eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

projekt określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1636
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 616

1636

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projekt rozporządzenia wpłynie na pracowników Biura Narodowego Centrum Badań i
Rozwoju.

2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Projekt zostanie skierowany do:
Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady Głównej Szkolnictwa
Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady Głównej Jednostek Badawczo-
Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców Polskich, Business Centre Club,
Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” oraz
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.

Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414).

3. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym na bud et
państwa i bud et jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wywoła dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu państwa, poza skutkami wskazanymi w Ocenie Skutków Regulacji
dołączonej do projektu ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. rodki
finansowe na wynagrodzenia pracowników Biura zostaną zagwarantowane w części 28
– Nauka budżetu państwa, na podstawie ustawy o Narodowym Centrum Badań
i Rozwoju.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.


01/22rch

8
Projekt

ROZPORZ DZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA
WY SZEGO)

z dnia................................... r.

w sprawie sposobu realizacji przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju badań
naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa



Na podstawie art. 30 ust. 3 ustawy z dnia ..................... r. o Narodowym Centrum
Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr .........., poz. .............) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Badania naukowe i prace rozwojowe na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa
są realizowane w ramach strategicznych programów badań naukowych i prac
rozwojowych lub innych zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zwanego
dalej „Centrum”, o których mowa w art. 27 i 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia.............. o
Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, przez wykonywanie projektów obejmujących
tworzenie lub wykorzystywanie informacji niejawnych w rozumieniu ustawy z dnia 22
stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz.
1631, z późn. zm.)), zwane dalej „projektami”.
§ 2.
1. Wykonanie projektu powierza się w drodze konkursu zamkniętego, zwanego dalej
„konkursem”, ogłaszanego przez Komitet Sterujący do spraw badań naukowych i
prac rozwojowych w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa, zwany dalej
„Komitetem Sterującym”.
2. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, na
stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej Centrum, w biuletynie
wydawanym przez ministra właściwego do spraw nauki.
3. W konkursie mogą uczestniczyć podmioty, o których mowa w art. 37 ust. 1
ustawy z dnia ................ r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, spełniające
następujące kryteria:
1) posiadające zasoby materialne i ludzkie niezbędne do wykonania projektu;
2) posiadające doświadczenie w samodzielnym wykonywaniu projektów, o
których mowa w § 1;
3) posiadające możliwość deponowania tajnych dokumentów;
4) posiadające wdrożony system monitoringu i ewidencji osób wchodzących
do budynków i wybranych pomieszczeń;

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216,
poz. 1596).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 25, poz. 162
oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1056.

1
5) których pracownicy mający uczestniczyć w wykonywaniu projektu
posiadają poświadczenie bezpieczeństwa o klauzuli odpowiadającej
klauzuli tajności przyznanej informacji niejawnej, której tworzenie lub
wykorzystywanie obejmuje projekt, lub wyższej.
4. Komitet Sterujący, po zasięgnięciu opinii ekspertów lub zespołów ekspertów,
ustala listę podmiotów spełniających warunki, o których mowa w ust. 3, oraz
dających rękojmię zachowania tajemnicy, o której mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z
dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.

§ 3.


W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Dyrektor może zlecić wybranym
podmiotom wykonanie projektu bez zachowania trybu, o którym mowa w § 2.

§ 4.
1. Komitet Sterujący kieruje informację o warunkach wykonania projektu oraz o
warunkach udziału w konkursie do podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 4.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje:
1) cel wykonania projektu;
2) warunki wykonania projektu;
3) maksymalny poziom finansowania projektu;
4) warunki udziału w konkursie;
5) kryteria merytoryczne oceny wniosków wraz z liczbą punktów możliwą do
uzyskania przy spełnieniu danego kryterium;
6) wzór wniosku;
7) termin składania wniosków;
8) wzór raportu z wykonania projektu.

§ 5.
Komitet Sterujący, wyznacza ekspertów lub zespoły ekspertów do oceny wniosków
na wykonanie projektów.
§ 6.
1. Stopień spełniania danego kryterium merytorycznego przez poszczególne wnioski
jest oceniany przez ekspertów lub zespoły ekspertów.
2. Wnioski są szeregowane na liście rankingowej, w zależności od liczby
uzyskanych punktów.
3. Dyrektor podejmuje decyzję o wyborze wykonawcy danego projektu po uzyskaniu
opinii Komitetu Sterującego.
§ 7.
1. Po podjęciu decyzji o wyborze wykonawcy projektu Dyrektor zawiera z nim
umowę o wykonanie i finansowanie projektu.
2. W umowie określa się:

2
1) szczegółowe obowiązki wykonawcy projektu oraz, jeżeli jest to potrzebne,
sposób ich realizacji;
2) obowiązki Centrum, w tym dotyczące wysokości wynagrodzenia i trybu
płatności za wykonanie projektu;
3) uprawnienia Centrum w zakresie nadzoru i kontroli stopnia wykonania
projektu;
4) termin złożenia raportu z wykonania projektu;
5) uprawnienia stron w razie niewywiązania się z obowiązków.
§ 8.
1. Dyrektor sprawuje nadzór nad wykonaniem finansowanych przez Centrum
projektów.
2. W trakcie wykonywania projektu Dyrektor może zasięgać opinii ekspertów lub
zespołu ekspertów wyznaczonych przez Komitet Sterujący, dotyczących oceny
wykonywania projektu.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, eksperci lub zespół ekspertów dokonują
analizy:
1) dokumentów związanych z wykonywaniem projektu, z zachowaniem
przepisów o ochronie tajemnic ustawowo chronionych;
2) ustnych lub pisemnych wyjaśnień wykonawcy projektu lub jego pracowników;
3) zgodności stanu faktycznego ze stanem deklarowanym, w miejscu
wykonywania projektu.
4. Eksperci lub członkowie zespołu ekspertów dokonujący oceny wykonania projektu
posiadają poświadczenie bezpieczeństwa o klauzuli odpowiadającej klauzuli
tajności przyznanej informacji niejawnej, której tworzenie lub wykorzystywanie
obejmuje projekt, lub wyższej.
5. Po uzyskaniu oceny ekspertów lub zespołu ekspertów, Komitet Sterujący
formułuje opinię o stanie wykonania projektu, którą przedstawia Dyrektorowi.
6. Dyrektor może na podstawie opinii, o której mowa w ust. 5, podjąć decyzję o
zmianie warunków wykonania projektu lub przerwaniu jego finansowania.
§ 9.
Wykonawca składa raport z wykonania projektu.
§ 10.
1. Po zakończeniu wykonywania projektu finansowanego przez Centrum Dyrektor
może przeprowadzić w siedzibie wykonawcy kontrolę stopnia jego wykonania.
2. Kontrola jest wykonywana przez zespół kontrolujący wyznaczony przez
Dyrektora.
3. W ramach kontroli zespół kontrolujący dokonuje analizy:
1)
raportu z wykonania projektu;
2) dokumentów
związanych z przedmiotem kontroli, z zachowaniem przepisów
o ochronie tajemnic ustawowo chronionych;
3) ustnych lub pisemnych wyjaśnień wykonawcy projektu lub jego
pracowników;
4) zgodności stanu faktycznego ze stanem deklarowanym, w miejscu
wykonywania projektu.
4. Do członków zespołu kontrolującego stosuje się przepis § 8 ust. 4.

3
5. Po przeprowadzeniu kontroli zespół kontrolujący wydaje opinię, w której
wnioskuje o uznanie projektu za:
1)
zrealizowany w całości zgodnie z umową;
2)
zrealizowany w części zgodnie z umową;
3)
niezrealizowany lub zrealizowany niezgodnie z umową.
6. W przypadku opinii zawierającej wnioski, o których mowa w ust. 5 pkt 2 i 3,
Dyrektor może żądać zwrotu odpowiednio części lub całości środków
finansowych przekazanych przez Centrum na wykonanie projektu.

§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego



W porozumieniu
Minister Obrony Narodowej

4
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: