  • 301. Data: 2021-07-25 22:54:30
    Temat: Re: strzelał do dzika
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.07.2021 o 21:50, J.F. pisze:
    > Widac mial kiepskiego adwokata.
    > Bo jak nie mial komorki ... oddalil sie wezwac pomoc.
    > I nie mogl znalezc ani jednego automatu telefonicznego, ani zadnego
    > kulsona na ulicy :-)

    Nie znamy okoliczności.

    --
    Robert Tomasik

  • 302. Data: 2021-07-25 22:55:40
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.07.2021 o 22:00, Kviat pisze:
    > To, że masz tyle wspólnego z pisem, czy to, że pis łamie prawo i uważa
    > to za normalność?
    > Bo bez wątpienia łamanie prawa jest zabronione.
    > Tak samo jak wykonywanie rozkazów niezgodnych z prawem.

    To ustalmy. Mam coś z nimi wspólnego, łamie prawo, czy wykonuje rozkazy.
    Bo nawet sam nie wiesz, o co chodzi.

    --
    Robert Tomasik

  • 303. Data: 2021-07-25 22:57:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.07.2021 o 21:54, Kviat pisze:
    > I dlatego niestety rządzi pis, a idioci nadal mogą legalnie strzelać
    > dla zabawy do zwierząt i bawić się w komandosów. Bo chyba rozumiesz,
    > że ilość idiotów nie ma wpływu na to, czy mają rację? Czy tego też
    > nie rozumiesz?

    Racja, a normalność, to nie do końca zbieżne terminy. Ba, powiedział
    bym, że nie maja ze sobą niczego wspólnego. O czym chcesz dyskutować?
    Zdecyduj się.

    --
    Robert Tomasik

  • 304. Data: 2021-07-26 11:55:24
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 01:28:05 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Strzelać na tyle rzadko, by ołów się nie topił, albo stosować
    > amunicję miedziowaną.

    Można jeszcze strzelać z łuku, tylko na tyle rzadko, żeby cięciwa się nie
    nagrzała. Przy okazji warto jeszcze pomalować twarze w fajowe kolory, zwane
    barwami wojennymi i założyć pióropusze. To powinno dostarczyć o wiele
    większej adrenaliny niż polowanie z nagonką albo strzelanie z ambony
    myśliwskiej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 305. Data: 2021-07-26 12:07:05
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 16:32:55 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Potem stosujemy wzór Pitagorasa i obliczamy energię wypadkową z pionowej
    > i poziomej składowej: pierwiastek z sumy kwadratów składowej.

    Od kiedy energia jest wektorem i ma składowe?

    > nie ma sensu, bym tu popisywał
    > się erudycją.

    Ja nie mam nic przeciwko. Jestem oczarowany.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 306. Data: 2021-07-26 13:02:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-26, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:

    > Od kiedy energia jest wektorem i ma składowe?

    Weź puszkę fasolki i poczytaj tabelki.
    Nad wektorem jeszcze pracuję.

    --
    Marcin

  • 307. Data: 2021-07-26 13:04:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 22:54:30 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie znamy okoliczności.

    Nie znamy. Moze mial, nie wylaczyl, no i slad w systemie zostal :-)

    J.

  • 308. Data: 2021-07-26 13:12:31
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 26 Jul 2021 11:02:06 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Weź puszkę fasolki i poczytaj tabelki.

    Ostatnio jadam fasolkę ze słoika, ale tabelki poczytam, zwłaszcza dla
    przepływu laminarnego.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 309. Data: 2021-07-26 13:55:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Gdyby spadający pocisk mógł komuś większą krzywdę wyrządzić, to nikt by
    > nie pozwolił na strzelanie strzału ostrzegawczego. Tu
    > https://tiny.pl/9x8wj w dziale "Prędkość graniczna" to fajno opisano i
    > nie ma sensu, bym jakoś sam to tu opisywał. To ogarnia składową pionową.
    >
    > Składowa pozioma jest o wiele trudniejsza do ogarnięcia metodami
    > matematycznymi.

    A ja tu ciagle o duzej skladowej poziomej.

    > Wzory zastosowane tam wyżej sprawdzają się dotąd, dokąd
    > mamy tzw. przepływ laminarny, czyli stosunkowo niewielką prędkość.

    Przy wyzszych tez sa wzory, z empirycznmi wspolczynnikami,
    ale pociski sa jeszcze szybsze, czesto naddzwiekowe.

    > Później już pomimo zaawansowanych metod symulacji jak dotąd nikt nie
    > wymyślił nic lepszego, niż odstrzelenie kilku konkretnych pocisków i
    > zmierzenie radarem prędkości na konkretnym dystansie. Potem powstaje
    > taka tabelka (przykładowa - bo każdy producent amunicji ma swoją):
    > https://www.skawinski.pl/upload/am_sb1.html. Przede wszystkim problem
    > jest moment przejścia przez fazę nielaminarną - tak naprawdę o ile się
    > orientuję nikomu się tego matematycznie opisać nie udało.

    Tak mi sie wydaje, ze tu nie o laminarnosc chodzi - pociski sa na to
    za szybkie. Jakies inne przejscie, czy nawet przejscia.

    Przy czym ... laminarnosc czasem przeszkadza - patrz pilki do golfa i
    "turbulizatory".

    > Kilka
    > samolotów spadło, zanim się zorientowano, że w ogóle jest taki problem.
    > A zorientowano się jak samoloty zaczęły latać tak ponad 500 km/h.

    Hm, wydawalo mi sie, ze samoloty laminarnie nie lataja - za szybkie.
    Szybowcom sie zdarza. Ale moze mam jakas stara wiedze, albo sa rozne
    laminarne

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzyd%C5%82o_laminarn

    Tak czy inaczej - zagadnienie jest ciezkie matematycznie, prosciej
    zmierzyc.

> [...]
    > opuścić w ogóle - bo jeśli tylko nie mamy jej w budynku, to do
    > realizacji w praktyce będzie to trudne. Krytycznym jest, by opuszczający
    > pocisk po powrocie na ziemię nie miał owych 17 J. Dlatego strzelnice są
    > atestowane na różne energie wylotowe broni. Teraz te atesty trzeba
    > odpowiednio rozumieć, bo to podobnie jak nośnością mostu.
    >
    > Przykładowo: większość strzelnic LOK-owskich atestowano do 1.000 J.
    > Załatwia to karabinki sportowe (kal. 5,6LR ma 120 J) i w zasadzie
    > większość broni krótkiej (TT ma w najmocniejszej wersji ~750 J). Jeśli

    Hm, a jaka to ma wysokosc kulochwytu i w jakiej odleglosci?
    Mowisz, ze gwarantuje, ze pocisk zwolni do bezpiecznej predkosci zanim
    opadnie na poziom gruntu?

    > Co się stanie, jeśli na takiej strzelnicy strzelimy 5.000 J? W
    > przeważającej większości wypadków nic. W jakimś tam ułamku promila
    > przypadków problemem może być opuszczający strzelnicę pocisk.

    No, ciekaw jestam, czy taki pocisk jest groznejszy, czy wcale nie -
    wyzej sie wzniesie, bedzie dluzej hamowal.

    Tu co prawda podaja 7400m donosnosci ...
    https://en.wikipedia.org/wiki/M2_Browning

    ale ciekawe jaki kat podniesienia i jaka energiia koncowa.
    No i to jednak 18kJ.

    J.

  • 310. Data: 2021-07-26 16:02:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.07.2021 o 12:07, Olin pisze:

    > Od kiedy energia jest wektorem i ma składowe?

    Ja sądzę, ze od zawsze, ale myślę, że już na pewno od czasów niejakiego
    Cartezjusza :-P Wektorem są siły, ale prościej w praktyce to uprościć i
    w tym konkternym wypadku energię kinetyczną sumować Pitagorasem.
    Oczywiście, jakby t obyła energia cieplna i kinetyczna, to tak by się
    nie dało.

    --
    Robert Tomasik