eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących preferencji opodatkowania dochodów dla małżonków lub osób samotnie wychowujących dzieci, preferencji dla osób fizycznych mających miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Polska państwie członkowskim lub państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii oraz znowelizowanie innych przepisów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1075
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1316

1075


36
z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 i 5 – 9, uzyskiwane przez osobę fizycz-
ną niebędącą pracownikiem płatnika uzyskane od tego samego płatnika, które
miesięcznie nie przekraczają 200 zł opodatkować 18 % zryczałtowanym
podatkiem dochodowym.
Przykładem na wypłatę niewielkich kwot może być ryczałt dla osoby przy-
branej do osoby okazywanej. Na podstawie art. 173 Kodeksu postępowania
karnego, osobie przesłuchiwanej można okazać inną osobę, jej wizerunek lub
rzecz w celu jej rozpoznania. Okazanie powinno być przeprowadzone tak,
aby wyłączyć sugestię. Podczas okazania osoba okazywana powinna znajdo-
wać się w grupie obejmującej łącznie co najmniej cztery osoby.
Na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca
2003 r. w sprawie wysokości i sposobu obliczania wydatków Skarbu Państwa
w postępowaniu karnym (Dz. U. Nr 108, poz. 1026, z późn. zm.) osobom
przybranym do osoby okazywanej w trybie przepisów kodeksu postępowania
karnego przysługuje ryczałt w wysokości 12 zł (§ 5).
Dodanie tego przepisu przyczyni się zatem do zlikwidowania obowiązku wy-
stawiania przez płatnika, w tym przypadku Policji, deklaracji podatkowych,
które w skali roku sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy.
Art. 1 pkt 16 lit. b – dotyczy nadania nowego brzmienia ust. 3 w art. 30 ustawy.
Przepis ust. 3 dotyczy określenia rodzajów przychodów, których nie pomniejsza
się o koszty uzyskania przychodów. Zmiana ma charakter porządkowy i jest
związana z dodaniem pkt 5a w ust. 1 w art. 30 (patrz lit. a tiret trzecie).
Art. 1 pkt 16 lit.c – dotyczy dodania ust. 9 w art. 30 ustawy.
Dodanie ust. 9 ma charakter porządkowy. Ratyfikowane umowy między-
narodowe w każdym przypadku mają pierwszeństwo przed ustawą, mimo
to pojawiły się wątpliwości co do ich stosowania w przypadku kiedy przepis
ustawy nie odwołuje się wprost do umów. Dodatkowo w celu zapewnienia pra-
widłowego stosowania umów, tak jak w innych przepisach, wprowadzono waru-

37
nek udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika
certyfikatem rezydencji.
Art. 1 pkt 17 projektu dotyczy art. 30a ustawy (zryczałtowany podatek dochodo-
wy od niektórych przychodów kapitałowych).
Nowe brzmienie przepisu ust. 6 w art. 30a ustawy ma na celu usunięcie ewentu-
alnych wątpliwości, jakie w ocenie ekspertów pojawiają się obecnie, przy ustala-
niu dochodu w przypadkach określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d.
Wprowadzona zmiana określa wprost (a nie jak obecnie pośrednio) jakiego
rodzaju przychody nie są pomniejszane o koszty uzyskania przychodu
i w konsekwencji opodatkowuje się przychód, a nie dochód zryczałtowanym
podatkiem dochodowym.
Art. 1 pkt 18 projektu dotyczy art. 30e ustawy (odpłatne zbycie nieruchomości).
Propozycja dotyczy zmiany zasad opodatkowania dochodów uzyskanych
z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (patrz uza-
sadnienie do zmiany w art. 1 pkt 8 lit. a tiret siedemnaste – dotyczącej dodawa-
nego zwolnienia pkt 131 w art. 21 ust. 1 ustawy).
Ponadto propozycja ma charakter porządkowy w zakresie określenia zasad opo-
datkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw
majątkowych uzyskanych poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
Art. 1 pkt 19 projektu dotyczy art. 32 ustawy (pobór zaliczek przez zakłady
pracy).
Zmiana ta nadaje nowe brzmienie ust. 3b w art. 32 ustawy, co jest wynikiem
zmian w zakresie odliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Propozycja ma
charakter porządkowy i jest związana ze zmianą brzmienia ust. 1 w art. 27b
ustawy.
Art. 1 pkt 20 projektu dotyczy art. 33 ustawy (spółdzielnie zajmujące się produk-
cją rolną jako płatnicy).

38
Zmiana ta nadaje nowe brzmienie ust. 3a w art. 33 ustawy, co jest wynikiem
zmian w zakresie odliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Propozycja ma
charakter porządkowy i jest związana ze zmianą brzmienia ust. 1 w art. 27b
ustawy.
Art. 1 pkt 21 projektu dotyczy art. 34 ustawy (organy rentowe jako płatnicy).
Art. 1 pkt 21 lit. a projektu dotyczy zmiany brzmienia ust. 4a w art. 34 ustawy,
co jest wynikiem zmian w zakresie odliczania składek na ubezpieczenie zdro-
wotne. Propozycja ma charakter porządkowy i jest związana ze zmianą brzmie-
nia ust. 1 w art. 27b ustawy.
Art. 1 pkt 22 lit. b projektu nadaje nowe brzmienie ostatniemu zdaniu w ust. 9
w art. 34 ustawy. Propozycja jest wynikiem zmian w zakresie odliczania składek
na ubezpieczenie zdrowotne, ma charakter porządkowy i jest związana ze zmianą
brzmienia ust. 1 w art. 27b ustawy. Ponadto likwiduje możliwość rozliczenia przez
organ rentowy kwoty ulgi na dzieci i jest konsekwencją zmian zaproponowanych
w art. 37 ust. 1a ustawy. Podatnik, który będzie chciał skorzystać z tego odliczenia
będzie zobligowany do złożenia zeznania podatkowego.
Art. 1 pkt 22 projektu dotyczy art. 35 ustawy (inni płatnicy).
Zmiana ta nadaje nowe brzmienie ust. 9 w art. 35 ustawy, co jest wynikiem
zmian w zakresie odliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Propozycja ma
charakter porządkowy i jest związana ze zmianą brzmienia ust. 1 w art. 27b
ustawy.
Art. 1 pkt 23 projektu dotyczy art. 37 ustawy (roczne obliczenie podatku przez
płatników).
Propozycja dotyczy nadania nowego brzmienia pkt 4 w ust. 1a w art. 37 ustawy.
Zmiana:
– jest konsekwencją propozycji w zakresie odliczania składek na ubezpieczenie
zdrowotne, ma charakter porządkowy i jest związana ze zmianą brzmienia
ust. 1 w art. 27b ustawy,

39
– likwiduje możliwość rozliczenia przez płatnika ulgi na dzieci. Obecnie na
podstawie art. 37 ust. 1a pkt 4 ustawy, płatnik ma obowiązek uwzględnić ulgę
na dzieci w rozliczeniu rocznym (PIT-40), jeżeli podatnik w terminie do dnia
10 stycznia roku następującego po roku podatkowym, złoży płatnikowi
oświadczenie, w którym stwierdzi, że spełnia warunki określone w art. 27f,
a dodatkowo wskaże liczbę dzieci, na które przysługuje odliczenie, oraz
kwotę ulgi.
Po przyjęciu nowelizacji podatnik chcący skorzystać z tego odliczenia będzie
zobligowany do złożenia zeznania podatkowego. Ma to zapobiec sytuacji,
w której płatnik z własnych środków będzie finansował ulgę swoim pracow-
nikom (obecnie zdarzają się bowiem sytuacje, w których płatnik zatrudniają-
cy jednego lub dwóch pracowników wychowujących większą liczbę dzieci
jest zobligowany – po uwzględnieniu ulgi na dzieci – do „skredytowania”
zwrotu nadpłaty w podatku dochodowym z własnych środków). Zgodnie
z przepisem art. 37 ust. 4 ustawy, zwrócone podatnikowi nadpłaty w gotówce,
płatnik potrąca z kwot pobranych zaliczek przekazywanych urzędom skarbo-
wym, jednakże jest to rozciągnięte w czasie.
Przepis umożliwiający rozliczenie ulgi przez płatnika określony ustawą z dnia
16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fi-
zycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588),
był zasadny gdyż ulga ta wynosiła 120 zł na dziecko. Jednakże podwyższenie
kwoty ulgi na dziecko do wysokości dwukrotności kwoty zmniejszającej po-
datek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, wprowadzone
ustawą z dnia 5 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych (Dz. U. Nr 191, poz. 1361), spowodowało powyższe
utrudnienia związanie z rozliczaniem ulgi przez pracodawców dokonujących
rocznego obliczenia podatku pracowników. Stąd propozycja zmiany przepi-
sów w tym zakresie.


40
Art. 1 pkt 24 projektu dotyczy art. 38 ust. 2 ustawy (zaliczki pobierane przez
płatników).
Zmiana brzmienia ust. 2 polega w praktyce na dostosowaniu przepisów ustawy do
przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92).
Zgodnie bowiem z art. 31 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, prowadzący zakład aktywności za-
wodowej całość środków uzyskanych z tytułu zwolnień (podatków, opłat), oraz
wpływów z dochodu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej
przekazuje wyłącznie na zakładowy fundusz aktywności (nie przekazuje 10 % na
PFRON). W związku z powyższym należało dokonać zmiany ust. 2 w sposób,
który wskazywałby na przekazywanie podatku od dochodu nieprzekraczającego
kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali, w 100 % na zakła-
dowy fundusz aktywności.
Art. 1 pkt 25 projektu dotyczy art. 39 ustawy (obowiązki informacyjne płatników).
Art. 1 pkt 25 lit. a – dotyczy dodania zdania trzeciego w ust. 1 art. 39.
Wprowadzona zmiana ma na celu umożliwienie wykazania w informacjach
PIT-11 sporządzanych przez płatników, dochodów zwolnionych od podatku na
podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów
międzynarodowych. Brak powyższych informacji utrudniał podatnikom roczne
rozliczenie podatku.
Art. 1 pkt 25 lit. b – zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 2 w art. 39
ustawy. Obecnie na podstawie przedmiotowego przepisu płatnik jest obowiązany
do sporządzenia rocznych informacji PIT-11 w trakcie roku podatkowego, jeżeli
obowiązek poboru zaliczek na podatek ustał w trakcie roku. Wniosek o likwi-
dację tego obowiązku zgłosiły agencje pracy tymczasowej, które w trakcie roku
zatrudniają kilka razy te same osoby fizyczne i po ustaniu każdej umowy o pracę
są obowiązane do sporządzenia tej informacji, co powoduje, że sporządzają kilka
tysięcy takich informacji.
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: