  • Data: 2007-12-16 20:20:41
    Temat: właściwe wskazanie pozwanego (tylko w teorii)
    Od: "kuba " <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Frapuje mnie pewien problem z pogranicza prawa cywilnego i administracyjnego.

    Przykład, którym sam wymyśliłem: jeśli wjedziemy na drodze krajowej w
    gigantyczna dziurę, w wyniku czego poniesiemy szkodę, to pozwanym będzie Skarb
    Państwa, statio fisci: co do zasady Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i
    Autostrad, który jest zarządca drogi (art. 19 ust. 2 pkt. 1 ustawy o drogach
    publicznych). Dodatkowo: art. 2a ust. 1, który mówi "Drogi krajowe stanowią
    własność Skarbu Państwa". (jeśli wymyśliłem zły przykład niech ktoś mnie
    poprawi)

    Co natomiast, jeśli podobna sytuacja zdarzy się na drodze np. gminnej, która
    jest z mocy ustawy własnością gminy, a jej zarządcą jest wójt (burmistrz,
    prezydent miasta). Podejrzewam, że tu pozwanym również będzie nie zarządca, a
    gmina ponieważ to ona ma osobowość prawną, dysponuje majątkiem i przez to może
    ponosić odpowiedzialność cywilnoprawną za zaniechania swoich organów.

    Czy do wójta w tym przypadku możemy również odnieść pojęcie statio fisci czy
    jest ono zarezerwowane tylko dla jednostek organizacyjnych Skarbu Państwa?

    Z góry dzięki za pomoc i pozdrawiam serdecznie

    --
    kuba