  • 1. Data: 2007-01-08 16:55:28
    Temat: terminologia - umorzenie sledztwa/dochodzenia
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Witam,

    mam do przetlumaczenia jakis list Policji cudzoziemcowi, ktorego
    utracony samochod zostal zatrzymany w Polsce. Nie jestem jednak pewien,
    jaka jest terminologia.

    Co to jest

    *dochodzenie
    *śledztwo

    Dla mnie to synonimy, ale moze w jezyku prawnikow jest jakas istotna
    roznica.

    Co to znaczy "umorzenie śledztwa"? Rozumiem, ze Policja przestaje sie ta
    sprawa zajmowac. Ale chyba jest roznica miedzy "zakonczeniem" i
    "umorzeniem" sledztwa, ew. dochodzenia.

    Mianowicie mam zdania:

    "Postanowienie o *umorzeniu* śledztwa na podstawie artykułu 17 paragraf
    1 punkt 1 kodeksu postępowania karnego."

    "Sierżant sztabowy XY w sprawie zabezpieczenia w dniu A.B 2006 roku w
    Warszawie, samochodu marki [...], poszukiwanego jako utracony w dniu C.D
    2006 roku na szkodę obywatela Czech XZ, to jest o czyn z artykułu 292
    paragraf 1 kodeksu karnego postanowił *umorzyć* śledztwo."

    Ludek

  • 2. Data: 2007-01-08 18:03:19
    Od: "AdamG" <a...@o...pl>

    cześć Ludek [Vasta z Puchatków:)?]

    też jestem tłumaczem (j. niemiecki) kiedyś pytałem w prokuraturze bo miałem
    podobny dylemat. Pan prokurator powiedział mi, że śledztwo prowadzi policja
    a dochodzenia prokuratura. Nigdy więcej nie drążyłem tematu, ale mam
    nadzieję że nie była to odpowiedź "na odczepnego" i że jest to prawdą.

    pozdrawiam
    Adam

  • 3. Data: 2007-01-08 18:42:30
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    AdamG napsal(a):
    > podobny dylemat. Pan prokurator powiedział mi, że śledztwo prowadzi policja
    > a dochodzenia prokuratura.

    Dziekuje bardzo za odpowiedz w sprawie sledztwo/dochodzenie. Moze
    jeszcze ktos sie odezwie, jak to jest z umorzeniem.

    Ludek

  • 4. Data: 2007-01-08 18:46:09
    Od: "p09v" <p...@o...pl>

    Użytkownik "AdamG" <a...@o...pl> napisał
> [...]
    > a dochodzenia prokuratura. Nigdy więcej nie drążyłem tematu, ale mam
    > nadzieję że nie była to odpowiedź "na odczepnego" i że jest to prawdą.

    Niekoniecznie, śledztwo i dochodzenie prowadzić może zarówno policja jak i
    prokurator. Różnica, nie wdając się w szczegóły, polega na tym że śledztwo
    prowadzi się w "poważniejszych sprawach" np. o zabójstwo. Tak to wygląda w
    maksymalnym uproszczeniu, różnice dotyczą też procedury, śledztwo jest
    bardziej sformalizowane. Co do szczegółów - proszę zajrzeć do kpk.

    --
    p09v

  • 5. Data: 2007-01-08 18:52:01
    Od: "p09v" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał
    > Dziekuje bardzo za odpowiedz w sprawie sledztwo/dochodzenie. Moze jeszcze
    > ktos sie odezwie, jak to jest z umorzeniem.

    Różnica jest krótko mówiąć, umorzenie powoduje, że _sprawa_ jest zamknięta
    (co do zasady). W razie zamknięcia śledztwa/dochodzenia kończy się
    postępowanie przygotowawcze, natomiast sprawa jest w toku, ale będzie się
    toczyć przed sądem.

    Takie są mniej więcej zasady ogólne, może to różnie wyglądać w zależności od
    charakteru sprawy.

    --
    p09v

  • 6. Data: 2007-01-08 21:44:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "AdamG" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    To było kiedyś prawdą. Podobno po planowanej zmianie kodeksu znowu będzie
    prawdą. W chwili obecnej nie jest prawdą, bo Policja prowadzi niektóre śledztwa,
    a prokurator może przejąć do osobistego prowadzenia każde dochodzenie które
    nadal pozostaje dochodzeniem.

    Z punktu widzenia laika możecie spokojnie to traktować jako synonimy
    postępowania przygotowawczego. Różnice są w sposobie prowadzenia oraz terminach,
    które to aspekty dla nieprofesjonalisty nie mają najmniejszego znaczenia
    praktycznego.

  • 7. Data: 2007-01-08 22:02:08
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Dziekuje za odpowiedzi w tym podwatku.