  • 1. Data: 2003-12-12 09:26:12
    Temat: znak towarowy
    Od: "dd" <d...@a...com.pl>

    Mam takie pytanie z dziedziny prawa autorskiego:
    Mam działalność gospodarczą o nazwie (powiedzmy) "JK Jan Kowalski" i stronę
    www.jk.com.pl
    - zajmuję się reklamą. Zwróciła się do mnie firma z zupełnie innej branży, z
    innego miasta o nazwie JK. Kubicki S.A.
    poprzez swoją kancelarię prawniczą, żebym zaprzestał używać nazwy JK.
    ponieważ oni mają swoją nazwę
    opatentowaną! Chodzi im tak naprawdę o domenę, bo najpierw zwrócili się do
    mnie telefonicznie z prośbą o jej odsprzedanie ale odmówiłem. Jak to jest w
    przypadku patentu i nazwy firmy? Czy można zastrzec nazwę na wszystkie
    branże?

    Darek

  • 2. Data: 2003-12-12 11:06:46
    Temat: Re: znak towarowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Dec 2003, dd wrote:

> [...]
    >+ innego miasta o nazwie JK. Kubicki S.A.
    >+ poprzez swoją kancelarię prawniczą, żebym zaprzestał używać nazwy JK.

    W prawie o własności przemysłowej jest gdzieś taki zapis, że jeśli
    używałeś owej (zastrzeżonej) nazwy *przed* rejestracją przez "tamtych",
    to "w obszarze i zakresie który dotychczas miał miejsce" możesz
    jej nadal uzywać. Jak na mój gust obejmuje to również użytkowanie
    ("w zakresie" :)) domeny internetowej :)
    Jeśli prowadziłeś DG o zasięgu dajmy na to powiatu, to "wejście"
    na rynek ogólnopolski (z reklamą telewizyjną której dotąd nie
    stosowałeś) byłoby IMO naruszeniem tej zasady.
    IM*H*O - musisz sprawdzić *od kiedy* oni mają swoją rejestrację
    a od kiedy ty masz wpis do EDG oraz umowę o domenę.
    W zależności od porównania IMO należy:
    - przeprosić
    - prosić żeby się wypchali :)
    [...]
    >+ przypadku patentu

    IMHO nie chodzi o "patent" a rejestrację znaku :)

    >+ i nazwy firmy? Czy można zastrzec nazwę na wszystkie branże?

    Nie !
    Buty możesz produkować pod marką "Microsoft" (chyba że M$
    zastrzegł również obuwie, wtedy odszczekuję - a ich byłoby
    stać :))

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-12-12 20:41:30
    Od: "-ZED-" <z...@b...gnet.pl>

    Hej!

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > W prawie o własności przemysłowej jest gdzieś taki zapis, że jeśli
    > używałeś owej (zastrzeżonej) nazwy *przed* rejestracją przez "tamtych",

    Tytułem uzupełnienia - do posta mojego kolego "DD"

    Znak towarowy OK. Kubicki był zastrzeżony przed OK Kowalski.
    Ściślej "OK." zastrzeżony przed rejestracją firmy "OK Kowalski".
    W piśmie od kancelarii pojawia się sformułowanie - "znak ten jest
    zastrzeżony we wszystkich konfiguracjach" - niespecjalnie to rozumiem...
    Czy już mają drżeć wydawcy słowników?! ;-)

    Kolejno:

    - znak "OK." to nie "OK" - niby tylko kropka, a jednak (może w mniemaniu
    prawników zastrzeżone sa również kombinacje typu K.O.? Biada rubrykom
    sportowym!) ;-)
    - branża inna
    - logo inne - zdecydowanie nie ma możliwości pomyłki!
    - słówko OK przypadkowo jest także wyrazem pochodzącym z języka obcego,
    ale powszechnie rozpoznawanym.
    - OK to inicjały właściciela - mojego kolegi.

    Problem polega na tym, iz firma kolegi jest mała, natomiast ta agresywna
    to duża spółka powszechnie rozpoznawana w Polsce.
    Dodam, iż istnieje również domena ok.pl - jednak jej właściciel
    przypuszczalnie ma środki na ewentualną wojnę z prawnikami "OK.".

    Pismo wygląda na ewidentną próbę zastraszenia konsekwencjami "stawiania się".
    Zawiera również "prośbę" o nadesłanie "druku firmowego", na którym "używany
    jest przez <...> znak towarowy OK.". Sformułowanie to sugeruje, iż kolega
    posługuje się na swoich pismach syfiastym logo "agresora". Tymczasem nie ma
    takiej potrzeby, bo ma swoje - dużo lepsze. ;-)

    IMVHO kolega ma wszelkie podstawy by uprzejmie poprosić o "odbimbanie się"
    od jego firmy i zaprzestanie imputowania mu posługiwania się czyms tak paskudnym,
    jak znak towarowy klienta owej kancelarii. Papiery z ich znakiem to dopiero mogą
    u niego zamówić. Natomiast co do pozbycia się domeny - zaproponować taką cenę,
    za którą zgodzi się odstąpić od swojej własności - powiedzmy 30.000zł netto.
    Jak nie pasuje, to "niestety - bardzo nam przykro".

    Mylę się?

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 ICQ# 82731181>
    ...ostatnie slowa Majakowskiego przed smiercia samobojcza