  • 31. Data: 2007-12-10 15:08:48
    Temat: Re: weksel i jego splata
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

    > A nie można weksla "zduplikować"? Zrobić jego odpis np. u notariusza?

    Jeśli nawet notariusz weksel taki "zduplikuje", to nie oznacza to, że
    wystawca ma zapłacić za 2 weksle. Wystawca zobowiązuje się zapłacić za
    *ten* weksel, czyli za oryginał. I taki oryginał ma mu zostać
    przedstawiony do zapłaty. Jeśli jednak ktoś już rozważa przedstawienie
    kopii, to nie ma znaczenia, czy będzie to ksero, czy notarialnie
    poświadczony weksel.

    Dłużnik ma prawo odmówić zapłaty, jeśli nie będzie mu przedstawiony
    oryginał weksla. Jaki masz dowód - posiadaczu notarialnej kopii - że
    jesteś nadal posiadaczem oryginału weksla i nie puściłeś go dalej w obieg?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 32. Data: 2007-12-10 15:10:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

    > A nie można weksla "zduplikować"? Zrobić jego odpis np. u notariusza?

    I jeszcze jedno: płacić za weksel powinno się tylko za jego odbiorem,
    więc wierzyciel, jeśli chce otrzymać gotówkę, powinien oddać oryginał
    weksla.

  • 33. Data: 2007-12-10 15:36:23
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > oryginał weksla. Jaki masz dowód - posiadaczu notarialnej kopii - że
    > jesteś nadal posiadaczem oryginału weksla i nie puściłeś go dalej w obieg?

    A art. 64-68 prawa wekslowego ?

    --
    @2007 Johnson

    "Mądrość jest córką doświadczenia"

  • 34. Data: 2007-12-10 15:45:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > A art. 64-68 prawa wekslowego ?

    W tym wątku mielibyśmy do czynienia z odpisem, czyli kopią weksla nie
    posiadającą oryginalnego podpisu wystawcy. Sądzisz, że wystawca jest
    zobowiązany płacić za taki weksel?

    W przypadku wtóropisów, czyli weksli wystawionych przez wystawcę w
    kilku egzemplarzach sprawa jest prosta (art. 65). W przypadku odpisów
    takiego zastrzeżenia nie ma.

  • 35. Data: 2007-12-10 15:50:11
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Liwiusz wrote:

    > I jeszcze jedno: płacić za weksel powinno się tylko za jego odbiorem,
    > więc wierzyciel, jeśli chce otrzymać gotówkę, powinien oddać oryginał
    > weksla.

    Aha, myślałem że to będzie podobnie jak z kopią weksla wystawiona przez
    wystawcę.

    Czyli wniosek jeden - miejsce płatności weksla ustalać tam gdzie wygodniej
    wierzycielowi, i/lub mieć ze sobą silnego/ych kolegę/ów o sile
    przewyższającej siłę spodziewaną u strony przeciwnej :)

    Strasznie przyziemne te weksle ;)

    p. m.

  • 36. Data: 2007-12-10 15:51:54
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > W tym wątku mielibyśmy do czynienia z odpisem, czyli kopią weksla nie
    > posiadającą oryginalnego podpisu wystawcy. Sądzisz, że wystawca jest
    > zobowiązany płacić za taki weksel?

    To była tylko uwaga że oryginał weksla to nie wszystko ;)

  • 37. Data: 2007-12-10 15:52:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

    > Czyli wniosek jeden - miejsce płatności weksla ustalać tam gdzie wygodniej
    > wierzycielowi, i/lub mieć ze sobą silnego/ych kolegę/ów o sile
    > przewyższającej siłę spodziewaną u strony przeciwnej :)

    Najlepiej jeśli wystawca określi domicyliata, czyli osobę trzecią,
    która wykupi weksel za środki przekazane przez wystawcę.

  • 38. Data: 2007-12-10 15:54:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > To była tylko uwaga że oryginał weksla to nie wszystko ;)

    Zejdźmy na ziemię, obecnie wyższą szkołą jazdy jest wystawienie
    weksla zupełnego (zamiast in blanco), więc już o odpisach, wtóropisach,
    czy innych rymesach komisowych w praktyce nie ma co mówić, żeby nie mącić ;)