Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- projekt dotyczy wdrożenia do prawa polskiego dyrektywy Rady w sprawie minimalnych norm dla kwalifikacji i statusu obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako uchodźców lub osób, które z innych względów potrzebują międzynarodowej ochrony, a także transpozycji przepisów dyrektywy w sprawie ustanowienia minimalnych norm dotyczących procedur nadawania i cofania statusu uchodźcy w Państwach Członkowskich;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 113
- Data wpłynięcia: 2007-12-05
- Uchwalenie: wycofany dnia 15-07-2008
113
BAS-WAL-412/07
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Edward Siarka)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z
2002 r., Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zakłada nowelizację szeregu przepisów ustawy z dnia 13
czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695 z późn. zm.) oraz
w niewielkim zakresie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji
ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.),
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U.
z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z późn. zm.), ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), ustawy z
dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 532, z późn.
zm.), ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr
234, poz. 1694 z późn. zm.), ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej
(Dz. U. Nr 135, poz. 1268, z późn. zm), ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o
świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.),
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z
późn. zm.), ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
2
instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.), ustawy z dnia 2
lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807,
z późn. zm.), ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135,
z późn. zm.) i ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.).
Projekt zawiera przepisy przejściowe.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2008 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
W zakresie proponowanej regulacji należy wskazać dyrektywę Rady
2004/83/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych norm dla
kwalifikacji i statusu obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako
uchodźców lub jako osoby, które z innych względów potrzebują
międzynarodowej ochrony oraz zawartości przyznawanej pomocy (Dz. Urz. UE
L 304 z 30.09.2004, str. 12; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t.
7, str. 96) oraz dyrektywę Rady 2005/85/WE z dnia 1 grudnia 2005 r. w sprawie
ustanowienia minimalnych norm dotyczących procedur nadawania i cofania
statusu uchodźcy w Państwach Członkowskich (Dz.Urz. UE L 326 z
13.12.2005, str. 13).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
(1) Celem dyrektywy Rady 2004/83/WE jest zapewnienie z jednej
strony, aby Państwa Członkowskie stosowały wspólne kryteria dla identyfikacji
osób rzeczywiście potrzebujących międzynarodowej ochrony, a z drugiej strony,
aby we wszystkich Państwach Członkowskich był dostępny minimalny poziom
świadczeń dla takich osób, a celem dyrektywy Rady 2005/85/WE wprowadzenie
jednolitych, minimalnych norm dotyczących procedur nadawania i cofania
statusu uchodźcy w Państwach Członkowskich.
Przeniesienie pierwszej z przywołanych wyżej dyrektywy, do polskiego
porządku prawnego wiąże się z wprowadzeniem nowego rodzaju ochrony
cudzoziemców - ochrony uzupełniającej (w aspekcie proceduralnym zgodnie z
art. 3 ust. 3 dyrektywy 2005/85/WE). Zmodyfikowano także definicje ustawowe
oraz przepisy dotyczące procedury nadawania statusu uchodźcy (zarówno w
aspekcie formalnym jak i materialnym) zgodnie z wymogami dyrektyw. W
szczególności prawidłowo implementowano niezwykle istotne, z punktu
widzenia poprawnego funkcjonowania systemu ochrony uchodźców wymogi
3
dotyczące form i powodów prześladowań uzasadniających ochronę (art. 9 i 10
dyrektywy 2004/83/WE).
Nowelizacji, poddano także przepisy innych ustaw w zakresie
wynikającym z konieczności zintegrowania systemu pomocy społecznej,
oświaty i opieki zdrowotnej z procedurami ochrony cudzoziemców. Zmiany te
wynikają przede wszystkim z wprowadzenia nowego rodzaju ochrony
cudzoziemców - ochrony uzupełniającej i przyznania cudzoziemcom, którym jej
udzielono, analogicznych uprawnień, jakie dotychczas posiadali cudzoziemcy
posiadający zgodę na pobyt tolerowany, przy jednoczesnym ograniczeniu
szczególnych uprawnień tych drugich.
(2) Projekt ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie obejmuje
przepisów dyrektywy Rady 2005/85/WE odnoszących się do pomocy prawnej
(art. 15 dyrektywy 2005/85/WE). Zgodnie z art. 43 wyżej wymienionej
dyrektywy transpozycja regulacji dotyczących pomocy prawnej może nastąpić w
terminie późniejszym niż w pozostałej części dyrektywy, tj. do dnia 1 grudnia
2008 r. Tym samym, pozostawienie tej materii poza zakresem projektowanej
ustawy nie skutkuje jej niezgodnością z prawem UE.
4. Konkluzja
Przepisy projektu ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom
ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Sporządził: Wydział Analiz Legislacyjnych
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: cudzoziemcy, uchodźcy, projekt ustawy, Unia Europejska
Warszawa, 19 grudnia 2007 r.
BAS-WAL-413/07
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom
ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych
ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Edward Siarka) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy zakłada nowelizację szeregu przepisów ustawy z dnia 13
czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695 z późn. zm.) oraz
ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.), ustawy z dnia 20 grudnia 1990
r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z późn.
zm.), ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr
256, poz. 2572, z późn. zm.), ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz.
U. z 2004 r. Nr 53, poz. 532, z późn. zm.), ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o
cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694 z późn. zm.), ustawy z dnia
27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. Nr 135, poz. 1268, z późn. zm),
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r.
Nr 139, poz. 992 z późn. zm.), ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.), ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz.
1001, z późn. zm.), ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.), ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) i ustawy z dnia 27 lipca
2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn.
zm.).
2
Zmiany wyżej wymienionych ustaw implementują do polskiego
porządku prawnego przepisy dyrektywy Rady 2004/83/WE z dnia 29 kwietnia
2004 r. w sprawie minimalnych norm dla kwalifikacji i statusu obywateli państw
trzecich lub bezpaństwowców jako uchodźców lub jako osoby, które z innych
względów potrzebują międzynarodowej ochrony oraz zawartości przyznawanej
pomocy (Dz.Urz. UE L 304 z 30.09.2004, str. 12; Dz.Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 19, t. 7, str. 96) oraz uwzględniają część unormowania
zawartego w dyrektywie Rady 2005/85/WE z dnia 1 grudnia 2005 r. w sprawie
ustanowienia minimalnych norm dotyczących procedur nadawania i cofania
statusu uchodźcy w Państwach Członkowskich (Dz.Urz. UE L 326 z
13.12.2005, str. 13).
Projektowana nowelizacja zarówno ustawy o udzielaniu cudzoziemcom
ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jak i pozostałych ustaw jest
zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom
ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Wydział Analiz Legislacyjnych
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: cudzoziemcy, uchodźcy, projekt ustawy, Unia Europejska