eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy wdrożenia do prawa polskiego dyrektywy Rady w sprawie minimalnych norm dla kwalifikacji i statusu obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako uchodźców lub osób, które z innych względów potrzebują międzynarodowej ochrony, a także transpozycji przepisów dyrektywy w sprawie ustanowienia minimalnych norm dotyczących procedur nadawania i cofania statusu uchodźcy w Państwach Członkowskich;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 113
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: wycofany dnia 15-07-2008

113


15


3) uzyskuje informacje dotyczące:
a) kraju pochodzenia,
b) wiz lub zezwoleń na pobyt wydanych wnioskodawcy
i osobie, w imieniu której wnioskodawca występuje, przez
organy innych państw,
c) trasy przejazdu do granicy i miejsca przekroczenia
granicy,
d) ubiegania się przez wnioskodawcę lub członka jego
rodziny o nadanie statusu uchodźcy w innym państwie,
e) imienia i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, adresu
zamieszkania i stopnia pokrewieństwa członków rodziny
wnioskodawcy, którzy przebywają na terytorium innego
państwa członkowskiego;
4) ustala, czy wnioskodawca i osoba, w imieniu której
wnioskodawca występuje, posiadają dokumenty uprawniające
do przekroczenia granicy lub czy przebywają na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej legalnie;
5) zapewnia przeprowadzenie badań lekarskich i niezbędnych
zabiegów sanitarnych ciała i odzieży wnioskodawcy i osoby,
w imieniu której wnioskodawca występuje;
6) informuje wnioskodawcę, w języku dla niego zrozumiałym, o:
a) zasadach i trybie postępowania o nadanie statusu
uchodźcy,
b) przysługujących mu prawach, ciążących na nim
obowiązkach i skutkach prawnych ich niewykonania,
c) możliwości wyrażenia zgody na udzielanie
przedstawicielowi Urzędu Wysokiego Komisarza
Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców
informacji o przebiegu postępowania oraz przeglądanie
akt sprawy i sporządzanie z nich notatek i odpisów,


16


d) organizacjach, do których zadań statutowych należą
sprawy uchodźców;
7) informuje małżonka wnioskodawcy, w języku dla niego
zrozumiałym, o skutkach wyrażenia zgody na wystąpienie
przez wnioskodawcę w jego imieniu i w imieniu dzieci tego
małżonka.
2. Członek rodziny, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. d i e, oznacza
osoby, o których mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia nr 343/2003.
3. Organ przyjmujący wniosek może dokonać kontroli osobistej
wnioskodawcy i osoby, w imieniu której wnioskodawca występuje, oraz ich bagażu w
celu wykluczenia możliwości popełnienia przestępstwa lub wykroczenia lub w celu
ustalenia tożsamości.
4. Wnioskodawca i osoba, w imieniu której wnioskodawca
występuje, są obowiązani poddać się czynnościom, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 5 i
ust. 3, oraz udzielić informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
5. Organ przyjmujący wniosek zawiadamia państwowego inspektora
sanitarnego, właściwego ze względu na miejsce złożenia wniosku o nadanie statusu
uchodźcy, o odmowie poddania się badaniom lekarskim i zabiegom sanitarnym przez
wnioskodawcę lub osobę, w imieniu której wnioskodawca występuje.

Art. 30. 1. Cudzoziemiec, który podaje się za małoletniego, w przypadku
wątpliwości co do jego wieku, może być, za swoją zgodą lub za zgodą przedstawiciela
ustawowego, poddany badaniom lekarskim w celu ustalenia rzeczywistego wieku.
2. Wynik badania lekarskiego powinien wskazywać wiek osoby
badanej i podawać dopuszczalną granicę błędu.
3. Cudzoziemca podającego się za małoletniego, w razie braku zgody
na przeprowadzenie badań lekarskich, o których mowa w ust. 1, uważa się za osobę
pełnoletnią.


17


4. Przeprowadzenie badań lekarskich zapewnia Szef Urzędu, a w
przypadku gdy wątpliwości co do wieku cudzoziemca powstały podczas składania
wniosku – organ przyjmujący wniosek.

Art. 31. 1. Organ przyjmujący wniosek niezwłocznie przekazuje wniosek w
celu rozpatrzenia Szefowi Urzędu.
2. Wniosek złożony przez cudzoziemca, którego umieszcza się lub
który przebywa w strzeżonym ośrodku lub areszcie w celu wydalenia, przekazuje się w
terminie 48 godzin.
Art. 32. 1. Szef Urzędu pozostawia bez rozpoznania wniosek, który nie
zawiera imienia i nazwiska wnioskodawcy lub określenia kraju pochodzenia i braków
tych nie można było usunąć w wyniku czynności, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1
i 2 oraz ust. 3.
2. Przepisu art. 64 Kodeksu postępowania administracyjnego, w
zakresie dotyczącym obowiązku wezwania do usunięcia braków w terminie 7 dni z
pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez
rozpoznania, nie stosuje się.

Art. 33. 1. Wszczęcie postępowania o nadanie statusu uchodźcy powoduje z
mocy prawa:
1) unieważnienie wizy,
2) wygaśnięcie decyzji o zobowiązaniu do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) wstrzymanie wykonania decyzji o wydaleniu do dnia
doręczenia cudzoziemcowi decyzji ostatecznej w sprawie
o nadanie statusu uchodźcy
– wydanych wnioskodawcy i
osobie, w imieniu której
wnioskodawca występuje.


18


2. Organ przyjmujący wniosek odnotowuje unieważnienie wizy
oraz wygaśnięcie decyzji o zobowiązaniu do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej w dokumentach podróży wnioskodawcy i osoby, w imieniu której
wnioskodawca występuje.
3. W toku postępowania o nadanie statusu uchodźcy:
1) nie wydaje się i nie przedłuża wizy;
2) nie wydaje się decyzji o zobowiązaniu do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) nie wydaje się decyzji o wydaleniu.
4. Przepisów ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 i 3 nie stosuje się, w przypadku
gdy wnioskodawca złożył kolejny wniosek, z tym że Szef Urzędu może wstrzymać
wykonanie decyzji o wydaleniu do dnia doręczenia decyzji ostatecznej w sprawie o
nadanie statusu uchodźcy, jeżeli przemawia za tym słuszny interes strony, nie jest to
sprzeczne z interesem społecznym i złożenie kolejnego wniosku nie stanowi nadużycia
postępowania o nadanie statusu uchodźcy.

Art. 34. 1. Wniosek złożony przez wnioskodawcę, który:
1) podał inne przyczyny złożenia wniosku niż obawa przed
prześladowaniem z powodu rasy, religii, narodowości,
przekonań politycznych lub przynależności do określonej
grupy społecznej lub nie podał żadnych informacji
o okolicznościach związanych z obawą przed
prześladowaniem,
2) pochodzi z bezpiecznego kraju pochodzenia, znajdującego się
na wspólnej minimalnej liście państw trzecich, które państwa
członkowskie uznają za bezpieczne kraje pochodzenia,
przyjętej przez Radę Unii Europejskiej, na wniosek Komisji
Europejskiej, po konsultacji z Parlamentem Europejskim, i
istnieją okoliczności, o których mowa w ust. 3,


19


3) wprowadził organ rozpatrujący wniosek w błąd przez
zatajenie informacji lub dokumentów albo przedstawienie
fałszywych informacji lub dokumentów o istotnym znaczeniu
dla nadania statusu uchodźcy,
4) złożył inny wniosek o nadanie statusu uchodźcy, w którym
podał inne dane osobowe,
5) przedstawił niespójne, sprzeczne, nieprawdopodobne lub
niewystarczające wyjaśnienia na potwierdzenie faktu
prześladowania,
6) złożył wniosek w celu opóźnienia wydania decyzji o
wydaleniu lub opóźnienia lub zakłócenia wykonania takiej
decyzji,
7) stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa lub porządku
publicznego lub był z tego powodu w przeszłości wydalony z
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
– rozpatruje się w pierwszej kolejności jako wniosek oczywiście
bezzasadny.
2. Postępowanie w sprawie o nadanie statusu uchodźcy,
w przypadku gdy wniosek jest oczywiście bezzasadny zgodnie z ust. 1, prowadzi się
według zasad określonych w ustawie, z tym że:
1) wnioskodawcy, który podał inne przyczyny złożenia wniosku
niż obawa przed prześladowaniem z powodu rasy, religii,
narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do
określonej grupy społecznej lub nie podał żadnych informacji
o okolicznościach związanych z obawą przed
prześladowaniem, nie przesłuchuje się;
2) wydanie decyzji powinno nastąpić w terminie 30 dni od dnia
złożenia wniosku;

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: