  • 1. Data: 2006-03-09 09:30:24
    Temat: zniesienie współwłasności
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Prosiłbym o pomoc i podpowiedź w nastepujacej sprawie.
    Jest sobie nieruchomosc posiadająca 2 współwłascicieli. (wartosc ok 180 000)
    Nie sa oni rodziną. Zgodnie ustalili, że nastąpi zniesienie współwłasnosci, bez
    zadnych splat i doplat - na rzecz jednego z nich. Odbedzie się to notarialnie,
    albo sądownie. Wtedy jeden z nich stanie się wlasicicielem calej nieruchomosci.

    Czy jesli zakonczy się cała procedura - to osoba stająca sie wtedy wlascicielem
    calej nieruchomosci bedzie musiala zaplacic podatek od spadków i darowizn? (ok.
    20% warotsci tego co jej przypadlo w udziale) - mimo ze operacja ta nie jest
    darowizną - ale czy US nie potraktuje tego tak wlasnie?
    W kilku kancelariach notarialnych powiedziano mi, ze nie, w kilku inaczej - ale
    wolę się upewnic/dowiedziec/popytac, bo z kolei wyczytalem w roznych serwisach
    i gazetach, ze to moze nie byc do konca tak bez podatku...
    A moze w takim wypadku placi sie jakis inny podatek?
    Nie od spadków i darowizn, ale jaki w takim razie?
    I czy na to jaki nalezy zaplacic podatek ma wplyw to, czy zostaje zawarta umowa
    notarialna, czy tez zostaje przeprowadzona spraw przed sadem?

    Z gory dziękuje za wszelkie mozliwe porady i informacje.

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 2. Data: 2006-03-09 09:52:19
    Temat: Re: zniesienie współwłasności
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

    A czy to nie jest przeniesienie wlasności?

    Michal

  • 3. Data: 2006-03-09 15:17:30
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

    > A czy to nie jest przeniesienie wlasności?
    >
    > Michal

    Witam.

    Nie wiem. Caly czas posługiwano się terminem "zniesienie" a nie "przeniesienie"
    i dlatego tak napisałem. Przyjąłem, ze to taka czynnosc prawna.
    Niezaleznie (albo zaleznie) od tego jaka to czynnosc, to problem i pytania
    pozostaja i będę wdzięczny za pomoc.

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 4. Data: 2006-03-10 08:20:56
    Od: " b" <b...@N...gazeta.pl>

    Piotr <p...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    jest
    > darowizną - ale czy US nie potraktuje tego tak wlasnie?

    Nieopłatne zniesienie współwłąsności poza osobami z I grupy podatkowej
    podlega normalnie opodatkowaniu podatkiem od darowizny. Więc podatek tak czy
    inaczej zapłaci, niezależnie od tego jak nazwiesz umowę.

> [...]
    umowa

    > notarialna, czy tez zostaje przeprowadzona spraw przed sadem?

    Nie zależy. Tyle, że znosząc współwłąsność przed sądem musisz się liczyć z
    tym, że sąd zupełnie inaczej podzieli niźli sobie tego życzycie (nawet jeśli
    to będzie zgodny wniosek stron) - przy zniesieniu typu jeden dostaje
    wszystko, drugi nic zdarza się, że sąd nie przychyla się do takiego wniosku.