  • 1. Data: 2007-01-30 08:03:32
    Temat: stwierdzenie nabycia spadku
    Od: "Maciej Pasinski" <m...@o...pl>

    Witajcie,

    Mam pytanie - co dzieje się w sytuacji, gdy jeden ze spadkobierców
    ustawowych (zstępny) już od dawna nie utrzymuje kontaktu z rodziną i nikt
    nie ma pojęcia gdzie się znajduje (gdzieś za granicą). Zgodnie z ustawą
    należy mu się część spadku, ale 6 miesięczny termin z art. 1015 KC na
    złożenie oświadczenia o przyjęciu/odrzuceniu spadku liczy się od "dnia w
    którym spadkobierca dowiedział się o tytule swojego powołania" - a przecież
    tego "zaginionego" członka rodziny nie sposób poinformować o śmierci
    spadkodawcy! Czyli ten termin nigdy mu nawet nie zacznie biec! To jak sąd
    będzie mógł stwierdzić czy odrzuca on spadek, czy też przyjmuje i w jaki
    sposób (z lub bez ograniczenia odpowiedzialności za długi)???

    Co sąd zrobi w takiej sytuacji? Wyda postanowienie o stwierdzeniu nabycia
    spadku przez wszystkich spadkobierców, i także przez tę "zaginioną" osobę,
    mimo że w ogóle nie znany jest jej adres i nigdy nie dowiedziała się o
    spadkobraniu? Co wtedy z częścią należnego jej majątku?

    dzięki

  • 2. Data: 2007-01-30 08:12:21
    Temat: Re: stwierdzenie nabycia spadku
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Maciej Pasinski napisał(a):

    > Co sąd zrobi w takiej sytuacji?

    art. 635 §3 kpc - ale to się "nie przyjęło"
    art. 144 §1 kpc
    czasem 672 kpc

> [...]
    także przez tę "zaginioną" osobę,
    > mimo że w ogóle nie znany jest jej adres i nigdy nie dowiedziała się o

    Tak. W razie się dowie może złożyć oświadczenie o odrzuceniu spadku -
    wtedy poprzednie postanowienie będzie mogło być zmienione w trybie art.
    679 kpc.

    --
    @2007 Johnson