  • 11. Data: 2007-12-07 17:53:04
    Temat: Re: weksel i jego splata
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:fjblsp$qeo$8@news.onet.pl...

    > 1. Pozew o zapłatę z prośbą o wydanie nakazu w postępowaniu nakazowym.
    > 2. Po otrzymaniu nakazu zapłaty i braku zarzutów ze strony przeciwnej:
    3. Należy wystąpić do sądu o opatrzenie nakazu klauzula wykonalności.
    i dopiero

  • 12. Data: 2007-12-07 18:22:44
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Roman Rumpel pisze:

    > Nie trzeba
    > Art. 492.kpc § 1. Nakaz zapłaty z chwilą wydania stanowi tytuł
    > zabezpieczenia, wykonalny bez nadawania mu klauzuli wykonalności.

    To nie tak.
    Bez klauzuli wykonalności to można sobie tylko zabezpieczyć roszczenie,
    by egzekwować trzeba mieć klauzulę wykonalności.
    Pomijam tylko kwestię że klauzulę nadaje sąd z urzędu (art. 782 §2 kpc),
    ale nie doręcza stronie.

    --
    @2007 Johnson

    "Mądrość jest córką doświadczenia"

  • 13. Data: 2007-12-07 21:44:15
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Pawel napisał(a):

    > No tak, niewatpliwie przez wystawce/trasata jest niepozadana, stawialem sie
    > raczej w roli autora watku, ktory jest tu remitentem.

    Jednak po krótkim namyśle stwierdzam, że klauzula "bez protestu" przy
    wystawianiu powinna być wymagana tylko przez wystawcę (trasata). To on
    bowiem decyduje, czy w przypadku zwłoki w zapłacie weksla chce ryzykować
    koszty protestu.

    Dla remitenta w momencie wystawienia klauzula ta jest bez znaczenia.
    Nawt jeśli chce puścic dalej weksel w obieg i przyszłym posiadaczom
    zależy na braku protestu, to każdy z indosantów, łącznie z remitentem,
    może dokonać indosu z klauzulą bp ("ustępuję bez protestu na rzecz...").
    Tym samym weksel bez klauzuli bp. z ciągiem indosów z tą klauculą niczym
    w praktyce nie będzie różnił się od weksla już wystawionego z tą
    klauzulą przez wystawcę.

    Zatem żądanie przez remitenta wpisania klauzuli bez kosztów (czyli
    bez protestu) nie ma logicznego uzasadnienia, a niekiedy wiąże się
    pewnie z tym, że w sformuowaniu "bez protestu" widzą "bez możliwości
    odmowy zapłaty" :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 14. Data: 2007-12-07 21:48:36
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Roman Rumpel napisał(a):

    > Nie trzeba
    > Art. 492.kpc § 1. Nakaz zapłaty z chwilą wydania stanowi tytuł
    > zabezpieczenia, wykonalny bez nadawania mu klauzuli wykonalności.

    Ale dotyczy to tylko postępowania zabezpieczającego, a nie egzekucyjnego.

    > § 3. Nakaz zapłaty wydany na podstawie weksla, warrantu, rewersu lub
    > czeku staje się natychmiast wykonalny po upływie terminu do zaspokojenia
    > roszczenia.

    Tak, ale zeby komornik wiedział, ze może prowadzić egzekucję, a nie
    postępowanie zabezpieczające, potrzebna jest pieczątka z klauzulą.

  • 15. Data: 2007-12-08 18:43:04
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
    > 3. Należy wystąpić do sądu o opatrzenie nakazu klauzula wykonalności.
    > i dopiero

    klauzula na nakaz nadawana jest z urzędu, choć rzeczywiście trzeba ją mieć
    podstawę do zabezpieczenia stanowi nakaz bez klauzuli
    a samo wniesienie zarzutów nie wstrzymuje wykonalności nakazu wydanego
    na podstawie weksla

    KG

  • 16. Data: 2007-12-08 23:25:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości
> [...]
    > podstawę do zabezpieczenia stanowi nakaz bez klauzuli
    > a samo wniesienie zarzutów nie wstrzymuje wykonalności nakazu wydanego na

    Prawda, ale tylko pod warunkiem, ze wniesiesz w pozwie o nadanie klauzuli
    natychmiastowej wykonalności.

  • 17. Data: 2007-12-09 03:18:39
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:

    > Prawda, ale tylko pod warunkiem, ze wniesiesz w pozwie o nadanie
    > klauzuli natychmiastowej wykonalności.

    niby która część?

    KG

  • 18. Data: 2007-12-09 09:25:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > niby która część?

    Zlituj się i podkręć jasność wypowiedzi? Co "która część"?

  • 19. Data: 2007-12-09 09:58:17
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:

    > Zlituj się i podkręć jasność wypowiedzi? Co "która część"?

    do której części mojej wypowiedzi odnosisz się pisząc o warunku? Bo ja
    żadnych nie widzę.

    KG

  • 20. Data: 2007-12-09 13:00:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > do której części mojej wypowiedzi odnosisz się pisząc o warunku? Bo ja
    > żadnych nie widzę.

    Do nadawania owej klauzuli "z urzędu". Faktycznie taka możliwość istnieje,
    tym nie mniej powód musi o to wnieść w pozwie.