  • 1. Data: 2002-11-04 13:11:15
    Temat: sprzedarz tylko dla niektorych - zgodna z prawem?
    Od: "Joanna" <y...@p...onet.pl>

    Witam!

    Jest w Krakowie ksiegarnia Swiata Ksiazki - weszlam tam sobie, wybralam
    ksiazki: wszystkie ksiazki maja dwie ceny (klubowa i wyzsza normalna), nie
    jestem klubowiczem wiec zrozumialam, ze obowiazuje mnie ta wyzsza, normalna.
    Jednak przy kasie okazalo sie, ze nic nie kupie, bo kupic moga TYLKO
    klubowicze. Jak powiedziala pani w kasie wyzsze, normalne ceny sa tylko po
    to aby klubowicze cieszyli sie, ze kupuja taniej.
    Nigdzie (przy wejsciu czy gdziekolwiek w srodku) nie ma informacji, ze
    kupowac moga tylko klubowicze.

    I moje pytanie: czy to jest zgodne z prawem? Czy w publicznie otwartej
    ksiegarni, gdzie nia ma zadnej informacji o ograniczeniach, gdzie wyraznie
    sa podane dwie ceny maja prawo odmowic mi sprzedarzy po cenie jaka oferuja
    dla nieklubowiczow???

    Pozdrawiam,
    Joanna

  • 2. Data: 2002-11-04 13:48:10
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl>

    Witam

> [...]
    > sa podane dwie ceny maja prawo odmowic mi sprzedarzy po cenie jaka oferuja

    Z opisanej sytuacji wynika, że brak jest informacji o ograniczeniach
    sprzedaży - należy więc przyjąć iż oferta skierowana jest do ogółu.

    Art. 543. KC
    "Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem
    ceny uważa się za ofertę sprzedaży. "

    Jeżeli wyrażasz chęć kupna książek po wyższej cenie, księgarnia ma
    obowiązek je sprzedać.

    Michał

  • 3. Data: 2002-11-04 19:07:08
    Od: "Gregory - Poznaniak" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Joanna" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    | ksiazki: wszystkie ksiazki maja dwie ceny (klubowa i wyzsza normalna), nie
    | jestem klubowiczem wiec zrozumialam, ze obowiazuje mnie ta wyzsza,

    Nigdzie nie jest napisane, że wyzsza cena jest dla "nieklubowiczów"

    | Nigdzie (przy wejsciu czy gdziekolwiek w srodku) nie ma informacji, ze
    | kupowac moga tylko klubowicze.

    Nie wiem jak w Krakowie, ale w Poznaniu, przy kasie, na ścianie wisi
    wywieszka, że oferta jest skierowana tylko dla członków klubu świata
    książki, czy jakoś tak ;-)

> [...]
    | sa podane dwie ceny maja prawo odmowic mi sprzedarzy po cenie jaka oferuja

    j.w.
    Nigdzie nie jest napisane, że cena jest dla ogółu

    Jeśli brak wywieszki, to chyba niedopatrzenie personelu. W takiej sytuacji
    powinni umożliwić sprzedaż

    Gregory

  • 4. Data: 2002-11-04 19:58:43
    Od: w...@k...net.pl (WOJSAL)

    Szanowny(a) Joanna napisal(a) Mon, 4 Nov 2002 14:11:15 +0100:
> [...]
    >sa podane dwie ceny maja prawo odmowic mi sprzedarzy po cenie jaka oferuja

    Wolny rynek polega na wolnym, sowobodnym kojarzeniu
    partnerow handlowych. Ty masz prawo wybrac ksiegarnie,
    a ksiegarnia ma prawo wybierac klientow.

    Poza tym nie mozna zabronic ksiegarni, by sprzedawala
    taniej wybranym przez siebie klientom.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 5. Data: 2002-11-04 20:01:08
    Od: w...@k...net.pl (WOJSAL)

    Szanowny(a) Michal Ch napisal(a) Mon, 4 Nov 2002 14:48:10 +0100:
    >Z opisanej sytuacji wynika, że brak jest informacji o ograniczeniach
    >sprzedaży - należy więc przyjąć iż oferta skierowana jest do ogółu.

    Informacja jest - w koncu sprzedawaczyni udzielila informacji.

> [...]
    > ceny uważa się za ofertę sprzedaży. "
    >
    >Jeżeli wyrażasz chęć kupna książek po wyższej cenie, księgarnia ma

    Nie chce mi sie wierzyc, aby byl zapis zmuszajacy
    kisegarnie do sprzedazy czegoklowiek. Czy moglbys
    zacytowac taki zapis prawny?

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 6. Data: 2002-11-04 20:07:21
    Od: "Joanna" <y...@p...onet.pl>

    > Poza tym nie mozna zabronic ksiegarni, by sprzedawala
    > taniej wybranym przez siebie klientom.

    Ale ja nie chcialam kupic taniej! Chcialam kupic po normalnej, nie obnizonej
    dla klubowiczow cenie!!!

    Pozdrawiam,
    Joanna

  • 7. Data: 2002-11-04 20:21:27
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@k...net.pl> napisał w wiadomości

    > Informacja jest - w koncu sprzedawaczyni udzielila informacji.

    Informacja nie ma tu nic do rzeczy IMO. Tak jak np. informacja, że po
    odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się. Mogą sobie pisać co chcą a
    prawo pozostaje prawem.

    > Nie chce mi sie wierzyc, aby byl zapis zmuszajacy
    > kisegarnie do sprzedazy czegoklowiek. Czy moglbys
    > zacytowac taki zapis prawny?

    Po pierwsze nie zapis, a przepis. Zapis to może być w testamencie.
    Po drugie właśnie został podany - art. 543 KC. I ten przepis nie zmusza
    nikogo do niczego, tylko wprowadza pewne domniemanie prawne (raczej
    nieusuwalne), że wystawiając rzecz na wystawie sprzedawca składa ofertę ad
    incertas personas która klient przyjmuje i w tej chwili umowa jest zawarta.
    Nie ulega wątpliwości że klient ma w takim wypadku roszczenie o wykonanie
    umowy.
    Kwestią dyskusyjną jest, czy przepis ten jest 'słuszny' czy nie. Na pewno
    ułatwia życie i usprawnia obrót.

    Wracając do wywieszki - przepis ten nie zawiera sformułowania 'w razie
    wątpliwości' czy podobnego, więc dla mnie jest imperatywny. Czy jest tak w
    istocie ( jakieś orzeczenia) ???

    Depi.

  • 8. Data: 2002-11-04 20:22:58
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    > Wolny rynek polega na wolnym, sowobodnym kojarzeniu
    > partnerow handlowych. Ty masz prawo wybrac ksiegarnie,
    > a ksiegarnia ma prawo wybierac klientow.

    Jasne, ale prawo z wystawieniem rzeczy na wystawie z cena wiąże skutek
    złożenia oferty.

    > Poza tym nie mozna zabronic ksiegarni, by sprzedawala
    > taniej wybranym przez siebie klientom.

    Jasne, że nie. A czy któs tak twierdzi?

    Depi.

  • 9. Data: 2002-11-04 21:07:38
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Joanna napisał:

    > Ale ja nie chcialam kupic taniej! Chcialam kupic po normalnej, nie obnizonej
    > dla klubowiczow cenie!!!

    To może nie przyznawaj sie, ze jestes klubowiczem?
    Przeciez na czole nie masz napisane...
    No chyba że tak Cie tam znaja i chcą Ci za wszelką cenę zrobc dobrze.
    :-))
    Swoja droga - dlaczego nie chcesz taniej? To jakas transakcja wiązana?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2002-11-04 21:20:32
    Od: c...@p...onet.pl

    > Jasne, ale prawo z wystawieniem rzeczy na wystawie z cena wiąże skutek
    > złożenia oferty.

    Dokładnie. Wspomnieć należy tu jeszcze o § 11. rozp. RM w sprawie szczegółowych
    warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem
    konsumentów:
    "Sprzedawca nie może odmówić wydania konsumentowi oferowanego do sprzedaży
    towaru po złożeniu przez konsumenta oświadczenia o przyjęciu oferty.
    Konsumentowi powinien być wydany wybrany (wskazany) przez niego towar, chyba że
    żądany przez konsumenta sposób wydzielenia określonej porcji (odcinka) towaru z
    całości narusza interesy sprzedawcy. Wydanie nabytego przez konsumenta towaru,
    będącego elementem ekspozycji handlowej, może nastąpić po określonej przez
    sprzedawcę dacie likwidacji ekspozycji."

    Ciacho