Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
projekt określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1636
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 616
1636
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w
art. 30 ust. 3 ustawy z dnia ................. r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
(Dz. U. Nr ........, poz. ...........). Powyższy przepis nakłada na ministra właściwego do
spraw nauki zobowiązanie do określenia sposobu realizacji przez Narodowe Centrum
Badań i Rozwoju, zwane dalej „Centrum”, badań naukowych lub prac rozwojowych w
obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa, a także kryteriów i warunków
udziału w konkursach na wykonanie poszczególnych projektów, uwzględniając
konieczność zapewnienia zgodności tych projektów z polityką naukową, naukowo-
techniczną i innowacyjną państwa oraz polityką bezpieczeństwa i obronności
państwa.
Projekt rozporządzenia określa odrębne, ze względu na specyfikę badań z zakresu
bezpieczeństwa i obronności państwa, a często ich interdyscyplinarny charakter oraz
konieczność zapewnienia ochrony informacji niejawnych w rozumieniu ustawy z dnia
22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196,
poz.1631, z późn. zm.), warunki i tryb zlecania ich realizacji przez Centrum.
Wychodząc naprzeciw konieczności zapewnienia równego dostępu do realizacji
zadań Centrum, projekt rozporządzenia wprowadza tryb finansowania projektów
na podstawie wyników konkursów. Dyrektor Centrum podejmuje decyzję o wyborze
wykonawcy danego projektu po zasięgnięciu opinii ekspertów lub zespołów
ekspertów wyznaczonych przez Komitet Sterujący do spraw badań naukowych i prac
rozwojowych w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa zgodnie z § 2
projektu rozporządzenia. § 2 ust. określa również, jakie kryteria powinien spełnić
podmiot, by być dopuszczonym do udziału w konkursie na wykonanie projektu.
Uwzględniając specyfikę badań z zakresu bezpieczeństwa i obronności państwa, co
wiąże się z koniecznością zapewnienia ochrony informacji niejawnych, ustawodawca
przewiduje w § 4 tryb realizacji badań naukowych i prac rozwojowych opierający się
na dwóch etapach procedury konkursowej:
1) wezwaniu do zgłoszenia gotowości udziału w konkursach na wykonanie projektów
oraz
2) kierowaniu informacji o warunkach wykonania projektów oraz udziale w konkursie
wyłącznie do tych podmiotów, które zostały wyłonione w efekcie realizacji fazy
pierwszej.
Jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach zgodnie z § 3 zlecenie
wykonania projektu nie opiera się na trybie konkursowym.
Rozporządzenie reguluje kwestie, jakie powinny zostać objęte umową o wykonanie
projektu, jak również zakres nadzoru nad wykonaniem finansowanego przez
Centrum projektu.
W celu zapewnienia prawidłowości wykonania projektu oraz celowości wydatkowania
środków finansowych przeznaczonych na ten cel, przepisy rozporządzenia
wprowadzają możliwość dokonywania kontroli stopnia wykonania projektu. Kontrola
ta, zgodnie z § 10 prowadzona jest przez zespoły kontrolne wyznaczone przez
Dyrektora Centrum.
5
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii
Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Projektowane rozporządzenie ma znaczenie dla ministra właściwego do spraw
nauki, z punktu widzenia dokonywania przez niego oceny stopnia i
prawidłowości realizacji przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jego
ustawowych zadań z zakresu organizacji badań naukowych lub prac
rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, a także zgodności
z polityką naukową i innowacyjną państwa.
Rozporządzenie jest też istotne dla ewentualnych wykonawców prac badawczo-
rozwojowych w powyższym zakresie.
2. Konsultacje
społeczne
Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Projekt zostanie
skierowany do: Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady
Głównej Szkolnictwa Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady
Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej,
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji
Pracodawców Polskich, Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ
„Solidarność”, Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” oraz Ogólnopolskiego
Porozumienia Związków Zawodowych.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z ustawą z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa i
bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie pośrednio powinno wpłynąć pozytywnie na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw. Ramy prawne dla realizacji zadań badawczych z zakresu
bezpieczeństwa i obronności państwa umożliwią stosowanie procedur
pozwalających na szybkie i sprawne rozstrzyganie konkursów.
Zminimalizowane obciążenia biurokratyczne powinny wpłynąć na wzrost
poziomu innowacyjności przedsiębiorstw w sektorze obronności oraz ich
konkurencyjności, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Brak bezpośredniego wpływu.
01/23rch
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WY SZEGO)
z dnia ................................ 2009 r.
w sprawie niezbędnych elementów umowy z ekspertem
Na podstawie art. 38 ust. 7 ustawy z dnia ............................ r. o Narodowym
Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr ......, poz. .......) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W zakresie realizacji zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Dyrektor
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zwany dalej „Dyrektorem”, wyznacza
ekspertów oraz zespoły ekspertów i zawiera z nimi umowy.
§ 2.
Umowa z ekspertem określa:
1) obowiązki eksperta związane z:
a) oceną wniosków złożonych w konkursach na wykonanie projektów,
b)
przygotowaniem i przekazaniem Dyrektorowi list rankingowych pozytywnie
zaopiniowanych wniosków,
c) dokonywaniem
końcowej oceny merytorycznej projektów;
2) zobowiązanie eksperta do:
a) wykonania
obowiązków, o których mowa w pkt 1, profesjonalnie, rzetelnie i
z należytą starannością,
b) wykonania
obowiązków, o których mowa w pkt 1 w formie określonej w
umowie,
c) zachowania
bezstronności i poufności,
d) niewykorzystywania danych uzyskanych w trakcie wykonywania
obowiązków, o których mowa w pkt 1 do innych celów niż wynikające z
umowy,
e)
nieprzekazywania w jakiejkolwiek formie danych i informacji uzyskanych w
trakcie wykonywania obowiązków, o których mowa w pkt 1;
f) powiadomienia
Dyrektora o zaistniałym konflikcie interesów lub takim
stosunku osobistym lub prawnym z wnioskodawcą, który mógłby
wywoływać wątpliwości co do jego bezstronności;
3)
termin wykonania obowiązków, o których mowa w pkt 1;
4)
sposób rozliczenia się eksperta z wykonanych obowiązków, o których mowa w
pkt 1;
5) kwotę wynagrodzenia za wykonaną pracę;
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na podstawie §
1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
6)
kary umowne za naruszenie postanowień umowy.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
2
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w
art. 30 ust. 3 ustawy z dnia ................. r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
(Dz. U. Nr ........, poz. ...........). Powyższy przepis nakłada na ministra właściwego do
spraw nauki zobowiązanie do określenia sposobu realizacji przez Narodowe Centrum
Badań i Rozwoju, zwane dalej „Centrum”, badań naukowych lub prac rozwojowych w
obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa, a także kryteriów i warunków
udziału w konkursach na wykonanie poszczególnych projektów, uwzględniając
konieczność zapewnienia zgodności tych projektów z polityką naukową, naukowo-
techniczną i innowacyjną państwa oraz polityką bezpieczeństwa i obronności
państwa.
Projekt rozporządzenia określa odrębne, ze względu na specyfikę badań z zakresu
bezpieczeństwa i obronności państwa, a często ich interdyscyplinarny charakter oraz
konieczność zapewnienia ochrony informacji niejawnych w rozumieniu ustawy z dnia
22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196,
poz.1631, z późn. zm.), warunki i tryb zlecania ich realizacji przez Centrum.
Wychodząc naprzeciw konieczności zapewnienia równego dostępu do realizacji
zadań Centrum, projekt rozporządzenia wprowadza tryb finansowania projektów
na podstawie wyników konkursów. Dyrektor Centrum podejmuje decyzję o wyborze
wykonawcy danego projektu po zasięgnięciu opinii ekspertów lub zespołów
ekspertów wyznaczonych przez Komitet Sterujący do spraw badań naukowych i prac
rozwojowych w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa zgodnie z § 2
projektu rozporządzenia. § 2 ust. określa również, jakie kryteria powinien spełnić
podmiot, by być dopuszczonym do udziału w konkursie na wykonanie projektu.
Uwzględniając specyfikę badań z zakresu bezpieczeństwa i obronności państwa, co
wiąże się z koniecznością zapewnienia ochrony informacji niejawnych, ustawodawca
przewiduje w § 4 tryb realizacji badań naukowych i prac rozwojowych opierający się
na dwóch etapach procedury konkursowej:
1) wezwaniu do zgłoszenia gotowości udziału w konkursach na wykonanie projektów
oraz
2) kierowaniu informacji o warunkach wykonania projektów oraz udziale w konkursie
wyłącznie do tych podmiotów, które zostały wyłonione w efekcie realizacji fazy
pierwszej.
Jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach zgodnie z § 3 zlecenie
wykonania projektu nie opiera się na trybie konkursowym.
Rozporządzenie reguluje kwestie, jakie powinny zostać objęte umową o wykonanie
projektu, jak również zakres nadzoru nad wykonaniem finansowanego przez
Centrum projektu.
W celu zapewnienia prawidłowości wykonania projektu oraz celowości wydatkowania
środków finansowych przeznaczonych na ten cel, przepisy rozporządzenia
wprowadzają możliwość dokonywania kontroli stopnia wykonania projektu. Kontrola
ta, zgodnie z § 10 prowadzona jest przez zespoły kontrolne wyznaczone przez
Dyrektora Centrum.
5
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii
Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Projektowane rozporządzenie ma znaczenie dla ministra właściwego do spraw
nauki, z punktu widzenia dokonywania przez niego oceny stopnia i
prawidłowości realizacji przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jego
ustawowych zadań z zakresu organizacji badań naukowych lub prac
rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, a także zgodności
z polityką naukową i innowacyjną państwa.
Rozporządzenie jest też istotne dla ewentualnych wykonawców prac badawczo-
rozwojowych w powyższym zakresie.
2. Konsultacje
społeczne
Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Projekt zostanie
skierowany do: Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady
Głównej Szkolnictwa Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady
Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej,
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji
Pracodawców Polskich, Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ
„Solidarność”, Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” oraz Ogólnopolskiego
Porozumienia Związków Zawodowych.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z ustawą z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa i
bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie pośrednio powinno wpłynąć pozytywnie na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw. Ramy prawne dla realizacji zadań badawczych z zakresu
bezpieczeństwa i obronności państwa umożliwią stosowanie procedur
pozwalających na szybkie i sprawne rozstrzyganie konkursów.
Zminimalizowane obciążenia biurokratyczne powinny wpłynąć na wzrost
poziomu innowacyjności przedsiębiorstw w sektorze obronności oraz ich
konkurencyjności, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Brak bezpośredniego wpływu.
01/23rch
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WY SZEGO)
z dnia ................................ 2009 r.
w sprawie niezbędnych elementów umowy z ekspertem
Na podstawie art. 38 ust. 7 ustawy z dnia ............................ r. o Narodowym
Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr ......, poz. .......) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W zakresie realizacji zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Dyrektor
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zwany dalej „Dyrektorem”, wyznacza
ekspertów oraz zespoły ekspertów i zawiera z nimi umowy.
§ 2.
Umowa z ekspertem określa:
1) obowiązki eksperta związane z:
a) oceną wniosków złożonych w konkursach na wykonanie projektów,
b)
przygotowaniem i przekazaniem Dyrektorowi list rankingowych pozytywnie
zaopiniowanych wniosków,
c) dokonywaniem
końcowej oceny merytorycznej projektów;
2) zobowiązanie eksperta do:
a) wykonania
obowiązków, o których mowa w pkt 1, profesjonalnie, rzetelnie i
z należytą starannością,
b) wykonania
obowiązków, o których mowa w pkt 1 w formie określonej w
umowie,
c) zachowania
bezstronności i poufności,
d) niewykorzystywania danych uzyskanych w trakcie wykonywania
obowiązków, o których mowa w pkt 1 do innych celów niż wynikające z
umowy,
e)
nieprzekazywania w jakiejkolwiek formie danych i informacji uzyskanych w
trakcie wykonywania obowiązków, o których mowa w pkt 1;
f) powiadomienia
Dyrektora o zaistniałym konflikcie interesów lub takim
stosunku osobistym lub prawnym z wnioskodawcą, który mógłby
wywoływać wątpliwości co do jego bezstronności;
3)
termin wykonania obowiązków, o których mowa w pkt 1;
4)
sposób rozliczenia się eksperta z wykonanych obowiązków, o których mowa w
pkt 1;
5) kwotę wynagrodzenia za wykonaną pracę;
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na podstawie §
1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
6)
kary umowne za naruszenie postanowień umowy.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1636
› Pobierz plik