eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących preferencji opodatkowania dochodów dla małżonków lub osób samotnie wychowujących dzieci, preferencji dla osób fizycznych mających miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Polska państwie członkowskim lub państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii oraz znowelizowanie innych przepisów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1075
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1316

1075


56
o spełnieniu warunków do tzw. ulgi meldunkowej, analogiczny do terminu zło-
żenia zeznania za rok podatkowy, w którym uzyskano dochody z tego tytułu
(tj. 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło
odpłatne zbycie).
Art. 7 projektu.
Przepisy zawarte w tym artykule są ściśle związane ze zmianami zaproponowa-
nymi w art. 4 projektu, tj. ze zobowiązaniem ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego, do prowadzenia wykazu organizacji pożytku
publicznego w formie elektronicznej.
Wykaz ten ma być sporządzony najpóźniej do końca 2009 r. (art. 8 projektu).
Należało zaproponować przepisy przejściowe, które wskazują, który wykaz ma
mieć zastosowanie do przekazywania 1 % podatku od dochodów uzyskanych
w 2008 r. (ust. 1). Ponadto w związku z uchyleniem ust. 5c – 5g w art. 45 (opis
do zmiany zawartej w art. 1 pkt 30 lit. g), należało zawrzeć przepis upoważniający
ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu
z Ministrem Sprawiedliwości, do ogłoszenia wykazu organizacji mających status
organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada 2008 r. (ust. 4).
Postanowienia ust. 2 zobowiązują organizacje pożytku publicznego do przekaza-
nia – do dnia 31 stycznia 2009 r. – naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu
według siedziby organizacji, numeru rachunku bankowego, na który ma być
przekazany 1 % podatku.
Z kolei ust. 3 zobowiązuje naczelnika urzędu skarbowego do przekazania 1 %
podatku na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, w trzecim lub
w czwartym miesiącu licząc od końca miesiąca, w którym upłynął termin do
złożenia zeznania podatkowego.
Art. 8 projektu.
Art. 8 zobowiązuje ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
do sporządzenia wykazu organizacji pożytku publicznego, prowadzonego

57
w formie elektronicznej (tj. wykazu, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy,
o której mowa w art. 4, w brzmieniu nadawanym projektowaną ustawą), najpóź-
niej do dnia 31 grudnia 2009 r.
Przepisy końcowe
Art. 9 projektu.
Przepis dotyczy zachowania mocy aktów wykonawczych wydanych na podstawie
dotychczasowego brzmienia art. 25 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych, do czasu wydania nowych na podstawie zmienionej delegacji nie
dłużej jednak niż przez rok od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 10 projektu.
Zgodnie z omawianą regulacją, przepisy niniejszej nowelizacji będą miały zasto-
sowanie do dochodów (poniesionych strat) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r.
Przepis ten wskazuje także enumeratywnie zmiany, które będą miały zastosowanie
do rozliczenia dokonywanego za 2008 r. Można tu wskazać przykładowo przepisy
dotyczące usunięcia naruszeń oraz wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjne-
go, które będą miały zastosowanie do dochodów (poniesionych strat) uzyskanych
od dnia 1 stycznia 2008 r.
Art. 11 projektu.
Przepis ten stanowi o wejściu w życie niniejszej nowelizacji. Norma ta przewidu-
je, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r., z wyjątkiem art. 1 pkt
12, 13 pkt 30 lit. g i pkt 31, art. 2, art. 3 pkt 4, pkt 5 lit. b, pkt 6 – 8 oraz art. 7,
które wchodzą w życie z dniem 1 grudnia 2008 r.
Wejście w życie art. 1 pkt 12, 13, art. 3 pkt 4 z dniem 1 grudnia 2008 r. jest uza-
sadniane postanowieniami orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 7 listo-
pada 2007 r., sygn. akt K 18/06. Wyrok ten stanowi, że przepisy ustawy regulu-
jące odliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne tracą moc obo-
wiązującą z dniem 30 listopada 2008 r.

58
Wejście w życie art. 1 pkt 30 lit. g i pkt 31, art. 2, art. 3 pkt 5 lit. b i pkt 6 – 8
oraz art. 7 z dniem 1 grudnia 2008 r. jest związane ze zmianami w zakresie prze-
kazywania 1 % podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Minister
Pracy i Polityki Społecznej do dnia 31 grudnia 2008 r. zobligowany jest do ogło-
szenia wykazu organizacji, które posiadają status organizacji pożytku publiczne-
go do dnia 30 listopada 2008 r. Wszystkie przepisy regulujące ww. materię po-
winny wejść w życie jednocześnie, tak aby nie było kolizji między normami
prawnymi i aby Minister Pracy i Polityki Społecznej miał podstawę do wydania
obwieszczenia.
Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingo-
wej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt aktu norma-
tywnego został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie inter-
netowej Ministerstwa Finansów. Od tego momentu każdy może zgłosić zaintere-
sowanie pracami nad projektem ustawy (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). W przed-
miotowej sprawie nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem.


59
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Szacuje się, że proponowane regulacje wpłyną na dochody sektora finansów
publicznych w roku budżetowym 2009 w następującej wysokości:

– umożliwienie nierezydentom opodatkowania uzyskanych przy-
chodów opodatkowanych dotychczas w sposób zryczałtowany,
na zasadach ogólnych wg skali podatkowej (z uwzględnianiem
kosztów uzyskania przychodów)
– 4 mln zł,
– zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych
obejmujące kwoty stanowiące zwrot kosztów z tytułu opieki
nad dzieckiem lub osobą zależną
– 0,2 mln zł,
– umożliwienie nierezydentom możliwości wspólnego opodat-
kowania dochodów małżonków
–12 mln zł,
– umożliwienie preferencyjnego opodatkowania osób samotnie
wychowujących dzieci pobierających rentę socjalną
– 22 mln zł.

Łączne zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych w 2009 r. osza-
cowano w wysokości „minus” 38,2 mln zł, w tym dochodów:
− budżetu państwa „minus” 25,8 mln zł,
− budżetów jednostek samorządu terytorialnego „minus” 12,4 mln zł. Szacowany
skutek dla dochodów jednostek samorządu terytorialnego uwzględnia m.in.
zmianę zasad opodatkowania dochodów nierezydentów. W przypadku opodat-
kowania tych dochodów na zasadach ogólnych wg skali podatkowej jednostki
samorządu terytorialnego będą partycypowały we wpływach z tego tytułu.
Wprowadzenie możliwości odliczania wydatków na spłatę odsetek od kredytu
(pożyczki) mieszkaniowego, również w sytuacji gdy podatnikowi został udzielo-
ny kredyt na spłatę kredytu mieszkaniowego spowoduje (pomimo likwidacji
ulgi) utrzymywanie się poziomu odliczeń z tego tytułu w kolejnych latach.
W 2006 r. z ulgi skorzystało ponad 100 tys. podatników na kwotę ponad
301 mln zł. Skutek finansowy tego odliczenia wyniósł 64,2 mln zł.

60
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) przewiduje, że obsługa wyka-
zu organizacji pożytku publicznego prowadzonego w formie elektronicznej
spowoduje konieczność utworzenia jednego nowego etatu. W stosunku rocznym
będzie to koszt w wysokości 36 588 zł.
Ponadto MPiPS przewiduje, że koszt usługi obejmującej proces modernizacji
strony internetowej wyniesie 50 000 zł.
Ponadto szacuje się zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych
w roku budżetowym 2010 (w związku z rozliczeniem za 2009 r.) w łącznej kwo-
cie 107,6 mln zł, w tym z tytułu:
– przekazywania części podatku należnego od dochodu
z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw
majątkowych na rzecz organizacji pożytku publicznego (1 %)
– 0,6 mln zł,
– umożliwienia odliczania od podatku ulgi z tytułu
– 29 mln zł,
wychowywania dzieci pobierających rentę socjalną

– ulgi na dzieci przebywające w rodzinach zastępczych oraz pod
opieką prawną
– 78 mln zł.

Szacuje się, że proponowane rozwiązania wpłyną na zmniejszenie dochodów
budżetu państwa w 2010 r. w kwocie 55,9 mln zł, a dochodów budżetów jedno-
stek samorządu terytorialnego w kwocie 51,7 mln zł.
Z uwagi na brak danych do przeprowadzenia analiz nie jest możliwe oszacowa-
nie wymiernych skutków pozostałych propozycji rozwiązań systemowych.
Projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania przez Komisję Wspólną
Rządu i Samorządu Terytorialnego. W dniu 17 lipca 2008 r. ww. projekt został
przekazany członkom Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego do zaopiniowania w trybie obiego-
wym. Uwagi do przedmiotowego projektu zostały zgłoszone jedynie przez Urząd
Marszałkowski Województwa Małopolskiego, który podniósł, że przedstawiony
do konsultacji przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy (z dnia 30 czerwca
2008 r.) o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: