych naruszeń formalno-prawnych, wnioskodawcy
przysługuje odwołanie do komisji odwoławczej Rady, a w przypadku konkursów, o których
mowa w art. 17 pkt 6 – do Komitetu Sterującego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia tej
decyzji.
3. Na decyzję komisji odwoławczej Rady lub Komitetu Sterującego przysługuje skarga do sądu
administracyjnego.
Art. 41. 1. Dyrektor zawiera z wykonawcą projektu, wybranym w drodze konkursu, umowę
o wykonanie i finansowanie projektu.
2. W umowie określa się:
1) zakres tematyczny projektu, termin i warunki jego wykonania;
2) wysokość środków finansowych i tryb ich przekazywania przez Centrum;
3) sposób i tryb sprawowania przez Centrum nadzoru nad wykonaniem projektu;
4) sposób finansowego rozliczenia projektu;
5) sposób i zakres końcowej oceny merytorycznej projektu.
3. Dyrektor, na wniosek kierownika projektu, może wyrazić zgodę na zmianę miejsca
wykonywania projektu, po pozytywnym zaopiniowaniu przez kierownika jednostki
organizacyjnej wykonującej projekt i jednostki przejmującej wykonanie projektu.
Art. 42. Nadzór nad wykonaniem projektu obejmuje:
1) ocenę raportów okresowych z realizacji projektu;
2) kontrolę w siedzibie wykonawcy projektu przez wyznaczony przez Dyrektora zespół
kontrolujący;
18
3) uprawnienia Dyrektora do wstrzymania finansowania projektu, w przypadku wydatkowania
przez wykonawcę środków finansowych niezgodnie z umową lub nieosiągnięcia wyników
zaplanowanych na danym etapie realizacji projektu, do czasu wyjaśnienia nieprawidłowości;
4) uprawnienia Dyrektora do przerwania finansowania projektu, w przypadku wydatkowania
przez wykonawcę środków finansowych niezgodnie z umową lub nieterminowego albo
nienależytego wykonywania umowy, w tym w szczególności stwierdzenia, na podstawie
opinii komisji Rady do spraw realizacji strategicznych programów badań naukowych i prac
rozwojowych, do spraw realizacji innych zadań Centrum lub – w odniesieniu do projektów,
o których mowa w art. 17 pkt 6 – Komitetu Sterującego, zmniejszenia zakresu rzeczowego
realizowanego projektu.
Art. 43. 1. Końcowa ocena merytoryczna projektu obejmuje kontrolę zgodności wykonania
projektu z warunkami określonymi w umowie. Ocenę tę przeprowadzają eksperci lub zespoły
ekspertów powoływani przez Dyrektora zgodnie z art. 38 ust. 1, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 11.
2. Dyrektor, po uzyskaniu końcowej oceny merytorycznej projektu, dokonuje przyjęcia i oceny
wyników projektu.
Art. 44. Dla projektów o całkowitej wartości dofinansowania przekraczającej 2 miliony złotych
Dyrektor zleca przeprowadzenie zewnętrznego audytu finansowego ich wykonania.
Art. 45. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb
realizacji zadań Centrum, uwzględniając konieczność zapewnienia przejrzystości i bezstronności
procedury oceny wniosków i wyboru projektów do finansowania.
Rozdział 5
Gospodarka finansowa Centrum
Art. 46. 1. Przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie:
1) dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac
rozwojowych oraz innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych lub prac
rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek
Dyrektora;
2) dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez
Centrum zadaniami, o których mowa w pkt 1, w tym kosztów wynagradzania ekspertów
i zespołów ekspertów, o których mowa w art. 38 ust. 1;
3) dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1636
› Pobierz plik