  • 11. Data: 2008-07-16 12:35:43
    Temat: Re: wykroczenie / podejrzany / adwokat
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "info" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:g5fbro$r9k$1@news.wp.pl...

    > i wlasnie to mnie ciekawi, bo jednak wg stosownych organow podejrzany to
    > nie obwiniony i nie ma takich samych praw....

    Obwinionym stajesz się po wpłynięciu wniosku o ukaranie do sądu. Wcześniej
    nazywasz się osobą podejrzaną. Podejrzany do w sprawach przestępwstw.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 12. Data: 2008-07-16 13:37:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jul 2008, Nostradamus wrote:

    > A tegoroczne zarządzenie Komendanta Głownego zabrania udziału adwokata/radcy
    > na etapie czynności wyjaśniających.

    Z całym szacunkiem dla KG, ale tylko Sejm może ustanawiać zakazy dla
    obywateli - jest na to jakaś ustawowa podstawa prawna?

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2008-07-16 15:39:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nostradamus" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Pisz tylko tyle ile wiesz;)
    > Protokół nazywa się protokołem przesłuchania osoby podejrzanej.

    No popatrz. A w rozdziale 4 kpow piszą o obwinionym. Słowo "podejrzany"
    jest tylko raz w tej ustawie w art. 38, i to w kontekście jako "osoba
    podejrzana", a nie podejrzany. W jednostkach nadal funkcjonują stare druki
    z obwinionym, ale jakby już ktoś chciał koniecznie być papieski, to ten
    protokół powinien być zatytułowany: Protokół wysłuchania osoby
    podejrzewanej o wykroczenie. "Podejrzanego" normuje kodeks postępowania
    karnego.

    > A tegoroczne zarządzenie Komendanta Głównego zabrania udziału
    > adwokata/radcy na etapie czynności wyjaśniających.

    Zarządzenia czytałem raz i pobieżnie, bo raczej mnie nie dotyczy, więc
    jestem nie na bieżąco. No ale było by to cokolwiek dziwne, skoro przywołany
    rozdział 4 przewiduje taką instytucję. Być może ktoś stanął na stanowisku,
    że w kpow mowa o obowiązku udziału obrońcy przed sądem. W każdym razie kpow
    takiego zakazu nie zawiera.

    > Zabrania też dawania odpisów z dokumentów na tym etapie.

    Człowiek się uczy całe życie.

  • 14. Data: 2008-07-16 18:17:29
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    > Użytkownik "Nostradamus" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    > No popatrz. A w rozdziale 4 kpow piszą o obwinionym.

    Napisałem już kiedy staje się obwinionym. Po wpłynięciu wniosku do sądu. To
    też jest w KPow.

    Słowo "podejrzany"
    > jest tylko raz w tej ustawie w art. 38, i to w kontekście jako "osoba
    > podejrzana", a nie podejrzany. W jednostkach nadal funkcjonują stare druki
    > z obwinionym,

    Z żadnej jednostki taki protokuł nie wpłynie. Przynajmniej od ponad 5 lat.
    Wszędzie jest "osoba podejrzana".

> [...]
    > protokół powinien być zatytułowany: Protokół wysłuchania osoby
    > podejrzewanej o wykroczenie. "Podejrzanego" normuje kodeks postępowania

    A KPoW osobę podejrzaną.
    A takowa niekoniecznie musi stać się obwinionym. Po przesłuchaniu i
    postawieniu zarzutu można nadal sprawę umorzyć. Policjant napisze wtedy
    wniosek do Komendanta o niekierowanie wniosku.

  • 15. Data: 2008-07-16 19:52:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Napisałem już kiedy staje się obwinionym. Po wpłynięciu wniosku do sądu.
    > To też jest w KPow.

    Generalnie masz rację oczywiście.

    > Słowo "podejrzany"
    >
    > Z żadnej jednostki taki protokół nie wpłynie. Przynajmniej od ponad 5
    > lat. Wszędzie jest "osoba podejrzana".

    :-)) Teoretycznie :-)

> [...]
    > postawieniu zarzutu można nadal sprawę umorzyć. Policjant napisze wtedy
    > wniosek do Komendanta o niekierowanie wniosku.

    Chodziło mi o to, przede wszystkim, że osobę podejrzaną się "wysłuchuje", a
    nie "przesłuchuje". Ale z tym naprawdę różnie bywa w praktyce. choć
    oczywiście masz rację i teoretycznie powinno być, jak piszesz. Nadal w
    każdym razie dziwi mnie ten aspekt niedopuszczenia adwokata do czynności.
    Dziwne. W postępowaniu wyjaśniającym służbowym można mieć adwokata czy
    radcę prawnego, a w wykroczeniach nie?

  • 16. Data: 2008-07-16 20:52:06
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    > W postępowaniu wyjaśniającym służbowym można mieć adwokata czy radcę
    > prawnego, a w wykroczeniach nie?

    Ano tak jest w zarządzeniu. I ma to sens.
    1. Jaka miałaby być rola obrońcy podczas przesłuchania w charakterze osoby
    podejrzanej? Po postawieniu zarzutu(ów) (na które adwokat nie ma wpływu)
    osoba podejrzana ma prawo odmówić składania wyjaśnień lub je złożyć. Adwokat
    wyjaśnień nie złoży a do odmowy składania wyjaśnień najlepiej"namówi"
    policjant, gdyż wtedy ma mniej do pisania ;)
    2. Klient bierze dobrze opłacanego adwokata a tu okazuje się, że wniosek
    wogóle nie trafia do sądu. Nie szkoda siana?

  • 17. Data: 2008-07-16 21:02:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > złożyć. Adwokat wyjaśnień nie złoży a do odmowy składania wyjaśnień
    > najlepiej"namówi" policjant, gdyż wtedy ma mniej do pisania ;)

    A wnioski dowodowe?

    > 2. Klient bierze dobrze opłacanego adwokata a tu okazuje się, że wniosek
    > wogóle nie trafia do sądu. Nie szkoda siana?

    W końcu to nie moje pieniądze.

  • 18. Data: 2008-07-17 05:10:32
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    > A wnioski dowodowe?

    Nie poznaję się? To sprawy elementarne ! ;)) Myślałem, że muszę Ci uczyć o
    takich sprawach ;))
    Sądzisz, że nie zostanie na etapie czynności wyjaśniających pouczony o
    możliwości ich złożenia???
    Nawet ich nie złoży to w sądzie nic straconego.

    > W końcu to nie moje pieniądze.

    Zawsze zdązy je stracić po uzyskaniu kopii wniosku o ukaranie z Sądu
    Grodzkiego.
    Wtedy stanie się obwinionym i będzie miał gwarancję, że nie bierze adwokata
    na próżno.

  • 19. Data: 2008-07-17 17:54:51
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Nostradamus pisze:
    > 1. Jaka miałaby być rola obrońcy podczas przesłuchania w charakterze
    > osoby podejrzanej?

    a jaka jest rola obrońcy w postępowaniu przygotowawczym

    KG

  • 20. Data: 2008-07-18 02:56:14
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > a jaka jest rola obrońcy w postępowaniu przygotowawczym

    Poczytaj KPow . Tam znajdziesz co to są czynności wyjaśniające.