eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących preferencji opodatkowania dochodów dla małżonków lub osób samotnie wychowujących dzieci, preferencji dla osób fizycznych mających miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Polska państwie członkowskim lub państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii oraz znowelizowanie innych przepisów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1075
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1316

1075


51
Art. 3 pkt 3 lit. c projektu. Proponuje się dodanie przepisu, który określa, że
w sytuacji, gdy podatnik wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych sto-
suje odpowiednio zasady wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych, regulujące kwestie sposobu stosowania umów o unikaniu podwójne-
go opodatkowania.
Art. 3 pkt 4 projektu. Zmiana ta pozostaje w związku z orzeczeniem Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 7 listopada 2007 r., sygn. akt K 18/06 i jest konsekwen-
cją przyjętych rozwiązań w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie
zasad odliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zmiany opisano przy
art. 1 pkt 13 projektu.
Art. 3 pkt 5 lit. a projektu. Zmiana polega na rozszerzeniu katalogu kwot podle-
gających doliczeniu w sytuacjach gdy podatnik otrzymał zwrot kwot poprzednio
odliczonych od przychodu lub podatku.
Art. 3 pkt 5 lit. b projektu. Zmiany dotyczą przekazywania 1 % podatku należ-
nego na rzecz organizacji pożytku publicznego (uchylenie ust. 3a – 3d w art. 21)
i są analogiczne do zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych (patrz
opis do art. 1 pkt 30 projektu).
Art. 3 pkt 5 lit. c projektu. Zaproponowana zmiana ma na celu dostosowanie
obowiązującego zwolnienia do postanowień rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Trakta-
tu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5). Dodawany
przepis wskazuje, że udzielona podatnikom pomoc w postaci zwolnienia,
o którym mowa w art. 21 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tzw. kredyt podat-
kowy) stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określo-
nych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących
pomocy w ramach zasady de minimis.
Art. 3 pkt 6 projektu dotyczy dodania art. 21b (dystrybucja 1 % podatku należne-
go na rzecz organizacji pożytku publicznego).

52
Regulacje dotyczące obowiązku przekazania przez naczelnika urzędu skarbo-
wego kwoty 1 % podatku należnego na konto wskazanej przez podatnika organi-
zacji pożytku publicznego są analogiczne do nowych przepisów zaproponowa-
nych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych – patrz opis do art. 1
pkt 31 projektu).
Art. 3 pkt 7 i 8 projektu. Zmiany te pozostają w związku z orzeczeniem Trybuna-
łu Konstytucyjnego z dnia 7 listopada 2007 r., sygn. akt K 18/06 i są konsekwen-
cją przyjętych rozwiązań w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie
zasad odliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zmiany opisano przy
art. 1 pkt 13 projektu.
Art. 4 projektu dotyczy zmiany ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie.
Dodany w ustawie art. 27a nakłada na ministra właściwego do spraw zabezpie-
czenia społecznego obowiązek prowadzenia wykazu organizacji pożytku pu-
blicznego, w którym oprócz nazwy organizacji zamieszcza jej numer wpisu do
Krajowego Rejestru Sądowego oraz numer rachunku bankowego właściwy do
przekazania 1 %. Zobowiązanie to jest związane z postanowieniami art. 27 usta-
wy, które przewidują możliwość zasilania organizacji pożytku publicznego
z podatku dochodowego od osób fizycznych. Ustawa o podatku dochodowym
od osób fizycznych stanowi, iż podatnik w rocznym zeznaniu podatkowym może
wskazać jedną organizację pożytku publicznego, na rzecz której naczelnik urzę-
du skarbowego przekaże 1 % podatku należnego.
W obecnym stanie prawnym – na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie
o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 45 ust. 5g) – minister właściwy
do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu z Ministrem Sprawiedli-
wości ogłasza, w drodze obwieszczenia – w terminie do końca roku podatko-
wego – wykaz organizacji mających status organizacji pożytku publicznego na
dzień 30 listopada roku podatkowego (w wykazie tym nie uwzględnia się organi-
zacji prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyro-
bów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego,

53
winiarskiego, piwowarskiego, a
także pozostałych wyrobów alkoholowych
o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo
z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami).
Proponowana zmiana oznacza zatem rezygnację z procedury wydawania obwiesz-
czenia. Jednocześnie proponuje się, aby wykaz ten był prowadzony w formie
elektronicznej ze względu na możliwość bieżącej aktualizacji wykazu (w wykazie
zamieszczane będą nie tylko organizacje pożytku publicznego, które status orga-
nizacji pożytku publicznego mają na dzień 30 listopada roku podatkowego).
W wykazie ma być zamieszczona nazwa organizacji, jej siedziba, numer wpisu
do Krajowego Rejestru Sądowego oraz numer rachunku bankowego właściwy do
przekazania 1 %. Minister Sprawiedliwości został zobligowany do przekazy-
wania w formie elektronicznej danych dotyczących nazwy organizacji pożytku
publicznego, jej siedziby oraz numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Natomiast numer rachunku bankowego, jaki ma być umieszczony w wykazie
będzie podawać organizacja pożytku publicznego zainteresowana otrzymaniem
1 % podatku. Jeżeli organizacja pożytku publicznego nie poda tego numeru lub
poda błędny numer, organ podatkowy zajmujący się dystrybucją 1 % podatku
odstąpi od jego przekazania. Zapis ten ma zmobilizować organizacje pożytku
publicznego do wpisywania numerów rachunków bankowych, gdyż obecnie zda-
rzają się sytuacje, w których organ podatkowy nie jest w stanie uzyskać takiej
informacji.
Art. 5. projektu dotyczy zmiany ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Celem zmiany wprowadzanej do art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r.
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie
niektórych innych ustaw, jest umożliwienie odliczenia w ramach ulgi odsetkowej
zarówno odsetek od kredytu (pożyczki) mieszkaniowego, o którym mowa
w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obo-
wiązującym w latach 2002 – 2006, jak i odsetek od kredytu (pożyczki) udzielone-

54
go podatnikowi na spłatę kredytu (pożyczki) mieszkaniowego (tzw. kredyt
refinansowy) lub odsetek od kredytu przeznaczonego na spłatę kredytu refinanso-
wego. Od kilku lat obserwowany jest bowiem wzrost zainteresowania refinanso-
waniem kredytów hipotecznych lub korzystania z bogatej oferty kredytów konso-
lidacyjnych. W konsekwencji, rośnie liczba osób zmieniających bank na tańszy.
Natomiast w obecnym brzmieniu przepisów, odliczeniu – na zasadzie praw naby-
tych – podlegają wyłącznie odsetki od kredytu (pożyczki) mieszkaniowego,
tj. przeznaczonego na bezpośrednie finansowanie:
1) budowy budynku mieszkalnego albo
2) wniesienia wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni miesz-
kaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego
albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo
3) zakupu nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkal-
nego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budy-
nek w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, albo
4) nadbudowy lub rozbudowy budynku na cele mieszkalne lub przebudowy
(przystosowania) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia
niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samo-
dzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa bu-
dowlanego.
W konsekwencji, z chwilą zaciągnięcia kredytu (pożyczki) refinansowego, po-
datnik traci prawo do kontynuowania ulgi odsetkowej. Zmiana powyższego stanu
rzeczy wymaga zmian ustawowych, tj. w art. 9 ustawy o zmianie ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych
ustaw. Nowe brzmienie ust. 1 tego artykułu rozszerza zakres ulgi odsetkowej
o odsetki od kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego
udzielonego podatnikowi w latach 2002 – 2006, oraz o odsetki od kredytu
(pożyczki) przeznaczonego na spłatę kredytu (pożyczki) refinansowego.

55
Z kolei ust. 1a doprecyzowuje sposób dokonywania odliczeń z tytułu odsetek od
„kredytu konsolidacyjnego”, z którego tylko część przeznaczona jest na spłatę
kredytu mieszkaniowego lub kredytu refinansowego, pozostała zaś związana jest
np. z zakupem samochodu czy lodówki.
Natomiast ust. 1b ma na celu umożliwienie odliczenia odsetek od kredytu (po-
życzki) refinansowego, jakie podatnik spłacił przed 1 stycznia 2008 r.
w przypadku podatników, którzy inwestycję mieszkaniowa (np. budowę domu)
zakończyli przed tym dniem (tj. przed wejściem w życie omawianych regulacji,
które mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2008 r.). Oso-
by, które inwestycję mieszkaniową zakończą w roku 2008 lub kolejnych latach
odsetki od kredytu mieszkaniowego lub kredytu refinansowego będą mogły odli-
czyć na dotychczasowych zasadach, tj. po raz pierwszy w zeznaniu podatkowym
składanym za rok, w którym inwestycja została zakończona. Zgodnie bowiem
z art. 26b ust. 6 i 7 ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.,
odsetki od kredytu (pożyczki) zapłacone przed rokiem zakończenia inwestycji
(np. budowy domu) mogą być odliczone od dochodu uzyskanego w roku, w któ-
rym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki lub w roku po nim następującym.
Stąd dwuletni okres na odliczanie odsetek od kredytu (pożyczki) zachowano
również w przypadku kredytów (pożyczek) refinansowych zaciągniętych dla
inwestycji mieszkaniowych zakończonych przed 1 stycznia 2008 r.
Art. 6 projektu.
Przepis ten zachowuje tzw. prawa nabyte do uchylanego zwolnienia „ulgi mel-
dunkowej” dla podatników, którzy w okresie jego obowiązywania od dnia
1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. nabyli lub wybudowali (oddali
do użytkowania) nieruchomości i prawa określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a – c
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uregulowano w tym artyku-
le zarówno kwestię podatników opodatkowanych na podstawie przepisów usta-
wy o podatku dochodowym (ust. 1) jak i korzystających z opodatkowania
w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (ust. 2). Ponadto na pod-
stawie ust. 3 art. 6 projektu określono nowy termin do składania oświadczenia
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: