  • 11. Data: 2004-09-25 21:06:06
    Temat: Re: umowa-zlecenie,weksel in blanco,umowa wekslowa
    Od: "andromeda" <a...@s...pl>

    Bardzo dziekuję za zainteresowanie.Strona www.weksel.pl wyjaśnia niemalże wsystko.
    Szukałem takiej strony w wyszukiwarce google pod hasłem "umowa wekslowa" i z miernym
    skutkiem.Trzeba sobie powiedzieć że ostatnio zauważyłem jakby pogorszenie jakości tej

    do nie tak dawna dobrej wyszukiwarki (nie tylko chodzi o to wyszukiwanie)-ale to inny

    temat.
    Przy okazji nasunął mi sie taki pomysł w przypadku żyrowania komuś pożyczki gdy po
    jakimś czasie pożyczkobiorca przestaje płacić.Miałem kiedyś taki przypadek że byłem
    zmuszony za kogoś płacić-na szczęście sprawa później się wyjaśniła po mojej myśli,
    ale
    od tego czasu bardzo ostrożnie do tego rodzaju zobowiązań poręczycielskich.
    Można by np.udzielić poręczenia komuś, ale pod warunkiem że poręczana osoba czyli
    pożyczkobiorca (np. z banku) musiałby osobno podpisać żyrantowi weksel na wypadek
    niewywiązywania się ze zobowiązań wobec banku. Wedle tego "mojego pomysłu" żyrant
    mógłby dochodzić swojego prawa wobec poręczonego pożyczkobiorcy już w momencie
    pierwszego niewywiązania się z rat jeśli jest to przedmiotem weksla.
    Czy mam rację?
    Pozdrawiam Artur

  • 12. Data: 2004-09-26 07:51:12
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Sat, 25 Sep 2004 21:07:45 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> napisał:

    [ciach]

    > Wracając do "in blanco":
    > "Najprostszą postacią weksla in blanco jest pusta kartka podpisana
    > u dołu" :> Pomijam fakt ąe taka kartka moąe pełniŠ również
    > rolę umowy, wypowiedzenia umowy, zeznania, deklaracji...
    > Krótko mówiąc - trzeba ustalić "jak bardzo in blanco" jest
    > dany weksel :]

    Kartka podpisana na dole nie jest wekslem in blanco - zbyt daleko idące
    jest to in blanco. Profesor Szpunar zastanawiał się w jednej z publikacji
    jak bardzo można się cofnąć od weksla zupełnego by nadal był to weksel i
    konkluzja była taka, że pozostały dokument musi wskazywac wyraźnie na swój
    charakter jako weksla. Co oznacza, ze musi zawierać co najmniej słowo
    "weksel" w tresci dokumentu a powinien zawierać bezwarunkowe polecenie
    zapłaty.

    > IMHO każdy weksel niezupełny zasługuje na nazwę "in blanco" -
    > http://www.weksel.pl/mity_wekslowe.html
    > ... i sekcja: Weksel kaucyjny in blanco to tyko weksel "goły"
    > utwierdza mnie w tym zdaniu...

    Pojęcie "in blanco" nie jest pojeciem prawa wekslowego - to pojecie
    potoczne. A wekslem niezupełnym jest każdy weksel, który wymaga
    uzupełnienia aby możliwe było wykonywanie praw z weksla.

    --
    Falkenstein
    Okoliczności obciążające uwzględniane przy wymiarze kary są następujące:

  • 13. Data: 2004-09-26 09:32:51
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Na Twojej stronie pisze, iż "posiadasz spore doświadczenie praktyczne
    > oraz teoretyczne", jeżeli chodzi o poruszane tutaj zagadnienie.
    > Napisz na kim będzie spoczywał ciężar dowodu niewłaściwego wypełnienia
    > weksla w przypadku, gdy wierzyciel wypełni go niezgodnie z porozumieniem

    Na tym kto się na tę okoliczność powołuje, czyli na wystawcy.

    > wekslowym i czy sytuacja ta ulega zmianie, jeżeli wierzyciel
    > przeniesie wierzytelność na kogoś innego, a ten ktoś nabędzie ją
    > w dobrej wierze. Oczywiście, zbywca rzeczowego weksla znika.

    Jeśli ktoś podpisał weksel in blanco "na zlecenie" a indosant działał w
    dobrej wierze, to zapewne wystawca będzie musiał zapłacić należność temu
    posiadaczowi i ewentualnie dochodzić roszczeń od tego, który puścił ten weksel
    w obieg, niewłaściwie go wcześniej wypełniając.

    Jeśli weksel był "nie na zlecenie" to wystawca będzie mógł się skutezcnie
    obronić przed zapłatą, wysuwając takie zarzuty, jakie przysługiwały mu
    remitentowi (zakładając, że wierzytelność wekslowa została przeniesiona na
    zasadzie cesji, przelewu).

    Pozdrawiam!
    L.

  • 14. Data: 2004-09-26 09:32:55
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

  • 15. Data: 2004-09-26 09:32:57
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

  • 16. Data: 2004-09-26 09:33:00
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

  • 17. Data: 2004-09-26 09:35:49
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Przepraszam za tyle postów...

  • 18. Data: 2004-09-26 11:48:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "andromeda" <a...@s...pl> napisał w
    wiadomości news:1499.0000034d.41540110@newsgate.onet.pl...

    Było kilka razy na grupie - również ostatnio. Przede wszystkim zablokuj
    możliwość puszczenia w obieg weksla poprzez jego dalsze indosowania.
    Przeczytaj o tym na stronie http://www.weksel.pl/ bo jest bardzo
    profesjonalna i nie ma większego sensu, bym to powielał.

    W konsekwencji tego "pracodawcy" zablokujesz możliwość wystawienia weksla na
    kwotę "z sufitu", bo będziesz miał możliwość nie tylko złożenia zarzutów do
    nakazu zapłaty, ale również ewentualnego zawiadomienia o przestępstwie
    polegającym na wypełnieniu dokumentu in blanco niezgodnie z umową.

    Sam weksel pod powyższymi warunkami bym podpisał. Szkoda pracy. A weksel
    wystawiony z zablokowaną możliwością indosowania stanowi stosunkowo
    niewielkie niebezpieczeństwo wmanewrowania Cię w jakieś rozliczenia
    finansowe pracodawcy.

    Pracodawcy pewnie chodzi o ułatwienie rozliczeń w wypadku Twojej
    nieuczciwości. I też nie ma co się w sumie dziwić. Skoro weksla żądają przy
    zakupie CYFRY+?

  • 19. Data: 2004-09-27 10:29:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Sep 2004, Rodrig Falkenstein wrote:
    [...]
    > + Pojęcie "in blanco" nie jest pojeciem prawa wekslowego - to pojecie potoczne.

    W pełni zgoda.
    W tym momencie już wiesz że czepiam się tego iż czepiasz się
    IMO niesłusznie określenia "weksla in blanco" (pisząc "jaka
    to różnica") - skoro NIE powiedziano ILE na wekslu było
    pozycji wypełnionych.
    Na "fizycznie obecnym wekslu" nie ma zapisu o umowie
    i remitent twierdzi że owszem, deklaracja JEST, ale był
    DRUGI weksel (ten do umowy) i go "zgubiił"...
    A on prosi od "niezgubionego" zapłacić :]

    pozdrowienia, Gotfryd