  • 61. Data: 2019-06-27 09:45:14
    Temat: Re: Gdzie zgłaszać przestępstwa komputerowe?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 26 Jun 2019 23:34:37 +0200, Robert Tomasik napisał(a):
    > Jedną sprawą? To już raczej z lenistwa, bo nie widzieli szans wykrycia.

    Ziarnko do ziarnka ...
    A lenistwo powinno byc wykazane w statystykach :-)

    > Jakie to ma znaczenie dla procesu wykrywczego?

    Im wiecej sie powie, tym wieksza szansa, ze nic nie trzeba bedzie
    wykrywac :-)

    J.

  • 62. Data: 2019-06-27 10:13:02
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-06-25, Zbynek Ltd. <s...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > A jeśli strona zostanie zhackowana i dane wyciekną? :-D

    Ta strona sprawdza, czy Twój adres email (ten który podasz) znajduje
    się w jednej z już "wyciekniętych" baz i podaje Ci z jakiej bazy
    te dane wyciekły i kiedy.

    Na podstawie dostępnych (m.in. od właścicieli serwisów) i przekazanych
    im danych. Co chcesz, żeby z takiej strony wyciekło? Bo tam nie trzymają
    haseł, tylko informacje o wyciekach, a te bazy były/są do kupienia/ściągnięcia
    na darkwebie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 63. Data: 2019-06-27 10:20:37
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-06-25, Trefniś <t...@m...com> wrote:

    [...]

    > Poziom percepcji tematu.
    > Podrzucanie stronki, gdzie wpisuje się "słabo pilnowane konta mail" to
    > trochę przedwiekowe...

    Nie. Nie ogarnąłeś po co to jest.

    Oraz: z tego serwisu korzystają m.in. takie firmy jak AgileBits,
    integrując to ze swoimi aplikachami. Teraz czekam na info jaką niepoważną
    i przedwiekową firmą jest AgileBits.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 64. Data: 2019-06-27 11:26:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-06-27, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Serwerw w logach przechowuje dane o adresie IP i systemie, z którego się
    > logowano, a nie fizyczne o komputerze. Jeśli włamanie miało miejsce
    > kilka dni wcześniej, to na kompie może nie być już danych z logowania i
    > żaden to dowód, że się nie logowano. Ale nienależące do pokrzywdzonego
    > IP już dowodem jest. No i pokrzywdzony ,mógł teoretycznie logować się z
    > zupełnie innego komputera. To po prostu wymaga zbadania po stronie
    > serwera i należące do pokrzywdzonego urządzenia nie są do niczego
    > potrzebne, a już na pewno na dłużej.

    Masz sobie kompa, ma IP=a. Ktoś się włamał na router i w logach tego
    routera stoi, że logowanie na admina było z IP=a. Co Ci da router bez
    tego kompa skoro z IP=a loguje sie również osoba uprawniona?

    --
    Marcin

  • 65. Data: 2019-06-27 11:40:20
    Od: ń <...@...n>

    Takie logi, jeżeli router domowy je w ogóle robi, to są przechowywane krótko (mały
    stos) i zwykle znikają przy wyłączeniu zasilania.
    Trzeba odróżnić wejście na router z LAN i wejście z WAN (które domyślnie powinno być
    wyłączane, bo właściwie każdy router ma mniej
    lub bardziej znanego backdora).

    -----

  • 66. Data: 2019-06-27 13:38:46
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2019 o 10:20 Wojciech Bancer <w...@g...com> pisze:

    > On 2019-06-25, Trefniś <t...@m...com> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Nie. Nie ogarnąłeś po co to jest.

    Na szczęście są tacy, którzy ogarniają :)
    W końcu takie projekty są skierowane na jakąś mniej, lub bardziej świadomą
    grupę.

    Ja uznaję siebie za nieświadomego absolutnego bezpieczeństwa karmienia
    tego portalu zestawem swoich e-mail.

    > Oraz: z tego serwisu korzystają m.in. takie firmy jak AgileBits,
    > integrując to ze swoimi aplikachami. Teraz czekam na info jaką niepoważną
    > i przedwiekową firmą jest AgileBits.

    :)
    To jest twoja prywatna wiedza na dzisiaj - nie musi być absolutnie i
    nieodwołalnie prawdziwa do końca świata.
    Pomyśl, ile było tzw. 100% pewnych rozwiązań, które nagle okazały się
    bezpieczne do pewnego stopnia, pod pewnymi warunkami i do pewnego momentu?

    AgileBits - twórca jednego z wielu komercyjnych menadżerów haseł (chyba o
    to ci chodziło?). Jeśli jakoś wyróżnia się na rynku, to zapewne
    skutecznością PR :)

    Rekomendacja samego HIBP jest znacznie mądrzejsza od przekonań dinozaurów:

    https://www.vertextech.com.au/2018/06/26/should-i-us
    e-have-i-been-pwned-hibps/

    "How do I know the site isn't just harvesting searched email addresses?

    You don't, but it's not. The site is simply intended to be a free service
    for people to assess risk in relation to their account being caught up in
    a breach. As with any website, if you're concerned about the intent or
    security, don't use it."

    Nie będę podtrzymywał tematu - każdy sam określa warunki swojego
    bezpieczeństwa. Nie chcę psuć jego przekonania o swojej wyższości...

    --
    Trefniś

  • 67. Data: 2019-06-28 23:16:10
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Wojciech Bancer napisał(a) :
    > Co chcesz, żeby z takiej strony wyciekło?

    Lista istniejących i używanych ciągle e-maili.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 68. Data: 2019-06-29 12:20:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.06.2019 o 10:13, Wojciech Bancer pisze:

> [...]
    > haseł, tylko informacje o wyciekach, a te bazy były/są do kupienia/ściągnięcia

    Ale strona gromadzi dane o aktywnie obsługiwanych adresach email i
    dzięki temu można je wykorzystać do wysyłania spam-u.

  • 69. Data: 2019-06-29 12:24:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.06.2019 o 09:42, J.F. pisze:

    > Ale tresc mowila, ze przejal kamere.
    > To wymaga zbadania.
    > Byc moze odkryjesz na jego komputerze jakies programy do
    > przechwytywania klawiatury i lacznosci, to tez wymaga zbadania.
    > Bo moze stad wzieli haslo.

    Może, ale nadal nie widzę potrzeby zabezpieczania tego komputera, a
    jedynie jego "lustra".

    > Sprawdzenie serwera to oczywiscie tez dobry pomysl, tylko:
    > -serwer zagraniczny, nikt dostepu nie da,
    > -logi moze da, ale co dalej - chcesz sprawdzac wszystkie logowania
    > klienta, moze da sie wykluczyc jego i zostana tylko podejrzane.

    To skąd pokrzywdzony wie, że się włamano? Bo przeważnie skądś wie i da
    się szybko sprawdzić te konkretnie zachowania, a nie badać cały log.

    > -a przeciez nie musial sie wlamywacz logowac na to konto.
    > mogl zhakowac serwer inaczej.

    Mógł. I dlatego prościej wyjść od ujawnionych przez pokrzywdzonego
    zachowań, a nie badać cały serwer.

    > Ogolnie kupa roboty i kto za to zaplaci ?

    Robiąc to w proponowany przez Ciebie sposób, to faktycznie masa.

    > Tylko co - umorzyc z powodu malej szkodliwosci spolecznej,
    > czy zniechecic do zlozenia powiadomienia ?
    > Bo umorzyc z powodu braku bieglego, to jak kiepsko brzmi :-)

    Zawsze możesz zastosować brak danych dostatecznie uzasadniających
    podejrzenie przestępstwa - skoro nie możesz ustalić, czy do niego doszło :-)

  • 70. Data: 2019-06-29 12:26:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Masz sobie kompa, ma IP=a. Ktoś się włamał na router i w logach tego
    > routera stoi, że logowanie na admina było z IP=a. Co Ci da router bez
    > tego kompa skoro z IP=a loguje sie również osoba uprawniona?

    Po pierwsze mało który domowy router ma jakiekolwiek logi, więc
    przeważnie nie ma czego badać. Po drugie - teraz skoncentruj się - mało
    prawdopodobne, by włamywacz użył komputera pokrzywdzonego. Pewnie użył
    innego, więc zabezpieczanie tego należącego do pokrzywdzonego sensu
    żadnego nie ma. Równie dobrze mogą Twój zabezpieczyć :-)