eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących preferencji opodatkowania dochodów dla małżonków lub osób samotnie wychowujących dzieci, preferencji dla osób fizycznych mających miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Polska państwie członkowskim lub państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii oraz znowelizowanie innych przepisów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1075
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1316

1075


46
Zmiana ma na celu usunięcie ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych, doty-
czących obowiązku przekazania przez naczelnika urzędu skarbowego kwoty 1 %
podatku należnego na konto wskazanej przez podatnika organizacji pożytku
publicznego. Dlatego też przepisy dotyczące dystrybucji 1 % zawarte obecnie
w art. 45 w ust. 5c – 5g ustawy, zostały przeniesione do nowego artykułu.
Należy zauważyć, że ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) dokonała zmiany mechanizmu przekazywania
1 % podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego. O ile w stanie
prawnym obowiązującym w zakresie rozliczania dochodów uzyskanych
w 2006 r., aby podatnik mógł zmniejszyć podatek należny o 1 %, sam musiał
dokonać wpłaty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, to
w kształcie mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia
2007 r., podatnik w składanym przez siebie zeznaniu podatkowym podaje jedy-
nie dane pozwalające na właściwe zidentyfikowanie organizacji pożytku pu-
blicznego, której konto chciałby zasilić (czynność ta traktowana jest na równi ze
złożeniem stosownego wniosku przez podatnika). Przekazaniem zadeklarowanej
kwoty zajmuje się natomiast naczelnik urzędu skarbowego.
W dodawanym art. 45c ustawy powyższe zasady pozostają bez zmian. Podatnik
nadal w zeznaniu podatkowym wybierać będzie organizację pożytku publicznego
z wykazu organizacji mających status organizacji pożytku publicznego. Jednakże
wykaz ten będzie prowadzony w formie elektronicznej, a nie tak jak obecnie
w formie ogłaszanego obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski”. Brzmienie tego przepisu powiązane jest ściśle ze
zmianą ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie zawartą w art. 4 projektu
(dodawany w tej ustawie art. 27a nakłada na ministra właściwego do spraw za-
bezpieczenia społecznego obowiązek prowadzenia, w formie elektronicznej, wy-
kazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1 % podat-
ku, w którym zamieszczana będzie nazwa organizacji, numer Krajowego Reje-
stru Sądowego oraz numer jej rachunku bankowego; w wykazie tym nie będzie

47
się uwzględniać organizacji prowadzących działalność gospodarczą polegającą
na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego,
spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów
alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali
szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami – patrz
uzasadnienie do art. 4 projektu).
Propozycja ta jest korzystna zarówno dla podatników jak i organizacji pożytku
publicznego ze względu na możliwość bieżącej aktualizacji wykazu (w wykazie
zamieszczane będą nie tylko organizacje pożytku publicznego, które status orga-
nizacji pożytku publicznego mają na dzień 30 listopada roku podatkowego.
Dodatkowo dopuszczono możliwość wskazania organizacji pożytku publicznego
nawet w sytuacji złożenia przez podatnika korekty zeznania, pod warunkiem jed-
nak, że będzie ona dokonana w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla
złożenia zeznania podatkowego (ust. 1).
Istotą „instytucji 1 %” jest możliwość zadysponowania częścią swojego podatku
wpłacanego do budżetu państwa, w przypadku gdy podatnik chce wesprzeć daną
organizację pożytku publicznego. Stąd naczelnik zgodnie z wnioskiem podatnika
zawartym w zeznaniu lub w korekcie tego zeznania przekazywać będzie kwotę
1 % podatku należnego na rzecz wskazanej organizacji pod warunkiem, że po-
datnik dokona zapłaty w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego pod-
stawę obliczenia kwoty do przekazania na rzecz organizacji pożytku publiczne-
go, nie później niż w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu do złożenia
zeznania podatkowego (ust. 2).
W ust. 3 określono, że wnioskiem o przekazanie 1 % jest wskazanie organizacji
pożytku publicznego, przez podanie jej nazwy, numeru wpisu do Krajowego
Rejestru Sądowego oraz kwoty do przekazania na rzecz tej organizacji.
Proponuje się aby naczelnik urzędu skarbowego przekazywał kwoty podatku na
rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego wskazany w wykazie, o któ-
rym mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (pro-
wadzonym w formie elektronicznej przez ministra właściwego do spraw zabez-

48
pieczenia społecznego). Brzmienie tego przepisu powiązane jest ze zmianą usta-
wy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zawartą w art. 4 projek-
tu (dodawany w tej ustawie art. 27a nakłada na ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego obowiązek prowadzenia elektronicznego wykazu
rachunków bankowych organizacji pożytku publicznego, na które będzie przeka-
zywany 1 % – patrz uzasadnienie do art. 4 projektu). Kwotę tę naczelnik urzędu
skarbowego przekaże w trzecim lub w czwartym miesiącu od upływu terminu
do złożenia zeznania podatkowego (ust. 4). Termin ten jest uwarunkowany moż-
liwością składania przez podatników korekt zeznania w okresie dwóch miesięcy
od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego.
W ust. 5 wprowadzono rozwiązanie pozwalające naczelnikowi urzędu skarbowe-
go na przekazanie organizacji pożytku publicznego danych podatnika, który
przekazał na jej rzecz 1 % podatku. Jeżeli zatem podatnik w zeznaniu podatko-
wym (korekcie zeznania) wyrazi wolę poinformowania organizacji, że na jej
rzecz przekazał 1 % podatku, to naczelnik urzędu skarbowego prześle tej organi-
zacji informacje o podatniku. Informacje te będą dotyczyć wyłącznie imienia,
nazwiska i adresu podatnika oraz wysokości przekazanej kwoty podatku.
O możliwość taką postulowały zarówno organizacje jak i parlamentarzyści.
Art. 1 pkt 32 projektu – dotyczy załącznika nr 2 do ustawy „TABELA RODZA-
JÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ
ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO”.
Zaproponowana zmiana jest konsekwencją przyjęcia terminologii używanej
w ustawie z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt
gospodarskich (Dz. U. Nr 133, poz. 921) określającej daną grupę zwierząt futer-
kowych. Zmiana polega na zastąpieniu wyrazu „tchórzofretki” wyrazem „tchó-
rze”. Zakres objęty nową nazwą nie ulega zmianie, tym samym zmiana ma cha-
rakter porządkowy.
Art. 2 projektu dotyczy zmiany ustawy – Ordynacja podatkowa.

49
Art. 2 pkt 1 projektu, dotyczy dodania art. 77c ustawy – Ordynacja podatkowa
i ma na celu zapobieżenie sytuacji, w której budżet państwa ponosiłby negatyw-
ne skutki związane z błędnym obliczeniem podatku należnego przez podatnika,
a w konsekwencji z przekazaniem przez naczelnika urzędu skarbowego na rzecz
organizacji pożytku publicznego kwoty wyższej niż 1 % podatku należnego sta-
nowiącego podstawę obliczenia kwoty do przekazania na konto organizacji po-
żytku publicznego, w związku z:
− korektą zeznania dokonaną po dwóch miesiącach od upływu terminu określo-
nego dla złożenia zeznania podatkowego,
− wydaniem, przez właściwy organ podatkowy lub właściwy organ kontroli
skarbowej, decyzji określającej wysokości zobowiązania w podatku docho-
dowym od osób fizycznych.
W praktyce mogą wystąpić sytuacje, gdy podatnik – w wyniku błędnego obli-
czenia podatku należnego – zadeklaruje na rzecz organizacji pożytku publiczne-
go kwotę wyższą niż wynikająca z poprawnie obliczonego podatku należnego.
W konsekwencji, na konto organizacji pożytku publicznego wpłynie zawyżona
kwota. Stanowiłoby to dodatkowy wydatek budżetu państwa, co z punktu widze-
nia finansów publicznych byłoby działaniem niepożądanym. Zmiana spowoduje,
że nadwyżkę ponad kwotę przekazaną przez naczelnika urzędu skarbowego,
zgodnie z wnioskiem podatnika wyrażonym w zeznaniu podatkowym, a kwotą
stanowiącą 1 % podatku należnego po obniżeniu (zaokrągloną do pełnych dzie-
siątek groszy w dół), pokryje podatnik z własnych środków, poprzez pomniej-
szenie przez organ podatkowy zwracanej mu nadpłaty.
Art. 2 pkt 2 projektu dotyczy dodania pkt 13 w § 3 w art. 299 ustawy
– Ordynacja podatkowa.
Dodanie pkt 13 związane jest ze zmianą zaproponowaną w art. 1 pkt 31 projektu,
tj. ust. 5 w dodawanym art. 45c (alokacja 1 %). Umożliwiając naczelnikowi
urzędu skarbowego przekazanie organizacji pożytku publicznego danych podat-
nika, który przekazał na jej rzecz 1 % podatku, należało dokonać odpowiedniej

50
zmiany w art. 299 Ordynacji podatkowej. Artykuł ten stanowi o udostępnianiu
przez organy podatkowe informacji zawartych w aktach podatkowych.
Art. 3. projektu dotyczy zmian w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodo-
wym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Art. 3 pkt 1 projektu. Aktualnie podatnicy, których przychody w trakcie roku
przekroczyły kwotę 150 000 euro tracą prawo do opodatkowania w formie ryczał-
tu od przychodów ewidencjonowanych w trakcie roku podatkowego. Proponuje
się aby podatnicy, którzy uzyskali przychody w wysokości przekraczającej kwotę
150 000 euro nie tracili prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przycho-
dów ewidencjonowanych w trakcie roku podatkowego. Takie rozwiązanie powo-
duje, że podatnicy będą tracili to prawo od następnego roku podatkowego.
Art. 3 pkt 2 projektu. Zmiana ta pozostaje w związku z orzeczeniem Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 7 listopada 2007 r., sygn. akt K 18/06 i jest konsekwen-
cją przyjętych rozwiązań w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie
zasad odliczania składek na ubezpieczenie społeczne. Zmiany opisano przy art. 1
pkt 12 projektu.
Art. 3 pkt 3 lit. a projektu. Aktualnie przychody z tytułu prowizji z działalności
handlowej w zakresie znaków opłaty skarbowej opodatkowane są ryczałtem od
przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5 % przychodów. Zmiana polega
na skreśleniu w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o zryczałtowanym po-
datku dochodowym (...) wyrazów: „znaków opłaty skarbowej”.
Zaproponowana zmiana ma charakter porządkowy i jest konsekwencją przyję-
tych rozwiązań w przepisach o opłacie skarbowej. Znaki opłaty skarbowej obo-
wiązują jedynie do końca 2008 r.
Art. 3 pkt 3 lit. b projektu. Zaproponowana zmiana ma charakter porządkowy
i jest konsekwencją propozycji zmiany zasad opodatkowania dochodów uzyska-
nych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych w tym
propozycji nowego zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o po-
datku dochodowym od osób fizycznych.
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: