  • 1. Data: 2004-08-21 12:51:15
    Temat: umowa zlecenie - nieterminowe płatności
    Od: "Jaca" <j...@o...pl>

    Zawarłem dwie umowy zlecenia z różnymi zleceniodawcami na ich firmowych
    blankietach. Nie było tam nic o terminach płatności. Obydwie prace wykonałem
    (szkolenia pracowników). Jeden ze zleceniodawców zapłacił mi po pięciu
    miesiącach. Drugi od pół roku mnie zwodzi, obiecując, że przeleje pieniądze
    "w przyszłym tygodniu".

    Czy mogę żądać (jak i na jakiej podstawie) karnych odsetek za
    pięciomiesięczne opóźnienie(?) płatności od pierwszej firmy?

    Jakie kroki mogę podjąć wobec firmy, która jeszcze nie zapłaciła?

    Jaca

  • 2. Data: 2004-08-21 20:59:10
    Temat: Re: umowa zlecenie - nieterminowe płatności
    Od: "Jaca" <J...@o...pl>

    Jaca wrote:
> [...]
    > pięciomiesięczne opóźnienie(?) płatności od pierwszej firmy?
    >
    > Jakie kroki mogę podjąć wobec firmy, która jeszcze nie zapłaciła?

    Rany! Niech ktoś coś mi odpowie! Bo jak nie tu, to gdzie? Pochlastam się!

    Jaca!!!

  • 3. Data: 2004-08-21 21:35:20
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Jaca" <j...@o...pl> naskrobał/a w news:cg7ggf$h26$1@inews.gazeta.pl:

    > Czy mogę żądać (jak i na jakiej podstawie) karnych odsetek za
    > pięciomiesięczne opóźnienie(?) płatności od pierwszej firmy?

    KC:

    Art. 359. § 1. Odsetki od sumy pieniężnej należą się tylko wtedy, gdy to
    wynika z czynności prawnej albo z ustawy, z orzeczenia sądu lub z decyzji
    innego właściwego organu.

    Art. 481. § 1. Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia
    pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby
    nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem
    okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
    § 2. Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą
    się odsetki ustawowe. Jednakże gdy wierzytelność jest oprocentowana
    według stopy wyższej niż stopa ustawowa, wierzyciel może żądać odsetek za
    opóźnienie według tej wyższej stopy.
    § 3. W razie zwłoki dłużnika wierzyciel może nadto żądać naprawienia
    szkody na zasadach ogólnych.

    > Jakie kroki mogę podjąć wobec firmy, która jeszcze nie zapłaciła?

    Sądowe.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Kto wie, co by odkryl Kolumb, gdyby na drodze nie stanela Ameryka...

  • 4. Data: 2004-08-21 22:03:03
    Od: "Jaca" <J...@o...pl>

    Goomich wrote:
> [...]
    > może żądać odsetek za opóźnienie według tej wyższej stopy.
    > § 3. W razie zwłoki dłużnika wierzyciel może nadto żądać naprawienia

    Serdeczne dzięki!

    jaca