  • Data: 2006-09-29 15:02:22
    Temat: trójpodział władzy
    Od: jimmij <j...@j...jj> szukaj wiadomości tego autora

    Mamy 3 władze: ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
    Osobiście mam jednak silne wrażenie, że dwie pierwsze są bardzo silnie
    ze sobą związane. Głosujemy mianowicie na posłów (władzę ustawodawczą),
    którzy po każdych wyborach (a nawet częściej) wybierają spośród siebie
    rząd (władzę wykonawczą).

    Przez taki system posłowie zamiast zająć się pracą (ustanawianiem ustaw)
    kombinują we wszystkie strony jak tu dorwać się do władzy wykonawczej.
    Traci oczywiście na tym zarówno ustawodawstwo jak i wykonawstwo.

    Zastanawiam się czy nie dałoby się bardziej rozdzielić tych dwóch władz.
    Jak to jest w innych krajach? Może ktoś wypracował lepszy system.

    Jeden z pomysłów jaki mi przychodzi do głowy to wyłanianie rządu tak jak
    trybunału konstytucyjnego tj. rzadko. Parlamentarzyści kłóciliby się
    wiec raz na te kilka lat (dla TK to bodajże 9), a później byłby spokój i
    każdy wziąłby się do pracy...

    Jak Wy to widzicie?

    --
    jimmij